Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

Sen är det dessutom ganska vanligt att travare galoppera i travlopp också. Så dom kan, tom fast dom inte får och fast dom kan bli diskade, så det kan du inte svära på att dom inte kan ...;)

Och du kan inte sätta dig in i hur en sådan "galopp" skulle se ut och bedömas i ett dressyrprogram?, ännu mer med en ryttare på?:meh:
 
Ni (du?) tänker tävlingstaktiskt, inte dressyrmässigt. Dressyr är tänkt som en grund för alla typer av ridhästar, i synnerhet är dressyr bra för hästar med något problem, tex som min häst, som har en gammal fläknings-skada.

Men jisses!!!!!
Tråden utgår ju från TS beskrivning om en ev. tänkt travare som uteridhäst OCH träning i dressyr FÖR viss tävling. Ingen har väl sagt att man inte kan utbilda och rida viss " dressyr" på den?
 
Men jisses!!!!!
Tråden utgår ju från TS beskrivning om en ev. tänkt travare som uteridhäst OCH träning i dressyr FÖR viss tävling. Ingen har väl sagt att man inte kan utbilda och rida viss " dressyr" på den?
Uppenbart inte tävlingsdressyr då. Finns det olika sorters dressyr?
 
Det är väl inte tävlingstaktik att försöka galoppera balanserat genom en kortsida med korrekta hörnpasseringar? Det är helt enkelt ett moment som man ska försöka genomföra, om det inte går så blir det ju svårt att genomföra ett dressyrprogram där det momentet ingår. Oavsett om man tävlar eller rider programridning, det blir inte lättare för att det inte är tävling.

Ungefär som att försöka hoppa bana med en häst som inte hoppar grindar, risken är ju att det finns med ett sånt hinder, och då blir det svårt att genomföra ritten.
Nej men det var inte det du skrev. Du skrev att det skulle vara svårt med en fd travare. DET är tävlingstaktik tänk. Dressyrmässigt tänk är då att man förbättrar det man har problem med, inte byter häst.
 
Jag pratar inte om att det skulle vara lätt. Jag frågar, vad är dressyr om det inte är lämpligt att utöva med en fd travare? Vad gör det tävlingsdressyr till om tävlingsdressyr inte är lämpligt för en ridhästtyp som har det lite svårare för sig?

Ni (du?) tänker tävlingstaktiskt, inte dressyrmässigt. Dressyr är tänkt som en grund för alla typer av ridhästar, i synnerhet är dressyr bra för hästar med något problem, tex som min häst, som har en gammal fläknings-skada. Dressyr är till för att hjälpa hästen att bli en bättre ridhäst än den var från början.

Så igen, vad är dressyr om det inte är lämpligt för den fd travare?

Dressyr är till för att förädla, förbättra etc. Absolut!

Jag tävlar inte
(Även om jag har elever som gör) och jobbar mkt med rehab. Mina tränare är inte heller så fokuserade på tävling(även om de tävlat svårklass och har elever som rider världscup). Så att jag endast tänker i tävlings-mått kring dressyr är väl inte direkt sant.
Spec iom att jag också vill längre i samling än det krävs på tävling(tränar levad tex).

Men i den här tråden sa TS att TS vill tävla. Och inte heller lägga så mkt tid på dressyrträning för att göra det.
Är då vb-travare lämpligt tycker du?
När man vill tävla men inte träna så mkt..

Sen är för mig och en del andra tävlingsridning och träningsridning inte detsamma.
Så att jämföra dem som du gör blir lite märkligt för mig.

Hur menar du att vinklarna inte spelar någon roll och att skillnaderna är små?
Det svarade du aldrig på.
 
Nej men det var inte det du skrev. Du skrev att det skulle vara svårt med en fd travare. DET är tävlingstaktik tänk. Dressyrmässigt tänk är då att man förbättrar det man har problem med, inte byter häst.
Men det är kanske i princip omöjligt att förbättra såpass mycket att man når sitt mål? Dressyrmässigt tänk innebär väl inte att man inte vill uppnå sina mål? Om målet är ett dressyrprogram, och man sitter på en häst som inte kan klara det målet med en glad amatör på ryggen, då sitter man ju på fel häst.

Och då får man antingen byta häst eller byta mål. I det här fallet finns ju målet (tävla dressyr lätta klasser) men inte hästen, och då verkar det i min värld rimligt att anpassa hästvalet efter målet, inte tvärtom.
 
Vad är "rätta vinklar hos hästen" och i vilket dressyrprogram?
Det är vinklarna i bakstället, som gör det lättare för hästen att sätta under sig och bära sig i galopp. När det gäller dressyrprogram så är det väl typ LB som diskuterats i tråden?
 
Nej men det var inte det du skrev. Du skrev att det skulle vara svårt med en fd travare. DET är tävlingstaktik tänk. Dressyrmässigt tänk är då att man förbättrar det man har problem med, inte byter häst.

Fast ärligt..

Jag behöll min skitponny med trist exteriör och tretusen orena gångarter och utbildade honom så långt vi kom iom att jag köpte honom när jag kunde noll och intet och älskade hästen. Han fick bli 30 år och frisk in i det sista.

Men tom jag tycker det är smartare att köpa häst efter det man vill göra.
HAR man redan en individ som man vill behålla är det ju lite så att man får jobba med det man har.

Men även om dressyr handlar om att förbättra så finns det liksom tak för vad som är rimligt att gemene man ska kunna utbilda fram sas i en häst.
Och vill man tävla och avancera lite så kräver det en viss typ av häst.
Annars kommer ökningarna först efter piaff tex i trav. Inte så kul om man vill rida msv..

Det är tex jättesvårt att rida byten i serier på hästar med så pass platt galopp som de flesta vb-travare har.
Och även på tex min gamla ponny. Dels var han ju inte luftig och dels blir ju takten betydligt snabbare med så kort steglängd/ben.
Det är lite det Bent menar med galopp-handikapp.
 
Dressyr är till för att förädla, förbättra etc. Absolut!

Jag tävlar inte
(Även om jag har elever som gör) och jobbar mkt med rehab. Mina tränare är inte heller så fokuserade på tävling(även om de tävlat svårklass och har elever som rider världscup). Så att jag endast tänker i tävlings-mått kring dressyr är väl inte direkt sant.
Spec iom att jag också vill längre i samling än det krävs på tävling(tränar levad tex).

Men i den här tråden sa TS att TS vill tävla. Och inte heller lägga så mkt tid på dressyrträning för att göra det.
Är då vb-travare lämpligt tycker du?
När man vill tävla men inte träna så mkt..

Sen är för mig och en del andra tävlingsridning och träningsridning inte detsamma.
Så att jämföra dem som du gör blir lite märkligt för mig.

Hur menar du att vinklarna inte spelar någon roll och att skillnaderna är små?
Det svarade du aldrig på.
Om jag vill tävla dressyr på internationell nivå så skulle jag inte välja en fd travare, av tävlingstaktiska skäl.
Men om jag, som jag uppfattar TS, vill skaffa mig en häst som jag kan göra många olika saker med, bla träna och ibland tävla lättare klasser dressyr, så skulle jag mycket väl kunna tänka mig en fd travare. Självklart skulle jag inte välja en fd travare med dålig exteriör för ändamålet, lika lite som jag skulle välja ett halvblod med dålig exteriör om jag ville tävla högre klasser i dressyr. Jag skulle då vilja påstå att dressyren är MER nödvändig och viktig för denna travare än den är för ett halvblod som redan har bättre förutsättningar.

Jag har inte skrivit att vinklarna inte har betydelse, jag undrar vilka vinklar det syftas på som fd travare saknar/inte kan utöva i lättare dressyrprogram. Jag hävdar att en atlet, som ju även en travhäst som tävlar/tävlat är, behöver ha vissa exteriöra fundament. Som tex vinklar och balans i sin kroppsbyggnad och att denna är universal, dvs denna balans exteriört behöver alla atleter ha för att prestera oavsett vilken inriktning. Alltså är det fullt möjligt och troligen inte särskilt svårt att hitta en travare med bra balans och exteriör, kanske till och med lättare än det är att hitta ett halvblod med samma goda balans.
 
Senast ändrad:
Fast ärligt..

Jag behöll min skitponny med trist exteriör och tretusen orena gångarter och utbildade honom så långt vi kom iom att jag köpte honom när jag kunde noll och intet och älskade hästen. Han fick bli 30 år och frisk in i det sista.

Men tom jag tycker det är smartare att köpa häst efter det man vill göra.
HAR man redan en individ som man vill behålla är det ju lite så att man får jobba med det man har.

Men även om dressyr handlar om att förbättra så finns det liksom tak för vad som är rimligt att gemene man ska kunna utbilda fram sas i en häst.
Och vill man tävla och avancera lite så kräver det en viss typ av häst.
Annars kommer ökningarna först efter piaff tex i trav. Inte så kul om man vill rida msv..

Det är tex jättesvårt att rida byten i serier på hästar med så pass platt galopp som de flesta vb-travare har.
Och även på tex min gamla ponny. Dels var han ju inte luftig och dels blir ju takten betydligt snabbare med så kort steglängd/ben.
Det är lite det Bent menar med galopp-handikapp.
Frågan är om du (ni) förstått vad TS vill? Som jag förstår det så var det ju inte fråga om annat än någon klubbtävling på dotterns ridskola någon/några gånger per år och inget direkt intresse av rosetter. I övrigt dressyrträning för dressyrens skull och terrängritter. Vad tror du? Behöver TS skaffa sig ett halvblod för det?
 
Men det är kanske i princip omöjligt att förbättra såpass mycket att man når sitt mål? Dressyrmässigt tänk innebär väl inte att man inte vill uppnå sina mål? Om målet är ett dressyrprogram, och man sitter på en häst som inte kan klara det målet med en glad amatör på ryggen, då sitter man ju på fel häst.

Och då får man antingen byta häst eller byta mål. I det här fallet finns ju målet (tävla dressyr lätta klasser) men inte hästen, och då verkar det i min värld rimligt att anpassa hästvalet efter målet, inte tvärtom.
Du förutsätter att varken TS eller den tänkta ridtravaren skulle klara en LB1 alltså? Man behöver ju inte välja den sämsta travhästen på marknaden. Det skulle väl inte du göra om du skulle köpa ett halvblod för att komma upp i klasserna heller?
 
Det är vinklarna i bakstället, som gör det lättare för hästen att sätta under sig och bära sig i galopp. När det gäller dressyrprogram så är det väl typ LB som diskuterats i tråden?
Det är också en träningsfråga. Tror inte att travhästar har så fasligt annorlunda vinklar annat än individuella skillnader som finns inom alla raser. Det är nog en myt och mycket okunskap florerar. Balans är nyckelordet. Sen är det ju främst muskulaturen i bålen som vinklar där bak. Dom musklerna måste så klart tränas upp om dom inte använts från början.
 
Det är också en träningsfråga. Tror inte att travhästar har så fasligt annorlunda vinklar annat än individuella skillnader som finns inom alla raser. Det är nog en myt och mycket okunskap florerar. Balans är nyckelordet. Sen är det ju främst muskulaturen i bålen som vinklar där bak. Dom musklerna måste så klart tränas upp om dom inte använts från början.
Men har du ridit en travhäst och en dressyrstammad häst så att du kan jämföra? Det är enorm skillnad. Det är inte individuella skillnader, det är skillnader mellan raser som kommer sig av årtionden av målmedveten avel för att få fram vissa egenskaper. Dressyrhästen har mer balans i galoppen som knappt insutten treåring än vad travhästen har efter 15 års träning.

Tror du att avel inte leder till nånting?
 
Du förutsätter att varken TS eller den tänkta ridtravaren skulle klara en LB1 alltså? Man behöver ju inte välja den sämsta travhästen på marknaden. Det skulle väl inte du göra om du skulle köpa ett halvblod för att komma upp i klasserna heller?
Jag tror att om man vill göra den träningsinsatsen och nå det målet som TS beskriver gör man det extremt svårt för sig om man köper en travare.
 
Jag tror att om man vill göra den träningsinsatsen och nå det målet som TS beskriver gör man det extremt svårt för sig om man köper en travare.
Ha ha. Men alltså då är inte dressyrtävling för hästar som behöver dressyr för att bära sig bättre helt enkelt. Inte ens för så lätta klasser som LB1, tex på en klubbtävling. Då gör man det extremt svårt för sig. Intressant.
 
Men har du ridit en travhäst och en dressyrstammad häst så att du kan jämföra? Det är enorm skillnad. Det är inte individuella skillnader, det är skillnader mellan raser som kommer sig av årtionden av målmedveten avel för att få fram vissa egenskaper. Dressyrhästen har mer balans i galoppen som knappt insutten treåring än vad travhästen har efter 15 års träning.

Tror du att avel inte leder till nånting?
Har du ridit och tränat travhästar som aldrig travtränats då? Skulle inte tro det. För då skulle veta hur mycket träning har med saken att göra.

Självklart har avel betydelse, men inte SÅ stor så det är SÅ omöjligt som du och andra försöker få det till.
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 815
Senast: kryddelydd
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 458
Senast: MattiZ
·
Träning En liten fundering som jag faktist inte har någon koll på alls :o Men "ridtravare", alltså fd travare som är ridhästar, hur brukar de ha...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 062
Senast: Celoty
·
V
Avel Hej! Jag har börjat fundera på att låta ta ett föl på mitt ponny sto efter det att jag fyllt 18 och inte kan tävla henne och ska få stor...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 551
Senast: Ullis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp