Hur lär jag hästen att stegra?

O

OthiliaH

Hejsan!

jag skulle vilja lära min häst att stegra, hur har ni börjat? väldigt tacksam för svar=) Vill inte höra att men gud de tycker jag inte du ska lära den å blabla jag vet vad jag ger mig in på och hästen är tricktränad sen innan. Vill bara ha tips och hjälp om hur ni har gjort =)
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

undrar jag också!! har absolut ingen aning hur man börjar heller så det ska bli kul att se vad du får för svar
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Du vet vad du ger dig in på ja, men vet eventuella framtida ägare om det?
Men om du absolut måste veta är det nog bättre att googla för här lär moralkakorna hagla. (så har det åtminstone varit i alla andra trådar om det)

Dessutom finns det säkert lika många sätt som det finns hästar. Svårare är det väl tvärt om, att vänja dem av med det när de en gång lärt sig

Vad vill du ha ut av att hästen ska kunna stegra?
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Om du inte vet hur du ska lära hästen tycker jag inte att du ska göra det heller.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Om du inte har en aning om hur man gör så vet du heller itne vad du ger dig in på. Vad du än tror.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag håller med övriga talare.. Även om hästen är tricktränad sen tidigare så betyder inte det att ni är redo för att börja med stegring! stegring kan vara livsfarligt för både dig och andra som hanterar hästen!
ENDAST MYCKET ERFARNA ska hålla på med stegring på kommando och tyvärr så tror jag inte att du är så erfaren ännu..

Jag vet (har sett) flera sätt att lära in stegring på och har själv hållt på med hästar ssnart 30 år och tricktränat men jag skulle INTE lära min häst stegra då jag fortfarande inte är 100% säker på hur jag ska få hästen att absolut inte använda det i andra situationer! jag skulle säga att ENBART mycket erfarna tränare inom trickträning ska hålla på med detta!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

*Kl*

Förstår ärligt inte heller hur man vill lära hästen detta, det är vansinne! Mitt stos förra ägare lärde mitt sto att stegra på kommando från marken, ej vid ridning tack och lov!. Vilket mitt sto fortfarande kan utnyttja i vissa situationer (vid överskottsenergi vid konvalecens och jag hamnar framför henne i ett visst läge.) Hon går rätt upp på bakbenen för det har hon lärt sig att man ska göra:crazy:. Ett inlärt beteende är SVÅRT att få ur, och detta är inget jag önskar att mitt sto har på sin "meritlista". Det kan bli fruktansvärda konsekvenser.

Sen - har du någongång sett en häst slå över och bryta nacken?
Jag har, och tro mig det vill jag aldrig uppleva igen. Den ryttaren tyckte det var dökul när hästen reste sig vid ridning. Det blev hästens död.Det är 18 år sedan, men händelsen sitter klistrad på min näthinna. När hon låg där hästen, sprattlade till.. vi trodde hon skulle resa sig.. sen så gick avföringen.:(

Man kan göra mkt kul, men lära in stegring - nej tack!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

jag har lärt min häst stegra, hon har ALDRIG använt de om inte jag vill då hon bara tycker det är jobbigt, eftersom de är en "arbets uppgift" i hennes ögon, Jag lärde henne faktiskt aldrig de, det kom när jag "lekte" med henne i paddocken. hon gjorde en liten stegring när hon skulle vända sig, och då bara kunde hon de sen när jag sa stegra och höjde handen lite.
så det är nog olika för varje häst. alla skulle ju inte fatta de så snabbt som hon.

Men som sagt , när du är redo kommer du på det själv. Man ska ALDRIG tvinga hästen. Man sa inte ens ta i den, man ska typ tänka de och hästen ska förstå.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

När nånsin behöver man ha en stegrande häst? På cirkus möjligen.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Tack för svaret Pia-Moni=) jag behöver inte sitta här å berätta för er varför jag ska lära min häst detta de är helt min ensak. Jag är såå sjuuukt less på alla som skriver ,förstår inte varför du ska lära hästen de å blabla ni behöver inte förstå heller och dom enda som hade behövt svara på detta var dom som kunde ge mig ett svar!! inte säga hur jävla fel de är. Någon hade skrivit: Även om hästen är tricktränad sen tidigare så betyder inte det att ni är redo för att börja med stegring. Du har ingen anning om vad jag och min häst är redo för!!!! Folk som kan och vill hjälpa mig behöver bara svara lixom! Om ni inte vet hur man gör behöver ni inte svara. Tror ni att bara för att ni säger att de är så jävla fel att jag inte kmr lära henne de ? Om ni inte har något bra svar att ge mig varför ens skriva ?
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag är såå sjuuukt less på alla som skriver ,förstår inte varför du ska lära hästen de å blabla

Jag är sjuuuukt less på idioter som gör dumma saker med sina hästar.

Dina inlägg och hela din inställning är så omogen så jag hoppas dina föräldrar stoppar dina tokiga idéer innan det händer en olycka.:mad:
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Nä tydligen kan jag inte de är därför jag frågar. De är väl första gången för alla nån gång.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag misstänker att du är ganska ung och det får mig att verkligen understryka det jag skrivit tidigare..

Som Korven skriver så borde du ha koll på hur man gör ifall du är så erfaren utav sådan här träning! Vet du vad? Det är faktiskt skitenkelt att lära en häst stegra på kommando! Desto svårare att få den till att inte missbruka stegringen.
Alltså, det är endast en väldigt liten procent utav hästmänniskorna här i landet som är tillräckligt erfarna för att hålla på med sådant och jag är ledsen om jag sårar dig men jag är ganska övertygad om att du inte tillhör den procenten!

Det tar ÅR av erfarenhet och ett stort lass skicklighet att hantera en stegrande häst och ditt språk gör att jag inte tror du har alla dessa år av erfarenhet bakom dig!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Oavsett om du har en bra anledning till att lära din häst att stegra eller inte så kan jag lova dig att den anledning du har inte är nog för att du via nätet ska lära dig hur du gör för att träna in stegring...

Men jag kan ändå berätta det för dig, för att du ska förstå vilket arbete som ligegr framför dig.

1) du skaffar dig en utbildad instruktör som Kan lära in stegring.
2) Du lyssnar på instruktören
3) Du tränar i flera år Till, utöver de år du redan lagt ner och när den Utbildade instruktören säger att du är redo att lära din häst att stegra Då kan du lära dig det.

Allt annat är bara att utsätta din häst för en stor risk.

Att tro att man kan lära sig trickträning och hästhantering via internet Endast är bara dumt och visar på att man missat den allra mest grundläggande delen i att ha häst: Man blir aldrig fullärd...
Först när man vet det så är man redo att bli duktig.
Internet, böcker och filmer är komplement till en bra och utbildad instruktör. De ska inte användas som enda sättet att lära sig.

Tyvärr är det så att när människan väl förstår det så är det alldeles för ofta försent för hästen...
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag tror tyvärr inte att TS är i en ålder där hon kan klara att förstå ditt svar, men det var ett bra försök tycker jag:bow:
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Du får tåla en till som blir vansinnig på folk som ska hitta på saker med sina djur som inte gagnar någon - minst av allt hästen. Detta är bara för människans eget j:devil:la ego.

Varför - ge en rimlig anledning till detta tilltag! Vem får ut något av det förutom du själv möjligen? Vad vill man ha ut av att hästen riskerar att skada sig? (om man nu inte tänker på egen säkerhet eller andra människor som kanske kommer att hantera hästen). Alla som vet något om hingstar som används i aveln vet vad det sliter på hingstens knä och rygg att hoppa på bocken - detta vill du utsätta din häst för p g a du tycket det är fräckt och kan visa andra (för vad kan det annars vara?)

Jag finner inte ord...
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Nä, när det till och med är något som lärs ut i tv-program riktade till barn och ungdomar så kan man undra vart förståndet tagit vägen.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 747
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 386
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 945
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp