Hur länge är din hund ensam?

Min hund är aldrig ensam, i princip aldrig ens fem minuter. Det är verkligen inte optimalt och det kommer vara hög prio på ensamhetsträning den dag vi skaffar en ny hund. Med den här är det så att första ägaren ensamhetstränade men det blev aldrig bra, trots att hon har en äldre hund som kan vara ensam utan problem. När jag tog över honom var jag medveten om att han troligen aldrig skulle må bra av att lämnas ensam. För mig är det en uppoffring som är värd att göra för just den här hunden men det är inget jag vill behöva leva med hela resten av mitt hundliv för det blir väldigt krävande.
 
Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :)

Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka?
Kanske 2-3 timmar maximalt. Jag jobbar hemifrån för det mesta och när jag inte gör det är jag ofta borta i 2-3 dagar, så då har jag hundvakt.
Är den ensam eller med andra djur?
Inne i huset tillsammans med våra två katter, ute i stallet ensam.

Är den avgränsad till vissa rum? Hundgård?
När jag/vi rider är han oftast instängd i en hästbox i stallet, så det blir ju en begränsad yta på 10-12kvm.'

Lämnas han vid andra tillfällen är det inne i huset, då har han tillgång till den "stora" delen av huset - kök o vardagsrum i öppen planlösning - men en grind hindrar honom från att gå in i den delen av huset där vi har sovrum, badrum och utrymme för katterna (katterna kan fritt röra sig mellan "sin" yta och hundens).

Gör du något speciellt inför/när den ska vara ensam? Har på tv/radio, ger något ätbart?
I stallet oftast några torrfoderkulor utslängda i boxen, inne i huset tuggben/grisöra eller motsvarande. Ibland aktiveringskula med torrfoderkulor i. Försöker se till att han är välrastad och har fått vara social med oss innan vi lämnar honom.

Hur har du tränat det? Och hur har det fungerat för den individen?
Har tränat/tränar i korta stunder, men oavsett hur korta så skäller han när vi går. Eftersom vi bor ganska avsides och skällandet inte stör grannarna, så har jag accepterat att han "behöver" skälla för att hantera att han blir ensam (det är en ras med lätt till skall, som dessutom ska skälla när den vallar, t.ex., så jag tänker att jag får leva med det). Han är dock till 90% lugn och tyst när jag/vi kommer tillbaka, framförallt om han blivit lämnad i stallet (där ser han oss inte gå, vilket jag tror är bra, det verkar minska stressen). Inne i huset kan han ibland vara stressad när vi kommer tillbaka, men är oftare lugn. Jag skulle aldrig lämna honom i flera timmar, men tänker att en halvtimma-timma här och där får han stå ut med.
 
Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :)

Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka?
Är den ensam eller med andra djur?
Är den avgränsad till vissa rum? Hundgård?
Gör du något speciellt inför/när den ska vara ensam? Har på tv/radio, ger något ätbart?

Hur har du tränat det? Och hur har det fungerat för den individen?
Jag jobbar hemifrån 4 dagar/vecka, då är bägge hundarna i hundgårdar med uppvärmda kojor.
Märgben är poppis och finns alltid.
De trivs toppenbra där och har full koll över gårdsplanen och vägen. De har från början tränats att vara där korta stunder som utökats efter hand. Bägge hundarna är uppväxta i hundgård hos respektive uppfödare.
De kan även vara ensamma inne i huset men de har det roligare ute där de har bättre koll på vad som händer.
 
Svårt att säga per vecka då det varierar.

Men har suttit i upp till 14h i hundgården ensam (undantag då vi var på sjukhuset).
Normalt är mellan 0-9h ensam per dag, oftast under 4h.

Får gå ut i hundgården om det är mer än 2h hon planeras vara ensam. Den har ett 7kvm uppvärmt hus tillhörandes och hundgården är delvis under tak så hon mår prima där ute oavsett årstid.
Annars är hon inne själv i en avgränsad del av huset.

Bryr sig inte om att vara själv men kan protestera om man glömt ge henne mat när man tar ut henne på morgonen.
Hon var van att bo i hundgård (dygnet runt) så behövde inte träna mer träna på att uppföra sig vettigt inomhus 😅
 
Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka?
Svårt att säga, men ett flertal timmar.

Är den ensam eller med andra djur?
Två katter.

Är den avgränsad till vissa rum? Hundgård?
Nej, hon får vara fritt i lägenheten.

Gör du något speciellt inför/när den ska vara ensam? Har på tv/radio, ger något ätbart?
Kanske några godisbitar, men oftast inget. Lyssnar jag på radio t.ex och ska bara snabbt iväg så låter jag den vara på, men det är inget som är måste för henne. Hon är hemma tyst.
 
Två - tre timmar på morgonen de mornar jag kommer hem från jobbet och husse åkt in till sitt jobb. Snittar väl ca två mornar i veckan.
Sen är de hemma när jag åker iväg och tränar mig själv, när jag åker iväg med nån hund (men tar ofta med alla) och om jag och husse nån enstaka gång hittar på nåt själva utan hund.
De är själva en timme eller två de flesta dagar (gymmar, handlar, jobb) och nån gång ibland fyra-fem timmar men oftast ordnar vi hindrastning eller hundvakt om vi tror att det kan bli över fyra timmar så behöver vi inte känna oss stressade.

De sitter i angränsande rum med grindar emellan utom Houdini-corgin som är i ett stängt rum då hon tar sig över, under eller igenom det mesta.. Sen att Spock typ utan problem kan kliva över sin grind men snällt är kvar ändå..
 
Det är ganska vanligt att man måste börja om lite när man har flyttat. När vi har flyttat så har jag låtit det gå minst 2 veckor innan de lämnas första gången, och då med adaptil och bara typ ner till tvättstugan eller något åt det hållet första gångerna. Lugnt och försiktigt tills de är mer hemma på nya stället.
Är det verkligen vanligt? Samtliga våra hundar har enkelt kunnat lämnas i hotellrum och i nya boende utan någon ny träning. Flyttade in i min nuvarande lägenhet för ca 2 år sen och någon ny ensamhetsträning behövde jag inte göra.
 
Är det verkligen vanligt? Samtliga våra hundar har enkelt kunnat lämnas i hotellrum och i nya boende utan någon ny träning. Flyttade in i min nuvarande lägenhet för ca 2 år sen och någon ny ensamhetsträning behövde jag inte göra.
Samma här. På semester, på besök hos släktingar eller på nya arbetsplatser har jag egentligen aldrig ens tänkt på saken utan bara antagit att det funkar.
 
Är det verkligen vanligt? Samtliga våra hundar har enkelt kunnat lämnas i hotellrum och i nya boende utan någon ny träning. Flyttade in i min nuvarande lägenhet för ca 2 år sen och någon ny ensamhetsträning behövde jag inte göra.
Om man har en känslig individ, ja. Det blir väldigt knepigt om du ska jämföra med någon som är väldigt stabil och har noll Separationsångest. Inlägget handlade inte om en sådan hund och jag svarade givetvis därefter.
 
Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :)

Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka?
Är den ensam eller med andra djur?
Är den avgränsad till vissa rum? Hundgård?
Gör du något speciellt inför/när den ska vara ensam? Har på tv/radio, ger något ätbart?

Hur har du tränat det? Och hur har det fungerat för den individen?

Våra hundar är ensamma hemma kanske 15 timmar i veckan. De är tillsammans, en handfull hundar i olika ålder och de har tillgång till hela huset just nu (När valpen flyttar in om ett par veckor så kommer den att få sitta i groventren tillsammans med nån snäll äldre hund och de andra får resten av huset).
Jag fasar in ensamtiden och försöker se till att valpen är trött och nöjd, samt lämnar den med en trygg äldre hund som visar att det bara är att ta det med ro.

Bodde några nätter på hotell förra våren, gick helt fint att lämna hundarna på rummet.
 
Om man har en känslig individ, ja. Det blir väldigt knepigt om du ska jämföra med någon som är väldigt stabil och har noll Separationsångest. Inlägget handlade inte om en sådan hund och jag svarade givetvis därefter.
Är det min hund du talar om som en "känslig individ"? Naturligtvis beroende på vad man lägger i begreppet är det inte så jag skulle karaktärisera henne. Jag tror inte heller hon har separationsångest. När hon väl kommit in i rutinen kan hon mer eller mindre stå och vänta på att jag ska gå så att hon ska få det där extragoda benet/godiset. Det är något annat.

Jag upplever inte heller att det är vanligt att hundar har svårt att vara ensamma i nya miljöer till den grad att man måste vidta en massa åtgärder och ställa om sitt liv i flera månader vilket det är fråga om i mitt fall. Jag har i alla fall aldrig varit med om det.
 
Är det min hund du talar om som en "känslig individ"? Naturligtvis beroende på vad man lägger i begreppet är det inte så jag skulle karaktärisera henne. Jag tror inte heller hon har separationsångest. När hon väl kommit in i rutinen kan hon mer eller mindre stå och vänta på att jag ska gå så att hon ska få det där extragoda benet/godiset. Det är något annat.

Jag upplever inte heller att det är vanligt att hundar har svårt att vara ensamma i nya miljöer till den grad att man måste vidta en massa åtgärder och ställa om sitt liv i flera månader vilket det är fråga om i mitt fall. Jag har i alla fall aldrig varit med om det.
Ja du skrev att du var tvungen att börja om med ensamhetsträningen när du hade flyttat. Givetvis börjar man (oftast) inte om på noll, och jag har inte skrivit att det tar flera månader heller.

Du skriver att hon inte har separationsångest, så vad är det då som gör att du inte kan flytta och bara lämna henne direkt i nya lägenheten/huset? Det finns ju grader på skalan tänker jag. Från att bli lite lätt orolig när saker är nytt till att få fullkomlig panik så fort husse/matte sätter en nyckel i dörren och ska gå.

Mina som jag har nu vet exakt när jag ska gå, de går och lägger sig på sina platser när jag tar på mig skor och bryr sig inte alls. De har separationsångest i botten. Den kommer upp till ytan om vi till exempel flyttar. Absolut inte på ett ohanterbart sätt, utan ger jag dem två veckor att vänja in sig, sedan tar några korta ensamstunder så kan jag rätt fort lämna dem flera timmar. Gissningsvis typ 2,5-3 veckor. Men jag vet också att om jag skulle lämna dem första dagen så skulle nog framförallt den ena ljuda under helatiden jag är borta.
 
Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :)

Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka?
Är den ensam eller med andra djur?
Är den avgränsad till vissa rum? Hundgård?
Gör du något speciellt inför/när den ska vara ensam? Har på tv/radio, ger något ätbart?

Hur har du tränat det? Och hur har det fungerat för den individen?
Vi har lite bestämt oss för en etisk gräns på ca 4h och då max en sådan lång ensamtid per tre dagar typ, och det varierar rätt mycket från korta stunder 1-1,5h) när man är och tränar, handlar etc till att vi går om varandra på jobbet (jobbar skift) så 2-10h per vecka.
Vi gör ingen stor grej av det oavsett ensamtid utan hunden har en speciell bädd i ett specifikt rum hon ligger i, hon brukar märka redan innan vad som är på gång och går själv in och lägger sig där, ibland ger vi ett ben ibland inte, hon vet vad som gäller och vad som kommer hända. Oftast sover hon och ligger antingen kvar eller kommer gäspande och stretchande lite trött när vi kommer hem.
Vår hund är väldigt social och flockbunden så det var lite oro i början, vi tog det väldigt lugnt och har inte behövt att det ska fungera att hon är ensam länge tidigt pga jobb, vi gjorde korta små lämningar för att avdramatisera ända sedan hon var liten, men då kanske mer gått från att ha henne i ett avgränsat område och man själv har gått utanför det och kommit tilllbaka, sedan lämnat henne i sin bädd och gått o köpt mjölk eller lämnat paket (5 minuter) tex.
Nu är det mer att hon undrar om hon ska följa med eller inte då hon har full koll när vi är på väg, då hon inte är superförtjust i att åka bil väljer hon till och med ibland att stanna hemma, dvs gå och lägga sig på den specifika platsen :)
 
Ja du skrev att du var tvungen att börja om med ensamhetsträningen när du hade flyttat. Givetvis börjar man (oftast) inte om på noll, och jag har inte skrivit att det tar flera månader heller.

Du skriver att hon inte har separationsångest, så vad är det då som gör att du inte kan flytta och bara lämna henne direkt i nya lägenheten/huset? Det finns ju grader på skalan tänker jag. Från att bli lite lätt orolig när saker är nytt till att få fullkomlig panik så fort husse/matte sätter en nyckel i dörren och ska gå.
[...]
Jag svarade på en tråd. Jag har inte bett om att någon ska diagnosticera min hund och jag tänker inte gå vidare i den diskussionen. Men det finns en hel del anledningar som gör att jag inte tror att detta är fråga om separationsångest.
 
Jag svarade på en tråd. Jag har inte bett om att någon ska diagnosticera min hund och jag tänker inte gå vidare i den diskussionen. Men det finns en hel del anledningar som gör att jag inte tror att detta är fråga om separationsångest.
Nej det behöver du absolut inte. Jag svarade bara att det inte är helt ovanligt att det blir så som du beskriver - den som gav sig in mer i diskussionen var du.
 
Nej det behöver du absolut inte. Jag svarade bara att det inte är helt ovanligt att det blir så som du beskriver - den som gav sig in mer i diskussionen var du.
Jag svarade över huvud taget inte på det inlägget du nämner ovan. Men när du svarar på andra användares frågor och nämner där min hund som en känslig indivd, då reagerar jag.
 
Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka?
Kanske 1-2 timmar sammanlagt på en vecka, senaste tiden kanske 4 timmar sammanlagt på en vecka.

Är den ensam eller med andra djur?
Hon har två katter också.

Är den avgränsad till vissa rum? Hundgård?
Har hela lägenheten till godo.

Gör du något speciellt inför/när den ska vara ensam? Har på tv/radio, ger något ätbart?
Ger några bitar godis bara. Hon har ingen separationsångest :) Går bara och lägger sig och sover medan jag är borta.
 
Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka?
Är den ensam eller med andra djur?
Är den avgränsad till vissa rum? Hundgård?
Gör du något speciellt inför/när den ska vara ensam? Har på tv/radio, ger något ätbart?

Hur har du tränat det? Och hur har det fungerat för den individen?

Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :)

Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka?

Är den ensam eller med andra djur?
Är den avgränsad till vissa rum? Hundgård?
Gör du något speciellt inför/när den ska vara ensam? Har på tv/radio, ger något ätbart?

Hur har du tränat det? Och hur har det fungerat för den individen?

Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :)

Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka?
Är den ensam eller med andra djur?
Är den avgränsad till vissa rum? Hundgård?
Gör du något speciellt inför/när den ska vara ensam? Har på tv/radio, ger något ätbart?

Hur har du tränat det? Och hur har det fungerat för den individen?
Då jag jobbar enbart kväll/helg(kör lör-tors sen ledig 8 dagar på rullande schema) och dottern går i skolan på dagarna och hemma på em blir det inte så mycket ensamhetstid.
Ett par timmar max.

Har fem hundar så dom är med varann.
Delar upp dom 2-2-1 i kök/hall/extrarum med grind när dom lämnas.
Ska dom lämnas mer än nån timme så rastas dom innan.
Inte tränat något spec utan den som är valp lämnas med trygg tik och har aldrig varit några problem. Dock är ingen av hundarna helt ensamhetstränade så lämna nån helt själv är inget alternativ men inget vi skulle göra heller😊
 
Tyvärr är inte separationsångest bara en fråga om träning, det hade ju varit enkelt om det var så. Jag vet massor hundar som är tränade efter konstens alla regler där det aldrig fungerar alls. Genetiken verkar vara en faktor här, liksom om hunden är en omplacering.

Med fel hund kan man göra alla rätt och ändå sluta med en hund som absolut inte kan vara ensam. Med en mycket självsäker hund kan man potentiellt göra alla fel i boken och ändå få en hund som inte har separationsångest. I det här är det viktigt att vara snäll mot sig själv tänker jag, och ha i bakhuvudet att man tyvärr inte kan påverka allt.

Det är min första av den här rasen. Hade detta varit ett känt drag för mig hade jag valt bort den, men lätt att vara efterklok (jag var ändå ärlig med de uppfödare jag kontaktade om hur mitt liv såg ut, ensamstående osv, men på nåt vis tror jag att de som alltid har många hundar inte tänker på detta... tror inte att nån medvetet mörkat nåt.)
Nu har jag fått höra för ett par månader sedan att pappans kullbror är ännu värre och det blev möjligt att lämna honom först när de köpte en till hund. Det finns nog nån orsak till att det är vanligt att ha två eller fler 🙄.

Det som jag inte riktigt blivit klok på är att hon går att lämna utan protest ibland, när hon inte har lust att följa. Får inte ihop det det verklig separationsångest...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 001
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 855
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 064
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp