Bukefalos 28 år!

Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Såhär långt har vi kommit.

sweetyredigerad1.jpg
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Tacktack, hon är en liten raring min tjej. Nån som vill kommentera att manen är stubbad? Är det snyggt eller inte? Jag gillar det skartpt, funderar på att behålla den så.. Klipptes ner pga av att hon kliat så dant o den var ful. Vilka fina hästar alla har! Kul att många har börjat sitta upp!
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Hej!
Min Rino har vi tömkört, vant vid träns o sadel o suttit på 3ggr samt lite skritt i korallen, Nu har han haft en liten paus då hans vargtänder blivit bortopererade. Har tänkt sitta lite försiktigt på honom kasnke en dag i veckan max o ha med honom som handhäst 1-2 dagar i veckan(skritt o lite trav) samt tömköra 1dag i veckan. Sedan lite längre fram lite löshoppning allt beroende på hur han utvecklas... Vi har inte mätt honom men han har växt jämnt är kanske 161 nu blir c:a 165cm.

Han är helt klart den mest fantastiska häst jag ägt och träffat.

en länk till lite bilder på senaste ridtillfället.
obs min käre sambo "glömde" visst sin hjälm, använder det så klart i vanliga fall vid unghäst ridning.

http://groups.msn.com/u76po5urruvqcgjdaerepmog31/vrahstar.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=246
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Min 2 åring har dragit vagn några gånger. Har nu satts igång igen efter ett långt sommarlov och ska tömköras + promeneras några ggr/v för att den 14 okt vara med på inkörningskurs och komma i vagn då igen. Hon är 1.39 och beräknas bli runt 1.43. Welsh cob.
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Uppdaterar lite med mina två. Mätte dem idag och Lasse var 157 och Carisma 162 :banana:

De blir kanske inga pygmeér trots allt :D
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Min 2 åring har dragit vagn några gånger. Har nu satts igång igen efter ett långt sommarlov och ska tömköras + promeneras några ggr/v för att den 14 okt vara med på inkörningskurs och komma i vagn då igen. Hon är 1.39 och beräknas bli runt 1.43. Welsh cob.

...och jag har knappt börjat med min fröken som nu är ca 1.45...förhoppningsvis klättrar hon några cm till uppåt...fast hon verkar lägga det mesta krutet på bredden:crazy: ...Welsh Cob även hon, går promenader med sadeln på, markjobbar lite (ej longering)...
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Uppdaterar jag med :D

Eftersom jag bara är hemma på helgerna så blir det lite lek då :)

I fredagskväll när jag kom hem provade vi skydd bara för att jämföra hans rejäla ben med de andras. Han kunde nästan ha eskadrons senskydd i full, de var bara pyttelite för stora (dvs han kan ha dom men jag är för petig :p ). Sen la vi på olika tömkörningsgjordar men ingen passade tyvärr. Han verkade lite besvärad av att ha ngt runt magen så vi ska hitta ngn bra o köpa så fort som möjligt så man kan börja tömköra :d

I lördags var vi ute o gick promenad på 40 min med lite trav. Syftet var att testa hemskheter, bla en smal bro ngra meter över ett utlopp med vatten. Den enda hästen som gått oberörd över den bron var en fälttävlansponny på typ 12 år som hade placeringar i NM o SM och var totalt oberörd, och tigerpojken såklart :love: Han ställde sig o tittade ner på vattnet precis som "oj, vad collt, ska vi ner där o kika matte?" och sedan gick han rät ut på en udde o runt busken längst ut (dit ingent heller brukar våga sig, o iaf så slänger de sig upp för den lilla backen) och KLEV lugnt upp för backen. Han hade nog gärna gått ut o badat i det strömma vattnet :crazy: Övade på att leda som jag kallar "i tredje position" dvs i höjd med höften ist för i höjd med bogen för att vänja honom vid att ta för sig lite mer. Han kryper gärna in bakom mig. Funkade bra även trav från vänster sida, höger lite svårare så det får det bli mer av. Travade och tog för sig både vid bogen o vid höften från vänster sidan o travar helt lugnt bakom som vanligt. Har nu träns under grimman o grimskaft i grimman isf för att ta i munnen, gick lite väl fort fram innan tyckte jag (pga utställningen) men han hade nog inte brytt sig eg.

Söndag blev klättringsdag i en backe på en äng med stora stenblock att snirkla runt upp o ner. Gick en sväng in i skogen sen över en liten stenbro över en forsande bäck, nema problema. Fortf "svår" från högersidan (funkar bra o trava o göra halt men inte lika bra som från vänster) och testade lite. Inte så konstigt för han fattade nada när jag ville flytta bogen åt vänster från högersidan.. Testade lite mer i stallet sen o då förstod han mer :)

Så nästa helg blir det mer klättring fast i ngn annan backe och mer träning utåt "samhället" tror jag så han får se mer fordon o hemskheter. Om vi nu kommer förbi grannens tjur, tjuren är nämligen jättejätterädd för min stora svarta best till tvååring :D Tjuren kutade allt vad han hade mot utgången när jag kom ledande med min pojk och grannen fick springa ut o vifta bort honom så han inte sprang igenom staketet. Jag vända mao vid den bortre änden av ahgen för att inte skrämma tjuren mer. Min söte pojk vill mest gå fram o hälsa men det verkade inte tjuren vilja :D
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Ska förresten ragga upp lite folk som vill ha inkörningenskurs i vinter, hoppas det blir av för det hde vart perfekt så han kan muskla sin kropp i lugn o ro. Han har liksom växt i från sig själv lite ;)
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Ja, när jag fick hem min krake i November och fram till i våras hade jag väl inte planerat att ha kommit så här långt som jag nu har gjort! Men han har växt på sig både på höjden, bredden och i knoppen :smirk:
Jag räknar honom som inkörd fro.m idag :) Tredje gången vagnen var på och jag satt bak och åkte med i skritt och trav.
Jag har suttit på honom 6-7 gånger och även skrittat ut på en 5, en 10 och en 15 min promenad. Han longeras då och då, ibland med snodd så att han får lära sig att gå rätt och ibland med bara grimma då vi ska skutta lite hinder och trava bommar. Ibland tar vi bara en halvtimmes promenad i lugn takt, ibland är vi ute och konditionstränar ( jag får i allafall motion :angel: ) springer upp och ner för backar och grejar. Han följer mig som en hund om jag vill att han ska det (gärna lös), men är även självständig då det inte är några problem att gå före mig, som när jag kör honom.
Han lyssnar på olika kommandon som framåtdrivning och halt, sidflyttning osv.
Han har fått ha benlindor och strykkappor för att vänja sig. Han är med där det mesta händer bara för att vänja sig och tycker allt är jättekul!

Det är en otroligt underbar häst att ha med att göra. Jag har enbart haft hjälp ca 3 gånger när jag har tömkört eller hängt på honom, annars har allting fungerat att göra själv. Han litar väl helt och hållet på mig och är jag lugn så är han det, är inte jag rädd så är inte han det. Sådan matte sådan häst ;)
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Är alla hästar här födda på våren? Min är född i sept, lite trist, för man hamnar ju efter.. Vill ju komme igång o skritta på henne o sånt, men det kanske är för tidigt? Hon är ju bara två år och en månad..
Antar att jag får lugna mig o fortsäta med tömkörning/ inkörning till i vår..
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Jag fick för ca två veckor hem min 2 åring Akribori-Amiral, hel mysig tjej! Hon är nästan helt ohanterad, så nu lägger vi in högväxeln med sikte på 3 års testet till våren. Hon växer ganska långsamt, är nu ca 158 hoppas hoppas för att hon iallafall blir 165 till slut:smirk:

Än så länge har jag vant henne vid täcke och träns, lyfta fötter flytta för tryck, basik bara än så länge eftersom hon är så ny.

Lägger in foton lite senare!....
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Är alla hästar här födda på våren? Min är född i sept, lite trist, för man hamnar ju efter.. Vill ju komme igång o skritta på henne o sånt, men det kanske är för tidigt? Hon är ju bara två år och en månad..
Antar att jag får lugna mig o fortsäta med tömkörning/ inkörning till i vår..

Du är inte ensam min är föd i slutet av Aug :bump:
Och inte stor häller 154 ;)
Men annars en mycke trevlig kille :rofl:

-Mycke välhanterad.
-Mycke transportvan har lastat honom bara för att åka ner till hagen kan stå kvar skälv i transporten medan man är på ATG med den andra hästen.
- upp bunden
-Kan stå skälv i stallet
-Kan vara i hage medan dom andra hästarna står inne.
-sadel har varit på

-gå över bomar
-han löshoppar sig skälv i hagen när han vill står ett hinder uppe.;)
-Kan tömköras skälv ute och har inga problem att hästar galoperar förbi han håller sig lugn.
- kompisen kan gå åt ett annat hål han bryr sig inte utan knatar på åt sitt hål.
- Ston kan vi pasera utan några problem ute.
Ja han är hingst;)
Han jobbas bara 2 gånger i veckan genom tömkörning eller promenad
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

när ska ni börja att sitta på era hästar som är födda på sensommaren. Min är också född i början av september och jag kan knappt bärga mig tills man kan börja rida honom. Fast jag väntar nog tills han faktiskt är 2.5. Man får helt enkelt miljöträna desto mera med honom. Det är bara lastbilar som är jobbiga. och det som jag måste jobba mest med. Vad är era hästars fobi?
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Saga är jätte cool när det kommer till det mesta men häromdagen skulle vi gå förbi kor :-) Väldans läskigt!!! Shit va dom var konstiga alltså å alldeles bredvid grusvägen stod de oxå :-) Typ två dagar efter detta möte så fick kossorna flyttat hage så att den syntes från Sagas hage, det var nån som stod hyyyyper nyfiken och frågandes blixt stilla och bara stirrade på dem jätte länge :-)

Så jag har tänkt ha lite terapisamtal med kossorna och Saga. Gå en sväng till deras hage lite då och då för att hon ska få fundera ut att de inte är nå farliga :)
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Åh, vad härligt de låter med din tjej som är så duktig! Önskar att min var lite mer som din bebis :crazy: Men hon é go ändå:smirk:
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Men du kommer dit! Du har ju bara fått hållt på ett tag än!! Jag hade ju turen att Saga var välhanterad redan innan jag köpte henne i somras oxå så det var bara att arbeta vidare. Visst fick man gå tillbaka och göra allt från grunden då allt var nytt och vår relation var ny men det gick bara bra.

Lycka till med din lilla! Kul att göra allt precis från grunden oxå! Berätta mer om vad du gör med henne eftersom nu!! Nyfiken!

:bump: :bump:
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Men du kommer dit! Du har ju bara fått hållt på ett tag än!! Jag hade ju turen att Saga var välhanterad redan innan jag köpte henne i somras oxå så det var bara att arbeta vidare. Visst fick man gå tillbaka och göra allt från grunden då allt var nytt och vår relation var ny men det gick bara bra.

Lycka till med din lilla! Kul att göra allt precis från grunden oxå! Berätta mer om vad du gör med henne eftersom nu!! Nyfiken!

:bump: :bump:

Vad härligt det låter, är så underbart när allt flyter!
Ja, nu är hon i högbrunst och är en riktig bitch:angel: Hon är en ganska tuff tjej men väldigt gosig samtidigt. Jag la sadel på henne igår och hon sa inget speciellt hon det, jättekul! Träns har också haft på sig, täcken accepterar hon nu också. Sedan skall vi snart i väg och löshoppa henne och se vad hon kan där, annars är det dressyr som jag hoppas mest på i framtiden.
Hur långt har du kommit med Saga? Hur ofta brukar du aktivera henne?

Varmt lycka till från oss;)
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

OJ vad jag ligger efter känns det som...:o

Min lille tvååring var förståss ohanterbar vid ett års ålder, kunde inte ens komma inärheten av henne, ingen som brytt si om henne innan. Men jag är stolt över henne. Hon har haft tömkörningssele utan problem, haft svanskappa osv - no problem. Har även precis vant sig vid bett, tuggar dock lite övermycket så tar väl ett litet tag innan man kan börja med tygeltag.
Hon kan gå undan för tryck, ledas utan problem, inte ett dugg rädd för trafik eller annat, otroligt säker i psyket. Väldigt social och inga problem med hovslagare eller någonting, transporttränad, kan stå uppbunden både i box och på stallgång.. Jag har satsat på att bygga en grund i ett år för att vara säker på att allt inte rasar när man börjar med körningen och ridningen. Vi skall börja tömköra i grimma imorgon, skall köras in när snön kommer. Sen skall hon sittas på i December har vi räknat med.
Hon är ute på långa turer utan problem, skuttar inte runt, lunkar bara på och inte ett dugg stissig. Jag tycker det där med körning och ridning kan man ju inte börja med förrän man har en bra grund i all hantering och bara DET har vart ett enormt problem, ingen fick ju komma inärheten av henne när hon kom till mej i Maj förra året, en liten vildhäst. Hon lyssnar på enkla signaler och följer med en ut ur hagen utan att man behöver hålla i grimskaftet, istället lägger man det på halsen så följer hon med, tycker hon blivit duktig. Går även ut genom grinden och väntar så stillsamt på matte medan man stänger grinden efter henne.
Hon är även trängseltränad, alltså kan gå igenom trånga utrymmen, gå under saker.. ja, man kan väl säga att jag satsar väldigt mycket på miljöträning för hon måste ju lita på en innan man ens funderar på nästa steg.
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Hej
Min är född i slutet av mars är ca 164 hög. Jag har longerat, tömkört, löshoppat och hängt på henne, allt går jätte bra. Ska snart våga mig upp. Sedan ska hon vila över vintern.

th_DSCN0451.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 129
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 843
Övr. Katt Kände att jag behöver få prata av mig lite ang. min annons ang. omplacering av katt. Den var inte lätt att lägga in, det har tagit mer...
2
Svar
29
· Visningar
2 515
Senast: Aviello
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 230
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Erfarenhet av Opel Mokka
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp