Hur långa är ni & hur hög är er häst? (Kultråd utbruten ur Dressyrsnack)

Jag är 179 cm, inmätt på riktigt ;)
Hästen är STOR 😅 men aldrig officiellt mätt. Nu bygger sadel och padd under upp manken en del, och han är broddad och har skor (men jag har skor och hjälm med iofs) men oavsett tror jag faktiskt på riktigt att han är en 180+ häst 😳

Det är PRECIS så att han plus sadel går ut genom en vanlig köpt boxdörr på höjden 😅 men allt annat är sportigt och litet så han ser (och känns) himla liten och smidig under ridning.

14CDF76B-0B61-4D2C-805E-7FC92AC5111D.jpeg
 
Jag är 179 cm, inmätt på riktigt ;)
Hästen är STOR 😅 men aldrig officiellt mätt. Nu bygger sadel och padd under upp manken en del, och han är broddad och har skor (men jag har skor och hjälm med iofs) men oavsett tror jag faktiskt på riktigt att han är en 180+ häst 😳

Det är PRECIS så att han plus sadel går ut genom en vanlig köpt boxdörr på höjden 😅 men allt annat är sportigt och litet så han ser (och känns) himla liten och smidig under ridning.

Visa bifogad fil 140140
När jag tänkte köpa häst förut hade min tränare en jättebussig unghäst som jag kunde få skitbilligt IOM rätt ordinär modell som inte var mkt gjort med åkte och kollade på. Men han var 173-174 som treåring och groooov IOM Lusitano/Knabstrupper. Jag kände att fasen man kommer ju ha enormt svårt att hitta sadel, träns och massor som blev svårare. Plus risk för mer slitage pga tyngd.
Jag fick erbjudande om att få hem min nuvarande i träning och tog honom istället. Rätt skönt IOM att tränaren behöll hästen. Den är idag 180 minst och groooov. Och en täckesstrimlande marodör om än villig i ridning med fin energi som går att rikta i arbetet etc. 😅
Min är väl ca 165 nu och helt annan modell. Även om folk brukar tycka att han ser mkt större ut då man rider så är han ju mindre och på en del vis blir det lättare. 😅
Jag är 172. Häst har kort rygg men grov bål. Så han ”sväljer” mina långa ben väl.
 

Liknande trådar

Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
608
Senast: tuaphua
·
Dressyr Det är ganska få topphästar som går ute i stora hagar med kompisar. De finns absolut men är verkligen inte vanligt. Är inte helt med på...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 480
Dressyr Eftersom det ändå diskuteras dressyren här. Läser endel på t.ex Eurodressage och där har det kommit upp ett nytt ämne för mig. Att många...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Senast: Badger
·
Utrustning Tror att jag ska ta tag i sadelbyte i vinter och funderar en del kring vad som skulle kunna vara aktuellt att prova. Tänker en del...
Svar
6
· Visningar
882
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp