Bukefalos 28 år!

Hur många följer den nya täckes lagen?

Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Nej här håller jag inte med dig. Klippa hästen gör jag i vart fall för hästens skull. Häst som tävlar mkt klipps helt (dock inte ben), häst som går på sparlåga klipps på halsen, häst som vilar eller är unghäst klipps inte alls hemma hos mig. Vi klipper dessutom året om.

Hästar som svettas mkt och tävlar mkt hinner inte torka mellan klasserna eller om man är på kurs och rider flera pass. Många hästar eftersvettar dessutom.

Viss finns det de som klipper för sin egen bekvämlighet, men jag tror faktiskt att de är rätt få idag. Man ser betydligt färre klippta hästar nu på träning än för ett par år sedan.

Vi har hästarna hemma men att gå ut efter träning för att täcka om tycker jag inte heller är ett alternativ, speciellt när man tränar sent på kvällen. Det är betydligt viktigare att hålla jämna tider för hästarna och inte springa ut och in i stallet och störa dem efter kvällsfodring

Okej (alltså är inte emot hur du sköter dina hästar alls... ) men nu "hårddrar" jag TS linje...

Du klipper för att hästen inte hinner torka emellan klasserna ? Men då får man ju helt enkelt bara ställa upp i EN klass om man som sagt nu ska gå på "vi ska inte klippa eller täcka för VÅR" skull... Du tävlar ju två klasser för att DU vill de inte för att hästen vill de...

Nu hoppas å tror jag att denna "konstiga" rekommendation ALDRIG följs för som sagt hårddrar man den så kommer många stall sluta existera alt flytta till andra länder där man struntar i om hästen har 2 täcken på sej eller inte och när... Och om de e ute efter "lösdriftstall" där hästarna går med samma täcke från höst till vår så tror jag själva rekommendationen "missar målet" iaf ...

För att gå på de som JAG sett som har täcken på sina hästar (där man kan lite undra varför men men (nej vet vem de e och h*n har säkert en anledning)) kommer göra de oavsett om de e nån som kommer å påpekar de för som sagt de har säkert en anledning som inspektören köper = vem ska de då hoppa på ??? För enligt de jag sett (Sthlm med omnejd) så har inte "skogsmullar" sina hästar övertäckade... Så jag undrar VEM är man ute efter i ett sånt här förslag ?
Vad jag vill mena på e att de enda som jag sett kan tänkas "övertäcka" är just höga "tävlingsstall" då menar jag folk i MSV B och uppåt klasser och de kommer aldrig sluta och borde rimligen veta vad de gör.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

För enligt de jag sett (Sthlm med omnejd) så har inte "skogsmullar" sina hästar övertäckade... Så jag undrar VEM är man ute efter i ett sånt här förslag ?
Vad jag vill mena på e att de enda som jag sett kan tänkas "övertäcka" är just höga "tävlingsstall" då menar jag folk i MSV B och uppåt klasser och de kommer aldrig sluta och borde rimligen veta vad de gör.


Jag tolkar inte "övertäcka" på samma sätt som du. Att klippa hästen och sen lägga på täcke är inte övertäcka, enligt mig i alla fall, så länge hästen är lagom varm. Övertäckning för mig är när oklippta hobbyhästen Brunte får ett tjockt vintertäcke på sig enbart för att det är kallt och matte/husse fryser. Brunte hade kanske klarat sig fint med ett tunnare täcke men det vet inte matte/husse eftersom de aldrig provat och dessutom tror att varmt och gosigt under täcket = lagom varmt.

Att klippa hästen för att den inte ska bli så svettig behöver inte vara fel, men man får ju ställa det i relation till hästens användningsområde. För det är trots allt det vi gör, vi använder hästarna för våra egna syften. Annars skulle vi bara ha hästarna till att titta på i hagen. Och om klippning och täcke hjälper hästen att klara sitt arbete så har man ju klippt för hästens skull. Men precis som med täckesexemplet ovan så tror jag det ofta blir så att hobbyhästägarna går på det "värsta" först. Ska man klippa så helklipper man. Ska man täcka så blir det med tjockt vintertäcke. Och det är nog inte helt motiverat i alla lägen.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Okej (alltså är inte emot hur du sköter dina hästar alls... ) men nu "hårddrar" jag TS linje...

Du klipper för att hästen inte hinner torka emellan klasserna ? Men då får man ju helt enkelt bara ställa upp i EN klass om man som sagt nu ska gå på "vi ska inte klippa eller täcka för VÅR" skull... Du tävlar ju två klasser för att DU vill de inte för att hästen vill de...

Vi rider inte hästar för att de vill det, men att klippa gör jag för hästens skull dock är det ju inte sagt att själva tävlingen är för hästens skull utan just själva klippningen. Man kan göra saker för hästen utan att själva saken man skall göra är något för hästens skull.

Dvs jag använder mina hästar till tävling och för att de skall kunna ha en möjlighet att prestera så gör jag vissa saken för hästen som i sin tur gör att hästen presterar bättre det är allt ifrån att ha utrustning som passar hästen och att den får bra mat att äta till att se till att hästen inte behöver stå länge och vara blöt alt inte hinna torka mellan klasserna.

För att gå på de som JAG sett som har täcken på sina hästar (där man kan lite undra varför men men (nej vet vem de e och h*n har säkert en anledning)) kommer göra de oavsett om de e nån som kommer å påpekar de för som sagt de har säkert en anledning som inspektören köper = vem ska de då hoppa på ??? För enligt de jag sett (Sthlm med omnejd) så har inte "skogsmullar" sina hästar övertäckade... Så jag undrar VEM är man ute efter i ett sånt här förslag ?
Vad jag vill mena på e att de enda som jag sett kan tänkas "övertäcka" är just höga "tävlingsstall" då menar jag folk i MSV B och uppåt klasser och de kommer aldrig sluta och borde rimligen veta vad de gör.

Jag ser inte heller speciellt många övertäckade hästar faktiskt oavsett skogsmulle eller tävlingshästar.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Gör vi något med våra hästar idag som är för deras skull? Jag menar då att vi har dom som tama djur, rider dom, har dom i inhägnad hage m.m. m.m.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Gör vi något med våra hästar idag som är för deras skull? Jag menar då att vi har dom som tama djur, rider dom, har dom i inhägnad hage m.m. m.m.

Tja vi fodrar dem tex och ger dem veterinärvård när de är sjuka, knappast något de klarar av i frihet.

Annars så har väl inte jag påstått något annat än att vi gör allt annat med hästarna för vår egen skull. Dock så gör vi vissa saker för hästarnas skull för att kunna få dem att prestera det vi vill, men så gör vi ju med allt i samhället
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Jojo... Det var ju inte den delen jag menade.
Jag menade att eftersom vi har tagit dom ifrån deras naturliga miljö och gjort dom tama. Och det gjorde vi ju inte för deras skull. Det gjorde vi ju får våran egen. Och eftersom vi har gjort det så får vi ju se till att dom har det så bra som möjligt... För deras skull. Hänger ni me? :P
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Hästen hade inte varit som den är idag om de inte hade varit tamhästar under hundratals år.

Dagens häst hade inte klarat sig i frihet och det är väl självklart att alla vill sina hästars väl. Och jag tror inte att hästarna lider av att ha lite täcken på sig, det finns andra saker som är betydligt värre..
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Tja, det var ju inte direkt det jag sa heller.
Jag sa bara att det är ju vi som har tagit den ur sin naturliga miljö som den hade från början. Och att vi tar dom på tävlingar och liknande är ju inte direkt naturligt för dom heller.
Så det är klart att ska vi ha dom till det så måste vi göra det vi kan för att dom ska ha de så bra som möjligt under tiden. Inget negativt alls tycker jag.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Jag tror ju inte att dagens häst är som vildhästarna därför tror jag inte att man kan jämföra dem rakt av heller ;)

Hästen hade nog tyvärr inte funnits om inte människan hade "tagit hand om dem"
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Jag är övertygad om att dagens hästar skulle klara sig i vilt tillstånd om dom fick chansen i rätt miljöer. Kanske olika bra för olika raser. Tanken att vi skulle ha avlat bort förutsättningarna härför stämmer inte.

Hästar hade antagligen också funnits kvar i vilt tillstånd, om vi människor låtit dom vara ifred. Jmfr gnuer, zebror, älgar m fl.

LIA
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Men hur vet vi att vi inte har avlat bort det?? Är det någon som har haft möjligheten att testa?
Till exempel hur vet vi att dom hade haft möjligheten att hitta mat när det ligger så mycket snö som det gör nu? Mina hästar litar helt och fullt på att jag ger dom mat. Så jag vet faktiskt inte om deras instinkter skulle komma tillbaka.
Och hade jag släppt ut mitt arabsto bara sådär så hade hon varit ihjälfrusen vid det här laget. :S

Men det är väl lite samma som med hundar?? Inte fasen skulle jag kunna släppa ut min hund nu och tro att hon skulle hitta sina jaktinstinkter igen. Hon har inga såna alls. Hon har bara businstinkter... :P

Och för att återgå till hästarna. :P Mina hästar älskar ju att stå inne så dom hade blivit ganska så deprimerade om dom aldrig fick komma in. :S
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Hästen som art skulle överleva som vilda och anpassa sig även här och naturen skulle precis som de ska slå ut de svaga, de som inte klarar kyla, inte kan finna mat, sjuka, svaga och gamla etc..
Alla hästar skulle inte klara sig i vilt tillstånd, men skulle vi nu släppa alla hästar fria skulle inte arten dö ut s.a.s.

Samma med hundar, de starka och bäst lämpade skulle klara sig, resten skulle dö ut.

Vi skulle inte längre prata om raser, de som skulle klara sig lägger päls och hittar mat, är starka och friska djur, precis som naturen vill ha det :)

Men eftersom vi inte har rovdjur som tar häst, skulle vi ganska snart ha för mycket vilda hästar som skulle behövas jagas, precis som annat vilt.

Lia tror att alla hästar är lika och samma, det finns inga varianter, de har 4 ben och svans och därför är de samma lika.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Men hur vet vi att vi inte har avlat bort det?? Är det någon som har haft möjligheten att testa?
Har någon avlat för att ta bort det? Se på alla förvildade hästflockar som finns.

Till exempel hur vet vi att dom hade haft möjligheten att hitta mat när det ligger så mycket snö som det gör nu? Mina hästar litar helt och fullt på att jag ger dom mat. Så jag vet faktiskt inte om deras instinkter skulle komma tillbaka.
Jag förutsätter att hästar acklimatiserar sig resp söker sig till miljöer (som jag skrev) som passar dom. Vi saknar massor av arter i Sverige just för att dom inte är anpassade till vårt klimat. Den vinter vi upplever nu, gör att även många vilda djur har problem att klara sig.
Instinkterna finna där. Våra hästar gräver efter mat i snön. Gör inte dina det? Våra litar nog inte på att få mat, dom förutsätter det. ;)


Och hade jag släppt ut mitt arabsto bara sådär så hade hon varit ihjälfrusen vid det här laget. :S
Det gäller säkert för de flesta hästar, lite beroende på var man bor. Som jag skrev så är förutsättningarna olika för olika raser.

Men det är väl lite samma som med hundar?? Inte fasen skulle jag kunna släppa ut min hund nu och tro att hon skulle hitta sina jaktinstinkter igen. Hon har inga såna alls. Hon har bara businstinkter... :P
Vet inget om din hund, men det finns massor av exempel på hundar som klarat sig långa tider i naturen.

Och för att återgå till hästarna. :P Mina hästar älskar ju att stå inne så dom hade blivit ganska så deprimerade om dom aldrig fick komma in. :S
Den eviga frågan. ;) Vill dom vara inne för att vara inne, eller för att dom blir utfodrade där eller av vanan? Våra, som numera är vana vid utedrift, vill absolut inte vara instängda. Jag testade att ta in dom ikväll med tanke på att vi har nedåt 30 minus, men dom stack ut till hagen igen.

Jag tror att hästar har mycket mer av det ursprungliga i sig, än som ofta sägs. Om dom bara får chansen!

LIA
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Oxå vi är domisticerade.
Vi är inte längre något grottfolk. Inte heller våra husdjur.

Fasen folk emigrerade på 1800-talet för att de svalt ihjäl annars.

Vi har oxå instinkter kvar som när vi blir rädda- myagdala. En överlevnadsinstinkt som ofta leder till det rakt motsatta.

Hästar däremot kan springa långt o trampar sällan ner varandra i kaoset.

Vatten är en bristvara nu i kylan o skare är nog det som är värst för de vilda djuren.

Massor av djur strök med förra vintern o troligen även i år.

Våra hästar skulle inte klara sig i det vilda.
det är bara de mindre som har låg energiförbrukning o har en ledare som vet var mat o vatten kan hittas.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Men hur vet vi att vi inte har avlat bort det?? Är det någon som har haft möjligheten att testa?
Till exempel hur vet vi att dom hade haft möjligheten att hitta mat när det ligger så mycket snö som det gör nu? Mina hästar litar helt och fullt på att jag ger dom mat. Så jag vet faktiskt inte om deras instinkter skulle komma tillbaka.
Och hade jag släppt ut mitt arabsto bara sådär så hade hon varit ihjälfrusen vid det här laget. :S

Men det är väl lite samma som med hundar?? Inte fasen skulle jag kunna släppa ut min hund nu och tro att hon skulle hitta sina jaktinstinkter igen. Hon har inga såna alls. Hon har bara businstinkter... :P

Och för att återgå till hästarna. :P Mina hästar älskar ju att stå inne så dom hade blivit ganska så deprimerade om dom aldrig fick komma in. :S

Nu tittar jag på de hästindivider jag har i hagen. En Welsh Cob-04 och en paintkorsning-07. Dom går på lösdrift, har ej fri tillgång på hö utan det portionseras ut mella 3-5 ggr/dag, olika mängd beroende på väderlek och temperatur.

När ett mål är uppätet går bägge in i ligghallen och där sover dom en stund. Sen går dom ut och börjar böka i snön och visst hittar dom lite smått och gott därunder. Efter en stund knatar dom iväg till träden och knaprar lite där, ställer sig i solen när den dyker upp och vilar en stund. Jag kommer ut igen för nästa mål och dom kommer makligt fram till matplatsen och står där och käkar lite för att sen återgå till sitt dagliga pyssel i hagen. Detta upprepas hela dygnet med avbrott för lite arbete emellanåt (när inte temperaturen ligger på lägre än -15 :o ).

Dessa två skulle absolut klara sig som "vilda" i det här klimatet. Dom är matsmarta och vet instinktivt var dom ska söka. Märkte det speciellt när dom tog en promenad utanför hagen sent en kväll då dom sökte upp såna platser där det var lätt att hitta mat i skogsdungarna.

Andra hästar har mindre drag av den här "matsmarta" delen som gör att dom inte är lämpade att leva vildhästliv. Jag har haft flera som inte haft en aning om hur dom ska söka käk själva om det inte uppenbart växer kring hovarna på dom.

När det gäller hundar är det lika. Mina bägge skulle lätt klara att ställa om sig och leva vilt. Den gamle (15 år nu) har under sina unga år gjort just det då han var en s.k. rymmare och vandrare. Han flyttade in hos mig när han var 6 år och sen dess har han inte gjort om det men hans matsmarta del finns kvar och han är en skicklig jägare på sork och småvilt om han vår chansen...än idag, alltså ;)

Det här är alltså individer som är lämpade för att leva vilt. Sen finns det andra individer som inte alls har det så lätt att leta efter ätbart, och där klimatet gör det än svårare för dessa att klara sig.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Min är också en matsmart och vattensmart typ. Ibland går vi i skogen och han vet precis var det finns gott gräs under snön. Klart att han skulle bli smalare men i hans fall skulle nog åldern ta ut sin rätt. Han är en sån som drack ute i skogen varhelst det fanns vatten, man vet aldrig när man får nästa gång :idea:
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Jag är övertygad om att dagens hästar skulle klara sig i vilt tillstånd om dom fick chansen i rätt miljöer. Kanske olika bra för olika raser. Tanken att vi skulle ha avlat bort förutsättningarna härför stämmer inte.

Hästar hade antagligen också funnits kvar i vilt tillstånd, om vi människor låtit dom vara ifred. Jmfr gnuer, zebror, älgar m fl.

LIA

Hästar hade inte klarat sig här uppe i norr. Självklart hade de klarat sig i mildare klimat men det är väl knappast det som är frågan..
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Det framgår inte av inläggen. T ex ...

Dagens häst hade inte klarat sig i frihet och det är väl självklart att alla vill sina hästars väl. Och jag tror inte att hästarna lider av att ha lite täcken på sig, det finns andra saker som är betydligt värre..
Varför skulle inte vissa raser/individer klara sig i Sverige? Jämför älg och rådjur m fl.

LIA
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Demantur hade ju klarat sig länge uppe i fjällen innan dom fångade honom.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag tänkte jag att jag skulle skriva lite mer om mina ponnysar! Men först så tänkte jag säga lite om hur det går för mig just nu med...
Svar
2
· Visningar
968
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 362
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
9 511
Senast: Darkie
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 011
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp