Hur hjälps er ekonomi av att budgetera? (utbruten från Ansöka om lån)

Jag tror inte riktigt att vi kommer komma överens här @Hero och nu ska jag hoppa i säng så jag lämnar det här vid. Du kör på ditt vis och jag på mitt, och så levde dem lyckliga i alla sina dagar!
Haha, yes.
Jag försöker bara förstå.
Det är ju inte att skämmas att erkänna att man inte har koll och därför måste göra en budget. Har man mkt utgifter låter det snarare mkt vettigt :).
 
Så alla som har någorlunda koll på sin ekonomi har en budget?
Kanske inte om man bara vet vad summorna är. Men om man har en styrning utifrån dem så närmar man sig väl? Sen är det en flytande skala hur detaljerad kollen är och hur hård styrningen är... Jag vet inte exakt var gränsen ska vara för att man ska definiera det som en budget.
 
Jag har olika konton tex bil, mat, häst mm som jag stoppar in samma summa när lönen kommer och pengar som blir över är ha roligt för och om det finns pengar kvar på roligt kontot när nästa lön kommer så gör jag lite olika så ibland får pengarna vara kvar och ibland fylls det på i andra konton.

Vissa saker kostar lika mycket varje månad så som mat medan hästarna är det stor skillnad på vad dom kostar på sommarn och vintern men med mitt upplägg så märker jag ingen skillnad.

Om jag behöver göra som jag gör? Nä men känner en trygghet i att ha det så.
 
Utan bil och hus och häst osv, blir det inga stora plötsliga räkningar
Det beror väl på hur man definierar ”stora” [utgifter]. De jag har stöttat har ofta haft problem att ha råd med vinterjackor till barnen, vinterskor, overaller. Eller att man vill försöka köpa till barnen sånt som ”alla andra” har, kanske en smartphone eller en iPad. Det kan också vara försäkringspremien till bilen som man behöver för att ta sig till jobbet, en större elräkning än vanligt el dyl.
 
Jag har olika konton tex bil, mat, häst mm som jag stoppar in samma summa när lönen kommer och pengar som blir över är ha roligt för och om det finns pengar kvar på roligt kontot när nästa lön kommer så gör jag lite olika så ibland får pengarna vara kvar och ibland fylls det på i andra konton.

Vissa saker kostar lika mycket varje månad så som mat medan hästarna är det stor skillnad på vad dom kostar på sommarn och vintern men med mitt upplägg så märker jag ingen skillnad.

Om jag behöver göra som jag gör? Nä men känner en trygghet i att ha det så.

Så gör jag också, ett konto för huset, ett för bilen osv. Sedan lägger jag in (mentalt) en "swishsumma" när ekonomin är bättre, dvs en summa som absolut SKA gå till något totalt onödigt som jag villhöver :D

Jag har en sådan nu och vet exakt vad den ska gå till :up:
 
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Jag är antagligen bottenlöst obildbar. Och jag vill verkligen inte sabotera någons försök att få ordning på sin ekonomi. Men. Det här med budget. På vilket sätt hjälper en budget till med att man håller budgeten, så att säga?

Missförstå mig rätt, jag gör inte av med pengar som jag inte har, men jag fattar bara inte grejen med en budget. Hur hjälper det. Om jag sätter ett belopp för mat, tex, och så gör jag ändå av med det beloppet på tre veckor visar det sig - hur kan en budget förhindra det?

Ärligt, jag fattar inte. Jag har funderat på detta sedan en kompis för många år sedan när hen sparade till en dyr resa, sa att det bara är en fråga om budgetering. Jag ser inte hur det kan vara så.


Alltså nu behöver vi inte budgetera stenhårt pga god ekonomi och redan stabilt sparande MEN
hur svårt kan det vara att förstå?

Tex din kompis, hon kollade väl upp sina fasta avgifter och drog av dem och sen får man ju efter det se hur mycket man kan spara och hur mycket som måste gå till löpande avgifter?
 
En annan anledning att ha koll på när ens räkningar bör komma, det är ju för att ha koll på om de INTE dyker upp. Har man koll på att man saknar en faktura som bör ha dykt upp, så kan man ringa till bolaget och efterfråga fakturan för att hinna betala den i tid. Gör man inte det så kan man ju råka ut för försenings/påminnelseavgifter, och det är ju onödigt (särskilt om det handlar om ex trängselavgifter där fakturan är 5 kr och förseningsavgiften är 500 :p).

Jo tack... det är ju jätteroligt när man få en påminnelse på en räkning man aldrig fått *tack PostMord* :meh: Jag har så mycket jag kan direkt i banken men en del går inte det med.
 
En budget är att ha koll på var ens pengar går. Det behöver varken vara något excelark eller något man har nedskrivet på annat sätt men det kan vara en hjälp när man ska göra en budget första gången eller när budgeten behöver revideras. En budget är att veta vilka ens kostnader är, vilka utgifter man behöver lägga undan till varje månad för att de inte ska betalas månadsvis utan kvartalsvis eller årsvis. Hö, strö och mineraler till hästarna går exempelvis för mig på ungefär samma summa som min månadsinkomst så det är inget jag rimligtvis betalar på en månadsinkomst när årsbehovet tas hem och ska betalas.

Att veta ungefär vilken summa räkningarna går på för ett år, att veta ungefärlig summa för andra återkommande utgifter som hovslagaren, vaccination och tandkoll är för hästägaren är att ha en budget. Visst kan man leva ur hand i mun och lägga undan det som eventuellt blir över men för mig som har växt upp med föräldrar med goda inkomster men där vi ändå levde så fattigt att mat för dagen inte alls var självklart, mat alltid ransonerades och nya kläder var något man fick till skolavslutningarna, där föräldrarna tog lån för att finansiera diverse som jag aldrig i livet hade tagit lån för är det en fullt normal del av vardagen att ha koll på min ekonomi. Jag vill och behöver veta att jag inte kommer behöva svälta. Att jag kan ta ut/åka till veterinär vid behov med mina djur utan att kallsvettas av tanken på vad det kommer kosta och jag vill veta att pengar finns när huslånen ska betalas.

Vid förändringar i ens livssituation (flytt, löneförhöjning, barn som föds och dess behov som ändras utefter ålder eller när de som vuxna flyttar hemifrån, nya eller fler husdjur osv. osv.) revideras budgeten utefter de nya inkomsterna/utgifterna som har tillkommit. Få har samma summa till mat som studenter som när de jobbar, dvs. man rättar mun efter magsäcken och mer pengar in kan betyda dyrare mat utan att innebära svält sista veckan som det hade gjort om man hade köpt samma mat som student.

En budget behöver inte alls innebära att man har svårt att hålla i pengar men för den som inte har koll på var pengarna går är att göra en budget ett sätt att få koll på sin ekonomi och hitta utrymme för det man faktiskt vill göra genom att ta bort utgifter för det som egentligen inte är något man prioriterar utan gör av gammal vana. Ser man svart på vitt att ens kaffekonsumtion går på samma summa som den där resan man drömmer om att kunna göra så kanske man struntar i att köpa kaffe på pressbyrån framöver och gör verklighet av sin drömresa efter ett år istället för att sedan kunna göra om den igen och igen.

En budget ser jag som så självklar att jag blir förvånad över frågeställning i Ts. Budget används ofta i bemärkelsen "snåla in" för att man vill göra något speciellt men det är enligt min åsikt en slarvig beskrivning för vad en budget är. Att göra/ha en budget innebär ju just att ha koll på sin ekonomi, vart ens pengar går och därmed kunna prioritera det man vill göra. Inte att man har behov av att snåla under en viss period i livet. Att ha en budget är som att veta om man ska jobba nästa dag men håller man inte budgeten så kan den självklart inte göra sin uppgift lika lite som att det inte hjälper att veta att man ska jobba nästa dag om man ändå väljer att stanna i sängen.
 
Alltså nu behöver vi inte budgetera stenhårt pga god ekonomi och redan stabilt sparande MEN
hur svårt kan det vara att förstå?

Tex din kompis, hon kollade väl upp sina fasta avgifter och drog av dem och sen får man ju efter det se hur mycket man kan spara och hur mycket som måste gå till löpande avgifter?

Tillägg:

Vi har alltså en rejäl buffert som är uppdelad i - kortsiktigt (typ ny diskmaskin, bilar osv) - mellan (resor, weekends) - långtids (renovering) - Lätt förklarat! ;)

Och så "fristående" aktier och pensionsspar, men det ska ju inte röras till konsumtion på rätt länge.

På så sätt finns alltid pengar för både "nu känner vi för" och "vi måste" och kan leva gott och "spendera" våra löner på det vi känner för då det mesta dras med en gång till olika poster och det vi har valt att ha kvar på våra konton är bara för oss i "nuet" så att säga :)
 
För mig handlar det om att förutse det oförutsedda.

När jag flyttade till en liten gård med min häst började jag på allvar att göra en kalkyl över hur jag skulle kunna bygga buffert.

Plötsligt stod jag med flera poster där det kunde komma stora oväntade utgifter. Förut hade jag bara haft en bil. En bil som jag utan problem hade kunnat vara utan om den inneburit för höga utgifter.
Bor man i lägenhet och bara äger en bil finns det inte så mycket att bekymra sig om så länge man har en fast inkomst.

Att hålla koll på fasta utgifter är enkelt. Att hålla höjd för oväntade utgifter kräver framförhållning.
Efter över tre års omfattande renovering, ett år där min bil bestämt sig för att kosta en smärre förmögenhet och mina veterinärräkningar tagit igen för alla tidigare år med låga kostnader har jag så gott som gjort av med varje öre.

Håller tummarna för lite andrum och möjlighet att fylla på kassavalven.


Är man i sitsen att man tycker att pengarna rinner mellan fingrarna kan det vara bra att kolla av var pengarna tagit vägen för att ändra sitt beteende.
Är man nöjd och glad med sin sits finns ingen anledning att kolla av någonting om det inte är ett rent intresse.

Att hålla ett öga på var mina pengar tar vägen har gjort att jag väljer bort saker som jag tidigare kanske gjort bara för att vara social. Någon nämnde en teaterkväll. Tidigare kunde jag gjort det för att umgås. Idag gör jag det bara om det är något jag känner att jag vill göra. Oavsett om utgiften spelar någon roll eller inte.

När jag började ha koll började jag helt enkelt fundera över i vilka situationer jag gör av med pengar som jag hellre vill ha till något annat. Förmodligen köper jag hellre ett dyrare täcke till hästen än tar en pubkväll på byn. Vill folk umgås får dom väl komma hit och beundra hästarna, huset och den förbannade bilen.
 
Men då spricker ju budgeten? Eller - som jag tänker - budgeten var ingen budget?

Jag hänger alltså också på, det är troligt att jag har pengarna, men inte tiden.
Vi tänker olika.

budget innebär ju inte att man ska hålla hårt i pengarna, alltid. Budget innebär att jag har KOLL.

Då vet jag att jag har möjlighet att ta en extravagans om nån tusenlapp och jag vet vad det innebär för ekonomin i stort.

Skulle jag bara rulla på utan att tänka skulle stora utgifter inte fixa sig. Jag skulle glatt kunna köpa t.ex. mat för många tusenlappar i månaden utan att tänka. Just tänkandet är den stora skillnaden i mitt fall.

Mina utgifter är som sagt väldigt skiftande.det är lätt att invaggas i att den enkla mänaden är den som gäller. Är det inga pengar över vid månadens slut så finns inga pengar till veden elelr någon annan stor räkning när den kommer.

Jag lever gott. för att jag vet vilkapengar jag har.
 
Jag har en viss buffertnivå på lönekontot jag försöker hålla. Kommer halvstora utgifter går den ner, så får man snåla sedan för att få upp den på "rätt" nivå igen. Blir den högre än vad den behöver vara åker överskottet in på sparkontot. Jag är allmänt ointresserad av ekonomi och har inget intresse av exakt vart pengarna går, men så länge jag håller min buffertnivå vet jag ju att pengarna till oförutsedda utgifter alltid finns.
 
Jag gör budget i efterhand, så kanske snarare någon form av redovisning. Detta ger mig koll på utgifterna som har varit och ett hum om vad som komma skall. Det gör också att jag lätt kan se vart det kanske går åt för mycket pengar eller om något sprungit iväg i kostnad, ex försäkring, och behöver omförhandlas.
Jag brukar göra månad för månad, i ett excelark. Ett blad per år så jag lätt kan få en överblick över månadskostnaderna/utgifterna samt inkomsterna.
 
Jag ligger nog i gränslandet. Jag har det mesta på autogiro varje månad, så väntar jag till typ den 28e så ser jag vad som är kvar.
Jag pluggar och jobbar extra, så det kan variera 8-10k i inkomst varje månad.
Pengarna från CSN "överlever" jag på och det jag tjänar "lever" jag på. Min buffert klarar veterinären och trasig bil samma månad, utan problem. Plus att vi har en bra buffert på huskontot, klarar väl det mesta mindre problem som kan inträffa.

Då jag tar varje månad som den kommer. Vissa månader blir det en överraskning med bilförsäkring/skatt som bara kommer en gång om året. Det går bra det med.

Hade jag bara haft CSN och inget extrajobb, då hade jag nog behövt göra en ordentlig budget, det hade inte heller funnits utrymme att spara, i dagsläget så tror jag att jag för över 1000-1500 ca. (Det går automatiskt, så jag har inte koll exakt, går både till aktier och fonder).

Handelsbankens app har "mina utgifter" som visar ganska detaljerat var alla pengar går, den är bra om man vill ha koll! Det är mest hästarna som jag har koll på, det blir lite tokigt med "huset" då vi har ett gemensamt konto men inte gemensam ekonomi, då det går inte alls ihop med inkomster där riktigt, men man ser ju vad som kostar! :)
 
Det beror väl på hur man definierar ”stora” [utgifter]. De jag har stöttat har ofta haft problem att ha råd med vinterjackor till barnen, vinterskor, overaller. Eller att man vill försöka köpa till barnen sånt som ”alla andra” har, kanske en smartphone eller en iPad. Det kan också vara försäkringspremien till bilen som man behöver för att ta sig till jobbet, en större elräkning än vanligt el dyl.
Ja. Jag är helt klar över den sortens problem.

Delvis tänker jag envist att vid väldigt liten privatekonomi, finns ingen bil, inga villaförsäkringar, inga värmepannor som går sönder. Liten ekonomi tvingar ju fram små utgifter.

Vinteroveraller och sånt, alltså några hundra, blir lika kämpiga vid liten ekonomi som utgifter på några tusen blir vid något större ekonomi. För mig har det betytt att jag haft mer eller mindre samma (brist på) system alltid, och alla pengar har gått åt, alltid. Fast på olika ställen på samma skala liksom.

Därför fattar jag inte riktigt vad en budget bidrar med. Ungarna kommer att växa ur sin vinteroverall oavsett.

Det är inte så att jag förnekar problemen med tex barnfattigdom. Det är så att jag inte riktigt fattar budget som lösning eller verktyg. (På jobbet gör jag budgetar ibland, men de är målade med mycket bred pensel, med poster som Lön, Sociala avgifter, Lokaler mm.)
 
Alltså nu behöver vi inte budgetera stenhårt pga god ekonomi och redan stabilt sparande MEN
hur svårt kan det vara att förstå?

Tex din kompis, hon kollade väl upp sina fasta avgifter och drog av dem och sen får man ju efter det se hur mycket man kan spara och hur mycket som måste gå till löpande avgifter?
Jag vet inte hur han gjorde. Det jag tänkte då handlade just om ett glapp mellan verkligheten och budgeten.
 
Jag har en budget för att få överblick över vad jag faktiskt lägger pengarna på och om jag kan minska/ta bort vissa poster eller eller om några måste öka för att spegla verkligheten (ex bil-posten). Jag skriver in de utgifter som inte är måntliga flera månader innan jag vet att den ska betalas så att jag inte står där med ex. bilservice för jag har inte det utrymmet att bara slänga fram x antal tusen en månad.
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 097
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 109
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
708
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
873
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp