Bukefalos 28 år!

Hur lyckas man knivskära hästar?

Fast jag tänker ändå, att i fall där det klart ser ut att vara ett brott som begåtts (avskurna öron etc) borde man ta vävnadsprov eller vad som nu krävs, för att leta efter lugnande medel i hästen. Det är ju en brottsmisstanke av mycket obehaglig sort vi pratar om. Och hittar man medlet är man en bit på väg - vem/vilka har tillgång till sådana medel i trakten? Osv osv. Man behöver inte obducera hästen för att ta reda på sådant, tänker jag.
Du kanske ska tipsa polisen ifall de inte redan tänkt på det?
 
Fast jag tänker ändå, att i fall där det klart ser ut att vara ett brott som begåtts (avskurna öron etc) borde man ta vävnadsprov eller vad som nu krävs, för att leta efter lugnande medel i hästen. Det är ju en brottsmisstanke av mycket obehaglig sort vi pratar om.

Ja det är ju viktigt att inte en massa osanna rykten sprids.
 
Är du på allvar? Har du en aning om vad en obduktion kostar och vilken apparat det skulle vara att frakta en kropp till en plats för obduktion? Vem skulle obducera och vem skulle betala, du?

Det är knappast någon apparat att frakta en kropp till obduktion, det går fort, lätt att beställa, vi får se nu vad som sägs och vad dödsorsaken blir på ponnyn. Det borde bli offentligt i dagarna.

Om man inte väljer och ta ut någon, det gör vi, behövs det obduceras våra djur på gården så jo, jag kan göra en obduktion och se enkla sjukdomar/fel, vet hur man skär och vad man tittar efter i de inre organen, är inte utbildad men tror inte att en obducent alltid kan se vad exakt som hänt utan mer att något hänt.
Det är skillnad på sjukdom och skada, sjukdom enkelt skada såklart svårt.
 
I Sverige vet jag inte, tror det rörde hästarna i Frankrike. Men det är absolut ett sätt som kan få gärningsmannen att ”lyckas” med vad dom sysslar med. Ska försöka hitta artikeln igen.
Ja, jag skrev om det i #2 i tråden, men hade ingen länk till artikeln.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 502
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 447
Senast: Juli0a
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 340
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 537
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp