Hur lång ska dressyrgjorden vara??

S

Sweet

Oftast har jag sett att dressyrgjordar lämnar ett "glapp" från gjordens ändar till sadelkåpan.

Såhär:

winisrdr.jpg


Läste på en annan tråd här att dressyrgjorden skulle gå kant i kant eller under kåpan.

Hur ska det vara??? :confused:
 
Så där ser de flesta dressyrgjordar som jag har sett också ut... :smirk: Men vad det "korrekta" är, det vet jag inte. :D

Men det finns väl dressyrsadlar med korta sadelgjordstroppar som på allround och hoppsadlar också? :)
 
Det gör ju det, men det var just de långa stropparna jag tänkte på nu. Det måste väl finnas en anledning till att de oftast är långa på dressyrsadlar?
 
Med långa stroppar slipper du ha spänningsanordningarna under låret. Meningen är väl att benet och sadelkåpan ska komma närmare intill hästen för bättre sits och smidighet.

Jag rider själv med ett tio centimeters 'glapp' mellan sadel och gjord.
 
Det viktigaste man ska tänka på är att spännena inte sitter så att hästens armbåge slår i när den går. Den får ju inte sitta så högt att den nyper hästen mellan gjorden och sadeln. Däremellan tror jag man kan ha som man vill! :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag både vill och inte vill gå till jobbet jag både vill och inte vill bry mig Men jag tror jag bryr mig för mycket och hur lär man sig...
Svar
13
· Visningar
1 130
Senast: escodobe
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 287
Senast: Sirap
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 031
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp