Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

Vilka "vinklar" ska du visa upp i lätt klass? Klubbnivå, som ju var ursprungsfrågan i tråden?

Alla hästar kan förbättra utgångsläget, och det är just vad dressyr i grunden handlar om, och då blir hästen starkare och gladare, för den klarar uppgiften bättre och bättre.

Finns inga särskilt svåra "vinklar" i lätt klass (klubbnivå) som en travare inte skulle klara av. Däremot kommer det inte "se ut" som när ett halvblod framför det, men det är inte DET dressyr handlar om anser jag, att halvblodet skulle vara någon slags "dressyrmall" som alla ska efterlikna. Då är det inte dressyrtävling, utan rastävling och/eller gångartstävling det är frågan om.
Det finns ju normer för hur galoppen ska vara - bärig, balanserad, ren. Det är inte helt lätt (läs: nästan omöjligt) att få en travare att galoppera på det sättet, särskilt om man inte har tränat den särskilt mycket.

Det är inte halvbloden som är dressyrmallen, utan snarare så att det finns en dressyrmall, och halvblodsaveln går ut på att få fram hästar som passar i den mallen. Och då kommer de förstås närmare mallen än hästar som avlas för att trava fort. Helt enkelt för att det är hela syftet med aveln.

Men självklart finns det en mall för hur en dressyrhäst bör röra sig. Åtminstone på nivån att den ska vara liksidig, balanserad, taktmässig etc.
 
Jag ser tyvärr en väldig massa ändamålsenligt byggda halvblod som är rent ut sagt olyckliga pga att dom tvingas in i en mall av prestation som egentligen inte är vad dressyr handlar om alls.

Och då förstår jag inte hur du helt plötsligt börjar jubla över att udda rasers svåra exteriöra oförutsättningar ska rättas till? innan?
 
Det finns ju normer för hur galoppen ska vara - bärig, balanserad, ren. Det är inte helt lätt (läs: nästan omöjligt) att få en travare att galoppera på det sättet, särskilt om man inte har tränat den särskilt mycket.

Det är inte halvbloden som är dressyrmallen, utan snarare så att det finns en dressyrmall, och halvblodsaveln går ut på att få fram hästar som passar i den mallen. Och då kommer de förstås närmare mallen än hästar som avlas för att trava fort. Helt enkelt för att det är hela syftet med aveln.

Men självklart finns det en mall för hur en dressyrhäst bör röra sig. Åtminstone på nivån att den ska vara liksidig, balanserad, taktmässig etc.
Jag funderar inte i tävlingstaktiska tankar nu utan i dressyrmässiga. Vad är dressyr om inte det är lämpligt för en fd travare? Vad gör det tävlingsdressyren till om det är olämpligt att använda en fd travare till det?
 
Det finns travare som inte kan galoppera, ja.
Sedan finns det de som kan någotsånär fast det är väldigt få som gör det rätt om man går efter dressyrmallen.
Hur då "inte kan galoppera"? Har du någon fakta som styrker detta?

Personligen vet jag att det är en träningsfråga. ALLA varmblod kan galoppera när dom är föl, sen tränas dom att inte galoppera och det kan vara attans svårt att övertyga dom om att dom faktiskt får galoppera med en människa i närheten.

Sen är det dessutom ganska vanligt att travare galoppera i travlopp också. Så dom kan, tom fast dom inte får och fast dom kan bli diskade, så det kan du inte svära på att dom inte kan ...;)
 
Jag funderar inte i tävlingstaktiska tankar nu utan i dressyrmässiga. Vad är dressyr om inte det är lämpligt för en fd travare? Vad gör det tävlingsdressyren till om det är olämpligt att använda en fd travare till det?

Fast i TS så har TS uttryckt en önskan om en häst som med främst uteritter och lite dressyr ska kunna göra några starter.
Dvs i mina ögon inte en häst som tränats för sin uppgift om vi antar att hästen är en vb-travare.

De flesta av dem kräver lite mer dressyrjobb än så för att fixa saker tävlingsmässigt.
Och i värsta fall kan det dröja ett par säsonger innan man är där, redo för tävlan.

Och ja, visst kan de galoppera vid födsel etc oftast.
Men det är ju en helt annan galopp än det man vill se uppsuttet på tävling.
Och vissa av dem är ju benägna att vara orena i takten pga obalansen om man tex svänger eller inte gasar av helvete när de inte är så skolade och stärkta.
Och jo, vinklarna spelar en helvetes roll även om vissa inte tycker det är så stora skillnader.

Varför ser körhästar ut som de gör resp hur en PRE som gör skolsprång etc om det kvittar.
Har du sett någon göra skolsprång med vb-travare?

Jag tycker det är jättefint om folk orkar lägga tiden på att verkligen skola en vb-travare i den takt och med de övningar som krävs!
Men man ska inte trivialisera vad det kan kräva. Det gör inte hästarna någon tjänst. Tvärtom!

Det är ju inte bara tävlingsfolk som anser att galoppen är ett problem på dem.
Bent Branderup tex kallar ju ett par raser ”galopp-handikappade” och där räknades vb-travaren in.
Han ansåg det inte omöjligt. Men mkt specialhjälp kan behövas för någon form av kvalitet.
 
Jag funderar inte i tävlingstaktiska tankar nu utan i dressyrmässiga. Vad är dressyr om inte det är lämpligt för en fd travare? Vad gör det tävlingsdressyren till om det är olämpligt att använda en fd travare till det?
Att tävla dressyr handlar ju om att komma så nära ett ideal som möjligt. Och om hästen av naturen är nära det idealet har man det mycket lättare än om hästen inte är det. Det handlar inte bara om att den ska vara lydig, utan också om hur den genomför momenten.

Om det bara handlade om lydnad i meningen rätt gångart och rätt vägar skulle det kanske inte göra skillnad, men man ska ju göra momenten på ett visst sätt. I galopp med förlängd språnglängd t ex vill man se att hästen ökar språnglängden med bibehållen takt och balans. Då är det såklart en förutsättning att hästen kan göra det. Om ”på travares vis” innebär att språnglängden inte ökar, så får man låga poäng. Inte för att det inte är ett halvblod, utan för att man inte visat det man ska visa i det momentet.
 
Vi pratar fortfarande om lätt klass när det gäller travare...;)
Men har du provat att rida ett lättklassprogram med en travare, t ex LB 1? Det är svårt, bara att kunna korta galoppen tillräckligt för att med bibehållen takt, balans och form ta sig igenom en kortsida med korrekta hörnpasseringar...
 
Hur då "inte kan galoppera"? Har du någon fakta som styrker detta?

Personligen vet jag att det är en träningsfråga. ALLA varmblod kan galoppera när dom är föl, sen tränas dom att inte galoppera och det kan vara attans svårt att övertyga dom om att dom faktiskt får galoppera med en människa i närheten.

Sen är det dessutom ganska vanligt att travare galoppera i travlopp också. Så dom kan, tom fast dom inte får och fast dom kan bli diskade, så det kan du inte svära på att dom inte kan ...;)
Men den galoppen man ser i ett travlopp är ju knappast taktmässig och balanserad. Det finns, skulle jag säga, rätt många travare som inte kan galoppera rent.
 
Fast i TS så har TS uttryckt en önskan om en häst som med främst uteritter och lite dressyr ska kunna göra några starter.
Dvs i mina ögon inte en häst som tränats för sin uppgift om vi antar att hästen är en vb-travare.

De flesta av dem kräver lite mer dressyrjobb än så för att fixa saker tävlingsmässigt.
Och i värsta fall kan det dröja ett par säsonger innan man är där, redo för tävlan.

Och ja, visst kan de galoppera vid födsel etc oftast.
Men det är ju en helt annan galopp än det man vill se uppsuttet på tävling.
Och vissa av dem är ju benägna att vara orena i takten pga obalansen om man tex svänger eller inte gasar av helvete när de inte är så skolade och stärkta.
Och jo, vinklarna spelar en helvetes roll även om vissa inte tycker det är så stora skillnader.

Varför ser körhästar ut som de gör resp hur en PRE som gör skolsprång etc om det kvittar.
Har du sett någon göra skolsprång med vb-travare?

Jag tycker det är jättefint om folk orkar lägga tiden på att verkligen skola en vb-travare i den takt och med de övningar som krävs!
Men man ska inte trivialisera vad det kan kräva. Det gör inte hästarna någon tjänst. Tvärtom!

Det är ju inte bara tävlingsfolk som anser att galoppen är ett problem på dem.
Bent Branderup tex kallar ju ett par raser ”galopp-handikappade” och där räknades vb-travaren in.
Han ansåg det inte omöjligt. Men mkt specialhjälp kan behövas för någon form av kvalitet.
Jag pratar inte om att det skulle vara lätt. Jag frågar, vad är dressyr om det inte är lämpligt att utöva med en fd travare? Vad gör det tävlingsdressyr till om tävlingsdressyr inte är lämpligt för en ridhästtyp som har det lite svårare för sig?

Ni (du?) tänker tävlingstaktiskt, inte dressyrmässigt. Dressyr är tänkt som en grund för alla typer av ridhästar, i synnerhet är dressyr bra för hästar med något problem, tex som min häst, som har en gammal fläknings-skada. Dressyr är till för att hjälpa hästen att bli en bättre ridhäst än den var från början.

Så igen, vad är dressyr om det inte är lämpligt för den fd travare?
 
Hur då "inte kan galoppera"? Har du någon fakta som styrker detta?

Personligen vet jag att det är en träningsfråga. ALLA varmblod kan galoppera när dom är föl, sen tränas dom att inte galoppera och det kan vara attans svårt att övertyga dom om att dom faktiskt får galoppera med en människa i närheten.

Sen är det dessutom ganska vanligt att travare galoppera i travlopp också. Så dom kan, tom fast dom inte får och fast dom kan bli diskade, så det kan du inte svära på att dom inte kan ...;)

De som äger stallet där jag står föder upp travare i liten skala, och har ett stamsto med dubbel uppsättning av 'travsäkerhetsgenen'. De föl och unghästar som går här (och även stamstoet) travar i stort sett endast. Det är bara om de förlorar balansen som de slår över i galopp, och inte är det en snygg galopp. När unghingsten racade med de två halvblodsåringarna så travade han när de andra galopperade. Han väljer alltid traven.

Dock kan många av de travsäkraste även tölta, vilket är lite roligt.
 
Men den galoppen man ser i ett travlopp är ju knappast taktmässig och balanserad. Det finns, skulle jag säga, rätt många travare som inte kan galoppera rent.
Jag argumenterade mot att travhästar inte kan galoppera, inget annat...dom kan, sen hur det är en helt annan diskussion;)
 
De som äger stallet där jag står föder upp travare i liten skala, och har ett stamsto med dubbel uppsättning av 'travsäkerhetsgenen'. De föl och unghästar som går här (och även stamstoet) travar i stort sett endast. Det är bara om de förlorar balansen som de slår över i galopp, och inte är det en snygg galopp. När unghingsten racade med de två halvblodsåringarna så travade han när de andra galopperade. Han väljer alltid traven.

Dock kan många av de travsäkraste även tölta, vilket är lite roligt.
Jag bor granne med en travuppfödare och alla åringar kan galoppera utan problem eller obalans. Då pratar vi dyra/framgångsrika avelshingstar och ston. Finns säkert undantag, men det gör det ju bland tex halvbloden också.
 
Jag argumenterade mot att travhästar inte kan galoppera, inget annat...dom kan galoppera, sen hur det är en helt annan diskussion;)

Nja, Det du sa var att 'de blir tränade till att inte galoppera och galopperar naturligt som föl. Vilket inte riktigt stämmer.

Tror jag också såg någonstans att den genomsnitslige travhästen slår över i galopp 1 löp av 4 eller så. Så att de inte skulle galoppera bara för att det är en människa i närheten tror jag inte riktigt på.

Sen igen, detta är väl egentligen inte en tråd om travhästars galopperande som unghästar, utan om det är möjligt för en självutnämd amatör att träna en travhäst så pass att den kan funka på dressyrbanan.
 
Men har du provat att rida ett lättklassprogram med en travare, t ex LB 1? Det är svårt, bara att kunna korta galoppen tillräckligt för att med bibehållen takt, balans och form ta sig igenom en kortsida med korrekta hörnpasseringar...
Det är ju det som är poängen, detta "taktiktänk", det är inte dressyr. Det är tävlingstaktik.
 
Det är ju det som är poängen, detta "taktiktänk", det är inte dressyr. Det är tävlingstaktik.
Det är väl inte tävlingstaktik att försöka galoppera balanserat genom en kortsida med korrekta hörnpasseringar? Det är helt enkelt ett moment som man ska försöka genomföra, om det inte går så blir det ju svårt att genomföra ett dressyrprogram där det momentet ingår. Oavsett om man tävlar eller rider programridning, det blir inte lättare för att det inte är tävling.

Ungefär som att försöka hoppa bana med en häst som inte hoppar grindar, risken är ju att det finns med ett sånt hinder, och då blir det svårt att genomföra ritten.
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 815
Senast: kryddelydd
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 459
Senast: MattiZ
·
Träning En liten fundering som jag faktist inte har någon koll på alls :o Men "ridtravare", alltså fd travare som är ridhästar, hur brukar de ha...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 062
Senast: Celoty
·
V
Avel Hej! Jag har börjat fundera på att låta ta ett föl på mitt ponny sto efter det att jag fyllt 18 och inte kan tävla henne och ska få stor...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 551
Senast: Ullis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp