Bukefalos 28 år!

Hur många träns kan man ha?

Tingeling

Trådstartare
Hur många som helst så klart, men hur många använder man till en häst?
Schabrak kan man ju ha obegränsat av :D men de behövs ju tvättas och därmed behövs ombyte. Men det här med träns? Jag vill gärna ha ett dressyrträns med vitt foder, ett med blingbling, det kan jag även använda till hoppning, men så har jag ett fint pullarträns som jag också gärna använder till hoppning och nu har jag sett ett så himla snyggt träns med riktigt maffig nosgrimma! Det är ju helt galet att ha fler än två träns till en häst, eller???
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Det e bara att köpa :p jag hade till min sista häst ett dressyrträns, ett hopp/uterittsträns och ett som funkade helt okej till allt. Det sistnämnda och hopp/uterittstränset var dom som användes. Så jag hade egentligen klarat mig med två träns , men aldrig fel att ha ett extra om man vill ha lite omväxling :)
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Jag köper hellre nya benskydd, schabrak eller träns till hästen än en ny tröja till mig själv. Har jag utrymme i budgeten ser jag inga som helst fel med att köpa ett nytt träns för att det är snyggt :D

Eftersom jag älskar hästprylar och även har sparat mina träns sedan jag var 13 så har nu min treåring fem träns. Visserligen används inte alla jämt men lite då och då.
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Jag har tre vardagsträns (hackamore och två med olika bett) till min häst som alltid är ihopplockade, sen har jag 3 tävlingsträns och ett gäng lösa nosgrimmor, pannband etc. att kombinera ihop efter behov och tycke och smak :angel:
Rider även två andra hästar som har två (ett bettlöst och ett med bett) respektive ett träns var. Även de har så det går att plocka ihop flera andra träns om man känner för det.
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Jag tänker ett träns till varje sadel, det är ungefär vad jag orkar med att sköta till vardags och ha hängande i sadelkammaren :p . Jag är en "tråkmåns" som ytterst sällan byter pannband eller nosgrimma på ett träns (har istället olika nosgrimmor vid olika tillfällen). Har också olika bett på tränsen, för att slippa hålla på och byta.
Däremot har jag ett par träns som ligger i garderoben för tillfället. Ett som är det första jag gjorde, och ett som gjordes för att matcha en sadel som jag inte har kvar längre. Oh well.
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Mina hästar har nog 4 träns var åtminstone. Ett till hoppning/uteritt, ett dressyrträns, ett med alternativbett samt ett tävlingsträns typ. Sedan delar de på vissa, som hackamore.
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Jag har en hel bunt med träns (och iofs även ponnyer). Varierar bett och då är det smidigt om varje bett har sitt eget träns så man slipper skifta :D
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Förr hade jag runt 5-6 träns till mina hästar. Aachen, pullar i både svart och brunt så det matchade sadlarna. Hackamore och något äldre ihopplock och även 2 olika körhuvudlag eftersom jag körde en av hästarna.

Nuvarande hästen har ett aachenträns, ett remont och ett aachen med avtagbar nosrem på utan att det syns att den kan sitta där, om ni fattar.
Klart man kan ha helt nya träns istället för att bara köpa ny nosgrimma ;)

Nu velar jag dessutom om han ska ha svart läder som jag tänkte från början. Tycker bruna färger är snyggt också. Hade det på en av mina förra hästar som var brun som denna.
Det är inte lätt det där :D
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Min Kaka har haft fyra, nu tre men snart fyra igen. Gillar att variera olika nosgrimmor och bett. Bekvämare med flera kompletta träns än att hålla på att byta.
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Jag äger 7 träns (9 för en vecka sen) men ingen häst :o.
Använder dock bara ett av de till medryttarhästen. Köper träns (och annan utrustning) för att jag tycker det är kul och jag gillar att styla om o sälja vidare :D.

Enligt mig kan man inte ha för mkt häst utrustning ;)
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Jag har säkert 15 träns. Då har jag visserligen tre hästar men alla är inte så gamla att de rids och behöver ha egna träns. Till deras mamma har jag tre jag använder regelbundet, har olika bett på så jag ska slippa pilla med det.
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Jag har hur många träns som helst, har samlat hela mitt liv, finns från många olika länder men dom är mest till prydnad samt har alltid varit bettoman , ser jag ett nytt bett som jag inte har så köper jag det. En del samlar på frimärken, jag samlar på hästar och utrustning, och det tycker jag är mkt roligare.
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Min skrotfia har i dagsläget 3 olika träns varav 2 har hon fått ärva.
1 med hackamore, 1 svart dressyrträns som passar med sadeln och ett brunt hoppträns som passar med hoppsadeln.
Men det blir nog 2 träns till, ett brunt med pullarnosgrimma till hoppningen och ett svart med remontnosgrimma till dressyren.

Anledning till fler träns är att jag vill variera mellan både bett och olika nosgrimmor och då är det enklare att ha det på färdiga träns än att byta varje gång, det orkar jag inte.

Annars är jag en sån som föredrar så lite utrustning som möjligt.
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Man kan ha hur många som helst!
Jag har nog säkert 15 träns till mina 2.
Jag använder alla för en häst har bruna och en svarta, dessutom har jag olika bett på dem och jag tycker om att variera och rida på olika bett.
Jag har vanligt 3-delat, kandar, baucher, jaktkandar, pelham och hack.
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Jag har också en del hästutrustning, däribland 2 träns som ligger hemma och skrotar.
Och en häst har jag inte:D
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Man kan aaaaldrig ha för många träns:D

haha minst 10 utan problem=)
Några till vardags några till träningarna och några till tävlingarna och så några för att de är så snygga:D
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Jag tycker att 1 träns per häst är lagom.
Jag har 3 träns och ett kandar till 2 hästar.
har aldrig förstått varför man ska ha flera?
Lägger hellre pengarna på annat!
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Att byta bett och byta nosgrimma tar Max någon minut. Att arbeta ihop pengarna till ett helt träns tar betydligt längre tid!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 194
Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 102
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 700
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp