Bukefalos 28 år!

Hur många följer den nya täckes lagen?

Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Om du läser vad jag skrev i de två sista raderna i mitt inlägg så ser du att jag skrivit att jag anser att det bara funkar bra om hästarna även får konstlat ljus ute eller står inne mycket i ljus. Och det är ju väldigt svårt att ge ett bra konstlat ljus ute, hur skulle det rent praktiskt gå till. Det är ju egentligen bara i teorin som det funkar, och det är ju vad som i praktiken funkar som är intressant.

Här i norrland blir det mörkt kl. 17.00 i oktober, så att ljuset skulle vara till någon större hjälp inser man ju där att det inte är.

Kicki :laugh:

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Men som jag skrev så måste man ju ta in hästen innan skymning så att den får kontant ljus -har man inte många timmar dagsljus så blir det inte så många timmar ute OM man inte tex låter hästen gå ut väldigt tidigt och tillsätter de timmar kontsgjort ljus som behövs efter insläppet (innan skymning) eller gör tvärtom och låter ljuset gå på med timer på natten, men då får man ju ha mörkt i stallet på kvällen så hästen får sina mörka timmar.

Det funkar jättebra rent praktiskt, och används av många. Men om man vill att hästen ska gå ute mer och inte kan ordna det med ljuset inne, samt att det är viktigare än att hästen inte sätter päls, ja då väljer man inte ljusterapi. Men för många tävlingshästar tex blir det inte någon skillnad i hagtid eftersom många inte går ute mer än de ljusa timmarna, om än det. Och det är ett sätt som, hur man än ser det är naturligare för hästen än klippning och 18 täcken. Men som med allt får man ju välja det som fungerar bäst för en själv och sin hästhållning. Jag har valt att inte ta in innan skymning i år eftersom jag inte planerar att tävla eller betäcka tidigt nästa år. Dock är det stor skillnad ändå på de hästar som står inne och är ute lång dag utan täcke och dom som går på lösdrift täckade. Dom inne har betydligt mindre päls.....
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Dom som täcker för att hästen inte ska sätta päls !
Enl den rekomendaditionen så gör dom fel .

Handen på hjärtat : hur många av er som använder täcken dagligen låter hästen gå ut först för att se om den behöver täcke den dagen ? Och hur många täcker just för paragrafen ovan o ingen annan anledning ?


Får jag fråga dig då hur skulle du sköta din häst om du hade den här hästen:


  • Fullblodskorsning med KS som blir värre när hästen blir kall och spänner sig.
  • Hästen kan inte vila mer än max 1-2 dagar i veckan och måste hållas i bra kondition och tränas för att inte bli sämre i ryggen.
  • Du jobbar heltid och kan inte se till hästen mellan 07.00 och 17.00 på vardagar.
  • Du har köpt hästen för att tävla i hoppning på lätt nivå --> hoppträning i ridhus ca en gång i veckan.
  • Hästen blir dyngsvettig av träningen i ridhus om den inte klipps på hösten, och blir även svettig vid lite tuffare pass ute.
  • Hästen avskyr att klippas så mycket att neddrogning eller bremsning är nödvändigt.

Hur/när/om skulle du täcka den?

Tror att det är delvis ungefär så här det ser ut för många hästägare i Sverige, men förhoppningsvis slipper de flesta att även ha en häst med KS.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Och en lerig häst riskerar att frysa om det är kallt också, väta, blåst och runt noll grader är det värsta man kan ha.

Jo precis. Men det kan vara lerigt även när det är varmare. Om du inte visste det.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Visst är det vanligt med övertäckning. Vart och varannat stall jag besökt har haft hästar med täcke, året runt. Vanligaste svaret när man frågar varför? Jo, för att min lilla pålle inte ska fryyysa. Att hänga på hästen tacke har blivit lika självklart som att vi själva tar på oss jacka eller rock för att inte frysa. Man vet helt enkelt inte om behov av täcke föreligger!

Så har vi dom som helklipper eller rakar(!) sina hästar. Det blir då argumentet för att täcka. Hittills har jag inte träffat på någon som undersökt hur mycket/lite/var man behöver klippa för att hålla hästens svettning på hanterbar nivå vid arbete. Utan man klipper "bara för att". Varför rakar man hästar? Inte för svettandets skull, väl.

Kanske räcker det med att klippa mindre partier och därmed lämna det mesta av hästens eget välfungerande isolersystem intakt? I vart fall har det fungerat på dom hästar vi har gjort så på. Inget behov av täcken, annat än i undantagsfall.

LIA
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Min ponny var jag tvungen att helklippa dom sista fem åren. Och det var för att han skaffade sig en ohyggligt tjock och lång päls att han fick fukteksem av det. Jag hade inget val.
Innan dess så fick han också väldigt tjock och lång päls. Inte lika illa men ändå. Och han blev riden nästintill hela vintern och jag kunde inte ens skritta i fem minuter innan han var helt genomsvett. Och det hjälpte inte att bara klippa halsen för han blev fuktig och svettig längre bak då.
Så frågan är vad jag skulle gjort då?
Skitit i att rida en över 25-årig häst med risk att han tappar alla muskler och inte får upp dom igen, eller klippa honom för att han ska hålla sig så fin så länge som möjligt och att han får ett så långt och bra liv som möjligt?
Det kan ju bli konsekvenser av att man inte klipper och täckar också. Hade jag inte gjort det så hade jag inte kunnat rida honom som jag gjorde och då tvivlar jag starkt på att han blev så gammal som han blev.
Men sen försökte jag och försöker verkligen att slita av täckena så fort det bara går på våren.
Är så härligt att se hur hästarna myser när dom blir av med täckena när solen kommer fram.
Men det är inte lika kul att se när mitt fina sto står och skakar på höstkvällen för att det är kallt ute. :S Då åker täcket garanterat på...
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Jag har aldrig sett någon som står med rakhyvel och rakar sin häst, däremot så ser jag ofta klippta hästar som klipps med maskin.
Detta görs för att hästarna inte ska behöva svettas lika mycket vid arbete och om de skulle bli svettiga så torkar de mycket snabbt
med en kortklippt päls. :)
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Men som jag skrev så måste man ju ta in hästen innan skymning så att den får kontant ljus -har man inte många timmar dagsljus så blir det inte så många timmar ute OM man inte tex låter hästen gå ut väldigt tidigt och tillsätter de timmar kontsgjort ljus som behövs efter insläppet (innan skymning) eller gör tvärtom och låter ljuset gå på med timer på natten, men då får man ju ha mörkt i stallet på kvällen så hästen får sina mörka timmar.

Det funkar jättebra rent praktiskt, och används av många. Men om man vill att hästen ska gå ute mer och inte kan ordna det med ljuset inne, samt att det är viktigare än att hästen inte sätter päls, ja då väljer man inte ljusterapi. Men för många tävlingshästar tex blir det inte någon skillnad i hagtid eftersom många inte går ute mer än de ljusa timmarna, om än det. Och det är ett sätt som, hur man än ser det är naturligare för hästen än klippning och 18 täcken. Men som med allt får man ju välja det som fungerar bäst för en själv och sin hästhållning. Jag har valt att inte ta in innan skymning i år eftersom jag inte planerar att tävla eller betäcka tidigt nästa år. Dock är det stor skillnad ändå på de hästar som står inne och är ute lång dag utan täcke och dom som går på lösdrift täckade. Dom inne har betydligt mindre päls.....

Jag menar att man ju inte kan börja ta in hästarna klockan 15.00 i oktober för att tillgodos ljusbehovet. Och även om man släpper ut tidigt så drabbas man ju av mörkret, för det inträder ju inte bara på eftermiddagen.

Och att man måste se till att hästen har konstant ljus är ju återigen något som jag tidigare i mina inlägg påpekat.

Kicki :laugh:
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Jag tror du är ute på fel spår om du förväntar dig en motivering till varför en paragraf finns, i själva djurskydds lagtexten..... : )

det finns inga såna motiveringar rent allmänt, i stil med att "denna paragraf har kommit till pga detta"...

det står dock en hel del om termiskt komfort i djurskyddslagen.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Jag har aldrig sett någon som står med rakhyvel och rakar sin häst, däremot så ser jag ofta klippta hästar som klipps med maskin.
Detta görs för att hästarna inte ska behöva svettas lika mycket vid arbete och om de skulle bli svettiga så torkar de mycket snabbt
med en kortklippt päls. :)



Fast läser du vad LIA skrivit så är det uppenbart att hon har full koll på detta, det är ju just det hon skriver.

det är ytterst få hästar som svettas så att de behöver helklippas från topp till tå.

KL
det var ngn som bad om konkreta exempel på missbruk av täckning på häst.
Jag har gett flertalet exempel, konkreta och specifika.
Läs gärna tråden i sin helhet.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Jag kan bara svara för mig själv men min ponny svettades så helklippning var enda alternativet...
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Fast svett i sig är inte skadligt : )
är det ngn som tänkt på att i och med att man klipper delar av kroppen, även om man inte helklipper, så torkar hästen faktiskt fortare rent allmänt över kroppen, även de oklippta delarna?

just helklippning tycker jag är en grej det gått totalt mode i, i hästsverige. Numera helklipper även hobbymulle hemma på landet, trots att hästen går ute 12 timmar om dagen, och rids utomhus i icke isolerat ridhus, samt står i kallstall.
Jag tycker det säger en hel del. Många förstår inte att det innebär att man tar bort totalt och exakt HELA hästens förmåga att själv reglera sin värme. Det är ett rätt stort ingrepp man gör.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Jag provade faktiskt att bara klippa först halva halsen sen hela halsen men han svettades en hel del ändå. Vid virveln och vid benen. Plus det att han sen då fick fukteksem. Så jag är ledsen men det finns faktiskt fall där man inte har något val.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Trodde du att jag riktade mig till just dig? :confused:

Personligen tror jag du överdriver förhållandet mellan alltid välmusklad och livslängd. Men det är en annan fråga.

LIA
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

nej nej, jag svarar bara allmänt sådär. :p

Ja jo.. om man hårddrar det så har det inte så stort samband. Men jag menar att om man fortsätter att rida en gammal häst och tränar den regelbundet så håller den längre. Men om man låter en gammal häst stå för länge så tappar den alla musklerna och då är det inte lätt, nästintill omöjligt att få den ordentligt musklad igen, vilket gör i slutändan att den inte rids direkt. Och som sagt, det är jag ganska så övertygad om att om man tränar en häst och rider den konstant så håller den längre. Om man nu gör det på rätt sätt vill säga.
Och hade jag slutat rida min ponny bara för att han svettades så fruktansvärt så tror inte jag att han hade levt så länge som han gjorde.

Men men, jag har kommit fram till att jag orkar verkligen inte läsa den här tråden längre. Det här gör mig bara ännu mer trött än vad jag redan är, på alla hästmänniskor som ska peka med hela fingret mot andra och deras hästar utan att egentligen veta något om dom. Det är lätt att döma andra men svårt att se sina egna fel och brister.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Jag tror du är ute på fel spår om du förväntar dig en motivering till varför en paragraf finns, i själva djurskydds lagtexten..... : )

det finns inga såna motiveringar rent allmänt, i stil med att "denna paragraf har kommit till pga detta"...

det står dock en hel del om termiskt komfort i djurskyddslagen.

Nej, motiven till alla paragrafer i "Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna DFS 2007:6 råd om hästhållning" finns i "Djurskyddsmyndighetens
föreskriftsmotiv 4/2007" inte i själva lagen.
http://www.jordbruksverket.se/download/18.160b021b1235b6bb8618000699/foreskriftsmotiv_4_2007_L101%5B1%5D.pdf

Den innehåller författningstext och motiveringar till författningstexterna, så sådana motiveringar finns visst :)
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Men jag tycker inte man ska generalisera i det här läget. Det är väl ändå beroende av individ hur det funkar med oklippt eller ej. Jag har oisolerat stall hemma, hästarna går ute 12 timmar om dagen, vi varierar mellan att rida hemma på banan/efter vägarna eller åker till ridhus. Skulle vi ha vår häst oklippt så skulle det inte funka, hon dryper av svett om hon skulle tränas i den björnpälsen hon sätter och blir då stående i stallet halva dagen efter ett pass i ridhuset om hon ska torka ordentligt och det är ingen bra lösning för oss. Hon blir ju svettig efter ett ridhuspass trots att hon är helklippt.
Helklipper man så får man täcka efter dom förutsättningarna och ge ordentligt med hö så dom håller värmen. Det är min uppfattning.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

*KL*

Jag ser att de flesta motiverar sin klippning med att hästen svettas, det är inte därför jag har klippt våra hästar utan därför att de ska torka snabbare utan att få fukteksem och svamp i huden till följd av för tjock päls. Men vi har klippt hästarna på hals och bogen, en bit bakom frambenen av rent hygieniska skäl.

Täckas hästarna då? Nej i vanliga fall inte, är det väldigt kallt så kan vi täcka vår äldsta häst men det hänger mest samman med att han kräver så mycket mer mat än de andra vid lägre temperaturer. Den yngre går sällan med täcke, det skulle vara om han har ridits tidigt på dagen och ska släppas ut i hagen, annars är han mest besvärad av täcket och gör sitt yttersta för att bli kvitt det.

OM övertäckning sker? Ja säkert lika som amen i kyrkan, men ett jakande svar får man nog oavsett vilken fråga man ställer.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

KL
Som svar på den generella frågan om varför olika folk klipper så är svaret i mitt fall följande:

Jag klipper nuvarande häst pga. av att han svettas, vilket leder till att han blir blöt och lätt blir kall då det tar lång tid för honom att torka och han svettas rätt rejält och vi rider oftast i ridhus.

Så jag klipper ju alltså inte för att han svettas, i sig, för som många påpekar är ju svettet inget farligt. Han har haft mycket spänningar och låsningar i rygg och länd och trots att jag tycker det är mindre idealt att behöva täcka mycket (då han även är frusen av sig) så är det ännu mer problematiskt att hålla honom snustorr när han svettas så dant (och om han itne är det så får han problem med rygg och länd)
Han har även fått påbörjan till fukteksem eller svamp eftersom han är svår att hålla torr.
Jag klipper dock inte om det itne behövs, som sagt förra hästen var ett lurvigt troll likt en isis trots att han var arab, där fanns inget behov så då fick han vara ifred.

Så..att klippa är det bättre av två onda så att säga. Det är lättare att hålla honom varm än vad det är att hålla honom helt torr. Dessutom orkar han inte lika mycket om han är oklippt.
Just nu när han inte är helt igång så är han "halvklippt" och kommer senare bli klippt hyfsat överallt, dock inte ben.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

min stallkamrat helklipper sin quarter, lämnar dock en plätt i sadelstaden.
han har ett tjockt vinter halstäcke på sig ute.
inne i kallstallet (vi brukar ha ca -5 i stallet under natten) där brukar han ha ett fleccetäcke och ett annat tjockt täcke, vet inte hur mycket fyllning det är på det men ungefär lika tjockt som mitt vintertäcke jag har till mitt kallblod 250(?), så han får stå med två täcken under nätterna och hon öppnar dörren lite på glänt för att det ska komma in frisk luft till stallet...

de andra (mina) står utan täcken inne, den andra inhyrda har ett täcke på sin arab korsning.

hon vill klippa sin häst för att han svettas så och det tar mindre tid att torka upp när han är helrakad, hon hatar vinterpäls.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Får jag fråga dig då hur skulle du sköta din häst om du hade den här hästen:


  • Fullblodskorsning med KS som blir värre när hästen blir kall och spänner sig.
  • Hästen kan inte vila mer än max 1-2 dagar i veckan och måste hållas i bra kondition och tränas för att inte bli sämre i ryggen.
  • Du jobbar heltid och kan inte se till hästen mellan 07.00 och 17.00 på vardagar.
  • Du har köpt hästen för att tävla i hoppning på lätt nivå --> hoppträning i ridhus ca en gång i veckan.
  • Hästen blir dyngsvettig av träningen i ridhus om den inte klipps på hösten, och blir även svettig vid lite tuffare pass ute.
  • Hästen avskyr att klippas så mycket att neddrogning eller bremsning är nödvändigt.

Hur/när/om skulle du täcka den?

Tror att det är delvis ungefär så här det ser ut för många hästägare i Sverige, men förhoppningsvis slipper de flesta att även ha en häst med KS.

För det första så skulle jag aldrig köpa en trasig häst .
Skulle hästen bli diagnoterad med KS under mitt äganskap så skulle jag inte träna med den alls längre utan ha den som skogsmulle för att anpassa livet till hästen.Alltså hålla den i en bra kondition utan att för den sakensskull vara i hög kondition .
Att jag jobbar är inte djurets fel då får jag betala nån som kan ta av/på täcken åtminstonde en gång på dagen tex lunch.
Man köper inte en häst med KS för hoppträning ?!
Som jag skrev innan så hade jag inte haft en sån häst på det sättet .
Då hade jag skaffat en annan för dom ändameålen .

Jag skulle ha täckt den hästen med ögonen och känsla .
Naken på sommaren för att sen se på termometern när var o hur hästen visar obehag .
Är det vid regn? Blåst eller ren kyla?
Kan man se till att den får en tjockare päls som skyddar just rygg ?
Öka fodergivan till fri tillgång av toppvärden o tillsätt solrosfrön för en fetare päls.
Alla hästar är inte ämnade för det folk vill ha dom till .
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag tänkte jag att jag skulle skriva lite mer om mina ponnysar! Men först så tänkte jag säga lite om hur det går för mig just nu med...
Svar
2
· Visningar
976
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 373
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
9 544
Senast: Darkie
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 078
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp