Bukefalos 28 år!

Hur många träns kan man ha?

Sv: Hur många träns kan man ha?

Jag har 2. vilket nästan är ett för mycket. tycker inte man behöver så många..
har ett islandsträns och ett vanligt engelskt.. men skulle vilja ha ännu ett bettlöst :cautious:
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

kl

Jag äger nog i alla fall 15 träns, men kanske 6-8 som hänger framme med olika nosgrimmor/bett. (Hmm, jag måste tycka att det är sjukt roligt att putsa ;) )
2 hästar.
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

KL

Senast jag inventerade sadelkammaren hade jag nog 13 träns och minst 20 bett. Vi har två ridhästar.. :P De flesta är westernträns, där bettet fästs med skruvar, så det är inte lika smidigt att byta bett som på engelska träns, då är det smidigare att ha ett träns/bett!
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

*kl

Jag har 1 träns som används nästan jämt och till allt, samt ett reservträns (utan bett dock) och ett kandar (som går att göra om till träns vid behov).

Hästen är mycket tydlig med vilken utrutsning han gillar och inte, det går tex inte att byta bett-typ och nosgrimma hur som helst. Har några extra pannband och tyglar men byter sällan faktiskt. Däremot så skiftar jag tyglar till hoppningen då han går med martingal. Behöver ändå oftast plocka av tyglarna för att få bettet ordentligt rent tycker jag :p

Hade jag använt fler än ett bett så hade jag nog haft ett träns/bett. Som det är nu så finns alltså inte det behovet. Har gjort mig av med tidigare träns/grimmor som den här herrn inte kunde ha. (Förra hästen hade en del i stor cOB-storlek då han var lite mindre i storlek än den nuvarande).
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Jag har ett träns som jag använder jämt eftersom det är det enda i svart, sen har jag ett ljusbrunt och ett mörk brunt som jag använder då jag rider barbacka eller longerar (förr hade jag brun sadel men nu har jag svart). Hehe men jag har istället två olika svarta nosgrimmor (ett remont och ett Aachen) som jag varierar mellan samt olika pannband så det blir som olika träns ;)

3 träns känns lagom!
Jag ska försöka göra mig av med mina bruna och införskaffa mig ett till svart istället, kanske. Eller något annat skoj! Köper hellre benskydd och schabrak. Förr shoppa jag jämt till mig själv men sen blev jag med häst ;) braaa mycket roligare!
Men jag har bara haft denna pålle i 10 månader så jag har inte hunnit samla på mig så mycket än... har bara 2 bett t.ex. :o men skulle vilja ha 1 eller 2 till.
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Knapplån

Jag har två kandar och 8 träns som jag använder. Sen finns det ju lite gamla träns i gömmorna som inte används. Har två hästar men har ju haft egen häst i snart 20 år och jag är inte mycket för att sälja/slänga så så farligt känns det ju inte.

Jag älskar träns och blingbling! Är så skoj att variera sig tycker jag och igår råkade jag visst köpa ett pullarnosgrimmeträns på rea hos XHM. Jag som inte ens hoppar längre, ja ja snyggt är det ivf ;)
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Jag har tre monterade träns till en häst, men använder bara ett av dem. Det är ett ihopplock som sitter bra på hästen som gillar bettet (vanligt tredelat) och nosgrimman (remont), snyggaste pannbandet och favorittyglarna.

De andra två används ibland, (läs någon gång var tredje månad kanske)

Det ena är ett ihopplock med tvådelat äppelbett och aachennosgrimma, fd favorittyglarna (innan jag hittade de som sitter på träns nr 1).

Det andra ett brunt pullarträns helt i original, med tredelat mässingsbett (som jag inte ens ridit med sedan jag köpte det, innan satt det ett vanligt tredelat på) (har svart sadel)

Sen har jag ju diverse andra träns och tränsdelar som är nerpackade, för de passar inte pålle öht
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Jag älskar olika nosgrimmor och köper ofta ett helt träns bara för att komma åt en del :o:p

Men 3 träns har jag nu som använder mest, ett hoppträns/markarbetsträns, ett rida ut träns och ett tömkörningsträns.
Snart kommer jag även att kombinera ihop ett rent dressyrträns med extra fet nosgrimma osv! :d:love:
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

puttar upp tråden lite och undrar hur ni förvarar era träns? Har ni hängare till alla tränsen eller hur har ni det? I stallet där jag har min häst har man bara två tränshängare var... annars får man hänga hängare på sitt skåp. Så hur har ni alla era träns? Tänker bla på de som skrivit att ni har 8 träns och sånt haha! :D
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Du har ett på sambons jobb du inte hämtat ännu, glöm inte det ;)
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Jag har flera på varandra. Flera av mina träns är bara nackrem + sidstycken, så de får utan problem plats. Blir det trångt kan jag hänga westerntränset + tyglar på westernsadelns horn :p
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Jag har tre träns och ett kandar, Alla används nästan varje vecka.

Hoppträns med pullarnosgrimma och oledat tränsbett.
Dressyrträns med aachennosgrimma och tredelat eggbett.
Uteridarträns med engelsk nosgrimma och babygummipelham.
Kandar
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Som jag skrev i mitt förra inlägg så förvaras de flesta tränsen hemma hos mig, hängandes i gardinstången!:D
I stallet har jag fyra tränshängare, så jag har en hängare till varje träns som förvaras där.
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

*KL*
Jag har på utsidan av skåpet borrat upp 3 tränshängare plus en piskhållare. På två av hållarna hänger varsitt träns. På sista 2 extra grimmor samt ett par extra tyglar och longerlinan :) Så har 2 träns till min unghäst. Hade ett men råkade hitta ett till när jag städade hemma :p
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

3 träns;

Ett med aachennosgrimma och ett smalare tredelat bett med fasta ringar
Ett utan nosgrimma och ett bredare tredelat bett
Ett bettlöst alternativ, sidepull
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

*KL*

Jag har 3 träns.
Ett pullarnosträns till uteritter och hoppning.
Ett svart med vitt foder som jag använder mest till tömkörning och promenader
Ett GG svart med mässingsdetaljer som används till dressyren och alla annat ;) Älskar det tränset!
 
Sv: Hur många träns kan man ha?

Jag har fem olika träns, fyra tyglar och 6 bett + hackamore att byta mellan :) Har två egna hästar, varav en är föl så han har inget :p Men har olika träningshästar och unghästar, så ingen har egentligen ett eget träns. Brukar ha egna bett för att undvika ev. smitta & gör ren dom när träningshästarna åkt hem till ägaren igen. Min egna häst har två bett som bara är hennes.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 194
Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 100
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 700
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp