Bukefalos 28 år!

Hur kan det vara tillåtet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Men herregud, om det bara står fem hästar i stallet så kan det inte
vara så svårt att ta in sin egen häst utan att de andra smiter ut,
eller vad det nu var hon skyllde på. Jag trodde mer det stod runt
tio hästar i stallet..
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Men du, då säger jag som dej hela tiden fast tvärtom, VAD är det som säger (mer än du själv) att DINA hästar mår bra inspärrade på en liten yta hela dygnet ofta?
Citera mig i något inlägg där jag säger att mina hästar mår bra inspärrade på liten yta?
Så vad är det som ger dej rätt att säga till alla andra här att om dom anser att deras hästar är glada och mår bra så är det minsann bara deras åsikt. Men dina hästar mår så bra så i sina små burar
Rätt och rätt...vi bor i ett fritt land och jag har rätt att säga nästanvad jag vill. När man påstår att -min häst mår så bra utav det.....eller de gillar minsann att gå i leriga hagar eller hästar gillar bättre kuperade hagar med sten i osv.....så då undrar jag, har hästen sagt det eller är det så vi vill att de ska tycka.
Vi vet ju inte. Skulle hästen som enligt sin ägare bli erbjuden en icke lerig hage kanske den hellre skulle föredra det. Men jag kan tänka mig att det inte ges någon valmöjlighet. Det ligger inte för hästar och ställa den typen av krav.....
NEJ jag tror inte mina hästar ropar Jippie då de inte får gå ut. Men det spelar ju ingen roll hur mycket jag förklarar att alternativet inte är så mycket bättre ute, de begriper ju i alla fall inte. Och hästar är vanedjur. De finner sig i det allra mesta.
Och jag säger som PL mf att det är verkligen ingen ursäkt att ha hästar inne dygnet runt pga regn eller leriga hagar.
Och jag tycker inte så. Däremot måste hästen få komma ut och röra på sig varje dag. Om man vill promenera rida eller köra spelar ingen roll.
gulan
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Däremot måste hästen få komma ut och röra på sig varje dag. Om man vill promenera rida eller köra spelar ingen roll. gulan

Så här säger djurskyddslagen: 4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt (min fetstil).

Hur tillgodoser du att dina hästar ges möjlighet att bete sig naturligt?
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

det borde inte var några probmelm, nej.
Det handlar nog snarare om något slags kontrollbehov och att få utöva makt.
Jag hoppas på att träffa henne i stallet nu.
:mad:
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Släpper ut dem i hagen tex. Om det går så får de gå fler tillsammans ochså.
gulan
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

är att vissa hästar kan känna sig otrygga i ruskigt väder m.m. då är ju boxen ett bra val. eftersom det skall vara hästens tryggaste plats.]

Om du frågar min häst så är den säkraste platsen INTE inne i boxen utan ute med sin flock när det blåser.
Instängd i sin box är det värsta han vet, utom på sommaren när det är varmt o massa insekter.
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Om vi börjar med är-det-oavsett-storlek-på-hagen-
frågan så kan jag svara ja.
Ok Det satt långt inne.
Men jag vill vidareutveckla det svaret till
att så länge hagen är större än boxen så har jag den hellre där än
instängd hela dagen. MEN, den måste ju vara så mycket större!
Du skrev i något inlägg att du har fått långa och utförliga förklaringar på
hur folk håller sina hästar, men att det inte hjälper de hästar som har
det dåligt. Men jag har skrivit tidigare att jag vill ha en lag på att
hagen måste vara av en viss storlek för ett visst antal hästar,
och
då höll du till och med med mig.
Ja som sagt, det tycker jag är bra mycket viktigare än en lag som säger fri rörelse varje dag.
Frågan om skick då? Även där har jag skrivit att jag vill ha en lag
om att hagarna bör grusas/skiftas så att alltför leriga/hala hagar kan
orsaka skador. Det höll du också med om. Men du tycker ändå inte
att du har fått ett tydligt svar på den frågan.
Det var nog inte vad vi vill ha för lagar som jag tyckte att jag inte fått några tydliga svar. Jag har ställt en rak fråga .-Ska man släppa ut sin häst i en bedrövlig hage (som jag för mitt liv inte kan förstå hur en sådan skulle kunna främja hästens naturliga beteende) och oavsett väderlek varje dag. Och på den frågan har jag fått varierade svar...har man så dålig hage ska man se till och skaffa annan eller flytta. För jag tycker ochså att man kan flytta eller skaffa annan stallplats. Och en massa annat skrivet där i mellan ochså. Nu börjar fler här ändå säga ja-släpp ut den i alla fall. Så skrivs det om hästens välbefinnande och då tycker jag att ska man bedömma en hästs välbefinnande så får man nog titta på hela paketet...innan man häver ur sig att en häst inte kan leva ut sitt naturliga beteende eller inte får sina behov tillgodosedda. Jag har försökt påvisa att det är inte säkert en häst får det fast den får gå i en hage varje dag.
och jag vill även i den här frågan ha en lag som säger att oavsett
hur lång eller kort tid hästarna står ute i hagen per dag så ska de
ha möjlighet att söka skydd. Så får du ju naturligtvis ge dem grov-
foder om det inte finns tillgång till något annat att äta av i hagen,
de dagar då de behöver tugga lite extra för att hålla värmen och
även täcke för de klippta/korthåriga djuren..
Det skriver jag ochså under på.
det inte blåser så pass mycket att hästarna följer med vinden upp i
luften så tycker jag bara det är löjligt att hästarna ska behöva stå
inne en hel dag p.g.a vädret, de är inte födda till att bo inomhus.
Ja du, det är mycket hästarna inte är födda till.......
gulan
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Släpper ut dem i hagen tex. Om det går så får de gå fler tillsammans ochså.
gulan

....men hur löser du det när det regnar, är lerigt i hagen, halkigt i hagen, blåser för mycket och så vidare. D.v.s. de dagar som du inte tycker att du ska släppa ut dina hästar? För hästarna har ju liksom samma behov av att bete sig naturligt varje dag. Det gäller ju inte bara då och då.....
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Gulan lilla... Vi har uppenbart helt skilda uppfattningar om vad en häst är.
Nej det tror inte jag. Däremot har vi olika åsikter om hur viktigt det är för hästar att få gå ute dagligen......oavsett väder, hagens skick. Jag anser ju att det inte ger ett smack och släppa ut i dylika hagar jag tidigare beskrivit. Det tycker inte alla de andra heller, förutom du då som har hästar som gillar det.
Det är alltså OK ta till spöet på hästen och internera den dygnet runt på ett utrymme som är mindre än vad internerna på Kumla anstalten har att röra sig på (och de sitter ju faktiskt där som ett straff...)
VIsa mig VAR jag har skrivit så!!!
men inte att låta hästen röra sig fritt i en hage för då skadar de sig med stor säkerhet och måste avlivas och dessutom vill de inte gå ut för det är det bara vi människor som bestämt att de ska göra...
Jomen det är ju vi människor som bestämmer över hästarna. När det får mat, när de ska komma in, gå ut osv.
Har bara en mycket enkel fråga: Hur i hela friden klarar sig vildhästar/ hästar på lösdrift sig egentligen?
Bra skulle jag tro (om det är en ok lösdrift). Kanske att vildhästar har ett tuffare liv med rovdjur, obehandlade skador, svält osv.

gulan
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Nu är det gjort! Jag har pratat med henne.
Det blev världens disskusion men hästen förblir inne :crazy:

Argumenten var följande:
1. Jag vill inte att min häst ska gå tillsammans med de andra hästarna för då kan jag inte fånga honom för de andra hästarna springer och då springer han med.

- Mitt svar på det var att jag kan komma och hjälpa till att ta in om det är problematiskt. Men NEJ, det gick inte. Varför vet jag inte. Försökte även få ett svar på varför detta var ett problem då hon kommer till stallet mellan 7-8 på kvällen och då är hästarna redan inne...

2. Titta på elitryttarna. tex Malin Baryard och Royne Zetterman de har aldrig sina hästar ute. Så då ska inte hon behöva det heller.

- Jag undrar hur hon kunde jämföra sig med dem. Det kunde hon inte svara på...

3. Du ska inte bry dig om hur jag gör med min häst, han har det bra.

- Jag svarar att jag bryr mig för att hästen mår dåligt av att stå inne, han är lös i magen och står och skrapar oavbrutet om man är där på dagarna...

Jag fick inte nummret till ägaren heller.
För det "har inte jag att göra med" och "varför bryr du dig"

Suck.
Vad ska jag göra nu?

(nummret till ägaren har jag fixat på annat håll... ska jag ringa)

Hoppas hon läser det här... :mad:
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

väldigt hemskt! jag skulle aldrig ha min häst inne mer än 1 dag :(
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

....men hur löser du det när det regnar, är lerigt i hagen, halkigt i hagen, blåser för mycket och så vidare.
De får stå inne! Plättlätt. OM det blåser mycket får de gå ut, men inte om det blåser och regnar samtidigt. Har man inte haft hästarna ute då det regnar brukar hagarna vara riktigt fina,även om även vi kan ha problem med att det blir lite upptrampat. Och visst kan det bli en och annan stor vattenpöl som de gillar att bada i mitt i vintern, så brukar större delen av hagen vara i gott skick.
För hästarna har ju liksom samma behov av att bete sig naturligt varje dag. Det gäller ju inte bara då och då.....
Ja....men mina får göra det de dagarna de går i hagen. (känna sig naturliga alltså)
gulan
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Ok Det satt långt inne.
Nej, det gjorde det inte, det är samma åsikt som jag har haft hela
tiden, bara det att du nu valde att svara på just ett ord som du
var tvungen att läsa hela meningen för att få in i sitt sammanhang.
Jag förstår att du valde att dela upp dina svar på mitt ja-svar och
fortsättningen på mitt svar, det gav ju dig en fördel. Men eftersom
jag vet själv att det inte var så jag menade så tar jag inte åt mig av
det.

Det var nog inte vad vi vill ha för lagar som jag tyckte att jag inte fått några tydliga svar. Jag har ställt en rak fråga .-Ska man släppa ut sin häst i en bedrövlig hage (som jag för mitt liv inte kan förstå hur en sådan skulle kunna främja hästens naturliga beteende) och oavsett väderlek varje dag.
Ja, men som jag skrev i mitt förra inlägg så är det nästan omöjligt att
ge endast ett ja- eller nejsvar på den frågan. Jag kan inte svara ja
för alla hästar innan en lag finns för att se till så hagarna inte är livs-
farliga för hästen, lika lite som jag kan svara nej eftersom jag ser det
bedrövligt för en häst att stå inne i ett helt, alternativt flera, dygn.


det inte blåser så pass mycket att hästarna följer med vinden upp i
luften så tycker jag bara det är löjligt att hästarna ska behöva stå
inne en hel dag p.g.a vädret, de är inte födda till att bo inomhus.

Ja du, det är mycket hästarna inte är födda till.......

Jag är väl medveten om det, men för mig är det skillnad på en häst
som rids fastän den inte är född till det (som du tagit upp i tidigare
exempel) och en häst som inte får gå ute för att det regnar. När
det gäller ridningen så får vi faktiskt ut någonting av det, och jag
tror att många hästar faktiskt uppskattar en ridtur, åtminstone
tycker jag att det verkar så. Däremot så tycker jag fortfarande att
det känns riktigt löjligt att hästen ska behöva stå inne för att det
regnar. Sen undrar jag lite över det där också. Du har skrivit att du
har dina hästar inne när det regnar, samtidigt som du säger att du
håller med om att alla hagar borde ha tillgång till någon slags skydd.
Om du är för en sådan lag, då förmodar jag att du själv sätt till att
du har det på det viset för dina hästar? Och om du nu har det, varför
ska hästarna stå inne för lite regn?
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Du ska absolut ringa! Hade jag varit hästägaren hade jag varit så tacksam för upplysningen.
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Du ska absolut ringa! Hade jag varit hästägaren hade jag varit så tacksam för upplysningen.

tänk om han inte bryr sig ett skvatt? eller om han ringer fodervärden och hon säger att hästen visst går ute? och så blir det ingen skilland ändå :/
Äh.
Jag ringer så får vi se vad som händer, så har jag i alla fall gjort något.
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Håller med, ring!

Till gulan:
Tycker det väldans underhållande hur du lyckas "glömma" kommentera en hel del inlägg.

Mycket av det du tjafsar om finns redan med i lagen/författningar och allmänna råd. Testa att läs på DSM's hemsida får du se.

/Maria
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Stallägaren bryr sig inte. De är inte särsilt intresserade av hästarna... tyvärr :/
Det står bara 5 hästar i stallet, 2 är stallägarens, 1 min, en unghäst +hästen som står inne. Och vi har aldrig haft något stallmöte eller så. Tror inte det kommer inträffa heller då fodervärdstjejen enbart skriver lappar och skickar sms, pratar aldrig med någon av oss andra...
Men jag ska ta tag i det här, jag får tårar i ögonen varje gång jag kommer till stallet och ser den stackars hästen. :/

:bow: och jag såg att du pratat med tjejen :bow:
Ring nu ägaren oxå så har du gott samvete iaf :bow:

Jag skulle bli jätteglad om någon talade om att min häst blev behandlad så :bow:
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

*KL*

Jag summerar nu tråden, och trådskaparen har talat med fodervärden och kommer tydligen att ringa ägaren. Den övriga linjen som diskuteras verkar man inte komma längre i än allmänt tjafs. Jag låser därför denna tråd, eftersom det inte framkommer något nytt i diskussionen utan mest består av upprepningar.

Boj/moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 329
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
33
· Visningar
3 403
Hästvård Häst fick ett ordentligt balltramp för 1.5 vecka sen. Stort sår, men fint, ohalt häst som jobbat på. Varit inne på klinik för annat så...
Svar
17
· Visningar
1 587
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp