Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

skönt att han är på bättringsvägen! :) Hoppas andra benet oxå blir helt återställt...
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Nä, på väg hade nog inte jag gett mig ut heller, men med trygg och lugn ledarhäst och rakt ut i skogen över stock och sten går det fint, där har hon nog att hålla reda på vart hon skall sätta fötterna. Det är nu vi passar på att trampa upp nya stigar... :idea: Alla vägar däremot är mer "laddade" och som gjorda för bus.
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

ja visst är de :)
Lilla Twi är bara ca 142... hoppas hon växer på sig lite till :smirk:
(tur att jag är liten med ;))

Har du inte några bilder på din? nyfiken på hur han ser ut :)
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

*Ungefär hur mycket blir era ridna i veckan?
I regel 2 dagar pga plugg, fre-sön. På lördagen gör han ngt konditionspass, oftast bredvid cykeln i alla gångarter i trav-galopp i ca 30 min i sträck som ger både flåsig o svettig pålle. I veckan går han på promenader med mamma i snöre (hon tar båda hästarna i var hand o har hunden med lös så går de en runda på 4.5 km hela familjen :)) och ofta så blir det även ett pass som handhäst där de travar två av våra värsta skogsvägar med mkt backar i. Varannan vecka åker vi till ridhus/utebana och rider, resten av passen är ute men ofta lägger vi in några varv på volter här och var på vändplatser o dyl. Han sköter "dressyren" precis lika bra ute och rids alltid vart enda steg i form och under total koncentration, något annat finns inte. Dock med massor av glödje :) Är jag hemma rids han varannan dag.

*Hur lägger ni upp träningen?
Max varannan dag med ryttare om det inte krisar sig vid helgerna och jag rider lö-sön. Annars aktiverar jag honom GÄRNA varje dag, han blir aldrig trött av det. Allt i från tömkörning bettlöst ute i skogen, handhästning, promenader, cykelpass, joggingspass (där jag är helt slut o pålle busar järnet :D) mm.

Ska ta tag i körningen under lovet med tänkte vi, han är inkörd förra året.

Åker som sagt till ridhus varannan vecka och planen är att få tränartid de veckorna med. Tänkt börja med lite bommar o så på lovet oxå men inhoppningen får vänta till sommaren när mer tid finns, här är inga hoppgrupper på helgerna och jag känner ingen stress med själva hoppningen faktiskt. Han kommer ju ändå gå löshoppningen på kvalitet iom att han går som ponny. Däremot har jag inget emot att ta någon terrängträning någon helg under våren :)

Under våren ska han kollas upp hos vet och kollas i munnen igen, han hade svårt att bli av med de förra mjölktänderna och även om vi inte märkt något (så långt in nu) så ska de checkas av när vi ändå är på plats (vet i tandis på samma ställe).

Till sommaren tänkte vi ställa upp i en ridklass på ett connamaraevengemang där man i princip visar alla gångarter o mellan gångarter både i grupp och enskilt samt visar hästen för hand. Lagom mycket och man kan pausa med en unghäst om det behvös. Beroende på hur allt går kan vi tänka oss o ställa upp i ngn liten CR i antingen hopp/dressyr för miljötränandets skull.

*Hur lägger ni upp vila?
Han vilar när jag inte hinner, dvs främst hösten. Passade bra efter treårsfinalen i höstas och kommer passa bra efter kvaliten i höst. annars går han ju lite lagom sparsamt under mina terminer med lite mer ridning på jul, påsk och sommar. Små vilor på ngn vecka läggs in där det passar och behövs. Nu detta året har han blivit mycket mindre känslig för växtperioder. När han var 2-3 fick han totalvila då för han i princip bara åt o sov/vilade.


*Hur pass hårt tränas dom?
Utepass har blivit upptill 50 min uppsuttet (sitter upp hemma) och 15-20 min avskrittning vid hand. På bana är max 25-20 min ridning.


*Hur långt har ni kommit med träningen?
Inte så långt :D Flyttar lite undan skänkel i skritt o trav, påbörjat normala halter (står still lugn alltid nuförtiden). Kan backa, men det har han kunnat typ hela tiden, dock inga ryggningar i den bemärkelsen. Galoppfattningar från skritt går typ lika dåligt som från trav just nu (:o) men han har fått till några riktigt bra. Galoppen är fortf väldigt stor men välbalanserad men ingen form att tala om.

Men han är en helt underbar individ, bryr sig inte om man är sist/först/själv, stötter på andra hästar ute, går genom vatten, inget är hemskt, inga mer bushyss än mjuka bockningar, alltid väldigt piggo ch glad men hlet vettig - ingen stress/hets alls. Kort sagt inte unghäst för fem öre på sådana jobbiga punkter :love:
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Hon var ju jätteduktigt :) Spec flyttning undan skänkel, jag och Tiger har mest kommit på hur man ska tänka ;)
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

vad tråkigt, syrran har just köpt en ny superkamera :banana:

Men jättefin är han och ni ligger ju mil före oss även fast det inte är några nya bilder/filmer :crazy:
När ni var och hoppade terränghinder och gick i vatten och sånt kul så var våra inte äns insuttna :eek: :smirk:

men vi kommer ifatt er snart ;)
:banana:

Ja när Flamman väl fattade att hon skulle gå undan för tryck överhuvudtaget, så fattade hon sidförande skänkel mycket snabbt.. Men det var inte längesen hon bockade för minsta lilla skänkelhjälp :crazy:
Men nu är vi på rätt väg :)
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Gud va duktiga ni e :eek:

:rofl: Inte behöver du göra chockade miner. Det låter nog bättre än vad det är ;) Vi försöker göra de flesta övningar som de andra hästarna i dressyrgruppen gör, mest för att komma till eftergift och lösgjordhet. Ibland fungerar det kanon, andra gånger blir det pannkaka. Men det är kul de gånger det fungerar

Själv tycker jag att vi ligger så långt efter alla andra....

Exempel på hur olika våra dagar kan vara:
På träningen i söndags gick Lasse kanon! Öppna i vänster gick skitbra, i höger mindre bra. Men så fort han släppte till var vi nöjda med bara något steg. Kanonfina galoppfattningar och en hyffsad form genom hela passet.
Med andra ord var han en ängel på söndagen.

Dagen innan var jag ute och red med kompis, vi travade i en uppförbacke där ett träd vält omkull i stormbyarna. Precis när vi red förbi rötterna fick Lasse kortslutning i sin mini-hjärna och blev okontaktbar och ramlade ner från vägen i ett dike, sedan galopperade/skenade han några meter över oframkomlig terräng, med stubbar, stockar och stenar, gick även ned på knä en gång innan jag fick stopp.
Kan säga att jag hade spagetti-ben efter den åkturen :crazy:
Så på lördagen var han en riktig :devil:

Här är det verkligen dagsform som gäller :angel::D

Inatt hade han tagit sönder låset på sin boxdörr och huserat kungligt i stallgången :p Han har verkligen bus i sinnet denna pålle
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

jag har galopperat på min men inte börja jobba med formen ännu vil ha framåtdrivningen först... han är en b-ponny 25%shetl 75% welsh jättefin men dock sent tagen var helt ohanterad i nov när vi köpte han och hans lillebror...
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Jag har ett 4 åringt hbl på prov...
Han är inriden, bara lite skogs riden, hoppad lite. Han hade inte gått så mycket detta år. Så han har inte bra kondis & inte musklad.
Eftersom jag har honom på prov så vill jag så klar testa alla hans gångarter, har försökt galoppera 2 ggr i padocken men han verkar inte förstå att det "galopp" vi är ute efter :)
Han ökade inte ens trav sist men idag ökade han lite i traven & det kändes som han skulle ta den en gång men icke...
Jag vet att han är otränad & kanske inte orkar. Hon säger att hon bara smackat & lagt skänkel på honom så har han galopperat förut.
Nå tips? Skall longera han i övermorgon & testa. I skogen har vi varit 2 ggr & första gången blev han panik slagen av allt runtomkring (han har nog inte varit ute alls kunde man tro) Men 2a gången så skrittade han först & travade lite bakom så jag vill vänta med att galoppera ute eftersom han inte känns så trygg ute ännu... Annars är ju drag hjälp bra... I hagen så galopperar han så lugnt & fint :)
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Jävlar vad ni skriver människor :eek: :D

Men ja lite lika är de nog! Han har så lätt för sig hela tiden. Flytta för skänkel är det enklaste, typ. Han bara gör det. Ingen större samling just nu men det är ju mer pga bristen på muskler :)
Håller på att lära honom skänkelvikning från marken, det är klurigt tycker han, flytta rumpan är mkt enklare :p

Vi har också hoppat dike, men inte uppsuttet. Första diket var rätt brett med rinnande vatten i, han hoppade så fort jag tagit mig över. Andra diket var mer gräs och mindre vatten, tog nån sekund men så hoppade han snällt där med. Och ingenting verkar särskilt konstigt från ryggen så jag hoppas han är lika snäll även i ridningen :) Hittills är jag så otroligt nöjd med honom!

Igår lekte vi på en åker och det gick bra som vanligt. Släppte honom på slutet och först följde han jättefint både i skritt och trav, sen sprang jag mot grinden och då stack han och busade massor :p
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Tråden börjar bli lång, eftersom den varit igång sen september 2006.

Så för att underlätta allt bläddrande, så är någon välkommen att starta en ny tråd om 04'orna

Mvh

IngelaH
moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 794
Övr. Katt Kände att jag behöver få prata av mig lite ang. min annons ang. omplacering av katt. Den var inte lätt att lägga in, det har tagit mer...
2
Svar
29
· Visningar
2 458
Senast: Aviello
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 224
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp