Hur kan detta vara lagligt?

Ja och jag undrar hur det uttrycket kan ses som fobiskt snarare än som resultatet av ett ärligt misstag. Har uttrycket könsbyte en historia av att användas på ett medvetet nedsättande sätt?

Det är väl snarare transpersoner som har en historia av att bli illa behandlade, och blir fortfarande. Könsbyte betyder ju att du faktiskt byter kön. Transpersoner som genomgår könskorrigering byter inte kön.
 
Det är väl snarare transpersoner som har en historia av att bli illa behandlade, och blir fortfarande. Könsbyte betyder ju att du faktiskt byter kön. Transpersoner som genomgår könskorrigering byter inte kön.

Ja det håller jag med om. Dock tror jag att för lättvindigt användande av uttrycket "transfobi" avskräcker folk från att lära sig om problematiken och riskerar att förminska den. Någon som läser tråden kanske tänker "jaha, det är sånt här som utgör den s.k transfobin, då är det nog inte ett särskilt allvarligt problem" och närmast avfärdar konceptet.
 
Ja det håller jag med om. Dock tror jag att för lättvindigt användande av uttrycket "transfobi" avskräcker folk från att lära sig om problematiken och riskerar att förminska den. Någon som läser tråden kanske tänker "jaha, det är sånt här som utgör den s.k transfobin, då är det nog inte ett särskilt allvarligt problem" och närmast avfärdar konceptet.

Är du själv transperson? Annars kanske du inte är riktigt rätt person att bestämma var som är "lättvindigt" eller inte.
 
Nej "de" byter inte kön. De korrigerar.
Jo rent kirurgiskt så byter de kön.
Det är den åtgärd som skalpellen utför.
Det är vad operationen gör.
Omskärelse på pojkar skär bort förhuden.
Omskärelse = händelse samma som könskorrigering.
Skära bort förhud = åtgärd samma som byta kön på en person med hjälp av kirurgi.

Kan vi lämna det nu?
Och återgå till att diskutera den fria viljan att bestämma över sig kropp.
Det borde ju passa transpersoner bra att göra det kan jag tycka.
 
Jo rent kirurgiskt så byter de kön.
Det är den åtgärd som skalpellen utför.
Det är vad operationen gör.
Omskärelse på pojkar skär bort förhuden.
Omskärelse = händelse samma som könskorrigering.
Skära bort förhud = åtgärd samma som byta kön på en person med hjälp av kirurgi.

Kan vi lämna det nu?
Och återgå till att diskutera den fria viljan att bestämma över sig kropp.
Det borde ju passa transpersoner bra att göra det kan jag tycka.

Rent kirurgiskt byter en könsorgan. Inte kön.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp