Bukefalos 28 år!

Hur länge ammade ni ???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur länge ammade ni ???

Norrlänning skrev:
Men :confused: , här har väl ingen hämnats?

Magdalena sa väl inget riktat mot dej personligen?
Menade väl bara att varför få ena "sidan" kasta bajs men inte den andra?
Det är ju det man inte ska, herregud!
Det är väl att hämnas att ge sig på dem som inte ammar så länge bara för att någon kritiserade de som ammade länge?
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Enya, ingen har kritiserat kort- eller icke-ammare här, så vitt jag kan se.

Vad jag och Magdalena reagerade på var att somliga verkar ha rejäla problem med att vi har långammat, och antytt att det skulle vara incestuöst. Såna stolligheter måste man ju bemöta!
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

CillaW skrev:
Enya, ingen har kritiserat kort- eller icke-ammare här, så vitt jag kan se.

Vad jag och Magdalena reagerade på var att somliga verkar ha rejäla problem med att vi har långammat, och antytt att det skulle vara incestuöst. Såna stolligheter måste man ju bemöta!

Jaja, jag ger mig. :p

Tycker också att det är fel att kalla det incest, det är ju två helt skillda saker :mad:

( Just nu förstår jag inte vad jag reagerade på..... :o :D )
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Magdalena skrev:
Basilika, summer san och Nun fick tydligen uttrycka sig hur de vill om långtidsamning (fast jag tycker inte att det räknas som det bara barnet fått tänder, en del barn får tänder redan vid 3 mån).

Jag vet mycket väl att det finns de som har problem och inte kan amma. Dock finns det MÅNGA idag som inte ens försöker (har flera såna i min närhet). Inte f-n säger jag något till dem för det. Om jag är incestuös som ammar ett större barn, vad är då en som förvägrar sitt barn bröstet?

Jag har haft denna disskussion med dig tidigare. Som jag påpekade då får du ha vilka åsikter du vill och amma tills ditt barn går ut från gymnasiet utan att jag lägger några värderingar på det! Men om ni frågar MIG, tycker jag att det är äckligt,när stora barn suger på mammas bröst offentligt, tex står och suger på bröstet i sandlådan. Har för mig att du också tyckte att det var odiskret att göra på det viset? Jag ammade mina barn sex-sju månader per barn, jag har tre stycken. Mina barn sov hos mig tills de var så stora att det blev trångt i sängen och de valde att flytta sig för att få lugn och ro, skulle tro att de var ca fem år? Så närhet och gos har de aldrig saknat! Jag kramar mina barn varje dag, även min son, som tycker det är lite strängt med en så kramig mamma, han är tolv år...Barn behöver således inte en tutte i munnen för att känna närhet och omtanke! Eran lite duktiga attityd kan vara störande för de som av olika anledningar inte kunnat amma alls! Mina barn är i tonåren nu och de mår hur väl som helst, trots att de bara fick tillgång till mina tuttar en begränsad period. Själv blev jag ammad i tio dagar för sedan hade min mamma inte mer mjölk, dessutom lämnade hon mig till dagmamma när jag var tre månader och föräldraledigheten var slut. Det blev faktiskt människa av mig också! ;)
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

summer san skrev:
Eran lite duktiga attityd kan vara störande för de som av olika anledningar inte kunnat amma alls!

Var någonstans kan du läsa att jag anser mig duktigare än någon annan? Jag bara svarade på en fråga om hur länge jag ammade mina barn.
Kan det vara så att du läser in en duktighetsattityd eftersom du av någon anledning hamnar i försvarsställning?
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Inlägget är till Magdalena. Vi har diskuterat detta vid tidigare tillfälle och jag upplever det som att hon har en mycket duktig attityd. Jag har ingen anledning att hamna i försvarsställning eftersom det när jag födde mina barn rekommenderades att amma just sex månader vilket jag gjorde. Dessutom har jag inte sagt något om incest eller dylikt utan endast påpekat att jag PERSONLIGEN tycker att ammar gör man med spädbarn.
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

1:an: Inte alls. (lang & ledsam historia)
2:an: 9 manader, hon slutade sjalvmant och jag klappar mig sjalv lite pa ryggen att det gick sa lange som det gick, hade en halvtaskig start och borjade jobba heltid da hon var 5 manader. Mina jobbarkompisar akte till McDonalds pa lunchen, jag drog till dagmamman och ammade :D

Jag ar kluven till langtidsamning. Jag anser att det inte finns nagon anledning till det, vare sig ur narings- eller kanslomassig synpunkt. Det AR skillnad pa att se nagon amma ett spadbarn jamfort med ett storre barn. Jag ser inga som helst sexuella anspelningar i det, det kanns bara lite avigt, inte riktigt ratt. Visst var det ledsamt nar lillan inte ville amma langre men efter 18 manader sa var det jakligt skont att fa sin kropp tillbaka aven om den vid det laget var nagot battre begagnad :devil: :D
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Det är mycket bra ur allergisynpunkt att amma länge.
Bröstmjölken skyddar tarmen mot att t.ex. reagera på laktos och annat i födoväg som kan skapa allergi.
Mitt mellanbarn nu 10 år, har tack vara lång amning och strikt diet upp till 4 års åldern, klarat sig från att för evigt vara dömd till att utesluta mjölk och gluten ur sin kost.
Han kan tack vare den långa amningstiden numera äta i princip all mat, bara han håller nere mängden mjölk per dag.

Allergin upptäcktes i samband med att jag slutade amma helt.
Han var då 18 månader och ovanligt fet och stor.
På bara några månader och under oerhörda magsmärtor så blev han ett magert barn och har så förblivit.
Om den smällen hade kommit tidigare, när han var mindre och inte så robust, så hade han kunnat ta mera skada av sin allergi än vad han nu gjorde.
I dag så är han fullt frisk, men det har tagit tid.

Skulle jag och andra mammor i alla fall sluta amma våra barn tidigare, bara för att några skadade hjärnor skriker INCEST?

Nä vet ni vad, VET HUT!
Vi vet inte vad ni talar om och vilka risker som enstaka barn kan utsättas för bara för att ni skall slippa se något som ni borde tåla.
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Eftersom du skrev "Eran lite duktiga attityd" antog jag att du menade även andra långammare än Magdalena.
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

JAG har aldrig upplevt mig som, eller uttryckt mig som att jag är duktig som ammat länge. Däremot har ANDRA kommenterat "vad duktig du är" när de märkt/fått reda på att jag fortfarande ammade. Jag har svårt att förstå vari det duktiga ligger, så du har fått det helt om bakfoten om du fått för dig att jag tycker att jag är duktig.

Vad som är totalt onödigt i en ren upplysningstråd är att komma med kommentarer som du och Basilika gjorde, som mer än antyder vad ni tycker om långtidsammare. Därav min reaktion.
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Inte_Ung skrev:
Det är mycket bra ur allergisynpunkt att amma länge.
Bröstmjölken skyddar tarmen mot att t.ex. reagera på laktos och annat i födoväg som kan skapa allergi.
Mitt mellanbarn nu 10 år, har tack vara lång amning och strikt diet upp till 4 års åldern, klarat sig från att för evigt vara dömd till att utesluta mjölk och gluten ur sin kost.
Han kan tack vare den långa amningstiden numera äta i princip all mat, bara han håller nere mängden mjölk per dag.

Allergin upptäcktes i samband med att jag slutade amma helt.
Han var då 18 månader och ovanligt fet och stor.
På bara några månader och under oerhörda magsmärtor så blev han ett magert barn och har så förblivit.
Om den smällen hade kommit tidigare, när han var mindre och inte så robust, så hade han kunnat ta mera skada av sin allergi än vad han nu gjorde.
I dag så är han fullt frisk, men det har tagit tid.

Skulle jag och andra mammor i alla fall sluta amma våra barn tidigare, bara för att några skadade hjärnor skriker INCEST?

Nä vet ni vad, VET HUT!
Vi vet inte vad ni talar om och vilka risker som enstaka barn kan utsättas för bara för att ni skall slippa se något som ni borde tåla.

De för barnet viktiga antikropparna passerar över färsta tiden man ammar, så det är egentligen då det är viktigast. Sedan är det ju så att vissa barn är disponerade för allergi och den kommer fram när barnet utsätts för de ämnen det inte tål, oavsett ålder. Visst kan det vara ide att vänta med att utsätta barnet för mjölk och gluten, speciellt om det finns intolerans i familjen. Men om du inte haft mjölk så att du kunnat amma, hade det gjort dig till en sämre mamma?

Jag är mamma själv och har också ammat:
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

summer san skrev:
Men om du inte haft mjölk så att du kunnat amma, hade det gjort dig till en sämre mamma?
Nej det hade det inte.
Men nu hade jag mjölk och kunde amma, och då vill jag ha rätt att göra det utan att bli kallad för incestuös.


Vilken j-la förolämpning.
Skall jag inte få amma länge bara för att vissa tycker att det är osmakligt?
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

I ett sadant lage kan jag se hur man helst ammar sa lange som mojligt. Jag har en bekant vars son ar allergisk mot nastan allt i matvag och hon ammade honom tills han var dryga 3 ar och aven hon var da tvungen att ata endast sadant som han talde. Det hande flera ganger att han rakade ut for anafylaktisk chock da hon ovetandes atit nagot han var allergisk mot.

Jag kanner varken olust eller obehag av att se nagon amma ett storre barn, far bara en kansla av att det inte riktigt kanns ratt. Kan inte riktigt satta fingret pa exakt _vad_ det ar, det ar bara en kansla jag far. Sakerligen sa har jag sjalv nagon sorts traumatisk tutt-upplevelse i min barndom som jag fortrangt. :D
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Men varför svarar du Jilly bean och mig då, det var ju inte någon av oss som sa det! Det enda vi sagt är att vi tycker det är motbjudande med att se stora barn ammas. Jag säger som Jillybean jag har ett motstånd mot det som jag inte kan sätta fingret på, men det finns där.
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Magdalena skrev:
Vad som är totalt onödigt i en ren upplysningstråd är att komma med kommentarer som du och Basilika gjorde, som mer än antyder vad ni tycker om långtidsammare. Därav min reaktion.

Det var väldigt vad du måste ha retat upp dig på mig så många gånger som du nämnt mig. Jag har inte läst den här stackars tråden på flera dagar och kunnat bemöta kritiken :confused:

Jag bryr mig inte om hur länge du eller andra långammare ammar era barn men jag tycker inte att det känns sunt=rätt och det är min uppfattning. Jag anser att amning är till för små hjälplösa individer som inte kan äta något annat.

Jag har också uppfattningar om vad jag och andra äter, vad jag och andra röstar på och vad jag och andra kör för bilar och vad jag och andra jobbar med och så vidare. Och jag anser mig ha rätt att dela med mig av min uppfattning när och hur jag vill. Och ger med det också andra rätt att uttrycka sina åsiker, och lyssnar faktiskt gärna även om jag sällan ändrar åsikt.
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

"små hjälplösa individer"? - hjälplösa=vi tvingar dom att suga på våra bröst????


och dom lite större inte så fullt hjälplösa individer som mycket väl KAN äta mat men som tycker att mat är pest och pina och vägrar att ta en nappflaska oavsett innehåll i sin mun - dom låter vi svälta ihjäl eller????

varför i hela fridens namn hoppa på dom som har lätt för att amma, som aldrig haft några större problem med det och som tycker att det är ett mysig och bekvämt sätt att ge sina barn mat på?

uppenbarligen har ju naturen velat att vi utfodrar våra barn med bröstmjölk, så varför inte göra det i den mån man kan? dessutom antar jag att WHO som rekommenderar amning upp till 2 år (eller hur långt det nu var) har någon slags anledning till det - inte 17 sitter väl dom och hittar på!!!!
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

Jag menade att om du blir förolämpad av att någon kallar dig incestuös, så svara den som skrev det, inte någon annan. det är många som tycker att det är kontroversiellt att amma länge, och de har väl rätt att framföra sin åsikt?
 
Sv: Hur länge ammade ni ???

summer san skrev:
det är många som tycker att det är kontroversiellt att amma länge, och de har väl rätt att framföra sin åsikt?

Varför då? Man har ju inte samma rätt att framföra sina eventuella åsikter om de som inte ammar/ammar kort tid, då blir det ett JÄVLA ramaskri och snack om amninghets och jag vet vad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
1 824
Senast: Anna
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 408
Senast: gulakatten
·
Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
1 875
Senast: Mirtai
·
Hemmet Fast varför köper du diskmaskiner som bara har 3 års garanti? Jag har haft två olika märken och båda har 5 år.
Svar
17
· Visningar
263
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp