Bukefalos 28 år!

Hur många följer den nya täckes lagen?

Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Mitt sto ( arab-05) Går naken ute om det är fint väder, hon står naken inne om hon inte tränats på kvällen och blivit svettig o sånt, då får hon ha på sig ett bommullstäcke.
Hon är dessutom oklippt.
Ingen grimma i hagen heller vill inte att hon ska ha den pga. skav, risk för att fastna m.m

Är det KALLT och med risk för regn så får hon ha på sig ett ofodrat regntäcke, mest för att de inte har något skydd i hagen o stå under om det skulle spöregna och att hagen inte är så stor så de kan vandra.
Står i ett privatstall på en ridanläggning.

Sen finns det ju folk i själva stallet som gör annorlunda
men jag tycker det är onödigt att dra på en häst dubbla täcken och sånt " de inte behöver" när de kanske bara behöver ett skydd mot regnet.

Ska avsluta med att säga att klippta hästar vill nog gärna ha på sig ett fodrat regntäcke ute och ett innetäcke, bara för att kunna hålla sig varma.:):rofl:
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Precis - min erfarenhet också - Jag har hellre kvar en kortare päls och slipper klippa på den som går ute dygnet runt.
Det fungerar ju uppenbarligen eftersom hon kunde tävla förra vintern.

*spånar vidare*

Att slippa sätta jättemycket päls + att fälla all jättetjocka päls borde ju teoretiskt sett underlätta lite för hästar som har jobbigt den perioden?
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

jag har två st ston , den ena är en varmblod korsat med halvblod på 18 år.
Den andra är ett korsningsto mellan isis/nordis på 7 år.

7 åringen har väldigt sällan täcke på sig. Dom gånger hon har täcke är i extrema regnväder samt i vintras när de va 30 - .

18 åringen har täcke oftare. Hon har täcke i alla regnväder (förutom sommartid) och på vintern har hon ett tjockt vintertäcke. Just för att hon har lätt att komma i frysning.

Båda mina hästar går på lösdrift. Jag tycker inte att väta och kyla passar så bra ihop så därför väljer jag att lägga på mina hästar ett täcke vid vissa tillfällen. Men nordiskorsningen blir det mer sällan på eftersom hon inte är frusen av sig.

Är det uppehåll så använder jag endast täcke nattetid om det är vinter om det inte är 30 -


Mina hästar mår jätte bra :)
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

som jag skrev innan går min utan täcke om hon inte måste ha täcke:)
Hon är också totalt oklippt och klarar sig ruskigt bra utan täcke ute, vill bara att hon ska ha det när det regnar;)
Hon har fått svamp innan pga. för tjock päls - vi klippte henne då
men nu började det komma tillbaka en aning, så nu har jag fått ett tips på en första hjälpen spray som tydligen ska motverka det, hovröta och hovsprickor o annat:)

Men behöver hästen ha täcke dvs att den fryser så ha på ett ofodrat/ lätt fodrat tycker jag allt beroende på individen självklart:)
blir det kallare så sätter hästen naturligt en tjockare päls för att hålla sig varm - jag hade min otäckad året om tills för 2 år sen ca, då hon rullade sig i leran i spöregn såklart och sen stod och frös..

Men visst rubbar det pälssättning o sånt detta med täcken.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

jag har hört och läst att ofodrade regntäcken är mindre bra då de ofta ger en kylande effekt :(. Därför skaffade jag fodrade regntäcken.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Ja, hästar fryser mer av att ha ett ofodrat regntäcke, än att inte ha något alls, då ett ofodrat täcke hindrar hästens päls från att resa sig vid kyla.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

man kan ju inte lägga utrustning på en blöt häst så då blir det ju ingen ridning vilket kan vara väldigt dumt för hästens del.

Vad jag vet finns det ingen häst som tar skada av att inte bli riden.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Min tanke är mer nu på hösten då det ofta regnar flera dagar i sträck och då kan ridningen bli lidande flera dagar också. Visst, hästen kanske inte dör av det men regn brukar även medföra mer stillastående i hagen och därför en större mångd uppdämd energi. Och det är skillnad på en regnblöt häst och en duschad. En regnblöt häst har också även rullat sig eller har stått under ett träd eller så och har därav smuts i hårremmen som är svår att borsta bort pga vätan och därför bör man inte lägga utrustning på detta. Min tanke bara, alla gör fortfarande som de vill utefter var hästs behov.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Mkt klokt Sommarvind.
Självklart kan man rida en blöt häst .
Hästar förväntar sej inte att vara torra jämt .
Jag skulle vilja lägga en termometer under täckena på ryggen på dessa stackars djur o se vilka grader det är därinne.
Vadå att det är hemskt att hästar är ute i regn??????? Det är djur som är skapta för att gå ute i alla väder .
Här finns det oxå ett tunnhårigt varmblod som aldrig har täcken o går ute dygnet om utan att frysa .
Min Tinkrar njuter av regnet o rullar sej o har skitkul i leran .
Men dom blir blöt o kall utanpå pälsen o är torra o varma under .

Det tunnhåriga varmblodet kanske klarar det, och det är väl jättebra. Men mitt gör det inte, hon fryser "ihjäl" när det regnar, tom när det är 20 + ute. Ska jag låta henne gå otäckad bara för att "hästar fryser inte av lite regn"? Nja, skulle inte tro det. Det må vara så att hon blir lite för varm vissa dagar men jag vågar inte riskera att hon står och blir kall, vi har haft alldeles för många ofrivilliga vilor pga öm rygg.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Vad jag vet finns det ingen häst som tar skada av att inte bli riden.

Fast det stämmer inte, hästar som tränas mår inte bra av att stå hela tiden pga vädret, det måste finnas en kontinuitet i arbetet och en plan. Dessutom trivs inte min tex som är ett energiknippe om hon inte får arbeta, det märks tydligt och det märks också tydligt hur glad hon blir av att sättas igång efter en kortare vila, bara. Det är en häst som inte skulle kunna vara bara prydnad i hagen, det trivs hon inte med. Har haft två såna tidigare som behövt regelbundet arbete för att trivas psykiskt. Och ja även om de går i hagarna.

Hästar är vanedjur och precis som som är människor vana att träna kan lida av att inte få göra det, så kan hästar må sämre av det om det blir väldigt oregelbundet och hoppigt med arbetet.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Det är ju faktiskt bara att titta på hästen, man ser om den fryser eller ej.

För det är ju precis lika som för oss människor, det varierar som bara den! En sover med duntäcke och stängda fönster + kläder :eek: när temperaturen sjunker under +20 och en annan sover under lätt täcke med öppet fönster mitt i vintern.

Att tro att inte hästar fryser alls om de har mat bara för att de har päls på kroppen är naivt tycker jag. Speciellt som alla hagar inte har ett naturligt vindskydd.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Precis, oftast ser man himla tydligt om hästen behöver täcke eller inte. Jag tycker det är fascinerande att se vissa av hästarna i stallet som helt oberörda står nakna i både regn och blåst. Min står och skakar och klarar knappt av att röra sig i samma väder.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Jag blir mer upprörd över hästar som inte har täcke på sig när det är regn, rusk och oväder.

Samma här. När mina står och hänger med huvudet och vill in TROTS regntäcken så skänker jag en tanke till dessa arma stackare som står ute utan varken täcke eller möjlighet att söka skydd i skog eller lada. :(
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Ser ut som det verkligen är olika åsikter i den här tråden.
Jag brukar följa ordspråket "hellre ett täcke för mycket än för lite" eftersom min häst är av hollensk stam och får nästan ingen päls, hon fryser väldigt lätt. I somras när det hade regnat några timmar stog hon och skakade, då var det säkert 20-25 plusgrader ute, men regnet kylde ner henne så pass att hon frös.

Jag tror att de flesta toppryttarna täckade sina hästar för LÄNGESEN! Vem borde göra rätt om inte de duktigaste i sverige`?
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Men dessa hästar har varit täckta hela sommaren oxå -som jag tolkar det får / bör man inte täcka en häst "för att den ska vara ren" eller hur?!
O seriöst hur många hästar fryser när det är + o soligt ??? det är ju inte ens vinter än här i stockholm.
Nepp kan man inte ta av täcket om det behövs då skulle jag inte sätta på det .
Hästar mår dåligare av överhettning än av att vara lite kalla en stund på morgonen.
Konstigt att mina pållar aldrig har frysigt ? Hmmmmmmm

Fast innan skrev du ju att de hade haft på sig sina täcken i en månad :grin:
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Ofodrat funkar bra på mitt sto som jag redan sagt.
Jag känner igenom henne när jag tagit in henne o hon har regntäcke.
Men visst kan det vara så som ni säger, jag berättar bara utifrån hur det har varit för mig.

Igår var det ju värsta spöregnet och hon hade bara ofodrat ( hänger dock ett fodrat på boxen) men de hade satt på henne det ofodrade.
Å Hon var varken blöt, kall eller någonting under täcket men själva halsen var ju dyngsur:)
Hon visade ingen obehaglighet när jag kännde igenom henne heller, hon stod o sov i gången när jag kännde igenom ryggen å då hade det regnat från 13-20.:)

Om hon har för tjockttäcke på sig så får hon värmeslag
o börjar sluta äta och dricka, äter/dricker inte ens betfor/betforvatten.:(
Så jag ser helst att hon inte har på sig mer än nödvändigt eftersom hennes tillstånd blir försämras när det blir för varmt väldigt fort.


men som sagt alla är individer, så det som funkar på henne kanske inte funkar på¨andra:)
Vill inte bli ovän eller komma på kant med någon, kännde bara att säga hur det var med min o det e ju ändå ett fullblod:)
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Mkt klokt Sommarvind.
Självklart kan man rida en blöt häst .
Hästar förväntar sej inte att vara torra jämt .
Jag skulle vilja lägga en termometer under täckena på ryggen på dessa stackars djur o se vilka grader det är därinne.
Vadå att det är hemskt att hästar är ute i regn??????? Det är djur som är skapta för att gå ute i alla väder .
Här finns det oxå ett tunnhårigt varmblod som aldrig har täcken o går ute dygnet om utan att frysa .
Min Tinkrar njuter av regnet o rullar sej o har skitkul i leran .
Men dom blir blöt o kall utanpå pälsen o är torra o varma under .

Hejda dig nu lite. Du kan inte jämföra olika raser och hårlag. Du kan inte jämföra ens rasvisa hästar då det spelar in så mycket mer på individnivå. Är hästen klippt ska den kompenseras. Ser mest klippta hästar numer...

Jag har inte täcken på mina hästar (oklippta) och båda två står inne i ligghallen när det är regn så här års. Dom gillar det inte alls och jag är glad att dom själva kan bestämma när det är dags att gå undan och att dom är trygga nog för att använda sin ligghall. Hur många hästar i det här landet kan det?
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

kl

Vad är det som gör vissa så oerhört kategoriska?

"Barfotatalibaner", "NH-fanatiker" och senaste trenden verkar vara "Täckesfascister" :rofl:

I ett stall jag stod i fanns en kvinna med ett fullblod, hon vidhöll bestämt att "hästar minsann klarade sig utan täcken" fastän det stackars fullblodet frös så han skakade och vi andra i princip varje dag påpekade att han faktiskt behövde täcke. Lösningen istället var mer och mer mat tills fullblodet en dag fick nog och började matvägra. Då blev hon tvungen att lägga på täcke. Det tog lång tid att få hästen att äta normalt med stråfoder igen.

Jag är själv inte speciellt förtjust i strumpor och fryser sällan om fötterna, men jag lider inte av att ha det på mig på sommarhalvåret :p
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

kl

Man får väl täcka med lite sunt förnuft och inte efter vad man Tror är bäst eller vad man själv känner.

Förstår inte heller varför folk ska vara så "antingen eller".
Inget täcke är inte bättre än dubbla täcken.
Att slänga på ett regntäcke vid den här tiden på året ser jag absolut inget konstigt med.
Har man hästen installad så har man ju inte alltid möjlighet att täcka efter väder.
Vet man att det ska bli soligt och extra varmt några dagar så är det ju bara att ta av täcket dessa dagar.
Visst kan väderrapporterna vara fel ibland men hästen dör knappast av att frysa någon enstaka dag.
Blir den frusen får man värma upp den.


Sen så är ju dubbla täcken aldrig bra på något sätt. Ffa för att det blir väldigt tungt och klumpigt för den stackars hästens kropp!
Om hästen fryser i ett varmt utetäcke (även på vintern) så bör man nog kolla över sin hästhållning, eller kolla upp vad det är för fel på hästen.
 
Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Hejda dig nu lite. Du kan inte jämföra olika raser och hårlag. Du kan inte jämföra ens rasvisa hästar då det spelar in så mycket mer på individnivå. Är hästen klippt ska den kompenseras. Ser mest klippta hästar numer...

Jag har inte täcken på mina hästar (oklippta) och båda två står inne i ligghallen när det är regn så här års. Dom gillar det inte alls och jag är glad att dom själva kan bestämma när det är dags att gå undan och att dom är trygga nog för att använda sin ligghall. Hur många hästar i det här landet kan det?

Håller med dig, har själv ett halvblod som är hälften xx och som därför "borde" vara frusen av sig, men det har hon ingen aning om utan fryser sällan. Hon tycker inte om att ha täcke på sig och jag låter henne vara utan tills det är riktigt skitväder, då får hon lov att ha täcke på sig vare sig hon vill eller inte;)

Det jag tycker är tråkigt är när man slentrianmässigt slänger på hästar täcken utan att kolla om de verkligen behöver. Hästar som gör det ska givetvis få täcke på sig, men min uppfattning genrellt är att många hästar har täcken i onödan. Kommer ihåg en gång då jag tog in en annans häst från hagen mitt i vintern och hästen var blöt av svett under alla täckena.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag tänkte jag att jag skulle skriva lite mer om mina ponnysar! Men först så tänkte jag säga lite om hur det går för mig just nu med...
Svar
2
· Visningar
977
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 373
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
9 544
Senast: Darkie
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 078
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp