Hur lär jag hästen att stegra?

Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag blir varje gång lite ledsen när jag läser inlägg som denna.
Jag är hollandska, kommer mycket på en väldigt stort hollands forum och läser nästen varje gång om nån tjej som vill lera hennes häst att stegra.Vuxen reagerer oft samman sätt som er, men de tjejar lysnar tyvärr aldrig. Ibland visar de lila filmar av deras träning och då blir man inte glad.

Synd att trickträning och clickerträning få en dåligt namn på det sätt

Jag använder också clickerträning, men jag gör det för att gymnasisera hästen, att stretcha (med target), att stär stilla, att har talemot och vara höfligt, att backa t.e. när de få mat, att går net med huved på commandot och grejer som gör det lätter att hantera en häst hos hovslagera eller veterinär.

Men jag kan säga att det är en riktigt utmaning att arbeta med clicker på rätt sätt och man ler sig varje dag. Jag håller på med detta redan dryggt ett år och jag är inte ens i närheten att vara tillräckligt duktigt att lera en häst att stegra utan någon risk. Om jag skulle ville detta (det gör jag inte, för jag vet inte om jag kan garantera om hästar aldrig hämner hos en annar ägare. Jag kan ju blir sjuk t.e.)
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Hanterar dagligen hingst och vevande framben i luften är inte trevligt oavsett om de kommer från ston eller hingstar!

Tja jag är varken för eller emot men dominans övningar som spansk skritt, stegring mm SKA INTE UTFÖRAS av orutinerade personer men orutinerade personer ska inte heller äga häst, inte rida fälttävlan eller försöka samla hästar för detta leder oxå till skador och olyckor men....


.... till mitt egentliga svar en hingst som dagligen går på bakbenen och vevar med frambenen ska inte vara hingst oavsett ras och där kan det sluta av att man låter hästen göra en så enkel sak som att trängas med bogen

kontrollera först hästens ben och huvud, stärk förtroendet och bygg upp relationen, när man lär kanna varandra så kommer det andra eftersom och man inser i vilka lägen man måste ta hjälp, bättre då att åka på en kurs än att fråga på buke...

:grin:
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Det gör väll inget! Man kan ju svara för det trådarna ligger ju här i oändligheter så man kan lika bra pigga upp dom i bland;)
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Hon är troligen barn, men skulle hon vara vuxen, är det grymt elakt att skriva sådär som du gör. Finns många personer med dyslexi. :cool:

Tack, tänkte precis som du. Tycker också det var ett onödigt inlägg. /arrak
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 747
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 386
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 945
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp