Hur länge ammade ni ???

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

Lillfisen04

Lite nyfiken på hur länge ni ammade era bäbisar, har hört väldigt olika, från 3 månader upp till ett par år..:!!!
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Jag ammade mina barn konstant mellan 84-90... och jag har bara 2 barn...

Jag tillhörde dom som hade hur mkt mjölk som helst, lämnade även mjölk i flera år till sjukhuset...

Mkt var av bekvämlighet, jag ahr alltid varit en aktiv människa med mkt tävlingar,utställningar,möten mm och då var det smidigt att amma...

sen vet jag inte aom barnen mår bättre av det än av att ammas kortare tid...

Min dotter är mkt självständig, medans pojken alltid varit väldigt mammig, och är det fortfarande vid 18 års ålder...
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Ettan ammades 8 månader, tvåan är 15 månader och still going strong tillsammans med sin 7 v gamla lillebror :-D
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

första ammade jag 2 år och 3 månader, andra är nu 6 månader och ammar fortfarande - får se hur länge det blir, är såååå sugen på en till och jag måste sluta amma innan pga. behandlingarna så det blir kanske bara ett år...
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Första barnet ammades i 8 månader, tvåan är nu 5 månader och ammas fortfarande mycket, några månader till borde det bli iallafall.
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Första ammades 10 mån, slutade själv tyvärr. Andra har jag precis avvant, 17 mån gammal. Hade gärna fortsatt längre, men det var inte längre på bådas villkor, utan den lilla diktatorn ville ha hela kontrollen vilket jag inte riktigt är med på...
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Ammade fullt i 6 månader, hade massor med mjölk! När vi väl började trappa av så bara sinade mjölken, blev väl 7-8 månader totalt...
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Hade ställt in mig på att amma länge, men sonen slutade själv när han var 9 månader.
Han gillar nämligen riktig mat, och har faktiskt aldrig varit knusslig, han äter det som bjuds.
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Helammade första i 7½ månad, sedan delvis till 1½ år. Då blev jag brädad av all god mat :p - hade gärna fortsatt ett tag till.

Tvåan helammades till 6½ månad - det gick inte att hålla honom från maten längre - och jag fortsätter amma så länge han vill ha.

Fast nu måste jag snart ta en uppgörelse om nätterna, han vill äta varje eller varannan timme plötsligt efter att förut sovit 4-5 timmar i sträck :o Troligen har jag fått mindre mjölk i och med att han äter så mkt annat.
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Barn nr 1 i 10 månader
Barn nr 2 i 1 1/2 år
Barn nr 3 i 1 år
Barn nr 4 i 1 år.
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Ojoj, det är nog bara jag som är kortammare: Ettan ammades i tre månader och tvåan i fyra. Det räckte för mig.
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Jag helammade tom dryga 6 mån. Ammar fortfarande, men det brukar bara bli ett morgon mål när man ligger och myser i sängen.
Tror att mjölken tar slut snart så får väl se hur mycket längre det blir.

Hade i vilket fall inte hålla på tills han är 2-3 år. :smirk:
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Två till två och ett halvt år med varje.
Storebror avvandes enkelt genom att vi kom överens om att spara på mjölken till bebin, när jag var höggravid.
Lillasyster avvandes tämligen enkelt vid två och ett halvt.
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Och så kommer jag och bryter duktiga trenden då... :p
För jag har inte ammat mina barn alls...

För det fungerade helt enkelt inte! :smirk:

Men jag har pumpat ur mjölk och gett dem det så länge det har räckt, så tekniskt sett har jag ammat med pump och flaska...
Selma fick enbart bröstmjölk i 2 månader, sen kompletterat med ersättning i ytterligare 2 månader, då det dock minskade rejält så det var nog bara en deciliter om dagen på slutet.
Signe fick enbart bröstmjölk i nästan 2½ månad och då var mjag mer beredd på att mängden skulle minska så jag såg till att fylla frysen. SLutade pumpa efter 3 månader, men Signe fick ändå 2 mål bröstmjölk om dagen tills hon var drygt 5 månader.
Allan var nästan 3 månader när vi började ge ersättning, ungefär samtidigt osm jag slutade pumpa. Men i frysen finns så att han kan få 2 mål om dagen ungefär lika länge som Signe, kanske ännu längre...

vad var då problemet?
Jo, Mamma Mu har väldigt gott om mjölk, men är trögmjölkad så barnen har int eorkat suga ur mjölken ur brösten.. Selma hade dessutom "fel teknik", satte tungan i gommen. Och Signe sög väldigt löst. Men Allan var som en riktig sugklocka och ÄNDÅ fick han inte i sig det som fanns, trots att det, som sagt, fanns massor... och DÅ visste jag ju vad som varit problemet föär de andra två också :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge ammade ni ???

8 månader.
Han vägrade flaska men började äta mer och mer annan mat, så han helammade väl i 6 månader (med smakpotioner + en gröttallrik på slutet) men smakpotionerna blev större och större och när han var strax över 7 månader testade han flaska första gången och han älskade vällingen och sen rann det på snabbt.
Så sista två veckorna ammade vi bara morgon och kväll, och en morgon när vi vaknade så bara vägrade han amma... så det var ner och hämta en flaska det och han var inte ens sugen på att amma mer efter det.
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

vad mysigt det låter och inspirerande att många har ammat så länge. Jag hoppas jag ska kunna vara mjölkkossa länge! :-)
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Jag vill oxså kunna amma tills sonen är 1år.... när klimpen var 4månader sinade plötsligt mjölken :( . Fick börja pumpa på morgonen för att ha så det räckte till kvällen (ett tips som jag fick av Er kloka bukefalister :idea: ) . Nu är killen 6 månader och jag har knappt så det räcker till morgonmålet snyft :cry: Han äter iof gärna pureer o gröt så det finns mat, men jag ville så gärna fortsätta amma ett tag till. Det är ju såå mysigt :love: . Avundas Er som har så det räcker...
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Jag har fyra barn födda -95 -98 -01 och -05 och jag har ammat med bara några månaders uppehåll mellan varje barn sen förste föddes.
Drygt 3 år per barn.

Yngste är 5 månader nu och helammas fortfarande. Dom andra är helammade i ca 8 månader var.

Mycket amning blir det. När jag ser det på pränt så här känner jag mig som världens mjölkkossa :D Men hellre mjölkkossa än bara kossa :idea: :rofl:
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

ameo skrev:
Och så kommer jag och bryter duktiga trenden då... :p
För jag har inte ammat mina barn alls...

För det fungerade helt enkelt inte! :smirk:

Men jag har pumpat ur mjölk och gett dem det så länge det har räckt, så tekniskt sett har jag ammat med pump och flaska...
Selma fick enbart bröstmjölk i 2 månader, sen kompletterat med ersättning i ytterligare 2 månader, då det dock minskade rejält så det var nog bara en deciliter om dagen på slutet.
Signe fick enbart bröstmjölk i nästan 2½ månad och då var mjag mer beredd på att mängden skulle minska så jag såg till att fylla frysen. SLutade pumpa efter 3 månader, men Signe fick ändå 2 mål bröstmjölk om dagen tills hon var drygt 5 månader.
Allan var nästan 3 månader när vi började ge ersättning, ungefär samtidigt osm jag slutade pumpa. Men i frysen finns så att han kan få 2 mål om dagen ungefär lika länge som Signe, kanske ännu längre...

vad var då problemet?
Jo, Mamma Mu har väldigt gott om mjölk, men är trögmjölkad så barnen har int eorkat suga ur mjölken ur brösten.. Selma hade dessutom "fel teknik", satte tungan i gommen. Och Signe sög väldigt löst. Men Allan var som en riktig sugklocka och ÄNDÅ fick han inte i sig det som fanns, trots att det, som sagt, fanns massor... och DÅ visste jag ju vad som varit problemet föär de andra två också :crazy:
Jag har väl ammat nr 1 två gånger och nr 2 en gång. 1:an ville ha mat fort och det gick inte så bra för honom att äta då och 2:an orkade inte suga alls. Det kom ingen mjölk så han gav upp helt och vägrade äta. Efter 19 timmar utan mat fick jag barnmorskerna att hjälpa mig, men det gick inte så det vara bara att hämta flaska och ersättning. Jag har pumpat och gett båda två i ca två månader så de har ändå fått "den viktiga" mjölken ;) Men de stackarna hade inte överlevt på det lilla jag hade. 20 ml från båda brösten per dygn och så pumpade jag var tredje timme.
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

6-7 månader. Hade säkert KUNNAT amma längre, men ville inte. Det blev inte riktigt helt med dotterns ätande i och med att hon både fick vanlig mat och ammades, så då valde jag att sluta amma. Vilket, det måste erkännas, kändes som en enorm befrielse för mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
1 728
Senast: Anna
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 216
Senast: gulakatten
·
Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
1 813
Senast: Mirtai
·
Övr. Barn Hej! Jag är en tjej på 16 år och undrar om Längden 160cm samt med vikten 64kg är normalt? Är inte överviktig eller så. Vill bara veta om...
Svar
3
· Visningar
919
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp