Hur klarar man sig?

Man söker allt man kan hitta, ringer runt till kommunen och närliggande kommuner och hör om de behöver timanställda/vikarier i tex hemtjänst eller vårdboenden. Ring till olika företag och kolla med dem. Alltid bättre att det kommer in lite pengar på kontot även om det inte är ett drömjobb eller en fast anställning. Det finns jobb så länge man inte är kräsen. Sen får du kanske acceptera att pojkvännen får hjälpa till lite ett tag.
 
@cili
Det kanske är annorlunda beroende på länsstyrelse, men i Stockholm tar det iaf 8-10 veckor att få godkännande innan man kan börja utbildningen. Så det kanske inte är en snabb lösning, utan mer på sikt. Jobb brukar iaf finnas i mängder.
Så är det nog överallt, tänkte mer att om man inte vill ta de där "vanliga enkla jobben" så kan man försöka komma in där eftersom det brukar finnas mycket jobb :)
 
Är inte kräsen. Vill jobba som personlig assistent men dem tjänsterna jag sett vill dem man ska ha vård utbildning eller erfarenhet! Ska ringa runt på måndag . Jag har jobbat på call center i 7 mån men där ringde kunder upp en och det var för hotels.com så det var väldigt roligt att jobba med på telefon. Men kan inte tänka mig och sitta och ringa folk och fråga om dem vill köpa allt möjligt skit
 
Är inte kräsen. Vill jobba som personlig assistent men dem tjänsterna jag sett vill dem man ska ha vård utbildning eller erfarenhet! Ska ringa runt på måndag . Jag har jobbat på call center i 7 mån men där ringde kunder upp en och det var för hotels.com så det var väldigt roligt att jobba med på telefon. Men kan inte tänka mig och sitta och ringa folk och fråga om dem vill köpa allt möjligt skit

Jag hade ingen erfarenhet när jag började i vården, du får ingen fast tjänst men timmar kan man få. Som personlig assistent är det ofta personlig lämplighet som är viktigast. Jag jobbade i hemtjänsten och där var det alltid brist på vikarier så jag hade så mkt jobb jag ville ha och lite till. Bara ring och presentera dig du kan ju inte få mer än ett nej. Lycka till med jobbsökandet, finns inget mer stressande än att inte ha ngn inkomst...
 
Är inte kräsen. Vill jobba som personlig assistent men dem tjänsterna jag sett vill dem man ska ha vård utbildning eller erfarenhet! Ska ringa runt på måndag . Jag har jobbat på call center i 7 mån men där ringde kunder upp en och det var för hotels.com så det var väldigt roligt att jobba med på telefon. Men kan inte tänka mig och sitta och ringa folk och fråga om dem vill köpa allt möjligt skit

Vikarie inom barnomsorgen, dvs skolor! Beroende på kommun varierar såklart behovet men där jag bor får jag extremt många förfrågningar. Det du behöver innan du söker jobb inom detta (samt som personlig assistent för barn) är en blankett från Belastningsregistret, den finns på polisens hemsida. :) Jag har fått jobb både inom detta samt personlig assistans utan tidigare erfarenhet, så det GÅR.

Annars har jag ströjobbat som eventpersonal, dvs intervjuare på mässor.
 
De 15 000 kr du har nu får du leva på först, förhoppningen vore ju ett nytt jobb för dig innan pengarna är slut. En god idé är att boka en tid med soc fall i fall redan nu. Väntetiden kan säkerligen vara lång och sedan ska det handläggas vilket kan ta tid med. Har du andra värdesaker som är säljbara kan du behöva göra dig av med det i främsta hand om de nu inte anser att du behöver den.

Vad gäller kurser här i Halmstad (Halland) så kommer nya kurser som startar var 5:e vecka, blir du antagen vilket du oftast får reda på en kort tid innan är det CSNs handläggande du får invänta, vilket för mig personligen inte tagit många dagar. Skall du söka utbildning är det väl ungefär av samma tempo, av egna erfarenheter. Arbetsförmedligen brukar ha avtal för vissa utbildningar de står för.

Ett säkert kort skulle jag säga var inom vården. Den skriker efter folk här och den verkar alltid finnas jobb
 
Man söker allt man kan hitta, ringer runt till kommunen och närliggande kommuner och hör om de behöver timanställda/vikarier i tex hemtjänst eller vårdboenden. Ring till olika företag och kolla med dem. Alltid bättre att det kommer in lite

När jag jobbade som timvikarie inom förskolan så var jag anmäld i tre kommuner :)!
 
Hur mycket kan bostads bidraget vara på?

Kolla ev bostadsbidrag

Sen kommer dem se jag har hundar, för hund försäkring. Dem bad min kompis sälja sin hund om hon skulle få hjälp. Så skippar helst SOS.

Socialtjänsten värderar inte vad du lägger dina pengar du får på, däremot får du inget extra för ev djur. Du får offra dina matpengar på dina hundars mat och försäkring, det är helt upp till dig. Du får en bestämd summa som ska täcka hyra, el, mat och lite övrigt, hur du fördelar pengarna är helt upp till dig.

En handläggare kan begära att du säljer dina hundar om de anser att de är en tillgång ekonomiskt sett, om du har fina rashundar värda pengar, men det är en annan sak. Deras uppehälle är helt upp till dig.
Alltså begära som i att du inte får bidrag från dem innan du sålt och redovisat de pengarna, de kan självklart inte kräva att du ska göra något annars!

Att man behöver sälja tillgångar först är ju rätt naturligt, ungefär som att man måste sälja dyra smycken eller en dyr bil. Självklart ska man först försöka reda sig själv, bara därefter får man hjälp av samhället.

Håller tummarna för att du hittar jobb, men om inte annat så lyssna med socialtjänsten ändå, du måste inte söka bidrag bara för att du frågar!
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
785
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Det har blivit dags för mig att uppdatera mitt CV, och jag velar lite i vad jag ska ange som slutdatum på min förra tjänst. För att...
Svar
2
· Visningar
609
Senast: JohannaB
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 364
Senast: ameo
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp