Bukefalos 28 år!

Hur många följer den nya täckes lagen?

Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Tycker nog att man kan sätta det som krav vid lunch fodring .
Tex på anslagstavlan skriva "Ta av min häst täcken vid lunch om det är sol och 15+" Många betalar ju hutlösa stallhyror o det borde man kunna kräva.
Jag har själv haft inhysning o jag ringde eller messade om jag såg att nåt behövdes ..tex din häst ser frusen ut ska jag slänga på ett täcke ? Eller nu har det slagit om o hon ser varm ut ska jag ta av det ? " Så enkelt att fråga o att ta av ett täcke tog några sek ju .

Lunchfodring?
Vår häst går i stora gräshagar och betar gräs hela hösten innan snön kommer(de äter tom gräs när det är snö) kommer och på våren så fort det kommer upp nytt dvs. ingen åker 4 mil tor mitt på dagen och ger dem hö som de iaf inte vill ha

Vi betalar långt i från en hutlös stallhyra och skulle aldrig kunna kräva att någon annan tar av vår rätt sura tant täcken i hagen.

Självklart vill vi inte att hästen står och blir för varm med ett täcke när det är varmt och bra väder och det händer väldigt sällan. Tyvärr så händer det oftare att man missar att täcka vid kyligt eller regnigt väder.

Kan tänka mig att problemet du nämner är ännu större i stora stall där ingen täckesservice ingår. Dvs ägaren måste dagen innan bestämma vilket täcke hästen ska ha på natten och hela dagen efter, vilket är svårt att få till rätt varje dag. Även om de har lunchfodring så förstår jag den stallägare som inte tar på sig att byta täcke på 10-40 hästar mitt på dagen i hagen.

Upplever att du inte riktigt förstår att alla har olika förutsättningar i sitt hästägande, du tycker att du har den ultimata hästhållningen och nu har det kommit en lag som passar in bland dina åsikter, vilket ger dig möjlighet att klanka ner på andra som varken har samma åsikter eller förutsättningar.

Du nämde tidigare något som att hästhagar inte får vara leriga, följs den här nya lagen lika strikt som denna som kommer det inte att hända något öht. Vet hur många större och mindre stall som helst här i kring som har små gyttjepölar till hagar stora delar av året, något som jag tycker är MYCKET värre än att en häst går med ett fleecefodrat regntäcke när det är 15 grader ute.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Fast alla stall fodrar inte lunch. Stor morgongiva som räcker länge, bal eller annat alternativ.

Jag står själv i ett stall där sms/ringa fungerar men det är nog bökigt i större stall, där man kanske inte känner varandra så bra. Inte vill jag ta av någons griniga häst täcket när jag inte känner hästen eller ens kan sätta fast den. Ta på täcke i box/stallgång är en annan sak. Om händer något när täcket är halvvägs av och hästen flippar= Säkerhetsrisk.
Och att hålla reda på hur känsliga alla hästarna, när de vill ha av/på i större stall...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Jag har ingen hutlös hyra, och när gräset kommit fram ingen lunchfodrare heller och hästen kan för övrigt vara 5-10 min promenad bort. Jag issar att jag inte är ensam.

Väldigt få har hutlösa hyror för den delen, så att kunna kräva utifrån det är för många en utopi, dessutom går det oftast ingen nöd på hästen. Det kan för övrigt börja regna en timme senare.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Har sett hästar som stått och kliat sig mot staketstolparna för att detinte hjälpte att rulla sig när täcke var på. Och inga träd i hagen att skubba sig emot. Varje gång hästen fick sig en stöt sprang den ett varv. Där var fler hästar med liknande beteende på den anläggningen. Dessutom så var då ett par tjejer som av allt att döma var stallskötare, och vad gjorde de? Jo stod och rökte och tittade på! Femton grader varmt och solsken med sådan prognos för flera dagar. Här var det troligtvis endast latmasken som var boven, hästägarna ville inte borsta sina hästar när de tagit ett skönt gyttjebad. Fy fan! Om man bär sig åt nån enstaka gång då och då, tex tvättat hästen dan före man ska åka iväg eller så må det vara hänt. Men jämt och ständigt. Och detta är en anläggning med gått renommé' som ska tjäna som föredöme för kommande yrkesfolk! Tror inte jag såg mer än nån enstaka otäckad. Dock inte så många med börjgan till stereotypa beteenden.

Ptr
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Oj förlåt

Nu missade jag det där förargliga knapplånet igen!

Ber hemskt mycket om ursäkt!


Ptr
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Jag är övertygad om att dagens hästar skulle klara sig i vilt tillstånd om dom fick chansen i rätt miljöer. Kanske olika bra för olika raser. Tanken att vi skulle ha avlat bort förutsättningarna härför stämmer inte.

Hästar hade antagligen också funnits kvar i vilt tillstånd, om vi människor låtit dom vara ifred. Jmfr gnuer, zebror, älgar m fl.

LIA

Hästar finns kvar i vilt tillstånd... :confused: Inte långt från oss lever det vilda hästar.
Av våra 4 hästar skulle bara 1 klara sig. En är definitivt för gammal, en är gränsfall och skulle förmodligen ha blivit mat snabbt. (Och dessa damer har täcken för att må bra och hålla vikten och tilläggsutfodras ovanpå kanon hö...)
Näst yngsta skulle klara sig pga kanon fötter och lättfödd. Yngsta skulle inte klara sig pga inga kanon fötter, dvs mat snabbt för rovdjur.
Har sett tillräckligt av vild hästarna för att inse att det krävs andra egenskaper för att överleva än vi har premierat i många generationer.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Ja exakt, många av våra tamhästar hade ju inte funnits ens som vildhästar, dom hade gått under. Vildhästar är inte heller välnärda och välmusklade och hela och fria från problem. Långt ifrån, det är ett hårt liv i naturen. Hur många av oss hade överlevt stenåldersvillkor?

I den här diskussionen kan jag inte låta bli att undra över folk som är upprörda över täckade hästar men inte lunchfodrar för det går inte:confused: :crazy:
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Paragraf ryttare?... :angel:
Nej men seriöst, måsten och rekomendationer i djurskyddslagen ska man hålla koll på men inte följa till punkt och pricka. Det skulle väl inte fungera för alla, eller? :grin:
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Uhm... djurskyddsLAGEN ska följas.

Däremot finns det ju andra bestämmelser, regler och rekommendationer som är lösare och där det finns utrymme för tolkning och anpassning till den individ man har. Tex. "Du bör bara sätta på hästen ett täcke om det behövs som skydd mot kyla, väta eller insekter", "Du ska hålla din häst tillfredsställande ren" och "Inspektera din hästs hovar regelbundet och verka dem vid behov. Du ska se till att din hästs hovar skyddas med skor eller liknande om det finns behov av detta till exempel om den är ömfotad. "
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag tänkte jag att jag skulle skriva lite mer om mina ponnysar! Men först så tänkte jag säga lite om hur det går för mig just nu med...
Svar
2
· Visningar
968
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 362
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
9 511
Senast: Darkie
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 011
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp