Bukefalos 28 år!

Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Jag satt på min första gången då hon var runt ett år bara. Har suttit på henne ett par gånger sen dess, väntar med att börja "rida" lite mer. Hon har enligt min tränare svag rygg, som behöver musklas på innan den belastas mer.
Min tjej börjar nu bli riktigt tömkörningsbar, fast i måndags då vi tränade så var hon tossig, bockade o hade sig. jag var rätt glad att det var min tränare som höll i tömmarna, han vissste precis vad han skulle göra.. Attans vad arg min tjej vart när han gick på henne med pisken! Men tränaren sade att det här var första gången som han upplevde att hon faktiskt tog till sig nåt o lärde sig. Kul det! Min tjej som är född 4 sept är nu ca 165 cm. Liiten.. På riksutställningen kallade jag henne "My Little Pony"!
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

*kl*

Gud vad stora era är. Min lilla tjej som är född maj är bara 151 cm. En pytteliten tös jämfört med era giganter som är lika stora som min 6 åring.

Min lilla är sutten på nu och skrittad några varv i paddocken. Fungerar kanon och hon accepterar det utan problem. Sedan tömkör jag henne lite också. Just nu håller jag på med henne 3-4 dagar i veckan mest med promenader fortfarande. 1-2 dagar i veckan tömkör jag. Räknar med att sitta på henne varannan vecka fram till snön. Sedan får hon vila under värsta vintern för att sättas igång ordentligt i vår.
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Min dam är en shire, så hon är liten.. men 151 är ju inte såå litet? kanske växer lite sent, eller kanske inte kommer bli så stor? Hur höga är föräldrarna?
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Min dam är en shire, så hon är liten.. men 151 är ju inte såå litet? kanske växer lite sent, eller kanske inte kommer bli så stor? Hur höga är föräldrarna?


Ja då är inte 165 cm så stort. fast hon är högre än min 6 åring.

Min lilla dam är varmblodstravare och kommer förmodligen inte bli mycket högre än hon är nu. :) Hennes pappa är ca 155 cm och hennes mamma drygt 150 cm. Men jag är glad för det eftersom hon blir lagom för mig.
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Tack för det :)

Jag försöker aktivera Saga varannan dag. Vi tömkör, tar promenader, longerar ibland, gör ledövningar. Brukar variera att göra saker med sadel på och utan. Har träns på henne när jag tömkör men longerar i repgrimma för det känns bäst då jag inte vill att det ska bli några konstiga drag i henne ifall hon skulle busa lite. Jag har nyss köpt ett biteless bridle som jag tänkte prova på henne och tömköra i så vi kan variera lite gran. Jag har som jag sagt tidigare hängt på henne en gång men det är för att jag vill ge henne lite mer tid att växa till sig då hon fortfarande är lite småranglig. Men det ser man bara när man ser henne framifrån eller bakifrån, från sidan ser hon stor och fin ut :)

:bump: :bump: :bump:
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

*knapplån*

Oj, vad det känns som om alla har hunnit långt!

Fast det kanske blir mer än man tror som man gör utan att tänka på det :D
Min lilla dam är nog 168 cm fram nu, 170 bak och lastning o lossning är inga problem. Knatar in som värsta tävlingshäst oavsett omgivning... e. Bocelli - Nostradamus - Chapman

Har följt med mamma som handhäst ett par gånger och det var inget hon hetsade upp sig för. Tömkörd lite grann och jag funderar allvarligt på om jag faktiskt ska köra in henne, det har jag inte gjort med de 3 senaste utan bara med min 1:a egna häst.
Longerad och gör det mesta bra men hänger inte ihop i galoppen ännu.
Hänger på henne varje kväll för hon är lite frågande (lätt nervös dam) över vad 1000 jag ska där och göra så nästa vecka ska jag ta tjuren vid hornen och testa att sitta på henne.

Löshoppning har vi kvar men hon hoppar stengärdsgårdar och stockar i hagen så det lär nog inte bli så ohyggligt i alla fall :smirk:
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Jag har ett korsningssto halvblod/kallblod.
Tyvärr har hon nyss varit sjuk, haft infektion i kotsenskidan, så de senaste månaderna har vi inte hunnit så mkt direkt. Har nyss börjat med promenader igen :)
Har suttit på henne 2 ggr varav 1 gång "ridit" själv ca 10 min.
hon är träns och sadel van, kan styras och stannas med tygel; tömkörd och miljötränat....
mitt mål är nu att innan jul kunna rida en kort tur...:bump:
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

*KL

Vi hade vår första närkontakt med en älg ikväll!!:crazy:
Promenerade längs vägen med sällskap och rätt va det är så stannar jag och säger älg, innan jag själv egentligen fattat att jag sett en älg... skumt. Älgen spatserar över vägen ca 60 meter framför oss, stannar mitt på vägen och kikar på oss jättelänge! Saga kikar och tycker det är jätte spännande! Kan ju säga att den som var räddast var matte!! Jag har varit med om att en älg-ko börjat springa efter mig en gång men då satt jag ju på min trogne kille som jag bara kunde galoppera bort med... så så fort jag ser en älg är jag skit rädd att den ska börja jaga mig :crazy:

Men men, det gick ju bra och han tågade in i skogen och vi kunde gå förbi utan problem så jag blev ju stolt oxå :love:

Har ni andra stött på några vilddjur och hur har det gått??
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Vilddjur o vilddjur... Gills urläskiga kor? Och för att inte tala om skäckiga shettisar!! Rena vilddjuren enligt min tjej! höll på o garva ihäl mig när hon galloperade baklänges vid åsynen av shettisen! men nej , inte stött så mkt, nåt rådjur, men hon tittade bara..
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

*kl*

Ingen av hästarna är min men jag hjälper till med dem...

Först är det en valack och ett sto som har varit här i knappt två veckor. Innan har de inte gjort så mycket, han är tömkörd ca 3 ggr, hon har haft träns+gjord på sig men bara stått stilla med det.
Sen de kom har det mest varit "lära känna" och "vett & etikett" som t ex att de ska kunna ledas utan att knuffas eller fjanta sig och stå stilla i boxen när man pysslar med dom etc. Han sköter sig riktigt bra nu och hade sadel på sig första gången idag. Gick jättebra!
Med henne har vi inte kommit så långt utan det är tillräckligt projekt att lyfta hovarna. Man får borsta och ta på benen hur mycket som helst, det tycker hon är mysigt men så fort man lyfter får hon panik. Måttar verkligen med bakbenen, försöker resa sig eller helt enkelt springa rakt över den som håller. Och det ända vi har gjort då är att lyfta hoven ½ cm sen blir hon jätterädd. Efter låång tid att lugna ner går det till slut men man undrar ju om hon har varit med om något otrevligt sen innan...
Det hade varit lättare om hon bara var "tjurig" men hon blir riktigt rädd.
Planen för de två är att de ska sittas in och så nu i höst, sen ska de få vila över vintern, sättas igång och ridas lite mer i februari sen kanske ta det lite lugnt mars och sen igång i april så de är klara till 3-årstesten.

Sen kom det ett nytt sto idag, det kan nog bli...hm..intressant...
Hon har aldrig varit ifrån sin mamma förut så det slutade med att de fick köra hit både stoet och mamman så får vi försöka vänja av henne här. Hon är mycket pysslad med men inte mycket mer, har t ex aldrig haft träns på sig.
Hon ska vara här till våren och tanken är att hon också ska gå 3-årstesten och sen ev säljas.
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

liten uppdatering på hur det går...

Med valacken går det bara bra, han är promenerad med sadel på och pysslad med och så och allt fungerar toppen. Han har blivit lite mindre pysslig och "dampig" och har lite mera tålamod också.
Stoet som har krånglat med bakbenen var hemsk igår. Vi skulle bara promenera fram och tillbaks längs vägen och hon reste sig och slog med frambenen, inte kul. Idag gick vi visserligen inte med henne mer än till och från hagen men i stallet var hon snäll och lyfte alla fyra fötterna utan krångel för första gången!
Den lilla stunden hon blev lämnad ensam i stallet medan vi promenerade valacken (5-10 min) tyckte hon inte var kul, var svettig när vi kom tillbaka.

Det andra stoet som har mamma med sig gjorde vi inte så mycket med idag. Hon fick stå inne ca 2 min ensam i stallet medan jag väntade utanför vid hagen med mamman innan vi tog in henne också. Under tiden levde hon rövare rejält där inne men något positivt är iaf att mamman stod snällt med mig även om "fölet" skrek på henne.
De är iaf snälla att borsta och pyssla med och vana vid att lyfta hovarna.
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

KL

Nu har Saga tagit sin första galopp som jag sagt åt henne att göra :) Jag longerade och hon var så duktig, inge bus alls så jag tänkte att jag skulle försöka och det gick bra men jag fick driva väldans innan hon fattade och sen galloperade hon bara typ två steg. Gjorde två väldigt korta fattningar i varje varv och efter första fattningen gick det lite bättre för hon fattade att man kunde galoppera oxå. Men jag var så överlycklig att jag lyckades få henne i galopp så jag kollade aldrig om det var rätt eller fel galopp :-) Det får bli nästa gång.

Hur går det för er andra med galoppen. Har ni lärt era hästar vad det är redan med kommando eller bara hunnit prova lite som mig..?
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Jag har inte bett Elvira om galopp ännu, men hon tar den lätt och villigt när hon själv känner för lite bus. Dock väldigt sansat, det är sällan det blir tokryck.:love:

Jag blir lika chockad varje gång, en häst ska inte ha så lätt för galoppen!:angel: (Har mest jobbat med travare förr...;) )

Kul att det går bra med Saga, förresten. Hon verkade väldigt cool och sansad. Lätthanterlig, liksom.:)
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Min -04, e: Carte dÒr-Capitol, är longerad i skritt, trav och galopp. Har sadel och träns på. Så snart blir det att hänga lite på henne.
Hon ska ridas in under hösten för att få vila under dec-jan. Därefter är tanken att hon ska sättas igång igen. Hon ska betäckas under våren.
Löshoppar gör vi kontinuerligt sedan unghästarna är ca 9 månader, så nu hoppar hon 1,10-1,20.
Hon är ca 163 men kommer väl landa på ca 167
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Nu har vi mätt min lill kille, han är 161 både fram o bak, han landar nog på en 165-166 skulle jag gissa.

Svenskt varmblod är rasen dvs halvblod ;)
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Min kille går på rösten i skritt , trav och galopp och halt i tömkörning.
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

De hästarna jag har hjälpt till med har vi väl galopperat på lina när de bara är longerade någon gång, beroende på hur det går såklart. De vi har nu är bara valacken som är longerad 1 gång så de är inte galopperade än.

Honom får man hoppa omkring hur mycket som helst och klänga på och banka och ha sig på sadeln så vi tänkte pröva hänga lite grann. Upp kom jag utan problem, la lite tyngd på, allt gick jättebra. Men sen när han fick mera tyngd på sadeln tyckte han det var otäckt och bockade så jag fick hoppa ner.

Stona övar bara samma som innan, den ena är rikigt duktig med fötterna och går snällt till och från hagen iaf.
Den andra har varit ifrån mamma säkert dryga 5 minuter åt gången. Snart ska mamman hem så då blir det väl till att hon blir så illa tvungen att vänja sig.
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Har en 2 åring e: Santa Cruz VDL, han är lastvan, lyfta hovarna är inga problem, haft träns några gånger, longerat en gång och löshoppats.

Ska ta med honom som handhäst nu i höst och börja sitta på honom, han är så otroligt cool så jag tror inte inridningen blir problem. Han hetsar ALDRIG upp sig för någonting. Han är idag ca 163 cm.

Målet med honom är 3 års testet såklart sedan ska han säljas till någon hoppryttare för han hoppar mkt bra.

Bild

4766347.jpg


Mvh Hanna
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

*kl*

Uppdaterar lite. Han är nu "longerad" två gånger för att lära sig gå på lina o kommandon för halt o övergångar. Endast lite travad andra gången men utan problem. Stannar o står kvar på spåret när man kommer ut o ger honom en klapp på halsen. Blir väl ngn mer gång, såpass att han kan fatta galopp men sedan lägger vi ner longeringen, gillar inte att longera o spec inte unga hästar men de ska ju kunna det vid ev vet.besiktning o liknande.

Han går problem fritt som handhäst o klättrare lite med mamma o storhästen i skogen. Dock bara i skritt än så länge. Ska fortsätta ca 1 gång i veckan under hela hösten för att lugnt få upp lite flås o muskler i backar o skog.

Inkörningskursen ska börja på söndagförmiddag o pågå under hela vintern. 10 gånger varav 4 nog hinns med innan jul. Har haft loksele (provat ut hos grannen) och gått hem med den o spänt runt magen utan problem.

Löshoppning på måndagkvällarna för tränare börjar om två veckor. Då får han o mamma åka själva eftersom jag är i skolan (20 mil bort). Blir väl ett antal gånger innan jul. Hoppas jag kan följa med efter min sista tenta 13 dec :bump:

Lördagarna får väl han och jag gå ut o busa lite i skogen/longera lite/börja sadelvänja/hänga barbacka/tömköra beroende på vad vi känner för. Ska dock inte hänga ngt med sadel (gillar inte det personligen) och inte sitta upp förrän efter jul tidigast som det ser jut nu. Möjligtvis bara sitta en gång för "att ha suttit" men jag vill ha mer häst under mig innan det blir ngt mer med det. Fast vem vet, bra foderstat nu efter betet och en kuperad vinterhage kanske gör sitt till snabbare än man anat ;)
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Det lilla stoet var jätteduktig idag!

Hon fick gå ut ensam på promenad med mamma inne i stallet. Mamman stod inne och blev halvt tokig, hon var helt genomsvett när vi kom tillbaks (efter 5, max 10 min) och gnäggade oavbrutet hela tiden. Men "fölet" promenerade snällt fram och tillbaka utanför på grusvägen i bara grimma utan att försöka ta sig till mamma och gnäggade bara en gång! Hon hade träns på sig idag för första gången också!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 127
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 843
Övr. Katt Kände att jag behöver få prata av mig lite ang. min annons ang. omplacering av katt. Den var inte lätt att lägga in, det har tagit mer...
2
Svar
29
· Visningar
2 514
Senast: Aviello
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 230
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp