Hur långa är ni & hur hög är er häst? (Kultråd utbruten ur Dressyrsnack)

Jag är ~170 (aldrig slutmätt) och har haft hästar från 148 till 167cm. Samtliga var kallblod och störsten vägde runt 800kg. Har aldrig känt mig för stor. :D
 
Jag är 169, senaste hästen sades vara 172 vid köp, men låg nog runt 169-170. Hästen innan 175 men med monstermanke, så kanske runt 170 där också. Min första häst var 162, men rejält djup i bålen, så kändes betydligt större. Vill helst ha hästar runt 170, då jag dels är modell större men även har rätt långa ben, så behöver lite massa för att inte känna mig stor och lång.
 
Har inte egen häst, men har börjat känna mer och mer att om jag skulle skaffa en så skulle det nog bli en på 170+. Beror främst på
kemi och känsla såklart, men allt annat känns rätt litet 😅

Är 179ish själv. Haft en medryttarhäst nyligen som jag har för mig var 170-172 ungefär. Hon var rätt rejält byggd så det fungerade bra. Rider en tjej på ridskolan rätt ofta nu som är 166, det känns litet. Fick nyligen rida en kille på 176 och det kändes riktigt bra. Sen vet jag att det kan finnas lite problem med större hästar, men vid nästa hästköp blir det nog en 170 minst 🙈😅
 
Jag är enligt passet 174 cm (så får väl räknas som officiellt slutmätt!) och hästen jag rider mest är runt 145 cm. Han är islandshäst med ganska djup bål (ser väldigt "rejäl" ut i typen, nästan som en liten nordsvensk) och det mesta av min längd sitter i benen, vilket ju hans djupa bål "sväljer" bra. Han känns väldigt lagom för mig, skulle varken vilja ha honom större eller mindre :)
 
Jag är 166 och dottern 164. Våra hästar är 146 resp 161. Jag hoppar inte ponnyn, mer än 50-60 cm, men det beror inte på längden utan på min vikt och (brist på) balans.
 
Jag är ca 172 och hästen (islandshäst) är ca 140 men han är aldrig mätt så vitt jag vet. Funderar på att göra det men det blir aldrig av 😅

Hans manke är precis så att min arm kan vila på den när jag har armen rakt ut åt sidan. Så aldeles lagom ❤️
 
Jag är 168 (fast sist jag mätte hävdade dem att jag var 167) och hästen (ponnyn!) är hela 139 cm hög.
231116_066A2913.JPG
 
Jag är 172 cm och min häst är ca 165 cm (mättes till 163 cm på 3-års). Känns alldeles lagom i höjd :)
 

Liknande trådar

Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
607
Senast: tuaphua
·
Dressyr Det är ganska få topphästar som går ute i stora hagar med kompisar. De finns absolut men är verkligen inte vanligt. Är inte helt med på...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 477
Dressyr Eftersom det ändå diskuteras dressyren här. Läser endel på t.ex Eurodressage och där har det kommit upp ett nytt ämne för mig. Att många...
2
Svar
20
· Visningar
2 100
Senast: Badger
·
Utrustning Tror att jag ska ta tag i sadelbyte i vinter och funderar en del kring vad som skulle kunna vara aktuellt att prova. Tänker en del...
Svar
6
· Visningar
881
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp