Bukefalos 28 år!

Hur många följer den nya täckes lagen?

Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Som sagt, det finns ingen lag som säger att man inte får täcka sin häst. Ett ösande sommarregn i +grader kan även det kyla. Dessutom, stockholm är inte långt från mig och här har det regnat hela dagen, det slutade först vid sjutiden på kvällen. Inte snällt att ha hästen ute naken då + att man kan ju inte lägga utrustning på en blöt häst så då blir det ju ingen ridning vilket kan vara väldigt dumt för hästens del.
Denna fråga har stötts och blötts en hel del och du får nog bara inse att du inte kan göra något åt ditt huvudbry. Var hästägare väljer själv om denne ska täcka sin häst eller inte.

Fast ridningen är ju för din skull, knappast hästens. Så det kan knappast vara dumt för hästen att du inte kan rida bara för hästen är blöt.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Jag ser ut genom mitt fönster och ser att det är stiltje idag, för första gången på flera dagar, igår var det hällregn o kuling här i min del av Stockholm. Nattetid har det varit runt nollan. Mina hästar går med täcken sen några veckor tillbaka, ridponnyn för att hon är en fryslort, halvblodet för att hon är gammal och stel och mår bättre av att ha varmt över ryggen och ponnyn för att hon är klippt.

Jag skulle gladeligen slippa täckena om hästarna mått bra utan dem. Mitt avelsto går utan täcken men går in nattetid om det är dåligt väder, mina andra går på lösdrift.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Fast ridningen är ju för din skull, knappast hästens. Så det kan knappast vara dumt för hästen att du inte kan rida bara för hästen är blöt.

Det kan det väl? En häst som tränas behöver sin motion för att må bra och kanske t o m gillar den:confused:
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

kl


Pälssättning styrs av ljuset, det är inget vi kan påverka med täcken. Dessutom blir det inte mindre päls av att lägga på täcken tidigt eller med många täcken. Det är många som tycks tro det. Jag håller med om att täcken bara bör användas när det behövs och inte för att hästarna kan bli skitiga.

Jag tycker synd om de hästar som har 3 täcken på sig och solen skiner.

Susanne.
Det är tydligen inte alla hästar som har förstått det där då... För det brukar fungera att täcka tidigt om man inte vill ha ruggig vinterpäls på djuren.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Som sagt, det finns ingen lag som säger att man inte får täcka sin häst. Ett ösande sommarregn i +grader kan även det kyla. Dessutom, stockholm är inte långt från mig och här har det regnat hela dagen, det slutade först vid sjutiden på kvällen. Inte snällt att ha hästen ute naken då + att man kan ju inte lägga utrustning på en blöt häst så då blir det ju ingen ridning vilket kan vara väldigt dumt för hästens del.

Denna fråga har stötts och blötts en hel del och du får nog bara inse att du inte kan göra något åt ditt huvudbry. Var hästägare väljer själv om denne ska täcka sin häst eller inte.


Här vill jag bara upplysa dig om att du har totalfel!
Man kan visst lägga utrustning på hästen när den är blöt! Det viktigaste är (precis som när den är torr) att hästen är ren!

Jag har lagt sadel på blöt rygg fler ggr än jag kan räkna! Framförallt på tävling! Det är ofta som hästen inte är torr när man ger sig iväg efter Veterinärgrinden. Rider distans så det är inga korta sträckor vi pratar om då heller!
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Är du säker på att det inte är insektstäcken dom haft ?
Hej från hambo
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Det finns en jättebra sida som heter yr.no där man kan följa vädret till och med timma för timma om man vill. Kollar alltid denna sidan för att bestämma om det är täcken på eller av.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Min ponny som är klippt, skakar och fryser så att hon spänner hela rumpan om hon inte har täcke på
sig när det är 6 grader och kallare, det vore djurplågeri att släppa ut henne utan täcke.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

*kl*
jag får täcka min nya nu då han inte är van att gå ute så mycket (lösdrift), han står o spänner sig så han får ont i ryggen utan täcke.
Försöker bara ha det nödvändigaste.

kallblodet får täcke vid skitväder.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Jag blir mer upprörd över hästar som inte har täcke på sig när det är regn, rusk och oväder.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

kl

Jag fick just den frågan av en icke hästmänniska varför hästarna var täckade mitt i sommaren och blev det inte hemskt varmt. Men personen i fråga hade visade det sig inte varit tillräckligt nära för att se vad det verkligen var för täcken och aldrig hört talas om insektstäcken tidigare.

Sen är hästar individer och man kan inte dra alla över en kam. Vissa hästar bryr sig inte om att få en sadel på en blöt rygg medan andra tycker det är hemskt otäckt och spänner sig.

Det är ju heller ingen lag utan ett råd och det är mycket annat som spelar in om hästen fryser eller inte, ålder och kondition till exempel och så naturligtvis hur mycket skydd det finns i hagen, hur tillgången på mat är med mera
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

*KL*

INga täckade här oavsett väder/temp.

Däremot kommer jag klippa shettisen snart (ska bara få tummen ur) och då kommer han få täcke vid ruskväder (regntäcke).

Det fungerar inte att ha honom oklippt, han svettas så fort han rör sig mer än snigelfart - och om solen kommer fram bara av att stå still. När det regnat är han blöt i 2 dygn, och det går inte köra/rida om det regnat, då han då är dyblöt och full i lera.

Så, han kommer klippas, och få ofodrat regntäcke vid ruskväder för att hålla honom torr och ren.

STorponnyn står på boxvila och är oklippt, men jag velar hur jag ska göra, han blir hemskt kliig när han inte kan vara ute och rulla, och det är som förgjort att borsta honom ren. Men helst vill jag slippa klippa honom just nu, vill inte ha pigghetsfaktorn det ger, och han står bättre där han står utan täcke.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Jaha du, varför säger du det till mig då ??

Ingen kan ju komma i från att det går mode i täcka sina hästar..visst fattar väl jag man måste se till individen, men många, allt för många drar stora jämförelser mellan människan och häst. Fy vad jag fryser..då måste ju hästen också frysa. Visst ska man skydda dom mot regn och rusk, men det måste väl ändå vara vädret när man släpper ut dom som måste få avgöra ? Inte att: det KAN kanske börja snöa, regna, blåsa, bli köldknäpp..då täckar jag i förbyggande syfte. Herregud, hästen lär väl knappast falla platt död ner bara för det råkat bli väderomslag under dagen ?
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Och den mår hemskt dåligt om den står någongång eller hur ?? Ja jisses. Varför sätter man mänskliga känslor på ett djur undrar jag ?
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Jag har tre hästar som rids och samtliga går täckade nu. Dels för att vädret är ostadigt men även för att undvika att de sätter så mkt päls.

Det är tydligen inte alla hästar som har förstått det där då... För det brukar fungera att täcka tidigt om man inte vill ha ruggig vinterpäls på djuren.

Detta faller väl ändå klart utanför rekommendationerna i lagen. Medvetet övertäckande.

Jag tänker mig att det är precis det här som det ska fånga upp.

Det är inte bra att täcka i syfte att förhindra pälssättning. Förutom att hästen är för varmt täckad så rubbar det hästens pälssättningen (vilket ju är syftet) och värmereglage samt kan ge hudproblem. Nej, bättre att låta hästen sätta päls och sedan klippa.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Och den mår hemskt dåligt om den står någongång eller hur ?? Ja jisses. Varför sätter man mänskliga känslor på ett djur undrar jag ?

Mänskliga känslor.. Det finns olika individer, det är ju till individen man bör se. Jag har tex fått råd av både equiterapeut och veterinär att min häst INTE får stå och frysa och även att hon ska ha motion varje dag. Annars stelnar hästen till i ryggen, spänner sig och felbelastar, det blir en ond cirkel. Hemskt dåligt, nej kanske inte. Men hästar är dyra leksaker och jag ser hellre att jag förebygger att hästen står och fryser än att jag agerar först i efterhand. Så, ja, OM det finns risk för regn, då åker täcket på. :crazy:
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

En klok person sa en gång till mig: "låt din häst själv avgöra om den behöver ha ett täcke"

Tänkvärt.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Mkt klokt Sommarvind.
Självklart kan man rida en blöt häst .
Hästar förväntar sej inte att vara torra jämt .
Jag skulle vilja lägga en termometer under täckena på ryggen på dessa stackars djur o se vilka grader det är därinne.
Vadå att det är hemskt att hästar är ute i regn??????? Det är djur som är skapta för att gå ute i alla väder .
Här finns det oxå ett tunnhårigt varmblod som aldrig har täcken o går ute dygnet om utan att frysa .
Min Tinkrar njuter av regnet o rullar sej o har skitkul i leran .
Men dom blir blöt o kall utanpå pälsen o är torra o varma under .
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Det är tydligen inte alla hästar som har förstått det där då... För det brukar fungera att täcka tidigt om man inte vill ha ruggig vinterpäls på djuren.

Precis - min erfarenhet också - Jag har hellre kvar en kortare päls och slipper klippa på den som går ute dygnet runt.
Det fungerar ju uppenbarligen eftersom hon kunde tävla förra vintern.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag tänkte jag att jag skulle skriva lite mer om mina ponnysar! Men först så tänkte jag säga lite om hur det går för mig just nu med...
Svar
2
· Visningar
981
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 377
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
9 559
Senast: Darkie
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 106
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Tråden för spår
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp