Hur mycket betalar era medryttare?

Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Hej!

Är medryttare och betalar 130 eller 150 kr per gång och beroende på häst. Det är ett bra komplement till att rida på ridskola och jag får rida på välutbildade fina hästar. När jag har hand om min häst sköter jag allt runt omkring så som mockning och fixa foder för morgondagen. Tar även insläpp och fodringar ibland. Bor i storstad men det hade jag kanske inte behövt skriva! :)
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Betalt? NÄ!!! Jag tar givet vis inte betalt för att jag inte hinner med min häst. Hur låter det, jag är tacksam för att få hjälp. Då min häst var inackorderad fick medryttaren mocka och sätta mat. Nu har jag hästen hemma så jag fixar fodring, mockning mm. Det ända jag vill att medryttaren gör är att sköta hästen före och efter ridning.

Innan jag skaffade egen häst fick jag dock betala 500 kr i månaden för att vara medryttare. Tröttnade ganska snabbt på att vara stallslav och att betala för det! Givet vis tycker jag det är ok att sköta hästen och hästens box, foder och in/ut ur hage mm men inte hela stallet och dessutom betala.

Träningar, ridhusavgiffter, tävlingar ska medryttaren betala och även skor om hästen skulle gått oskodd annars.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Måste få återupprepa mig (nu när jag dessutom inte är halvsovande).

Är inte hela den här situationen orsakat på grund av missförstånd och olika uppfattningar om vad som är medryttare och vad som är delfodervärd?

Är inte alla som betalar egentligen delfodervärd, som således också borde ha rätt till träning/tävling etc? (Med vissa förhållningar förstås..) Är inte en medryttare ett hjälpmedel för den som har dåligt med tid, men utan ekonomiska svårigheter (eller vad man ska kalla det)? Jag vet vad det kostar att ha häst och kan absolut betala för att någon annan håller mig med häst (hästens "driftskostnad") om jag får möjlighet att träna och eventuellt tävla. Om man sedan kallar mig medryttare eller delfodervärd kvittar egentligen för min del, för ofta ska man som medryttare ta hand om allt annat kring hästen också = vilket ger medryttaren ett större ansvar och därmed också genererar i något mer än bara medryttare. En medryttare för mig är i grund och botten någon som hjälper mig att rida, resten sköter jag som ägare.

En delfodervärd hjälper till både ekonomiskt och tidsmässigt eftersom det är den sortens hjälp man behöver vid delfodervärd. Förstår ni vad jag menar? Det borde egentligen handla om folks syn på vad som är vad och inte att man ska betala eller inte? Så var det i alla fall för 12-14 år sedan när jag var barn. Kommer aldrig ihåg att någon medryttare betalade men att delfodervärd å andra sidan gjorde det. Så, summa summarum så innebär det för min del att jag som medryttare med stora begränsningar INTE betalar, men som delfodervärd med mindre begränsningar och tillgång till träning kan betala (om man inte är en superduktig ryttare som utbildar häst, för i det fallet borde man ju snarare vara glad över att den här duktiga ryttaren vill rida och utbilda min häst gratis liksom).

Äsch, jag vet inte om det blir lätt att tyda min ståndpunkt, men i min mening så tycker jag att det är benämningar och de olika åtagandena som är problemet i den här diskussionen. Likt förbannat är det dock inte en sanning som inte kan avvikas från, eftersom det hela handlar om hur jag, du och andra ser på. Dock borde man acceptera att alla har olika uppfattningar och inte börja att ifrågasätta dessa, för i det fallet så är ju ägare + medryttare dömd att hamna i "tvist" med varandra.

haha :D
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Kanonbra skivet:bow:. Håller med dig angående skillnad mellan medryttare och delfodervärd.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Nu är jag inte hästägare utan medryttare själv, hoppas det är OK att jag svarar.

Jag betalar ingenting för min medryttarhäst, för ägaren har haft svårt att hitta en passande medryttare då hästen är lite speciell och inte särskilt utbildad. Ägaren har en skada som gör att hon inte kan rida så mycket och är därför i behov av att någon håller igång hästen. Får rida hur mycket jag vill, men brukar bli 2 dagar/veckan. Betalar dock ridhuskortet på 250 kr/månad då ägaren själv inte rider där. Får göra vad jag vill med honom, träna hoppning, dressyr och även tävla. Är så lycklig att jag har min fina medryttarhäst och ägaren :love:. Mockar och fixar med höpåsar när jag är där. Hon har en annan häst och tror den medryttaren betelar 600 kr/månaden för 2 dagar i veckan, men den hästen är jättefin och högt utbildad.

Bor i en storstad, och här är vanligt att de tar typ 1000 kr i månaden för att rida ut hästen två gånger i veckan :grin:.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Kung! Då slipper jag bekymra mig om att JAG är avvikande, är det fler som tycker som mig så är det ju ett bevis på att jag kanske inte är så knäpp och komplicerad som jag ibland tror att jag är ;)
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

*KL*

I andra trådar har jag blivit väldigt ifrågasatt ifall jag bara antytt att jag gjort något som är det minsta tveksamt gentemot skatteverket.

Fast att ta betalt för medrytteri säg 500 kronor i månaden är ju rent principiellt som att jag tar 500 kronor i månaden för att klippa gräs och skotta snö hos någon. Och då snackas det ju svartarbete direkt ifall det inte ordnas med kvitton.

Är det någon skillnad på att sälja tjänsten 'tillgång till häst' eller att sälja någon annan tjänst?

Finns det någon medryttare här som betalar för medrytteri och någonsin fått ett kvitto av hästägaren?


Observera att detta inte handlar om att jag tycker att allt ska ske via kvitto, utan det är mest en intressant iakttagelse att just detta området verkar vara fredat från skattemoralister.

Jag tror att man ser det som att man delar på kostnaderna snarare än att man säljer en tjänst. Jämför med att du lånar någons bil och ersätter den för bensinen, inte skulle man fundera på att ta upp det i deklarationen då? Här kanske medryttaren ersätter för slitage på skorna tex.

Hade man däremot tagit så mycket betalt att man till och med gör en vinst på att hyra ut sin häst hade man nog hamnat i ett annat läge. Men oftast tror jag inte ens att summan en medryttare betalar motsvarar hästens alla kostnader.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Min ena medryttare betalar ingenting. Hon är en släkting till mig och vi hjälps åt med så mycket annat, så det skulle kännas märkligt att kräva henne på pengar. Däremot kan hon köpa grejer till stallet då och då, men det är inget jag bett om. Hon hjälper till lite efter hur mycket tid hon och jag har. Det brukar bli att hon rider 2-3 dagar i veckan, men det händer även att hon bara åker upp och fixar stallet åt mig (har eget stall med tre hästar).

Min andra medryttare som jag hittade genom annons betalar 500 kr per månad för två dagar i veckan. Hon får rida fler dagar om hon vill och behöver då inte betala mer, brukar oftast bli tre dagar i veckan. Egentligen är inte pengarna det viktigaste för mig men jag ville prova att ta betalt då jag tidigare haft en icke betalande medryttare som dök upp mer och mer sällan utan att höra av sig. Ingen katastrof för mig som har stall hemma, men klart irriterande när man räknar med någon. Hästen är underbart snäll och välutbildad i både hoppning och dressyr, en riktig läromästare. Medryttaren får göra vad hon vill inom rimliga gränser, dock inte hoppa högt då hästen börjar bli till åren. Vi har belyst ridbana och hon får rida för tränare och tävla om hon vill. Medryttaren mockar och packar höpåsar till sin häst, smörjer utrustningen då och då men inget annat. Hästen kostar ca 2000 kr i månaden i bara skor, foder och strö så jag tycker det är en ganska bra deal och det känns rimligt att medryttaren får ta en del av den kostnaden.

När jag själv varit medryttare har jag betalat 0 kr, 700 kr och 800 kr för två dagar i veckan.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

kl.
Jag har aldrig betalat för att vara medryttare och jag har aldrig tagit betalt.

När jag själv har velat haft hjälp med mina hästar så har jag först bett om någon som vill sköta på den. Om personen verkar duktig och pålitlig har de sen fått rida utifrån sina egna och hästens förutsättningar. Då har jag bestämt när och hur hästen ska ridas osv. Som tack för hjälpen brukade jag boka in en lektion lite då och då med dem.

När jag inte har betalat för att få rida så har hästägaren bestämt allt. Hur jag ska rida och hur mycket. Med vissa så fick jag väldigt mycket frihet och fick vara med på hoppträningar och rida som jag ville men med kommunikation med hästagaren så att hästen inte gick för hårt... Det var en ganska svår häst så ägarna var bara glada att han fick stimulans. Då har jag ofta också borstat, gått på promenader, mockat pysslat, smörjt saker och ofta så passade jag hästen på dens vilodag så jag kanske skötte en dag, red ut en och red lite mer avancerat en dag..

Den jag rider nu bestämmer vi från vecka till vecka när HÄ vill ha hjälp och ungefär vad hästen ska göra. Henne passar jag på och mockar till ibland när jag är i stallet även om jag inte har hästen. Det gör jag mest för att jag själv vill bidra med något mer eftersom jag inte kan betala för att rida.

De häromkring som tar betalt brukar helt enkelt slå ut hästens månadshyra på 30 dagar och sen ta betalt för ungefär den % de har hästen.

Jag var delfodervärd på min tränares häst ett tag men då delade vi kostnaderna rakt av plus att hon gav mig och hästen en del lektioner. Det var en 3 åring som bara var insutten och hon var skadad. Men i börjansa hon att hon inte ville ha några pengar från oss eftersom hon tyckte att det var för mkt hjälp från min sida. Sen när hästen var inriden och jag fick desto mer kvalitets-ridning ut av det så delade vi som sagt på kostnaderna.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Jag är väl typ medryttare nu, rider ett halvblodssto när jag är i stallet. Jag är alltså egentligen stallhjälp (obetald) åt stallägaren, men denna hästägare i stallet vill ha hjälp och jag ställer gärna upp. Hästen är skadad och får bara gå i skogen på rakt spår, så det är väl mer eller mindre mulleridning det handlar om. Mockar åt henne dom dagarna jag rider. Betalar inget och hade inte börjat rida henne om ägaren krävt betalt. Jag är i princip emot betalning, såvida det inte är som nån skrev, en häst som jag verkligen får träna med och lära mig mer på.

Den dagen folk betalar för att få vara dagmatte åt hundar, barnvakt åt barn osv så är det väl dags för mig att tänka om :)
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Min medryttare betalar 600kr/månad och då har hon hästen "som sin egen" de dagar hon rider, dvs mockar, fixar mat och får göra i princip vad hon vill med hästen. Vi har tillgång till ridhus, tränare mm. Hon brukar rida mellan 0-4 dagar i veckan beroende på hur hon kan. Just för att vilka dagar hon tar beror mer på när hon vill/kan och inte när jag behöver hjälp så tycker vi båda att det är rimligt att hon betalar mig en slant.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Jag har betalande medryttare som betalar 1/7 av månadskostnaden per dag i veckan.
Månadskostnaden har allt inräknat, hovslagare, kiropraktor etc.
Mina medryttare får göra vad de vill med hästen bara de informerar så vi inte gör exakt samma sak varje dag.

Den ena hoppar honom en gång i veckan för tränare och rider för dressyrtränare varannan vecka, rider i övrigt ut.
Den andra rider inte för tränare utan rider ut för det mesta eller rider dressyr på banan/ridhuset.

Den enda stallsysslorna som de behöver göra är att mocka och göra iordning kraftfoder hinkar.

Det är helt självklart för mig att ta betalt av medryttare för att rida på den hästen, han är välutbildad.

Den andra hästen har jag en tjej som rider åt mig, hon rider utan att betala, jag borde betala henne. Hon utbildar hästen åt mig. Den är bara 4 år.

För mig är det enorm skillnad på "närande" ridning och "tärande" ridning...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Jag tror att man ser det som att man delar på kostnaderna snarare än att man säljer en tjänst. Jämför med att du lånar någons bil och ersätter den för bensinen, inte skulle man fundera på att ta upp det i deklarationen då? Här kanske medryttaren ersätter för slitage på skorna tex.

Fast handlar det om regelbundna betalningar så är jag rätt säker på att SKV inte köper den förklaringen.

Det är ju som ifall man hyr ut ett hus och säger till SKV att hyran bara täcker mina kostnader för huset. Eller att de 500 kr i månaden jag ger grannen för att skotta snö bara täcker diesel och traktorslitage. Det hade aldrig SKV köpt så jag har svårt att tänka mig att de skulle göra ett undantag för att någon betalar för tjänsten 'tillgång till ridhäst'.


Hade man däremot tagit så mycket betalt att man till och med gör en vinst på att hyra ut sin häst hade man nog hamnat i ett annat läge. Men oftast tror jag inte ens att summan en medryttare betalar motsvarar hästens alla kostnader.

Inte inför skatteverket. Tänk en bonde som säljer hö för 1.50 kr/kg. Ifall det är en förslustaffär för bonden så menar du att han skulle slippa bokföra det. Knappast.



För säkerhets skull påpekar jag igen att jag inte är ute efter att folk ska lämna kvitton till medryttare. Jag är bara förundrad varför just denna 'oftast svarta' verksamhet verkar anses OK när mycket annat som är svart genast angrips av diverse regeltolkare.

Hade jag startat en tråd om hur mycket man skulle ta betalt för skottning av grannens tomt så hade det varit en massa moraliserande om att det skulle vara vitt m.m.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Min medryttare är rätt ny på min häst och får ett par gratismånader på prov. Men sen vill jag ha betalt.
Jag har dock gett en valmöjlighet. Vara skötare och pyssla med hästen 1 ggr i veckan och rida ut (gärna långtur och hålla igång mycket). Detta är gratis då jag får hjälp.

Vill man dock dressyra på min häst (rida dressyr själv, för tränare och ev. tävla) vill jag dock ha betalt! Det är inget jag har behov av att någon gör. Snarare får jag ofta lägga lite extra tid på att "rida till" han emellan , då han är lite knepig.

Min medryttare får betala 400 kr/mån för 2 dagar i veckan. En dag skogen och en dag ridhuset. För det mesta åker jag ut och hjälper till när hon är i ridhuset!
Hon betalar mindre än vad hästen kostar mig de dagar hon har honom. Det tycker jag känns rätt då det är min häst och jag vill känna att jag kan bestämma över hennes ridning!

Jag tycker att det här är en rättvis lösning för båda! Hon får göra mer än vad jag behöver/vill. Men då får hon också betala för sin hobby!

Sara
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Fast handlar det om regelbundna betalningar så är jag rätt säker på att SKV inte köper den förklaringen.

Det är ju som ifall man hyr ut ett hus och säger till SKV att hyran bara täcker mina kostnader för huset. Eller att de 500 kr i månaden jag ger grannen för att skotta snö bara täcker diesel och traktorslitage. Det hade aldrig SKV köpt så jag har svårt att tänka mig att de skulle göra ett undantag för att någon betalar för tjänsten 'tillgång till ridhäst'.




Inte inför skatteverket. Tänk en bonde som säljer hö för 1.50 kr/kg. Ifall det är en förslustaffär för bonden så menar du att han skulle slippa bokföra det. Knappast.

Nej jag menar inte att man slipper deklarera bara för att man gör förlust. Jag menar att jag tror att man ser det som att man delar på nöjet och därmed delar på kostnaden, det är inte samma sak som att sälja en vara eller tjänst. Om man är fodervärd och betalar alla hästens kostnader innebär det ju inte att ägaren ska skatta på dessa pengar. Om man är delfodervärd då? Då delar man på kostnaderna enligt en fördelning man kommit överens om. En betalande medryttare kan nog närmast jämföras med en delfodervärd.

Jag har för mig att Skatteverket faktiskt prövat frågan om betalande medryttare (det är ju rätt vanligt så vore nästan konstigt annars). Men det är ett vagt minne så kan vara helt fel, kanske något jag drömt :D Vore intressant att höra om någon annan har koll på detta!
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Då kan jag trösta dig med att det inte är ett skattebrott, skulle du bli anmäld och kan visa på att beloppet endast är en del av den totala kostnaden så slipper du ta upp den i deklarationen. Fråga själv.;)
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Jag betalar ingenting för att vara medryttare. Jag har hästen en gång i veckan och rider då ut på lugna skogsturer med klättring elr liknande. Ibland hjälper jag till med insläpp, promenader eller fodringar när det kör ihop sig. Jag hjälper till som hästskötare på tävlingar och det ser jag lite som min betalning ;)
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Som jag tidigare skrivit har jag betalande medryttare, och tar upp det i min bokföring. Tänker INTE ändra på det, men funderar ändå på att det här måste vara skillnad på privatperson och företag? (det där fallet du nämner, vet du något om det?)

Kanske inte så många som har företag och har betalande medryttare iofs? Jag ser det lite som att de hyr hästarna av mig för sitt eget höga nöjes skull, för att de vill det. Sen är jag samtidigt väldigt hjälpt av det, till största delen ekonomiskt, men såklart även tidsmässigt, både till vardags och när jag vill åka bort någongång.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Visst blir det skillnad, har du hästarna i din verksamhet drar du ju kostnader för dem och då tycker jag det är självklart att man även tar upp intäkten. Bonden som lahsd tar som exempel har också företag och drar kostnader för sina maskiner så jag tycker inte att liknelsen fungerar.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Då kan jag trösta dig med att det inte är ett skattebrott, skulle du bli anmäld och kan visa på att beloppet endast är en del av den totala kostnaden så slipper du ta upp den i deklarationen. Fråga själv.;)

Jag blev lite nyfiken och hittade detta på SKVs hemsida. http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/inkomster/uthyrning.4.24321e0c1165ddd612080002033.html

--- Utdrag från länken (fetat särskilt intressanta bitar)
Inkomst av uthyrning av privata tillgångar är skattepliktig inkomst som ska redovisas i deklarationen som inkomst av kapital. Exempel på vanliga uthyrningsobjekt är fritidsbåtar och husbilar. All slags uthyrning ska dock redovisas.

Exempel - fritidsbåt
Är du båtägare och hyr ut din båt så ska du deklarera för hyresintäkten. Du kan göra avdrag för kostnader som direkt hör ihop med uthyrningen. Exempel på sådana kostnader är förmedlingsavgift och tilläggsförsäkring vid uthyrning. Du kan däremot inte göra avdrag för kostnader som är normalt betingade av båtinnehavet, exempelvis kostnad för båtplats, bottenfärg, vinterförvaring, sjösättning etc.

Överskottet av uthyrningen redovisar du i inkomstdeklarationen vid Kapital, kod 50.
---

Om man ser i exemplet med båten, så står det ju uttryckligen att man inte får dra av kostnader som är normala för båten. T.ex. båtplats.

Båtplatsen lär ju i hästfallet motsvara stallplatsen.

Som jag ser det får du som hästägare göra avdrag för slitage på materiel t.ex. slitage på hästskor och sadel.

Väldigt få lär komma upp i några större summor i slitage som kan hänföras till medryttaren alltså borde ett skattemässigt överskott uppstå i väldigt många fall då man tar betalt av medryttare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 422
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 738
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 446
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp