Bukefalos 28 år!

Hur kan detta vara lagligt?

Jag tror många religiösa människor använder sin religion, inte bara som motiv till varför de gör någonting, utan även som motiv till vad de faktiskt har "rätt" att göra mot andra människor.
Jag är personligen oerhört sekulär.
Och ser nog problemställningen med manlig omskärelse som en sekulär fråga egentligen.
Detta då 2/3 av den manliga befolkningen i USA är omskurna.
Deras argument för borde ju kortsluta delen med religion.
 
Jag är personligen oerhört sekulär.
Och ser nog problemställningen med manlig omskärelse som en sekulär fråga egentligen.
Detta då 2/3 av den manliga befolkningen i USA är omskurna.
Deras argument för borde ju kortsluta delen med religion.
USA är inte riktigt värdens mest sekulära land, och det går nog att härleda den Amerikanska kulturen att omskära till ett viktorianskt/kyskt arv.

Men oavsett vad, så är nog det olika i olika delar av världen - en religiös fråga är det definitivt i Sverige, eftersom en absolut majoritet av alla omskärningar här sker pga ett religiöst motiv.
 
Jag tror att jag har svarat på dina frågor tidigare i tråden.
Judisk omskärelse av pojkar är en grundläggande sak för vårt folk. Det är svårt att argumentera när det handlar om tro och övertygelse, när de man diskuterar med inte accepterar grunden för mina argument.
Så då är det ok att försvara all jäkla skit med religon då? Är ju helt absurt! En enkel lösning är ju att vänta tills barnen kan bestämma själv. Och det har ju visats alternativ till omskärelsen för att ändå bli del av judiska folket.
Men ändå så försvarar du att helt medicinskt omotiverat skära i ett spädbarn?
Jag kan inte förstå hur en normalintelligent människa i ett modernt samhälle kan tycka sig ha den friheten.
 
Jag är personligen oerhört sekulär.
Och ser nog problemställningen med manlig omskärelse som en sekulär fråga egentligen.
Jag har också en sekulär livsåskådning, och ser till skillnad från dig, inget problem överhuvudtaget med m a n l i g omskärelse. Däremot att det utförs godtyckligt på människor under 18 år. (12 år är för låg ålder. De är fortfarande för hårt knutna till sina vårdnadshavare)
 
USA är inte riktigt värdens mest sekulära land, och det går nog att härleda den Amerikanska kulturen att omskära till ett viktorianskt/kyskt arv.
Orsaken är sekulär.
De är mestadels Kristna av alla möjliga inriktningar.
Dit flydde olika Kristna grupper undan förföljelse då USA redan från början hade religionsfrihet.
(Man fick tro på Gud hur man ville)
 
Lagar i en demokrati stiftas i demokratisk ordning.
D.v.s vi får de lagar som majoriteten vill ha.

Det finns många lobbyister inom politiken. Små intresseorganisationer kan skrika högt, det betyder inte att de talar för en majoritet av befolkningen. Vi har inte direkt demokrati i det här landet.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp