Bukefalos 28 år!

Hur kompenserar man pensionsförlust?

Ainon

Trådstartare
Jag undrar hur man bäst kompenserar pensionsförlust när den ena partnern (ej gifta) enligt överenskommelse endast inbringar pensionsgrundande inkomst på deltid en period?
Och hur beräknar man hur stor denna kompensation ska vara?

(Bakgrunden i vårat fall är att jag endast kommer att ta ut typ 3 dagar föräldrapenning/vecka under min föräldraledighetsperiod för att spara dagar medan sambon kommer att ta ut 7 dagar i veckan. Vi är överenns om att vi ska kompensera men vet inte riktigt hur och banken var då ingen hjälp...)
 
Ingen som gör/gjort detta och vill berätta hur de gjort/tänkt?
Trodde det var vanligt :confused:
 
Jag undrar hur man bäst kompenserar pensionsförlust när den ena partnern (ej gifta) enligt överenskommelse endast inbringar pensionsgrundande inkomst på deltid en period?
Och hur beräknar man hur stor denna kompensation ska vara?

(Bakgrunden i vårat fall är att jag endast kommer att ta ut typ 3 dagar föräldrapenning/vecka under min föräldraledighetsperiod för att spara dagar medan sambon kommer att ta ut 7 dagar i veckan. Vi är överenns om att vi ska kompensera men vet inte riktigt hur och banken var då ingen hjälp...)

Man kollar hur mycket pension som avsätts för respektive part , allmän premie tjänste, och ser sedan till att summan blir lika. Ni kommer bli förvånade över att summan landar runt 7-12000 kr per månad som ska avsättas i sparande. (Iofs på heltid då, så hälften av det) Banken borde kunna hjälpa till att räkna noggrannare tycker jag.
 
Bankgubben hade aldrig fått frågan förr så visste inte :grin:

Kan det alltså vara rätt att bara räkna på
(Allmän pension a 0,185*lönen)
+
(Tjänstepension a 0,045*lönen)
= vad som ska avsättas i månaden om man skulle vara hemma på heltid. Multiplicera med sysselsättningsgrad om man är i aktivitet på deltid
Blir ju som du säger rätt mycket...


Man kollar hur mycket pension som avsätts för respektive part , allmän premie tjänste, och ser sedan till att summan blir lika. Ni kommer bli förvånade över att summan landar runt 7-12000 kr per månad som ska avsättas i sparande. (Iofs på heltid då, så hälften av det) Banken borde kunna hjälpa till att räkna noggrannare tycker jag.
 
Jag har uppfattningen om att det är vanligt att ta ut olika antal föräldradagar men ovanligt att kompensera för pensionsförlust.
Och @Hyacinth

Tycker man läser på massa ställen att (oftast kvinnor) visst kompenseras inom paret när de går ner på deltid och rekommenderas ju ofta i div program mm på ex tv...

Men det kanske inte är så i praktiken.

Jag tänker då inte vara hemma mer (utan inkomst) utan kompensation iaf, så naiv är jag inte att jag känner mig helt säker på att vi kommer leva lyckliga tillsammans tills vi dör :laugh:
 
Bankgubben hade aldrig fått frågan förr så visste inte :grin:

Kan det alltså vara rätt att bara räkna på
(Allmän pension a 0,185*lönen)
+
(Tjänstepension a 0,045*lönen)
= vad som ska avsättas i månaden om man skulle vara hemma på heltid. Multiplicera med sysselsättningsgrad om man är i aktivitet på deltid
Blir ju som du säger rätt mycket...

Tjänstepension beror på vilket avtal man vill använda för att kompensera. Men någonstans där verkar rimligt.

Sedan kanske man inte kan kompensera fullt ut, det blir för mycket skattade pengar att spara undan helt enkelt, men då är man medveten om det. En del hugger bara till med "jag/vi sparar ju hela 3000 kr extra i månad till min make/maka för att kompensera" och tror att man kompenserat mer än väl, men i själva verket bara bidrar med en bråkdel av vad som skulle behövas.
 
Senast ändrad:
Tjänstepension beror på vilket avtal man vill använda för att kompensera. Men någonstans där verkar rimligt.

Sedan kanske man inte kan kompensera fullt ut, det blir för mycket skattade pengar att spara undan helt enkelt, men då är man medveten om det. En del hugger bara till med "jag/vi sparar ju hela 3000 kr extra i månad till min make/maka för att kompensera" och tror att man kompenserat mer än väl, men i själva verket bara bidrar med en bråkdel av vad som skulle behövas.
Hm 3000 sparade pengar torde ju innebära 3000 beskattade pengar att konsumera. Det kan väl knappast ses som en bråkdel. Men frånsett det, ett sätt att göra det hela är väl att den andre partnern kompenserar genom att dra en större del av amorteringen på gemensam egendom ex boendet. Då har man ju egendom att hämta ut vid ev skillsmässa. Om egendomen delas rakt av.
 
För ett tag sedan var det en TS som närmast blev aggressiv när jag frågade om framtida pension då hon var hemma med barn efter föräldraledigheten.
Fick till svar att hon sket i pensionen, prio 1 var att vara hemma med barn(en), pensionen skulle hon ta tag i när hon började jobba, dvs när barnen började skolan.
 
Tycker man läser på massa ställen att (oftast kvinnor) visst kompenseras inom paret när de går ner på deltid och rekommenderas ju ofta i div program mm på ex tv...

Jaha, nä jag har snarare fått uppfattningen om att typ ingen vet att eller hur det bör göras. Men jag hoppas du får bra svar!
 
Smart. Vi har ju en revers då karln gått in med med kontanter i huset. Känns ju som smart att vi bara drar av en summa från den var månad jag är hemma utan att ta full ledighet. Då "förloras" ju inga faktiska pengar att leva för :)

Hm 3000 sparade pengar torde ju innebära 3000 beskattade pengar att konsumera. Det kan väl knappast ses som en bråkdel. Men frånsett det, ett sätt att göra det hela är väl att den andre partnern kompenserar genom att dra en större del av amorteringen på gemensam egendom ex boendet. Då har man ju egendom att hämta ut vid ev skillsmässa. Om egendomen delas rakt av.
 
Jag undrar hur man bäst kompenserar pensionsförlust när den ena partnern (ej gifta) enligt överenskommelse endast inbringar pensionsgrundande inkomst på deltid en period?
Och hur beräknar man hur stor denna kompensation ska vara?

(Bakgrunden i vårat fall är att jag endast kommer att ta ut typ 3 dagar föräldrapenning/vecka under min föräldraledighetsperiod för att spara dagar medan sambon kommer att ta ut 7 dagar i veckan. Vi är överenns om att vi ska kompensera men vet inte riktigt hur och banken var då ingen hjälp...)

Är förlusten skillnaden i pensionsavsättning om du hade tagit ut 7 dagar fp per vecka jämfört med 3?

Tänk på att du får tillgodoräkna dig barnår i den allmänna pensionen.
 
Jag har för mig att de pratat om det på programmet Plånboken på SR. Och vilken formel man skulle använda för att räkna ut det.
Hur som helst använde vi oss av den uträkningen..tror jag.
Pinsamt att jag inte kommer ihåg den dock.

Brb.. Ska googla.
 
Är förlusten skillnaden i pensionsavsättning om du hade tagit ut 7 dagar fp per vecka jämfört med 3?

Tänk på att du får tillgodoräkna dig barnår i den allmänna pensionen.
Jag undrar fortfarande över detta. Men TS kanske inte är intresserad av ämnet längre?
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 329
Senast: mars
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 084
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 722
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 099
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp