Bukefalos 28 år!

Hur kan detta vara lagligt?

Fast nu verkar ju inte alla som har judendom som religion att tycka att man måste omskära små pojkar. Det finns ju en alternativ ceremoni som påminner mycket om flickornas namngivningsceremoni (har jag förstått). Så även inom den judiska läran så finns det de som motsätter sig omskärelse på små bebisar. Tillräckligt mycket i alla fall för att utforma en ceremoni som ersätter omskärelsen.

Denna ceremoni (som jag tyvärr inte kommer ihåg vad den heter) skall tydligen kunnas användas av alla judar oavsett inriktning. Källa: bl.a. RFSUs skrift om manlig omskärelse.

Sen måste jag säga att jag har mycket svårt att tro att ett folk som judar som fått utstå så mycket hemskheter och elände genom historien och ändå lyckats bli så framgångsrikt, står och faller med en ceremoni som går ut på att skära av delar på små pojkbebisars snoppar för att markera grupptillhörighet.

Nej, bara inom liberal judendom.
 
Nä, jag tror inte ni får Cilla att ändra åsikt, det tror jag fortfarande inte, speciellt inte med den argumentationsteknik som rådit i denna tråd. Självklart kan människor ändra åsikt, men jag tvivlar på att det kommer vara troende judar som kommer gå i bräschen för ett förbud. Men visst. Jag kan ha fel om det, det återstår att se i framtiden, om frågan ens kommer utredas de närmsta 20 åren.
Men jag har inte pratat om Cilla jag har pratat generellt.
 
Jag tror det här är tänkt att räknas som svar:

Jaha, jag tyckte inte det var mycket till svar. Det jag från början undrade över var:

Och till syende och sist - det ÄR lagligt just nu vilket gör att hon inte gör sig skyldig till något brott om hon tycker omskärning är ok och omskär sin son.

Jag förstår inte hur det är relevant om ingen anklagat henne för nåt brott. Som redan påpekat, alla i diskussionen tycks känna till lagen.
 
Kan ni vara så jävla vänliga och sluta diskutera mig om jag inte deltar i diskussionen?
Läs forumreglerna. "Gå inte till personangrepp och diskutera inte enskilda personer"
 
Vadå "kör över hennes åsikt"? Jag tycker flera har efterfrågat hennes åsikt, men hon vill inte svara (vilket ju förstås är frivilligt).
Sant. Men det kan jag faktiskt förstå med tanke på det klimat som råder i tråden. Jag vill under sådana omständigheter inte diskutera min mans seder och bruk med människor som ändå inte är öppna för vad jag har att säga så att säga vilket jag faktiskt får göra gång på gång på gång framförallt IRL. Till sist tröttnar man, men man har ändå sin åsikt. Så det kan jag förstå.

Men, jag ska sluta diskutera om det här. Kan ju bara konstatera efter att ha läst alla länkar relativt noga om ett ämne som tidigare känts som detsamma för mig, så ja, skulle jag få en son med min man nu så skulle troligen han vinna den diskussionen om omskärningens vara eller icke vara efter denna diskussion.
 
Sant. Men det kan jag faktiskt förstå med tanke på det klimat som råder i tråden. Jag vill under sådana omständigheter inte diskutera min mans seder och bruk med människor som ändå inte är öppna för vad jag har att säga så att säga vilket jag faktiskt får göra gång på gång på gång framförallt IRL. Till sist tröttnar man, men man har ändå sin åsikt. Så det kan jag förstå.

Idag har det väl inte varit något problem med klimatet i tråden? Det enda jag kan minnas som otrevligt var ditt påhopp mot @niphredil . Hur som helst, @CillaW är ju fri att svara eller låta bli, men det blir ju lite märkligt när du, som tycks ha gjort dig till hennes talesperson, påstår att hennes åsikter blir överkörda.
 
Idag har det väl inte varit något problem med klimatet i tråden? Det enda jag kan minnas som otrevligt var ditt påhopp mot @niphredil . Hur som helst, @CillaW är ju fri att svara eller låta bli, men det blir ju lite märkligt när du, som tycks ha gjort dig till hennes talesperson, påstår att hennes åsikter blir överkörda.
Ja. Det brukar bli lite märkligt om folk håller med dem som många andra är emot. Sant. Inte första tråden det blivit så, lär inte vara sista heller. Kan ju vara bra om även du då slutar diskutera om den personen tycker jag.
 
Ja. Det brukar bli lite märkligt om folk håller med dem som många andra är emot. Sant. Inte första tråden det blivit så, lär inte vara sista heller. Kan ju vara bra om även du då slutar diskutera om den personen tycker jag.

Det här blir ju bara konstigare och konstigare. Hålla med kan man göra utan att, vad det ser ut som, vilja föra en persons talan. Det var du som drog igång det här, men du säger åt mig att sluta diskutera om personen? Vilket jag inte gjort förutom när jag besvarat dig. Egentligen borde jag bara slutat svara här, men det är fult att du försöker lägga ansvaret på mig för något som du skapat.
 
Det här blir ju bara konstigare och konstigare. Hålla med kan man göra utan att, vad det ser ut som, vilja föra en persons talan. Det var du som drog igång det här, men du säger åt mig att sluta diskutera om personen? Vilket jag inte gjort förutom när jag besvarat dig. Egentligen borde jag bara slutat svara här, men det är fult att du försöker lägga ansvaret på mig för något som du skapat.
ok.
 
1) Omskärelse av pojkar är grundläggande inom judendomen.
2) Det är ett ofarligt ingrepp som inte skadar barnet, när det utförs på rätt sätt.

Jag antar att det är så långt vi kommer på det här spåret:

(1) är ett faktum. Det är ett förstås ett starkt argument om man är en del av judendomen, och ingenting som går att bemöta "utifrån" om man inte vill ha en diskussion om huruvida den religiösa tron faktiskt stämmer, men det känns som en ganska sliten diskussion :wtf:.

Det går att diskutera hur mycket lagstiftningen ska gå religiös tro till mötes när det krockar med andra lagar. Om du har synpunkter där så vore det intressant, eftersom du har ett annat perspektiv, men om du inte har det så är det förstås okej också. :)

(2) däremot besvärar mig. Jag tycker inte att det är rimligt att kalla det ofarligt när det faktiskt uppenbart kan medföra komplikationer, och till och med orsakar enstaka dödsfall. Brit mila med en Mohel kan förstås inte garantera att det alltid går bra. Saker går fel ibland, särskilt när vassa instrument är inblandade.

Det skulle vara mer lättsmält om du formulerat det som att du tyckte att den grad av förekomst av komplikationer som gått att påvisa och den smärta och obehag det åsamkar är acceptabla med avseende på (1) istället för att så kategoriskt hävda att det är problemfritt - det ser för mig ut som önsketänkande.
 
Senast ändrad:
Jo, jag vet förstås det, och jag har också skrivit det. Men det återkommer med regelbundet påståenden om "inga negativa effekter så vad är problemet?", så jag hoppades att en person skulle vara svårare att ignorera än studier eller bara rent sunt förnuft.
Haken är ju att ingen någonsin läser länkade artiklar. Denna tex länkade du http://www.huffingtonpost.com/brian-earp/does-circumcision-reduce-_b_9743242.html läste nyss. Intressant, en av de mer citerade artiklarna om - ingen minskad känsel, kom inte fram till det alls och erkände själva att underlaget var för litet (och kritikern konstaterade att de inte tagit med män över 40, där problem ibland ökar och inga män med problem med sexlivet...) Det var ju ingen skillnad på skaftet tex, men till och med deras studie kom fram till att känsligast på hela penisen för lätt beröring var förhuden. Men den var ju borta hos halva underlaget, så förutom den då, ingen skillnad.
 
Haken är ju att ingen någonsin läser länkade artiklar. Denna tex länkade du http://www.huffingtonpost.com/brian-earp/does-circumcision-reduce-_b_9743242.html läste nyss. Intressant, en av de mer citerade artiklarna om - ingen minskad känsel, kom inte fram till det alls och erkände själva att underlaget var för litet (och kritikern konstaterade att de inte tagit med män över 40, där problem ibland ökar och inga män med problem med sexlivet...) Det var ju ingen skillnad på skaftet tex, men till och med deras studie kom fram till att känsligast på hela penisen för lätt beröring var förhuden. Men den var ju borta hos halva underlaget, så förutom den då, ingen skillnad.

Ja, jag tyckte också att den artikeln hade övertygande resonemang och presentation.

Som här:
"They also won’t be able to “compare” their sexual experiences with a version of themselves from an alternate universe in which their genitals had been left intact when they were children: this point will become important later on"
- Berättartekniskt snyggt! :)

Sen påverkas jag förstås av att den var i linje med mina åsikter.
 
Det har med förökning att göra.
Säden skall inte spillas på marken utan hamna där den gör nytta.
Tror det mer var det att man får ludna händer vid det laget. Tror inte ens jag borde ta upp några taggiga entiteter som barnaplågarna körde med också och så händerna på täcket och vantar. De var inte gifta i den åldern så det var inte någon specifikt om vart utan mest inte. Och så Cornflakes, det är bra mot också.
 
Då har du uppenbarligen inte läst de inlägg jag skrivit i tråden innan den körde ner i diket.
Det var redan på sidan 15 du tycke dig se antisemitism "lite här o var i tråden" utan att förtydliga.

Appropå:
Du menar om flensost, rabiata människor emot vaccin samt alla antisemitiska inlägg i tråden? Då vet jag!
(min fetning av om)
Uppenbarligen har du problem. Att anklaga mig för antisemitism uppfattar jag som ett personangrepp.
DU anklagade folk för antisemitism, inte jag. DINA inlägg handlade om: flensost, vaccinationer samt antisemitiska inlägg i tråden.
Då var du otydlig (syftningsfel) och jag missuppfattade dig

Jag ser det inte som ett syftningsfel med tanke på det inledande "om", plus förstås att sammanhanget borde ha gjort det lätt att förstå även om det funnits ett syftningsfel.

Om man tittar bakåt i tråden verkar det som att du tycker att den som (du tror-) missförstår dig borde läsa bättre, medan den du missförstår borde skriva bättre.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp