Bukefalos 28 år!

Hur lär jag hästen att stegra?

Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag tror tyvärr inte att TS är i en ålder där hon kan klara att förstå ditt svar, men det var ett bra försök tycker jag:bow:

Nej jag gissar det jag med men alltid kan man få någon på andra tankar.
Hoppas på att även om inte TS förstår vikten i det jag skrev så kanske någon annan som läser tråden för att de vill lära sin häst stegra förstår vad jag skrev.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Nä, när det till och med är något som lärs ut i tv-program riktade till barn och ungdomar så kan man undra vart förståndet tagit vägen.

Förståndet gick hem och gömde sig i ren förtvivlan ;)

Jag blev så när sparkad i huvudet av en stegrande häst en gång, hoven snuddade kinden och lämnade ett skrapsår, det var en ung häst som inte riktigt lärt sig att uppföra sig runt människor. Är det något mina hästar absolut inte får göra när jag är i närheten är det att stegra sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Hejsan!

jag skulle vilja lära min häst att stegra, hur har ni börjat? väldigt tacksam för svar=) Vill inte höra att men gud de tycker jag inte du ska lära den å blabla jag vet vad jag ger mig in på och hästen är tricktränad sen innan. Vill bara ha tips och hjälp om hur ni har gjort =)

Du kan få problem med detta längre fram.
Tycker detta är en meningslös tanke, varför vill du att din häst ska lära sig detta??
Man måste ha en stor kunskap för att lära hästen ..!!
Var nöjd med att den kan skritta, trava och galoppera:D
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

"Stor kunskap" - ja visst men VARFÖR??? oavsett hur stor kunskap någon än har så kan så kan jag för mitt liv inte förstå vitsen med det. Utsätta hästen, sig själv och andra för mer fara än nödvändigt. Hästar är stora och starka för oss människor ändå.

För vem gör man detta? Är den någon som kan förklara det för mig?
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Upptäckte för några år sedan vid en lek med min häst att han reste sig när jag gjorde en viss gest med armarna,
(tvingade inte upp honom med grimskaft och pisk),jag tyckte det va rätt kul att fota honom på 2ben då jag älskar att fotografera,men jag tyckte att han blev knepigare uppsuttet i direkt samband med detta,han stegrade inte men "lättade" från backen i tid o otid när det inte passade... så jag uppmuntrade inte stegringen i frihet efter att jag märkte sambandet.
Nu håller vi han sig på alla fyra både löst och under ridning.

Flera unga tjejer har frågat hur jag tränat min pålle (när dom sett bilderna) men jag har avrått alla som frågat.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

"Stor kunskap" - ja visst men VARFÖR??? oavsett hur stor kunskap någon än har så kan så kan jag för mitt liv inte förstå vitsen med det. Utsätta hästen, sig själv och andra för mer fara än nödvändigt. Hästar är stora och starka för oss människor ändå.

För vem gör man detta? Är den någon som kan förklara det för mig?

Du sa det själv, hästar är stora starka djur(ingen leksak ,som min mamma brukar säga:D)=därför ska man ha kunskapen med sig i bagaget,veta vad man håller på med och varför?!
Jag hade aldrig utsatt min häst för detta, nog med att hon har ställt sig innan, tycker det är en obehaglig känsla när hon gör det ,och sen vill andra gå och lära sina hästar :crazy:ni ska vara glada att de har sina fyra ben på marken , det är där de hör hemma om ni missat det, så ville jag bara påminna er om detta;)
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

"Stor kunskap" - ja visst men VARFÖR??? oavsett hur stor kunskap någon än har så kan så kan jag för mitt liv inte förstå vitsen med det. Utsätta hästen, sig själv och andra för mer fara än nödvändigt. Hästar är stora och starka för oss människor ändå.

För vem gör man detta? Är den någon som kan förklara det för mig?


Enda orsaken till att lära in stegring på en häst är för att hästen skall användas i proffisionell uppvisning/filminspelning. Och med proffisionell menar jag de som har det som yrke, som jobbar med det och tjänar pengar. Inte dom som i framtiden vill bli det...
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag skulle aldrig skriva på ett forum hur man får sin häst att stegra. Risken är för stor att ledarskapet hos människan inte är tillräckligt befäst och lär man sin häst att stegra sig då så kan det gå riktigt illa. Det är nämligen en dominant handlig att stegra sig och inget man bara ger sig på sådär.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Det tog mej över ett år att lära bort inlärd stegring på en av mina hästar. Ung ägare som lärt honom stegra och direkt i landningen slå bakut - uppsuttet alltså. Han var såklart inte dummare än att han tog till detta så fort han tyckte att det passade.. Nu gick det inte helt och hållet få bort detta minne han hade av det han lärt sej, utan kom det upp en annan ryttare så tog han till dessa "konster" igen direkt om ryttaren krävde ngt av hnm.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag menade inte varför man skulle ha stor kunskap, jag ifrågasatte varför man vill lära sin häst att stå på bakbenen - vad är vitsen med att hästen kan detta? När använder man sig av detta? Vad vill man ha ut av det? Att man på cirkus gör det kan jag finna viss förståelse för, men annars???

Jag tänker just på vad arabizar skrev om att hästen stegrade vid en viss rörelse med armarna. Om nu ett barn eller någon som inte vet om det råkar göra så att hästen uppfattar det som att han ska stå på bakbenen, vad händer då? Eller som de hästar som tar till detta när de går emot sin ryttare. Den som har suttit på en häst som står rakt upp och rent av slår över kan nog intyga att detta tilltag att medvetet uppmuntra detta bland människor har en skruv lös.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Varför vill du lära din häst stegra på kommando? Den undrar jag rätt hårt på.

Jag har en häst som jag lärt stegra på kommando. Anledningen till detta var att det från början var en häst som hoppade runt på bakbenen väldigt mkt. Så fort hon fick minsta lilla press på sig hoppade hon på bakbenen och gav man sig inte så slängde hon sig över. Hästen kollades självklart upp ordentligt, inget fel. Jag tog hjälp av flera olika tränare, men lyckades inte stävja beteendet. Läget blev desperatare och avlivning började bli enda utvägen. Jag provade en metod som jag aldrig trott jag skulle kunna befatta mig med, men inte ens det fungerade. Till slut som absolut sista utväg så började jag lära hästen stegra på kommando, och emot alla odds så fungerade detta. Hästen slutade använda stegring som något hon gjorde när hon inte ville.

Jag skulle dock aldrig rekommendera någon annan att prova detta, utan att ha någon till hjälp som har stenkoll. För min del hade det lika gärna kunnat gå ännu mer käpprätt åt helvete, och hade inte situationen varit så desperat så hade jag aldrig ens kommit på tanken.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag bryr mig inte om varfor du vill gora detta, kan bara saga att det ar ingen smart idea.
Hastar som var tranade for strid (alltsa 300 ar sedan eller sa) stegrade pa kommand och ocksa sparkade bakut. \Som kan bli sedd pa tex Lipizzaner hingstarna i Vien. Lat mig beratta detta. De beridare som gor detta har 10tals ar med traning INNAN de kommer till den nivan och far hantera de "stegrande" hastarna. Det ar ingen lek detta med tricktraning, du pratar om ett djur som vager bra mkt mer an du. Och igen, vad din anledning ar vet jag inte, men snalla tank om inte pa dig sjalv, folk runt dig. Hur vet du att hasten inte reagerar pa signal fran ngn annan och det star ngn bakom, hasten gar over och poff du har trasig hast och platt manniska.. Jag ser skadestand har...
Formodligen laser du (kanske inte) traden da folk avrader dig men tank om, sedan du vagrar att ge anledning till det, finns det ingen anledning att vara positiv till dina ideas. Och vem vet, kanske du saljer hasten en dag, talar du om da for nya agaren att hasten kan det har?? Eller kanske glommer du?? Ja, jag sager inget som redan har blivit sagt, men snalla tankom...
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Kl.
Red en häst engång som va lärd att stegra. Jätte kul... om någon sagt det till mig. Fick hela hästen över mig och den smärtan vill man inte dela med sin värsta fiende!!
Förstår inte heller varför man ska lära dem sådana saker. Finns så mkt annat man kan lära dem. Om inte annat borde sånna farliga trick följa med i passet eller liknande så man vet om det om någon annan ska ta hand om hästen sen.
Det räcker för 17 att ägaaren hamnar på sjukhus och någon ska hjälpa till med hästen så råkar man få två fötter i skallen för hästen går på bakbenen?? Man måste tänka vad som Kan hända i andra situationer oxå
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

När nånsin behöver man ha en stegrande häst? På cirkus möjligen.

Jag har faktiskt uppträtt med henne, ;) Sen har det faktiskt varit bra i situationer för att få hästen att bära upp sig mer och gå mer på bakdelen, hon har blivit mindre framtung. eftersom hon vet att framdelen ska upp mer när man ger en halvsignal. ( alltså när man sitter på henne nu ) Sen var det mycket lättare att göra galopp ombyten och galopp piurett (vet inte hur det stavas ) när man ger en halvsignal. Ja svårt och förklara men hon har fått så mycket lättare att lyssna och "vara lätt " Men som sagt det handlar ju om att inte tvinga hästen till något!
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag har faktiskt uppträtt med henne, ;) Sen har det faktiskt varit bra i situationer för att få hästen att bära upp sig mer och gå mer på bakdelen, hon har blivit mindre framtung. eftersom hon vet att framdelen ska upp mer när man ger en halvsignal. ( alltså när man sitter på henne nu ) Sen var det mycket lättare att göra galopp ombyten och galopp piurett (vet inte hur det stavas ) när man ger en halvsignal. Ja svårt och förklara men hon har fått så mycket lättare att lyssna och "vara lätt " Men som sagt det handlar ju om att inte tvinga hästen till något!

men det kan man träna upp utan att hästen stegrar
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Ja, vad säger man...

Här försöker man få sin häst att sluta upp med att lätta fram och tom resa sig i tid och otid och så finns det småflickor där ute i landet som VILL att deras häst ska göra detta vansinne...

Till TS: Varför inte lära hästen stå lös i gången, gå runt pressenigar, över bommar... det är minst lika kul och bra mkt nyttigare att ha med i vardagen..

eller varför inte lära hästen vacker tass?
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Hm, jag slits på två håll. Kanske är det så att mni vill se även mig som "ung och dum" men frihetsdressyr är en helt otrolig värld när man har lärt sig att förstå sin häst. Man skapar ett band till sin häst som är starkare än man kan drömma om och jag tycker ine alls att det är lustigt att man undrar HUR man lär in en stegring. Jag själv började träna lite FD själv men insåg att jag inte kom någon vart... Då åkte jag till Tobbe Larsson och fick mkt hjälp av honom. an hjälpte mig att fpkontakt med min häst och visade hur jag skulle använda mitt kroppsspråk. Han lärde dock INTE mig hur jag skulle lära henne trick. Nu har jag en häst som kan buga, lägga sig ner, följa efter mig, spansk skritt m.m. och allt detta har jag lärt henne med hjälp av andra som har förklarat hur de lärde sina hästar. Med hjälp av den beskrivningen och den grnden som Tobbe byggde upp hos oss. så arför kan man inte få fråga hur??

Jag tänkte när jag började medd FD att jag skulle ALDRIG lära min häst att stegra just av de anledningar somni har nämnt här ovan MEN nu har jag ett så starkt band till min häst och vi behöver nya utmaningar i Frihetsdressyren så det är mkt möjligt att jag kommer lära henne detta FRÅN MARKEN så småningom.

Ni undrar också VARFÖR man sa lära hästen att stegra och VAD man ska använda det till? Ja ni kan ju också fråga er själva: Varför ska man lära sin häst att hoppa? Minst lika farligt att kasta sig ut över fasta terränghinder... Varför ska man lära hästen att göra galoppombyten? Varför ska man lära hästen rörelserna i skolorna ovanmark? VARFÖR ska man lära hästen något över huvudtaget??? NI smutskastar ju alla som håller på med FD! Ingen ifrågasätter er då ni skolar hästen i hoppning, dressyr, körning m.m. Så varför kan man då inte lika gärna få skola sin häst i Frihetsdressyr??

//Dressyrridande, hoppande och frihetstränande ryttare
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Bara för att hästen kan hoppa så innebär inte det att den handlöst och okontrollerat kommer att kasta sig över allt hinderliknande i dess väg. Inte heller är det farligt om hästen skulle råka göra ett galoppombyte ute i skogen. Däremot kan det bli riktigt farligt om hästen är van att stegra sig för signaler som en ev. ny ägare inte kan eller tänker på. Eller tar till stegring som ett sätt att slippa undan.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Nu tog du hjälp av någon som kan och är mkt duktig på just frihets dressyr.

Precis som alla som tränar i andra dicipliner tar hjälp av en kunnig person.

Jag är inte EMOT fd, men tycker att man ska veta vad man ger sig in på och dessutom finns det MKT annat i fd som man kan börja lära sin häst innan man der sig in på stegring.

Du säger ju själv, att du och din häst gjort detta ett tag och nu behöver nya utmaningar.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 815
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 494
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 122
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 556
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp