Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Flashen

Hej hur långt har ni kommit med era 2,5 åringar? Min har jag smått börjat tömköra för att senare eventuellt köra in till våren när den fyller 3. Den hänger med ut som handhäst med utrustning när jag rider min andra häst. Är ganska trafiksäker för bilar och andra lättare fordon men livrädd för lastbilar och traktorer... måste jobba vidare där.
När har ni tänkt att börja sitta upp på dem? All den diskussionen som det har varit om att man tidigt ska belasta skelettet på dem för att de ska hålla i framtiden gör en osäker. Jag känner att han mentalt skulle vara förberedd att börja bli insutten, men är osäker om han fysikt bör ha ryttare över sig när när forf. är så ung. (han är ju fortfarande min lilla bebis!):rofl:

Till sist, hur höga är dem? Bilder är alltid kul!
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

jag har ridit på min ca 10 gånger i skritt och lite trav!!

tömkört och longerat!

sedan har vi tränat på miljö och lastning vilket går superduper!

har ej tillgång till paddock eller manege så snart får han hel vila till mars april nästa år!

han är väldigt färdig o kropp och knopp, många tror han är äldre då han är musklad på rätt ställen och inte så valpig! även mycket klok i psyket!

han är ca 167 cm, av en bra sport modell anser jag! har tyvärr ingen bild!
han är efter e.Briar-vivaldi-pegsus
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

jag har mest inriktat mig på det min 04:a behöver mest - miljöträning.

annars är han longerad, kan röstkomandon ganska bra, haft longerjord och pad. tömkörd i skritt med sidepull - inga problem. börjat nosa lite på tömkörning med bett. hängd på vid 2 tillfällen. gått över bommar. lite sånt. han är väldigt lättlärd men väldigt nervös, så allting tar lång tid att vänja sig vid, men varför ha bråttom? ;)

han är arab så han blir inte så stor. är ca 151 cm nu, rälknar med att han växer 2-3 cm till.. avartarbilden är på honom, men är tagen för ett år sen..(överbyggd? :angel: )
 
Senast ändrad:
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

"Min" (uppfödaren äger honom, vi ska bara ha honom ett år o rida in o så) 04 kom till oss för två veckor sedan direkt från betet. Då hade han löshoppat hemma ngra gånger (kanonbra enl uppfödaren) i våras och åkt transport till och från sommarbetena som ett och tvååring. Kunde vara svår o fånga i hagen (från hans mamma) men hade med lite list i somras gått o fånga in tills han skulle hem nu.

Hann inte träffa honom första helgen så han fick en "snabbkurs" andra helgen då han skulle på utställning den tredje helgen (i helgen alltså). Han hade bett i munnen på fredagskvällen när vi borstade. Tränade visning lördagen med bett under grimman, höll i bettet i slutet och klarade första "skräcken" när han skulle dra i väg o jag inte höll i grimman. Söndagen tränades han enbart i träns. Sista traven på söndagen gick iaf hela rakan i trav, han var mkt spänd o vågade knappt springa bredvid mig o var lite skraj för spöet.

Helgen därpå strulade tåget hem så ingen träning på fredagen. På lördagen tränade vi igen med träns o allt hade verkligen trillat ner, flera fina travsträckor och då märktes det att vi inte behövt ngn broms innan för den verkade inte finnas :D Men en snäll tillsägelse o han saktade av när jag gjorde det :love: Lärde sig ha transportskydd (äckligt!) och bada! Vilken skräck! Han betedde sig som att jag skar av skinnet i varje tag med svampen men med lite uppmuntrande prat så gick det tom att hälla hinken med vatten över honom i slutet av badningen. Helt utan hjälp för mamma var borta *stolt*

På söndagen ställdes han ut. Klarade transporten galant, klev nog bak en gång typ tre steg sedan gick han in o var nyfiken. Stod snällt i åt hö en stund efter han var klar oxå. Ville inte riktigt springa i den riktningen jag ville i ringen men det var helt o hållet den bristande träningens fel, han var lugn o hyfsat avslappnad även i traven och det var ett sotr framsteg! Skötte sig kanon i väntan o bland alla hästar och stod still vid domaren som han skulle. Inte ett dugg tittig på nya grejer eller så.

Ett stort plus är att han verkar vara så gott som trafiksäker (trodde jag inte) och han har blivit otroligt mkt tryggare sedan han kom. Han är rätt ängslig annars o tar lätt illa vid sig. Blev ex väldigt väldigt rädd för mig när jag röt till på mammas häst när han skulle ut i hagen en gång men så fort man kommer intill honom så lugnar han sig o vill bli tröstad.

Han är stooor, connemarapojk född 19 april 2004 som mättes 148 innan betet i våras och han är rätt tunn nu med och muskelfattig så ridningen får dröja. Planerar promenader o titta på nya grejer så han får mer förtroende för det behövs, han är änglig och lättskrämd och behöver ngn att ty sig till men det har som sagt redan blivit mkt bättre så han blir nog kanonkul o jobba med. Lite tömkörning framöver, både bettlöst men nog oxå med bett för han är precis som sin mor mkt lugn o bra i munnen så det stör honom inte mkt alls trots bara tränsad 5 ggr. Kanske ngn inkörningskurs i vinter, löshoppning om det är fler som ska iväg. Hänga/sitta när han är tygg o mer musklad, kanske framåt våren.
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Min snutta heter Saga och är ett korsningssto mellan varmblod, arab och halvblod. Vi tömkör, longerar, tar promenader, har full utrustning, gillar bilar och bussar som tur är, eller gillar och gillar-bryr sig inte om :-)

Jag hängde första gången på henne igår! Superkul :-) Stolt som en tok! Gick bra, men vi stod bara still och jag la mig över henne från en pall.

Saga är jätte go och snäll att hålla på med men när man longerar så kan hon toka fast bara då så jag hoppas hon inte kommer bli en rodeo häst när jag väl ska rida :)

Här är hon!

Captured2004-6-2100005.jpg
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Men titta vad snygg hon är!!! :banana:

Elvira och jag har börjat lite mera seriöst med longering och har även varit och löshoppat en gång, annars nöter vi på med markarbete och promenader.
Har börjat ta lite i bettet nu också, för att lära henne följa sidförande tygeltag. Det går sådär...:angel:
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Min valack e.Bayron-Labrador har:
*Blivit longerad (i kapson och med gjord och skydd),start och stopp, skritt och trav
*Bett- och tränsvan
*tömkörd i kapson
*går promenader i kuperad terräng med och utan sällskap
*haft sadel
*Miljöträning- bl.a presenningar (som han tycker är dö-skoj)

Målet med den här perioden är att befästa tömkörningen, sedan vila och efter det ska han introduceras för löshoppning samt hängas och sittas in före jul, själva "inridningen" börjar jag med i vårvinter. "Jobbar" ca 3dgr/vecka.

Han är tyvärr inte trafiksäker, allt annat går som en dans, så det är vad han behöver.
Han behöver även mer lastträning, jag vill att han ska lasta sig själv, så småning om.

Just nu är han ca 160 fram, några cm högre bak så jag skulle tippa på att han blir ungefär 165. trots att han växer på höjden känns han väldigt färdig i övrigt och är relativt välmusklad och "rund" för att vara 2. Gudomligt temperament med...=)

Tyvärr inga bilder tillgängliga just för tillfället.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Jag har ridit min lilla pålle i skogen med de andra hästarna ca 2 dagar i veckan den sista månaden i skritt och trav Obs! inga längre sträckor.
Innan har jag tömkört honom och tränat mycket från marken :bow:
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Och jag har inte hunnit någoting alls med min känns det som.. Barn och ridbanebyggande har kommit emellan.. :o

Men nästa vecka ska jag ta in hela gänget från sommarbetet och då är han prio ett. Vad jag har gjort med honom är han har haft sadel och träns på sig och han kan ledas och stå uppbunden men som sagt det är allt. Jo förresten han kan flytta ben på kommando (lätt att träna i sommarhagen :D )

Så denna månaden som kommer ska han jobbas på ska försöka sätta mig på honom så att han är insutten när han ska i väg till någon inridare (har fortfarande inte bestämt mig för vem). Jag har svårt att klara den biten själv eftersom jag är själv i mitt stall. Dessutom ska jag träna lastning med honom eftersom han aldrig åkt transport innan och jag vet nästan redan nu att där får vi jobba för den här plutten hade tom svårt att våga gå ut från stallet när han var liten :crazy: det var ju ett litet betongtrappsteg som man måste stiga på och det var ju sååå farligt :eek:
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Jag o min lilla tjej tar lektioner en gång i veckan, nu tömkör vi och i slutänden ska hon vara inkörd. Hon har vart på 3 utställningar o åkt en hel del transport. Är sutten på i skritt o även några travsteg. Är helt trafiksäker, van att gå ut o gå, är löshoppad ett par gånger vilket hon gillar skarpt. Nästa sommar satsar vi på att sätta ihope n liten uppvisning till Elmia! Då ska hon köras/ tömköras, o ridas i skritt trav o galopp. Hon är LIIIITEN, bara ca 164 fram, men en hel del högre bak. De andra tvååringarna på utställningarna har varit 174-178 höga, så jag har en liten ponny.. Här kommer bilder tagna i helgen!
4435327.jpg

4435375.jpg

4435326.jpg
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Carisma köpte jag förra året i oktober, så snart har jag haft henne i ett år :eek:
Vi har löshoppat två ggr, tömkört massor med gånger, tar lektion 1-2 ggr i veckan. I måndags satte vi på vagnen :banana: Hon e så go!

Vi har vatt ute och gått på grusvägarna häromkring, gått över bommar, varit i ridhuset, spanat in andra hästar i ridhuset (väldigt spännande :D )
Den 31augusti satt jag på henne för första (och än sålänge enda) gången. Vilken känsla! Hon är ca 160, har inte mätt på ett tag.
http://i5.photobucket.com/albums/y183/Saandraa/Hastarna/Carisma/carsima2006.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y183/Saandraa/Hastarna/Carisma/DSC00244.jpg

Lasse har jag haft sen han föddes, han är en riktig olycksfågel. Det enda vi har provat på det är träns och varit i ridhuset några gånger. Nu har han precis haft akut erlischia, så han ska bara ta det lugnt i hage. Så så får det bli! Lasse är ca 156, har inte mätt honom på länge heller.
http://i5.photobucket.com/albums/y183/Saandraa/Hastarna/Lasse%20Bus/DSC00229.jpg
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Nytt försök att få hit bilder på min lilla plutta!
4435375.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Min pojke är tömkörd, van vid all utrustning och longerad. Vi är mycket ute i olika miljöer också. Lastade och åkte till skogen i förra veckan. Det var uppskattat ;).

Jag håller nu på att köra in honom och till våren blir det insittning.

Mellan inkörningen nu är det mycket markarbete och mycket miljöträning.

Han är ca 146 cm hög. Hur underbar i alla moment som helst :love:.

Här är en bild från augusti efter hingstbetet!

http://i2.photobucket.com/albums/y38/mitnik/sta.jpg
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Jag tycker så här man ska inte slita på den unga hästen men det finns sååå mycket man kan göra med de ända från det att de är föl!
Ju mer man hanterar dem så ju mer vana blir de och ju mer lätthanterade i framtiden!
Jag höll på med att lägga täcken och och gå med min lilla föling på höst/vintern sadeln åkte på redan vid eller innan ett när vi var ute och gick. Eftersom han var hingst så måste man ju vara lite försiktig jämnt men de ska veta vem som är övehuvud! med Ridningen så tror jag att det ät bra med mkt skogsridning i början och att man lyssnar till hästen för när den är inne i en växt period låt den vila! Man mäsrker om han inte är som vanligt om han ligger ner mkt i boxen och så, då kan han beghöva vila för att sen fortsätta lära sig! DÅ får han tänka över det han lärt sig också !
:banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 794
Övr. Katt Kände att jag behöver få prata av mig lite ang. min annons ang. omplacering av katt. Den var inte lätt att lägga in, det har tagit mer...
2
Svar
29
· Visningar
2 458
Senast: Aviello
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 224
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp