Bukefalos 28 år!

Hur lär jag hästen att stegra?

Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Kan oxå svara på varför jag lärde min häst stegra på kommando.

Hon är en dam med mycket lätt framdel milt utryckt och när hon inte fick som hon ville så tog hon till med att resasig och kunde gå en bra bit på tvåben utan att tappa balansen när ryttaren försökte få ner henne på alla fyra.

Lärde henne ett komando för stegring när jag var på marken (har aldrig testat med ryttare på) och faktiskt så försvan betendet med att traska runt på två ben under ridningen efter detta.
Skall vara osakt om det beror på att hon fick ett komado på det eller om det var jag som inte kände samma osäkerhet efter att ha tränat det från marken.

Har två till hästar hemma som inte har visat det minsta betende till att lätta i framdelen och det skulle inte falla mej in att lära dom det.

Kram
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Det finns betydligt mer saker man kan göra än stegra så man behöver faktiskt inte ha något emot FD( under säkra förhållanden) bara för att man inte tycker att stegra är lämpligt att lära en häst.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Ni undrar också VARFÖR man sa lära hästen att stegra och VAD man ska använda det till? Ja ni kan ju också fråga er själva: Varför ska man lära sin häst att hoppa? Minst lika farligt att kasta sig ut över fasta terränghinder... Varför ska man lära hästen att göra galoppombyten? Varför ska man lära hästen rörelserna i skolorna ovanmark? VARFÖR ska man lära hästen något över huvudtaget??? NI smutskastar ju alla som håller på med FD! Ingen ifrågasätter er då ni skolar hästen i hoppning, dressyr, körning m.m. Så varför kan man då inte lika gärna få skola sin häst i Frihetsdressyr??

//Dressyrridande, hoppande och frihetstränande ryttare

Äntligen någon som tycker som jag! Någon efter dig skrev "bara för att hästen kan hoppa betyder det inte att den kastar sig hejdlöst ut över hindret" eller nått i den stilen. Exakt samma sak här. Bara för att hästen kan stegra betyder det inte att den gör det jämt och opassligt. Såklart ska man berätta för alla som handskas med hästen att han kan stega på "det" kommandot, så de vet om de råkar göra så.

Bara man lär hästen att stegra inte betyder godis och uppmärksamhet (tigg) så är det inte lika farligt som alla tror.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Nej men saken ar att TS gar in pa ett forum och fragar hur man lar hasten att stegra. Om hon var intresserad i FD skulle hon nog ta hjalp fran en utbildare av slags som sysslar med detta.. inte fraga sa dar rent allmant har pa Buke.
Som jag sa tidigare jag bryr mig inte om varfor men hoppas hon tar hjalp av kunniga, och jag menar inte att det inte finns kunniga har, men i riktiga livet och lar sig den "ratta vagen" om hon fortfarande vill gora detta.. Och far val da ange sina skal till instruktoren. och folja dennes rad..
Jag tycker det fortfarande ar dumt, i situationer som beskrivits i traden da det har blivit gjort for korrektion av andra saker, ja det ar en helt annan sak det..
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

KL
Jag har suttit på hästar som stegrar sig lite, som stegrar sig mycket och jag har suttit på en häst som slår över. (Jag hade en himla tur och den tappade balansen och åt sidan och inte bakåt!) Jag har även vänner som har suttit på hästar som slagit över det slutar oftast väääldigt illa! Krossade bäcken (på ryttaren) är vanligt men ändå att komma relativt lindrigt undan:eek: Vet hästar som har slagit över och brutit nacken.

Jag har en häst just nu som gärna stegrar sig när han inte får som han vill. Oftast vi hantering från marken. Det är INTE roligt. Jag har många gånger hamnat i farlig situationer och när han var som värst gick det knappt att leda honom till och från hagen. Nu är hästen ifråga väldigt smart, han kom på ett sätt att komma undan. Han stegrade sig och slet sig.
Kanske har du tur, din häst kanske inte är lika smart. Den kanske finner sig i att "bara" stegra på komando. Den kanske aldrig hittar kopplingen mellan stegring och protest. Eller aldrig kommet att göra det av misstag när den tolkar ditt kroppsspråk fel. Eller när den blir lite yster och vill "busa".

Jag har sett på nära håll vad som kan ske. Jag skulle aldrig våga ta den chansen.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

På tal om saker man inte vågar skulle jag alrig vågra rida fälttävlans hinder likt trappstegen, pjupa gropar, fasta hinder etc. :O Förlåt har inte med ämnet att göra men kom bara att tänka på det.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

"någon" undrar: har du förstått riskerna med att hästen stegrar? Har du förstått vad som kan hända om hästen slår över? Har du förstått vilka risker som både häst och ryttare utsätts för?
När du har insett ovanstående, anser du det fortfarande vara "en kul" grej att lära hästen stegra?
Anser du det vara OK att lära ut "tricks" av det slaget till okända människor på nätet?
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag vet inte vilken ålder du är i ts men jag gissar på att du är ung. När jag var i de yngre tonåren tyckte jag också att det var lite ballt med en häst som jag kunde få på bakbenen. Önskar att det hade funnits någon då som tog ur mig de dumheterna då, det finns verkligen ingen anledning till att man ska ha en häst till att göra så om den inte ska användas i cirkus som någon sa tidigare eller om den är en lipizzaner i spanska ridskolan. Varför de tränade in levad och andra "skolor ovan mark" hos lipizzanerhästarna hade sitt ursprung i dressyren som häst till att använda i strid. Nu används det givetvis inte till det, detta är ju en dressyrform som används inom spanska riskolan. Inget för oss andra att syssla med. Det förekommer säkert på fler håll men det är inget att sitta hemma och träna på för var och varannan människa.
Ägna dig åt andra roliga trick som du kan lära din häst om du ( och hästen)tycker sådant är kul. Jag lärde bla en häst som jag hade att hålla med mig när jag sa "eller hur" - då nickade han :D Alltid bra med lite medhåll! Han kunde lite mer, han var personlig, lättlärd och med på noterna så det var bara en kul grej vi roade oss med.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag lärde bla en häst som jag hade att hålla med mig när jag sa "eller hur" - då nickade han :D Alltid bra med lite medhåll! Han kunde lite mer, han var personlig, lättlärd och med på noterna så det var bara en kul grej vi roade oss med.

:rofl: :bow:
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Det tog mej över ett år att lära bort inlärd stegring på en av mina hästar. Ung ägare som lärt honom stegra och direkt i landningen slå bakut - uppsuttet alltså. Han var såklart inte dummare än att han tog till detta så fort han tyckte att det passade.. Nu gick det inte helt och hållet få bort detta minne han hade av det han lärt sej, utan kom det upp en annan ryttare så tog han till dessa "konster" igen direkt om ryttaren krävde ngt av hnm.

Var det något du visste om när du köpte hästen och tänkte att du skulle klara av? Eller framkom det först senare (och hade du avbrutit köpet om du då vetat)?

Jag skulle personligen inte ta med tång på en häst som jag vet har lärt sig att stegra av "vem som helst".... Också värt att tänka på innan man tränar in en sån sak, ska hästen säljas någon dag?
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Även om man inte tänkt sälja, borde alla ha i bakhuvudet att man kan bli tvungen.:( Och att den man säljer till kanske också blir tvungen att sälja en dag. Du kanske berättar att hästen stegrar om du gör så-och-så, men berättar nästa säljare det?
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag får också panik av detta. Har en häst som tar till detta så fort det inte passar och det är INTE kul att som mamma att stå och titta på när 600 kg häst är på väg över dottern på 50 kg. Vi jobbar som idioter på att få henne att sluta med detta.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

KL

Nu blir jag väl halshuggen men jag har svårt att tro att en välhanterad häst vars ägare har bra koll på hästen, och som lärt sig stegra sig på ett trevligt sätt, skulle börja stegra sig i tid och otid och till på köpet kasta sig upp så att den slår över. De (fåtal) hästar som stegrat sig på kommando som jag varit i kontakt med har snarare tyckt att det är lite jobbigt (och inte så där jättelajbankul :p ) att stegra sig, och framhovarna har väl aldrig ens kommit högre än 60 cm från marken (däremot har vissa ouppfostrade krakar, bland annat en av mina pållar :angel: , på eget bevåg kunnat stegra sig bra mycket högre, farligare och vildare).

Vet man inte vad man ger sig in på kan ju t.ex. spansk skritt vara minst lika farligt att lära hästen. Mycket dominant rörelse och hästen viftar fram med sina hovar och kan träffa både det ena och andra.

TS: Ett bra sätt att lära hästen att stegra sig är att lära den att röra t.ex. ett spö med nosen. Tydligast blir det om du har ett kommando, t.ex. "upp" och när hästen snuddar spöet med nosen klickar du med en klicker och ger den en godsak. Du håller sedan spöet högre och högre upp, så att hästen till att börja med får sträcka på halsen och så småningom lätta med framhovarna från backen för att nå spöet. Denna metod tar dock tid och kräver en hyfsat välbalanserad och stark häst, eftersom den inte kastar sig upp med fart vilket är lättare. Jag tror emellertid att det här är en mycket trevligare metod än att pressa hästen till att stegra sig. Då är ju risken stor att hästen även stegrar sig för att komma undan i andra pressade situationer.

Akademiska ryttare lär hästen levad genom att samla hästen alltmer, så att en allt större del av vikten hamnar på hästens bakdel. Tillslut sänker hästen sin bakdel så mycket att all vikt ligger på hästens bakdel och hästen "stegrar sig" - gör levad.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

KL

Nu blir jag väl halshuggen men jag har svårt att tro att en välhanterad häst vars ägare har bra koll på hästen, och som lärt sig stegra sig på ett trevligt sätt, skulle börja stegra sig i tid och otid och till på köpet kasta sig upp så att den slår över. De (fåtal) hästar som stegrat sig på kommando som jag varit i kontakt med har snarare tyckt att det är lite jobbigt (och inte så där jättelajbankul :p )

Säg det till den extremt otränade ponnyn som står i vårat stall. Det är säkert jobbigt att stegra men han vet att ställer han sig blir matte rädd och går in. Det gör att han ställer sig så fort man börjar kräva det minsta lilla av honom. Matte går av jag blev förbannad och klådde upp honom. Skitkul (not) det känns att behöva spöa upp ponnyn men där har gärnsen gått för länge sedan.
Den ponnyn står på bakbenen bara man gör en halvhalt :crazy:
Hästar ska stå på alla 4 att lära in sådant här beteende och som du gör tala om hur man gör på nätet är oförsvarbart :mad:.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

.

Akademiska ryttare lär hästen levad genom att samla hästen alltmer, så att en allt större del av vikten hamnar på hästens bakdel. Tillslut sänker hästen sin bakdel så mycket att all vikt ligger på hästens bakdel och hästen "stegrar sig" - gör levad.

För mig är det en stor skillnad mellan levad och stegra. I en levad "sitter" hästen med bakbenen kraftigt vinklade medan vid stegring är bakbenen betydligt rakare. Därför är risken större att hästen slår runt vid en stegring, vid levad kan hästen lättare hålla balansen då tyngdpunkten är mycket lägre. Och levad kommer ju ur samling och koncentration medan stegring är en mer explosiv rörelse och därför mer oförutsägbar

Så visst lära hästarna levad är väl helt ok dock ganska svårt då det kräver mycket muskler och träning men jag tycker inte de två rörelserna ska ses som samma sak
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Kan tillägga också att jag suttit på häst som gör levad ur piaff och på hästar som stegrat sig högt och varit nära och slå över. Och jag upplevde att i en levad kan ryttaren behålla sin position i sadeln medan om hästen stegrar högt, alltså på i stort sett raka bakben, blir man som ryttare tvungen att hålla i sig i det man får tag i för annars åker man bakåt och landar obönhörligen till slut på backen.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Äntligen någon som tycker som jag! Någon efter dig skrev "bara för att hästen kan hoppa betyder det inte att den kastar sig hejdlöst ut över hindret" eller nått i den stilen. Exakt samma sak här. Bara för att hästen kan stegra betyder det inte att den gör det jämt och opassligt. Såklart ska man berätta för alla som handskas med hästen att han kan stega på "det" kommandot, så de vet om de råkar göra så.

Bara man lär hästen att stegra inte betyder godis och uppmärksamhet (tigg) så är det inte lika farligt som alla tror.

Reagerar på att ni dragit in hoppning och terrängritt. Om någon skulle fråga här på buke hur man lär sin häst att hoppa eller hur man rider terräng så skulle de också få svaret: ta kontakt med en tränare. Ja, terrängritt är också farligt men det faktumet gör inte stegrande hästar mindre farligt.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag bara svarade på det någon annan skrev, jag rog int ein hoppningen. Tycket bara att denna persons jämförelse var dålig.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Säg det till den extremt otränade ponnyn som står i vårat stall. Det är säkert jobbigt att stegra men han vet att ställer han sig blir matte rädd och går in. Det gör att han ställer sig så fort man börjar kräva det minsta lilla av honom. Matte går av jag blev förbannad och klådde upp honom. Skitkul (not) det känns att behöva spöa upp ponnyn men där har gärnsen gått för länge sedan.
Den ponnyn står på bakbenen bara man gör en halvhalt :crazy:
Hästar ska stå på alla 4 att lära in sådant här beteende och som du gör tala om hur man gör på nätet är oförsvarbart :mad:.



Kanske dags att kolla upp hästen?
Det kanske inte bara är olydnad?
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 818
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 500
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 134
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 572
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp