Bukefalos 28 år!

hur länge skall man vänta?

Sv: hur länge skall man vänta?

Det är ett rackarns otyg detta med godis för att muta hästen. Väldigt tråkigt att många ridskolor tillåter det.
 
Sv: hur länge skall man vänta?

Har ej läst igenom alla trådar så det är möjligt att jag upprepar något...

Jag hade gjort så här, lite beroende på hur hästen ser ut och vad jag hört berättas om henne: Om hästen grinar och vänder baken åt mig när jag öppnar boxen så hade jag bara ignorerat beteendet och gått raka vägen fram till hennes huvud och sätter på grimman. Om hästen "snurrar runt" så tar du ett tag i manen och följer med tills hon stannar, det brukar de göra rätt snart. Beröm så snart hon verkar tillmötesgående. Nyckeln är att inte göra någon affär av hennes beteende.

Viktigt är att du har en avslappnad och självsäker hållning, tänker på ditt eget kroppsspråk så att du inte ser rädd ut. Att du rör dig lungt och obehindrat, inte ryckigt som det lätt blir när man är lite spänd.

Den här metoden vågar jag bara rekommendera om hästen inte är känd för att sparka. Kan kanske tyckas lite vågat, men oftast är det bara ett skådespel. Godis hade jag försökt undvika så långt det går.

Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur länge skall man vänta?

min förra valack köptes som 9-åring å jag hade honom i 7 år...han testade mig varje dag under 7 år :D så tyvärr så blir det inte alltid bättre :crazy:


ojoj, jag hoppas att det inte blir så. fast hon har blivit lite bättre när man rider nu iaf :D jag har köpt ett nytt bett :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 656
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 935
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 850
Senast: Unafraid
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 501

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp