Bukefalos 28 år!

Hur många träns kan man ha?

Sv: Hur många träns kan man ha?

Jag har ett vanligt träns med ett två delat bett, ett western träns med tre delat bett och ett hackamore träns. Jag vill ha ett träns till varje bett så man slipper byta osv :)
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Mitt sto har 5 st träns. Ett remont, ett engelskt, ett aachen, ett pullar och ett bitless bridle. Jag förstår inte frågan för övrigt, vadå hur många träns kan man ha? Så många det finns plats att sätta upp krokar till såklart......;0)
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Jag har 5st olika bett + ett hackamore. 4st tyglar, 2 "hela" träns (huvudlag+nosgrimma sitter ihop) 2st huvudlag och två nosgrimmor. :)
så man kan säga 4st träns...
Rider islandshäst & har inget speciellt för någon typ av träning (ex ett hopp/dressyrträns). Möjligtvis stångbettet som jag sätter på vid "finlir" inför tävling
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Kl

Jag har bara ett träns till min. Sen har jag tre nosgrimmor, en remont och två Aachen (en bred, typ 5mm och en 3-4mm)
Funderar dock på att köpa ett till då jag byter bett ofta.. (Har inte hittat vilket som passar hästen absolut bäst än)
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

KL

Jag har fyra träns och noll hästar :D
medryttarhästen har ett träns.
mitt svarta krokodil/lackade träns är inpassat på henne
mitt röda läderträns har jag inte provat än på henne
mitt knallblåa distansträns har jag inte heller provat
mitt klinkerträns har jag inte heller provat

:)
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Dra dig inte för att köpa en nytt!:p

Jag har...#räknar#...10 olika träns till min lilla ponny....:o
Har olika färger till sadlarna olika nosgrimmor för olika tryck och olika bett då hon har väldigt känslig mun....:);)
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Jag tycker att det som begränsar, är energin att smörja läder.
Men då ska man komma ihåg att jag har sexton hästar, varav fjorton rids just nu.
En av hästarna har tre träns: ett med vanligt tränsbett, ett kandar och ett träns med westernstång.
Lättare att ha ett träns per betsling än att flytta omkring och ställa in tränsen på nytt. Kandaret behöver ju också två sidostycken på varje sida, så det säger sig själv att man får ha ett huvudlag speciellt för det ändamålet.

Jag har ett par träns som delas mellan två hästar, också, där storleken är densamma.
Har ett till kandar inne i bostaden som ska smörjas upp ordentligt innan jag ställer in det till en av hästarna, och har köpt ytterligare ett som ska passas in till en tredje häst.
Det kommer att innebära att tre av hästarna har fler än ett "eget" träns.

Jag har också två stycken "tävlingsträns" - ett i fullstorlek och ett i cob, som får ställas in efter den häst som ska på dressyrtävling.
Skälet till speciellt tävlingsträns är att jag normalt sett rider utan nosgrimma och behöver ha träns med tillhörande nosgrimma att använda på tävlingen.

När jag köper träns, tittar jag i första hand på pannbandet - om jag tycker att det är snyggt. Sedan tittar jag på nosgrimman för att se om det är en nosgrimma jag över huvud taget kan tänka mig att använda och då är det sådan som går att använda som engelsk nosgrimma (det vill säga att även de aachen-modeller där nedersta snokremmen enkelt kan tas bort utan att den där fula öglan sitter kvar) som är intressanta.
Jag kan köpa träns med annan nosgrimma om tränset är snyggt i övrigt och lagom billigt, och så slänger jag helt enkelt nosgrimman.

Jag behöver ju inte ha mer än en nosgrimma i storlek som passar, så kan den skiftas runt mellan hästarna.
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Haha, hur många som helst!
Jag har fyra olika träns i stallet, med olika bett/nosgrimmor/pannband/läderfärg/färg på spännen så jag kan matcha ihop med dagens schabrak och sadel (hoppsadeln är brun och dressyrsadeln svart).
Sedan har jag nog minst tio olika träns hängandes i gardinstången hemma... De används vid lite finare träningar och vid ev tävling.

Förra hästen reds utan nosgrimma, utan käkrem och ofta utan pannband, så till honom köpte jag på mig några bridong-remmar (går att köpa som "reserv-del" till kandar) i olika färg och med olika spännen. Mycket lättskött, tog ca 5 sekunder att putsa de tränsen! Och då var det ju väldigt enkelt att ha olika bett på och kunna variera.
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Tja då är jag nog komplett galen då. ;)
Jag har, få se nu...i alla fall 5 träns som används vid ridning. Sen har jag ytterligare ett som används vid longering. Till en och samma häst. :) Håller också på att dekorera ett nytt.
(Sen har jag några som inte används just nu, men man vet aldrig när de kan komma till pass.)
När mitt föl växt upp får jag hoppas att jag kan använda samma träns till honom, annars vet jag inte om jag får plats med alla. Jag gillar träns!
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Eftersom jag nästan inte rider på bett så blir det ju lite färre.

Jag har:

Ett bettlöst bosal
Ett westernträns med ett 3 delat bett
Ett träns med stångbett

Sen har jag otagligt många mer bett, träns, pannband osv men det är inte något som är framme och som jag använder :)
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Jag har:

Två bruna träns med engelsk
Ett brunt pullarträns
Ett svart träns med engelsk
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Har 5 träns till 2 hästar men till syvende och sist så använder jag bara 2 st i alla fall:)
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Jag har 2 träns och 2 kandar
* ett som jag rider/tävlar med
* ett utan tyglar för tömkörning/longering
* Träningskandar
* Tävlingskandar

Jag rider ju iofs bara dressyr och tror att dressyrryttare kanske har något färre träns då vi inte får rida på så mycket olika utrustning på tävling. Min stallgranne har 14 träns på 2 hästar. Hon är hoppryttare :D
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Jag har i nuläget tre träns, och jag är definitivt inte nöjd. :p Det första tränset räknas inte, eftersom det är min welsh mountains, som jag bara inte klarar att göra mig av med. Min nuvarande D-ponny kan inte ha det, så det har ett rent nostalgiskt värde.

Annars har min ponny ett brunt, billigt träns som hon använder till vardags (och som matchar dressyrsadeln som är brun) och ett svart träns med vitt foder som matchar den svarta hoppsadeln. Det var min C-ponnys finträns, som bara användes på tävlingar, och kommer också bli den här ponnyns hoppträns för tävlingar vad det lider.

Egentligen vill jag ha ett likadant som det svarta, fast brunt istället, som hon kan ha för att tävla dressyr med, ett "fulträns" att ha till hoppning hemma/träningar (så hon slipper hoppa med svart sadel och brunt träns, som att hon bryr sig :angel:) och ett som jag kan ha till longering/tömkörning för att slippa ta bort tyglarna på de andra hela tiden.
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Knapp

Har ett träns med tejpade sidostycken då hällorna har släppt. :o
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Till min häst hade jag ett kandar, ett träns med hackamore, ett med jaktkandar och ett med tränsbett. Sedan ett huvudlag till körningen såklart. Plus ett gäng träns till hemma.

Så svaret på din fråga enligt mig är: hur många som helst! :D
 

Liknande trådar

Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 194
Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 100
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 700
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dagens naturupplevelse
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp