Bukefalos 28 år!

Hur många följer den nya täckes lagen?

orcide

Trådstartare
som jag förstår den nya lagen så får man inte övertäcka hästarna och bara täcka dom om det är absorlut nödvändigt .
Hur många vet ni som följer den lagen ??

Inte mina grannar iaf .
ena stallet ca 13 hästar både ponnys o stora alla typ tävlingshästar/halvblod o liknande där går dom med regntäcken varje dag sen en mån tillbaka.

Andra stallet ännu flera halvblodsliknande hästar dom går med dubbla täcken redan .
Vi har haft strålande sol i 10 dagar i ett sträck o mellan 9-15 grader varm varje dag o dom hästarna går in på em .
i dag första regndagen på länge .

Ska man göra nåt säja nåt ??? Hästarna lider ju !
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Djurskyddslagens 4 §, första stycket: ”Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt”
********************************************************************************************'
Hästar får inte ha halsremmar, krubbitarremmar, grimmor eller täcken som sitter allt för hårt mot huden på djuren .
*********************************************************************************************
Allmänna råd till 2 kap. 6 §
Täcken bör enbart användas vid behov
och då huvudsakligen som skydd mot
kyla, väta eller insekter.
**********************************************************************************************

Enligt djurskyddsmyndighetens författningssamling (DFS) L 101, 6 §, ska man ”bara använda täcken när det verkligen behövs”.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Det kan verkligen INTE behövas täcken på fullt friska hästar i fullt solsken när det är plusgrader -------
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Juridiskt sett skiljer man på skall och bör. Skall måste du följa, bör är en rekommendation.

Alltså betyder det inte att man inte får täcka hästarna.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Fast om man ska vara lite realistisk och tänker efter...

Hur många har tid att passa hästarna varje timma? och därmed kunna ta av täcket senare på dagen om det blir bra väder.

Bättre att köpa riktigt bra täcken som andas så att hästen inte blir för varm även om temperaturen skulle stiga!
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Min nu helklippta häst skulle få fruktansvärt ont i ryggen av att stå ute utan täcke just nu. Dessutom är det höst. Det kanske regnade när man släppte ut = täcke behövdes. Sen har man ingen möjlighet att åka hem på dagen och klä av bara för att vädret blev bättre. Jag har helt klart hellre en häst som är lite för varm i sitt täcke som andas än en som står och fryser och får ont i ryggen.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Men dessa hästar har varit täckta hela sommaren oxå -som jag tolkar det får / bör man inte täcka en häst "för att den ska vara ren" eller hur?!
O seriöst hur många hästar fryser när det är + o soligt ??? det är ju inte ens vinter än här i stockholm.
Nepp kan man inte ta av täcket om det behövs då skulle jag inte sätta på det .
Hästar mår dåligare av överhettning än av att vara lite kalla en stund på morgonen.
Konstigt att mina pållar aldrig har frysigt ? Hmmmmmmm
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Enligt Lindås & Olsson 2001 har tävlingshästen som arbetar på medel till hög nivå den högsta värmeproduktionen p.g.a. det höga energiintaget den erhåller av fodret. En sådan häst under hård arbetsintensitet, som är klippt, klarar sig med ett täcke till ca -15ºC innan den behöver alstra mer värme för att vara i termisk komfort.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Som sagt, det finns ingen lag som säger att man inte får täcka sin häst. Ett ösande sommarregn i +grader kan även det kyla. Dessutom, stockholm är inte långt från mig och här har det regnat hela dagen, det slutade först vid sjutiden på kvällen. Inte snällt att ha hästen ute naken då + att man kan ju inte lägga utrustning på en blöt häst så då blir det ju ingen ridning vilket kan vara väldigt dumt för hästens del.

Denna fråga har stötts och blötts en hel del och du får nog bara inse att du inte kan göra något åt ditt huvudbry. Var hästägare väljer själv om denne ska täcka sin häst eller inte.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Jag har tre hästar som rids och samtliga går täckade nu. Dels för att vädret är ostadigt men även för att undvika att de sätter så mkt päls. Alternativet hade varit att klippa dem i slutet på månaden och sedan tvingas använda ännu tjockare täcken i vinter. Nu kan två av hästarna istället vara oklippta i vinter trots träning och därmed ha aningen tunnare täcken när det är smällkallt vilket jag tycker är att föredra.

Mvh JV
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Jag är rädd att för många är det mer smutsfaktorn när hästar har ex regntäcke på sig vid fint väder än just värme/torrhetsfaktorn. Men så är det självklart inte för alla, det kan ju vara många olika anledingar. Min häst går täckeslös året runt om det inte är riktigt skitväder på höst/vinter (snöstorm/hagel) då får hon antingen "övergångstäcke" som jag kallar det eller vintertäcke beroende på temperaturen, men hon klipps inte och sätter rejäl vinterpäls :) Jag anser att alla får täcka sina hästar om de vill men det ska inte gå i överstyr, men det är ju också alltid en relativ faktor.
Men som andra sagt, i solsken och plusgrader är det inte många hästar som BEHÖVER täcken :)
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Fast det är ju skitsnack, vet du hur mågna rygghästar det finns t.e.x som behöver täcke trots plusgrader.
Dom är ju inte sjuka i benämningen men får ändå problem.


Och till TS: det är säkert en del som inte "behöver" täcke, men å andra sidan vet du ju antagligen inte statusen på varje häst som du ser där så man ska inte döma förrän man vet.
Dessutom kan man omöjligen anpassa täckningen hela tiden med tanke på att väder ändras så därför är det ju svårt att veta hur resten av dagen ska vara på morgonen. Direkt där får man ju ett problem om man ska gå och döma hårt på vad andra gör.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Fast det är ju skitsnack, vet du hur mågna rygghästar det finns t.e.x som behöver täcke trots plusgrader.
Dom är ju inte sjuka i benämningen men får ändå problem.


Och till TS: det är säkert en del som inte "behöver" täcke, men å andra sidan vet du ju antagligen inte statusen på varje häst som du ser där så man ska inte döma förrän man vet.
Dessutom kan man omöjligen anpassa täckningen hela tiden med tanke på att väder ändras så därför är det ju svårt att veta hur resten av dagen ska vara på morgonen. Direkt där får man ju ett problem om man ska gå och döma hårt på vad andra gör.

:bow::bow:

TS: Min häst behövde täcke i somras, hon plågades svårt av flugorna och kunde inte slappna av..... Varit hemskt om hon inte fått ha sitt flugtäcke...:crazy:
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Alltså, orka hålla på!

HUR vet du att hästarna lider? Vad är det som gör dig och andra självutnämnda "experter" så säkra på att det inte behövs täcke?

Det finns ingen "täckeslag", det är en rekommendation.


Allmän fundering:
Flexibilitet och proportionalitet, är det någon som tänker på det?
Det är så :devil: tröttsamt med alla dessa petitesser som utgör "lidande" enligt många.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

kl


Pälssättning styrs av ljuset, det är inget vi kan påverka med täcken. Dessutom blir det inte mindre päls av att lägga på täcken tidigt eller med många täcken. Det är många som tycks tro det. Jag håller med om att täcken bara bör användas när det behövs och inte för att hästarna kan bli skitiga.

Jag tycker synd om de hästar som har 3 täcken på sig och solen skiner.

Susanne.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

:bow::bow:

TS: Min häst behövde täcke i somras, hon plågades svårt av flugorna och kunde inte slappna av..... Varit hemskt om hon inte fått ha sitt flugtäcke...:crazy:



Du bör bara sätta på hästen ett täcke om det behövs som skydd mot kyla, väta eller insekter.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Jag har tre hästar som rids och samtliga går täckade nu. Dels för att vädret är ostadigt men även för att undvika att de sätter så mkt päls. Alternativet hade varit att klippa dem i slutet på månaden och sedan tvingas använda ännu tjockare täcken i vinter. Nu kan två av hästarna istället vara oklippta i vinter trots träning och därmed ha aningen tunnare täcken när det är smällkallt vilket jag tycker är att föredra.

Mvh JV

Pälssättningen styrs av ljuset, inte av att man täckar dom.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag tänkte jag att jag skulle skriva lite mer om mina ponnysar! Men först så tänkte jag säga lite om hur det går för mig just nu med...
Svar
2
· Visningar
968
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 362
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
9 511
Senast: Darkie
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 011
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp