Bukefalos 28 år!

Hur många träns kan man ha?

Sv: Hur många träns kan man ha?

Varierar också bett så därav olika träns. Sen tycker jag träns är kul, jag har nog bara 4 schabrak, men iaf 6 träns. Ett med hackamore, ett med baucherbett, ett med kimblewick, 2 st med tredelade eggbett men där det ena inte har tyglar så att jag enkelt tömkör med det. Och ett som jag inte direkt använder men inte vill sälja.
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Haha, jag har nog fem eller sex till min häst. Det är kul att variera fast det började med att jag bytte bett hela tiden. Det tar tid, så då började jag ha flera träs och så tar jag ett färdigt med det bett jag vill använda den dagen.
Har ett med hackamore, ett med pelham, ett med rakt tränsbett, ett med mylerbett och en ridgrimma för picknick när jag knäpper av bettet så han kan beta. Sen fick jag ett gammalt också som jag har ett gammalt hack på som jag lät ligga i lösdriftshuset på sommarbetet.
Så jodå, enligt mig har man mer användning för många träns än många schabrak. :)
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

jag har 3 träns i omlopp hela tiden, ett hoppbett(engelsk nosgrimma) ett allround bett(remont) och ett dressyr bett(engelsk),
alla tränsen är ihop plock av vad som passar hästen och mig bäst ^_^. köpte ett snyggt dressyr träns för ett år sedan(brunt med vit fodring och lack), fick sy om det då det hade pullback men har bara använt det 2 ggr.. då varken hästen eller jag trivs inte med det :p.
blir aldrig bra när jag köper ngt nytt själv :p, aldrig riktigt nöjd med passformen :rofl:. så de träns jag har nu är ett hemmasytt med delar som jag fått gratis av grannen när de rensade ut, och 2st är presenter som jag bytt nosgrimma på den ena och nytt nackstycken med varandra :rofl:.

har hellre flera olika bett att variera mellan än att ha flera olika träns.
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

har aldrig förstått varför man ska ha flera?
Lägger hellre pengarna på annat!

Är väl ingen som säger att man ska ha flera.

En del har många träns, andra många täcken, en del flera schabrak och någon annan vill ha många ridbyxor. Vissa vill ha pengar på hög, en del böcker i bokhyllan, vissa reser och så vidare.

Var och en petar in sina pengar där de vill ;).
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Varför skulle det vara galet att ha mer än två träns?? Är bra att variera sig lite...

Har man många träns så slits de inte lika mkt som om man bara hade två, så håller inte med om att det är oekonomiskt.
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Vi har funderat en del på hur många tränshängare vi ska ha i vår nya (stora) sadelkammare. Vi landar nog på 6 st/box. Kandar, träns, tömkörnings/longeringsträns, kapson, körhuvudlag och en extra för säkerhets skull.
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Jag har sju träns:

Två med rakt bett, varav ett finare för tävling.
Ett med hackamore.
Ett med pelham.
Ett med tredelat.
Ett med kimblewick.
Ett med postkandar.

Jag orkar inte hålla på och byta bett, tycker det tar för lång tid och är drygt.
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Jag har... för många.. Sisådär 7-8 st. MEn bara en ridbar häst (den andra är ju 1 år) Så till henne har jag ett dressyrträns, ett hoppträns och ett träns jag tömkör/longerar i. Sen har jag kapson jag jobbar med ibland. Nåt träns eller två har jag funderat på att bara slänga. Men man vet ju aldrig, nån dag kanske man får för sig att använda ett brunt slitet och fult träns.. ;O
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Hmm.. jag har:

Ett med remontnosgrimma och tvådelat
Ett med bred acheengrimma och tvådelat
Ett med platt engelsk nosgrimma och baucherbett
Ett med pullarnosgrimma och novabett
Ett med hackamore
Ett rundsytt med rakt bett
Ett kandar

Sen har jag nog delar till två träns till och ett antal extra pannband men av någon anledning har jag aldrig tillräckligt med tyglar.. ;)
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Har alldeles för många, det hade nog räckt med tre-fyra stycken men jag har lite svårt att bestämma mig för vilka som ska bort.

Till ena hästen har jag dock ett som används oftast med hennes bett, samt ett sidepullträns.

Andra hästen har jag två som används mest, varav ett med remontnosgrimma och sen ett trav/tömkörningsträns.

Utöver det finns nog två med pullargrimmor. Ett sentimentalträns efter min avlidne häst. Två eller tre med vanliga nosgrimmor. Ett träns till hackamoret. Två kombinerade träns/grimmor som är bra vid löshoppning och transportering.
Säkert fem extra nosgrimmor och tio olika tyglar.
Ja det är nog dags att rensa lite, tycker själv att det är onödigt att ha saker man inte använder som bara tar plats och jag inte hinner sköta dem som jag vill.
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

En häst med en sadel och ett träns som funkar till dressyr o hoppning. Tänker alltså inte köpa ett dressyrträns även om vi skaffar dressyrsadel.

Hästen funkar ändå bara på engelsk och trivs hittills klart bäst med bara ett bett så byter inte.

Har visserligen ett bettlöst träns oxå kan man väl kalla det, remontgrimma och lite delar o tyglar. Och det gamla fick bli körträns även om det inte används nu i brist på vagn.
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

för mig tar det längre tid och varför pilla med det om man har pengar och kan köpa flera :D
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

jag själv har 7 träns som jag skiftar med. olika bett på allihopa:P så byter oftast varjedag.. beroende på vad vi ska göra osv..

jag gillar att köpa å sälja begagnat så alla träns jag har har jag köpt begagnat för inte alls mycket pengar.. tycker de är skoj=)
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

*kl*

Två hästar. Tre träns (tvådelat, tredelat och hack på dom) och ett kandar. Känns lagom.
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Well, var och en gör ju som denne vill.
Jag har ett distansträns, som är toppen på uteritter/intervallträning/distansträning och -tävling. Detta träns används även i riktigt dåligt väder, året runt, då materialet inte påverkas av kyla, väta etc (och inte behöver tas om hand efter ridning i t.ex. ösregn). Detta träns är dock, vad jag förstått, inte godkänt att tävla ens lätta dressyrklasser på - alltså behöver jag minst ett läderträns. Men ja, jag skulle klara mig alldeles utmärkt med ett distansträns och ett läderträns. Men..så är det ju det att jag går en utbildning där jag ska lära mig att göra olika typer av huvudlag, varpå min "stackars" häst vackert får vara modell i de fall då jag inte har någon som vill beställa/köpa något specifikt. Och så är det här med matchande färg på läder. Det är det enda jag ids bry mig om att matcha när det inte är något speciellt, men det tycker jag ser trevligt och prydligt ut - och mina sadlar har (och kommer att fortsätta ha) olika färger allihop :angel:. Dessutom är det fint, tycker jag, när sadel och huvudlag matchar i både färg och stil.
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

jag har ca 6 ihopsatta träns, enbart för att det ska vara olika nosgrimmor och bett. Orkar inte byta bett på ett och samma träns hela tiden, samt har inåtvända bettspännen på 90% av tränsen så pain in the ass att byta. Avverkar snart ett träns för ett nytt så småningom då smaken ändras. Min syster ärver numera.
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Oj, vad många svar :)
Det är väl inte helt galet då ;)
Tänkte nog att folk i allmänhet byter bett, nosgrimmor, pannband istället för att ha flera stycken. Men då är jag visst helt normal :D
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Jag har just nu bara en ridhäst och till honom varvar jag tre träns. Har flera kvar efter mina gamla häst men de används inte just nu. Har två med remontnosgrimma och ett med aachennosgrimma :)

Hittar jag ett snyggt träns till bra pris så skulle jag köpa det om jag ville ha det :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 210
Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 121
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 709
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 100
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Forl kostnad?
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp