Hur mycket betalar era medryttare?

Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Låt mig vända på den...

Varför vill du rida min häst? För att det är kul eller för att det är ett jobb?

Om du vore rätt duktig ryttare skulle jag betala dig för att skola min häst.

Annars så ser jag det som att låt oss dela på hästen så behöver ingen av oss har 7 dagar i stallet och ingen behöver bära hela kostnaden. Sen är det dock så att ägaren bär minst försäkringen, de övervägande riskerna och sjukvård.

Om jag nu ville ha medryttare är det rätt oväsentligt varför eftersom jag i det läget erbjuder någon att dela/nyttja min häst kan jag inte tycka det är mer än rätt att denne även delar kostnaden.

Vill jag ha en ledig dag betalar jag någon för att mocka och fixa mat den dagen eller byter hjälp med någon i stallet.

Tro mig jag har haft många medryttare genom åren och de flesta har inverkat negativt på min häst.

Jag vill rida din häst för att jag tycker att det är kul. Du vill att jag ska rida din häst för att du vill ha mer fritid/hjälp med att betala då det är sjukt dyrt att ha häst.
Vi får alltså ut något av det båda två och det handlar alltså inte om att du sponsrar min hobby.

Fast jag tycker att det låter väldigt tråkigt att du har medryttare som inverkar negativt på din häst. Dags att sluta med medryttare?
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Det enda som skiljer arbete från nöje är registreringen av ett företag.
Du kan rida och sköta en häst som nöje men du kan också ha det som jobb.

Där håller jag inte med dig, det finns andra saker som skiljer de två åt.

Självklart kan man ha som yrke att rida, det visste jag redan! T.ex. kan jag betala min tränare att rida min häst åt mig. Det är en del av hennes arbete. Men att någon, liksom jag, vill nyttja min häst som hobby så kan denne gott betala för det den nyttja sin hobby (som råkar vara min häst)!
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Har du inget eget intresse i att ha en medryttare, gör du det enbart för att någon ska få syssla med hästar?

Om ja, berätta gärna lite mer om det. Du har en härlig människosyn som är få förunnat! :love:

Om nej, då handlar det alltså om att du också har någon vinning. Om du ENBART tar betalt för att tanken att någon annan skulle få göra en sak gratis som du själv behöver betala för så skulle du behöva jobba lite med dig själv.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Klart att jag har ett intresse i att ha medryttare. Du kan läsa om mitt upplägg i mitt svar på sidan 2 #34
Min medryttare betalar mycket mindre än vad han kostar de dagar hon har honom. Men likväl tycker jag att hästen även är "lite hennes" också, då kan hon även hjälpa till att betala.

Nej, jag är inte någon underbar människa. Jag har även ett eget (fast rätt litet) intresse av att ha medryttare.
Men nej, jag behöver inte rannsaka mig själv heller. Det är inte av girighet jag vill att hon betalar.
Utan jag tycker att det är en naturlig del av "hästeriet" att man betalar lite.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Ja, som sagt, det är ju helt upp till dig och din medryttare.
Jag personligen har inget emot att betala, men skulle ägaren använda argumentet "för att jag tänker inte sponsra ditt intresse" så hade jag vänt i dörren.
Och det är väl trots allt det vi har tjafsat fram och tillbaka om några vändor nu.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Ja, det stämmer att det är det vi tjafsat om. Jag ska helt ärligt medge att jag blev irriterad av att du skrev att det skulle vara pinsamt, tycker att det var tyket (nej, jag tog inte åt mig bara stör mig på när folk tykar sig).

Jag förstår inte vad som är fel med att ha det skälet??? Jag går inte i konkurs om min medryttare inte betalar, då hade jag aldrig vågat ha häst. Men ändå vill jag att hon betalar en del av hästen. Den är ju faktiskt lite hennes också.

Vad vill du att ägaren ska ha för skäl att ta betalt? Kanske jag håller med, bara inte har tänkt i de banorna...
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

I de fall jag varit betalande medryttare har vi faktiskt inte diskuterat VARFÖR jag ska betala. Ägaren har sagt att detta är vad det kostar och jag har gått med på det.
Jag hoppas att pengarna går till hästen t.ex. skor och utrustning osv.

Men något ägaren ofta inte tänker på är att medrytteriet ofta kostar medryttaren mer än bara avgiften till ägaren.
Bensinkostnader, ridkläder, tränaravgifter, utrustning till hästen.
Om det kostade mig 1000 kr/mån till ägaren så innebar det att jag inte kunde rida för tränare. När jag red gratis la jag istället de pengarna på att utveckla mig tillsammans med hästen. Allt med ägarens medgivande självklart.
I slutändan handlar det nog om vad man tycker är viktigast.

Nu ska jag iväg till det som passar min livsstil och plånbok bäst just nu, ridskolan :p

Ha en härlig kväll!
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

haha :D Inte säger väl någon till en medryttaraspirant. "Jag vill ha XXX kr/mån för att jag inte vill betala din hobby"! Nej, snarare säger jag så här mycket vill jag ha i månaden för att du rider honom. Jag brukar också berätta hur jag räknat ut priset så att de förstår att det har med vad hästen kostar att göra.

Jag tror alla hästägare vet att det kostar mer att ha häst än bara stallhyra och skoning. Att det tillkommer bensin, ev. träning, utrustningskostnader är ingen nyhet! Allt detta får jag också betala för, men som jag självklart inte räknar med när jag ska bestämma medryttarens betalning.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Nej. Det är nu många år sen jag hade medryttare tack och lov eftersom attityden jag möter hos många medryttare och som jag ser här skrämmer mig.

Jag blir bara så upprörd över att så många verkar tro att de gör hästägarna sådan tjänst. Har även många vänner som rider på ridskola och som medryttare som verkar tycka som du. Dessa skulle jag aldrig bjuda in till stallet.

Vore jag inte beredd att hålla min häst 7 dagar i veckan skulle jag inte ha häst.

När jag har delat har det oftast varit med symboliska summor som bidrag.

Min tanke är att om jag lägger ut upp emot 10 tusen i månaden för att hålla häst vilket man lätt kommer upp till här i Stockholm så lägger jag hellre ca 500 till för att få hjälp med mockning någon dag eller två än att låter någon "snyltare" ta hand om min häst.

När jag red som medryttare var det kutym att betala månadshyran delat per 7 gånger antalet dagar man red + del av skoningen men det var förståss över 20 år sen. Hade dock någon häst som jag hjälpte till att rida in och då red jag gratis.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

KL

Allt är så svart å vitt på Buke. Jag köpte min första egna häst för sex år sedan. Då hade jag sparat i ca fem års tid (under studietiden) och tjatat bäst jag kunnat på mina föräldrar hela min uppväxt att jag skulle få en häst, utan resultat = jag ville verkligen verkligen ha en egen häst. I ca tre år hade jag honom helt själv och la alla mina pengar på uppstallning, träning och alla andra tänkbara kostnader. Min förhållande började svajja pga att min ekonomi alltid var skral (trots för åldern välbetalt jobb, men med hästkostnader på över tiotusen kr i månaden) så fick jag börja prioritera. Jag älskar min sambo och kunde sätta mig in i hans situation oxå. Hur kul är det med en partner som lägger all sin tid,energi, engagemang och pengar på sitt djur? Jag insåg att en kompromiss var nödvändig = skaffade min första betalande medryttare. Världens bästa tjej, som tränade och tog hand om min häst.

Sen blev hon och jag gravida samtidigt = dags för ny prio! Jag ville inte ge upp min älskade häst. Fortsatte envist rida långt in i graviditeten, längre än jag kanske borde ha gjort nu med facit i hand. Skaffade två delfodervärdar till herr häst. Under min mammaledighet började jag brottas ännu mer med prioriteringar. Med mammapenning och häst i Sthlm blevdet återigen väldigt tufft att hålla häst. Jag hittade min nuv medryttare som alltså betalar vad hästen kostar hennes dagar.

Det jag vill säga med detta är att bara för att man kunde ta hand om sin häst när man köpte den betyder det inte att man säljer den när det inte är absolut nödvändigt under delar av livet. Vår lösning passar oss alla tre utmärkt. Men jag skulle inte tveka att rida min häst sju dagar i veckan om tiden räckte till. Som småbarnsförälder gör den inte det. Iaf inte för mig. Att min medis betalar är för mig självklart (och också för henne) iom att det "enda" hon gör är att sköta och rida/träna min häst. Hade jag krävt mockning och annan skötsel hade jag inte begärt i närheten av vad jag begär nu (hade troligtvis inte varit lika dyrt att stanna upp då heller ).

För oss är det winwin och jag säger fortfarande att den dagen min häst får en ny ägare så kommer jag betala för min ridning. Oavsett om det är på ridskola eller som medryttare.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Menar du att alla som vill vara medryttare gör det/ser det som ett jobb ?

Du menar att de gör det utan att de själva egentligen vill rida. Utan för att de är godhjärtade och gör någon en tjänst, de har ingen egen vinning ?
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Ja, som sagt, det är ju helt upp till dig och din medryttare.
Jag personligen har inget emot att betala, men skulle ägaren använda argumentet "för att jag tänker inte sponsra ditt intresse" så hade jag vänt i dörren.
Och det är väl trots allt det vi har tjafsat fram och tillbaka om några vändor nu.

Jag med. Vänt i dörren alltså. Då hade jag absolut inte sett det som nån glädje att komma till det stallet utan känt mig som en börda som ska se hästens ägare som nån högre stående varelse och känna mig ytterst tacksam. Nänä. Ska jag vara medryttare ska det vara för att ägaren VILL ha just mig där.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Menar du att alla som vill vara medryttare gör det/ser det som ett jobb ?

Du menar att de gör det utan att de själva egentligen vill rida. Utan för att de är godhjärtade och gör någon en tjänst, de har ingen egen vinning ?

Nej absolut inte.
Jag menar att jag får ut något av det och ägaren får ut något av det. Det är ju just det som är poängen, att båda ska få ut något av det, annars finns det ju ingen mening i det överhuvudtaget.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

haha :D Inte säger väl någon till en medryttaraspirant. "Jag vill ha XXX kr/mån för att jag inte vill betala din hobby"! Nej, snarare säger jag så här mycket vill jag ha i månaden för att du rider honom. Jag brukar också berätta hur jag räknat ut priset så att de förstår att det har med vad hästen kostar att göra.

Jag tror alla hästägare vet att det kostar mer att ha häst än bara stallhyra och skoning. Att det tillkommer bensin, ev. träning, utrustningskostnader är ingen nyhet! Allt detta får jag också betala för, men som jag självklart inte räknar med när jag ska bestämma medryttarens betalning.

Men jag är inte intresserad av själva beräkningen av priset. För mig handlar priset bara om vad jag själv är villig att betala.
Det är mer själva attityden kring det hela "jag tänker inte sponsra någons hobby" som stör mig. För mig känns det sniket och som att det inte alls handlar om hästen. Och jag vill att ägaren ska vara mån om hästens bästa.
Om du skulle råka på en medryttare som fungerar utmärkt med din häst och som sköter allt sysslor fläckfritt och du är jättenöjd, men som av någon anledning inte kan betala. Skulle du då göra dig av med denne för att du inte vill sponsra någons hobby?
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Jag betalar 300 kr i månaden, och har hästen som min 2 dagar i veckan (el mer om det behövs) Allt utom mockning ingår i stallhyran som är relativt hög för att vara i den här stan. Jag betalar mer än gärna, för då känner jag att hästen är lite min också, inte som att vara "skötare på" en häst (som det iaf hette förr i tin på ridskolorna osv) Min hästägare hade en annan häst innan, och då betalade jag ingenting, för att hon inte ville ta betalt. Nu är det en annan häst (islänning, välutbildad) och ett mycket dyrare stall, plus att jag verkligen gillar min hästägare och vill bidra även ekonomiskt. Sen får jag ju skylla mig själv att jag inte kan låta bli o köpa en massa saker till hästen bara för att det är fint ;)
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Exakt så där gjorde och kände jag också inför min medryttarhäst. Jag betalade också en rätt symbolisk summa per månad och köpte lite saker till hästen när andan föll på. Faktiskt oftast spån, ägaren hade lite dåligt med pengar så de helger jag hade hästen passade jag på att spåna upp boxen rejält så att det skulle hålla sig mjukt och fint under veckan...

Min medryttare som jag har nu tar jag inget betalt av. Hon betalar mig och hästen med sin omtanke, sitt goda humör och sin vilja att kommunicera med mig. Det är lätt värt mer än några hundralappar i månaden för mig. Gud give att hon stannar!!!

Jag försöker fjäska så gott jag kan, hon får låna saker som hon inte har själv som hjälm, pannlampa etc. och jag håller på att lära henne att köra. Dessutom har jag köpt två sadlar hittills för att det skall finnas en sadel som hon rider bra i och trivs med. Som sagt var, jag försöker vara en bra hästägare!
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Låter lite som den relation jag hade med "min" ägare sist. De hade tre hästar, varav en ridbar.
Hon var höggravid så hästen reds numera endast av mannen två dagar i veckan. Så jag red två-tre dagar i veckan och skötte även de andra hästarna när jag var där. Jag betalade inget till ägaren men köpte grejer till hästarna.
När jag sedan skulle sluta hjälpte jag henne att hitta en ny medryttare. Vi hade en jättebra relation och träffas fortfarande regelbundet.

Det ska vara givande för båda parter :banana:
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Jag har ju två hästar uppstallade, en välutbildad trevlig äldre herre och en unghäst.

För den äldre så tar jag betalt, det skulle faktiskt inte falla mig in att ha någon som inte betalar.
På den yngre är det tvärt om, jag har en medryttare som jag snarare borde betala för hon utbildar hästen åt mig. HON gör mig en tjänst på riktigt, de andra som rider den äldre behöver jag egentligen inte, men eftersom jag vet att de som rider honom nu helst skulle vilja ha egen häst men har inte riktigt tid så är detta ett ypperligt arrangemang. Jag skulle inte sponsra deras intresse, ville de inte betala så skulle jag bara ta någon annan.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Du har hakat upp dig på det där med "jag vill inte betala för din hobby". Självklart vill jag inte det. Tycker att alla ska betala för sin egen hobby.
Men jag tycker att det känns mer rättvist om man är med och betalar en del av vad hästen faktiskt kostar.
Jag är absolut inte en snål människa, men jag håller inte på med välgörenhet heller!

Självklart handlar det om min hästs bästa!!! Tycker att det är ett stort + att han blir ompysslad den dagen jag inte åker ut. Skulle jag inte ha medryttare så skulle stallägaren mocka och fixa mat samt titta till han. Så att ha medryttare gör att han även blir ompysslad den dagen jag inte åker ut! Men det är ju inte direkt synd om han ifall han en dag i veckan inte blir ompysslad heller...

De medryttare jag har haft brukar uppskatta att få veta varför jag vill ha den summan jag vill. Jag berättar vad stallhyra kostar, foder, skor, försäkringar m.m. Då brukar de tycka att mitt resonemang är bra. Jag berättar för att var rättvis och visa dem att jag inte försöker tjäna pengar på att de rider min häst!

För att svara på frågan om jag skulle sparka den "perfekta" medryttaren för att han/hon inte hade råd att betala så är svaret nej. Skulle personen vara perfekt i mina ögon skulle denne bara rida ut min häst 1 gång i veckan och det har jag hela tiden sagt att det skulle vara gratis.
Den tjejen som rider min häst vill även rida dressyr 1 dag i veckan, något jag helst inte vill. Då tycker inte jag att det är konstigt att hon får betala. Hon vill ju faktiskt nyttja min häst mer än vad jag vill att hon egentligen ska.
Just nu har hon inte råd att betala ett par månader, men det är en övergående period så det är ok. Men skulle hon aldrig ha råd att betala så skulle hon antingen få nöja sig med att rida ut han en gång i veckan eller sluta helt!
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Jag har ju två hästar uppstallade, en välutbildad trevlig äldre herre och en unghäst.

För den äldre så tar jag betalt, det skulle faktiskt inte falla mig in att ha någon som inte betalar.
På den yngre är det tvärt om, jag har en medryttare som jag snarare borde betala för hon utbildar hästen åt mig. HON gör mig en tjänst på riktigt, de andra som rider den äldre behöver jag egentligen inte, men eftersom jag vet att de som rider honom nu helst skulle vilja ha egen häst men har inte riktigt tid så är detta ett ypperligt arrangemang. Jag skulle inte sponsra deras intresse, ville de inte betala så skulle jag bara ta någon annan.

Läs detta nu utan någon anklagande ton, det är en helt ärlig, nyfiken fråga.
Vad är anledningen till att du har medryttare om du egentligen inte behöver? Du skriver att de inte riktigt har tid, vilket låter som att du verkligen är en trevlig medmänniska som erbjuder dem möjligheten. Men sen skriver du också att om de inte skulle vilja betala så skulle du ta in någon annan. Då låter det för mig som att du faktiskt har ett "behov" av att ha någon.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 401
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 705
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 390
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
613
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp