Bukefalos 28 år!

Hur mycket erfarenhet för att bli medryttare?

Home

Trådstartare
Hej allihopa!
Jag tänkte höra med er när ni tycker man har nog med erfarenhet för att kunna bli medryttare.

Så vad säger ni? Ni får gärna svara på dessa punkter:
- Hur länge ska man ha ridit?
- Ska man ha hästkunniga föräldrar?
- Ålder?
- Måste man kunna sätta ihop ett isärplockat träns?
- Ska man veta hur man sätter på en förbygel?
- Egen kommentar

Skriv gärna vad ni hade tyckt om ni själva hade valt att sätta ut eran häst till medryttare.
Tacksam för svar!

/Klara! {:
 
Sv: Hur mycket erfarenhet för att bli medryttare?

Om jag ser till mig själv så skulle jag inte vilja ha en medryttare som jag måste instruera varje gång den ska rida. Då blir det en elev och inte en medryttare.

Personen skall kunna:
-sköta hästen och ev stallsysslor självständigt och på ett för mig tillfredställande sätt (undanplockat, utrustning avputsad och upphängd efter ridning, stallgången skall vara ordentligt sopad).
-rida hästen lösgjord och i en tillfredställande arbetsform i samtliga gångarter på bana och gärna ute i skogen också.
- bör kunna sitta kvar vid eventuella yahoos som nästan garanterat kommer inträffa vid uteritt samt hoppning.

Det är mina grundkrav helt enkelt.

Beror ju på hästen i fråga också. En snäll, välutbildad ponny eller häst (om jag hade haft ponnyn kvar) skulle någon med mindre erfarenhet få ta hand om lära sig både ridning och stallskötsel osv. Men nu har jag en unghäst på 176 cm med egna idéer om hur saker och ska göras.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket erfarenhet för att bli medryttare?

Nu har jag själv aldrig varken varit eller haft medryttare, förutom en kompis som hjälpte mig med min förra häst ett tag. Henne kände jag till från början och vi är på ungefär samma nivå i våran ridning och hästhantering, så det var inte så mycket att fundera över. Men jag kan ju försöka svara lite hur jag hade tänkt ändå :)

- Hur länge ska man ha ridit?
Själva tiden är för mig ganska oviktig, en "färsk" ryttare med mycket och bra känsla kan vara betydligt duktigare än en erfaren ryttare utan känsla. Men jag hade nog satt i alla fall 5 år som minimum.

- Ska man ha hästkunniga föräldrar?
Beror helt och hållet på ålder och erfarenhet, är man över 15 år och inte har några som helst svårigheter varken med hantering eller ridning så hade det inte varit något krav från min sida.

- Ålder?
Absolut minimum hade nog för mig legat på 12 år, men det handlar ju väldigt lite om siffror utan snarare om personlighet och mognad, jag vill ha någon som är tillräckligt mogen för att ta ansvar och komma på utsatta tider (annars meddela mig i god tid), "lyda" det jag sagt ang. hur jag vill att hästen ska ridas och skötas, kunna använda sitt sunda förnuft när det behövs och som dessutom är en duktig ryttare och hanterar hästen på ett bra sätt. Ofta förekommer allt detta inte hos yngre personer, men jag ser inte åldern som ett hinder om det skulle göra det.

- Måste man kunna sätta ihop ett isärplockat träns?
Ja, kan personen inte detta tvivlar jag på att h*n är speciellt kunnig förövrigt, dessutom kan det ju hända att jag hade putsat tränset och lämnat det i delar, då måste personen kunna sätta ihop det igen. Ev. att jag ber personen putsa tränset och i så fall sätta ihop det igen, jag hade inte blivit speciellt imponerad om h*n inte kunde det.

- Ska man veta hur man sätter på en förbygel?
Det beror ju på om förbygel används på hästen, gör det inte det spelar det ju ingen som helst roll. :p
 
Sv: Hur mycket erfarenhet för att bli medryttare?

Personligen bryr jag mig mycket mer hur man kan hantera hästar än hur man rider. Man ska kunna läsa en häst och veta hur man löser olika situationer. Man ska också kunna så mycket att man förstår när något inte är som det ska med hästen och kontaktar mig så jag kan besluta vad som ska göras.

Det allra viktigaste av allt är att man kan lyssna på mig som ägare och göra som jag säger, inte tro att man kan bättre än mig, och skulle man få för sig att rida ut och galoppera när jag sagt skritt eller låta kompisar rida utan tillåtelse blir man kickad direkt.
 
Sv: Hur mycket erfarenhet för att bli medryttare?

Eftersom det är otroligt svårt här att få tag på medryttare här
Så har jag alltid sagt att det inte spelar så stor roll,
jag ”släpper” ändå ingen medryttare själv förrän h-n vet exakt
hur min häst ska skötas/rida = rädd om min häst.
Så det h-n inte vet lär jag ut och det får ta den tiden det tar.
Viktigt för mig vi har bra personkemi att vi har samma inställning till häst.
Och att jag kan lita på medryttaren att h-n kommer som avtalat,
ringer vid förhinder och följer mina regler till 100%
Har haft både rena nybörjare och de som har varit jätteduktiga
det har nästan varit bättre med nybörjarna
för de har inte så mycket egna idéer och lyssnar bättre.
 
Sv: Hur mycket erfarenhet för att bli medryttare?

- Hur länge ska man ha ridit?
Hur länge man "ridit" tycker inte jag är det viktiga här. Det viktiga är hur stor erfarenhet du har av hästar över lag. Du ska kunna behärska hästen i alla gångarter, kunna hantera hästen själv när du rider och veta vad som är okej och vad som inte är okej. Hur man värmer upp, skrittar av osv. Känna av om något är fel med hästen är viktigt. En ovan ryttare kanske itne känner om hästen är halt.

- Ska man ha hästkunniga föräldrar?
Om man är under 15 ja. Personligen skulle jag inte sätta en medryttare under 15 på min häst för jag vill att medryttaren tar fullt ansvar, inte föräldrarna.

- Ålder?
Inte under tio år. Mellan 10-15 ska man ha hästkunniga föräldrar som hjälper till. Över 15 klarar man det mesta själv (beroende på erfarenhet förstås!)

- Måste man kunna sätta ihop ett isärplockat träns?
Här måste jag nog svara nej, egentligen inte. Har man hållt på med hästar länge men aldrig satt ihop ett träns själv så är det ju inte det som avgör hur "bra" man är med hästar. Dessutom så är det enkelt som en plätt att lära sig sätta ihop ett träns.

- Ska man veta hur man sätter på en förbygel?
Nej det tycker jag inte heller egentligen. Kanske aldrig helt enkelt ridit en häst med det och då kan det inte vara lätt att sätta på en sån när man inte vet. Men det är inte heller svårt att lära sig.

- Egen kommentar

Som sagt, tycker över lag erfarenhet, sinne för rätt och fel, samt ha "djurens bästa" i tanken hela tiden så klarar man sig långt på det. Att sätta ihop träns är inte det viktigaste.
Man ska veta hur man sköter hästen rent allmänt , rykta, tvätta, upptäcka skador och hur hästen mår i allmänhet.
Sedan ska en medryttare kunna bedöma tex. risker. Om det är väldigt blåsigt ute en dag och man har tänkt rida ut i skogen just den dagen, så kanske det är bättre att avstå från det och istället träna i paddock. Just för att det blåser = det kan blåsa ner grenar=hästen blir rädd=olyckor.
 
Sv: Hur mycket erfarenhet för att bli medryttare?

- Hur länge ska man ha ridit?

Oväsentligt, det som spelar roll är hur det fungerar med hästen.

Minst 18, lite yngre om det är någon jag känner. Om vuxen är med och rider annan häst och kan ta ansvar så går det bra med någon yngre.

- Ska man ha hästkunniga föräldrar?

Oviktigt men se ovan.
- Måste man kunna sätta ihop ett isärplockat träns?
Egentligen struntar jag i vilket, men den som inte kan plocka ihop ett Islandsträns har troligen uppenbara problem att tränsa så då skulle det falla på det.

- Ska man veta hur man sätter på en förbygel?
nej oviktigt, skulle min häst behöva förbygel och medisen inte lyckats lära sig att sätt på den så hade det inte varit rätt person. Det är långt viktigare att kunna lära än vad man kan.



- Egen kommentar

Det du frågar efter förutom åldern då är ganska oväsentligt, det viktigaste är en ansvarsfull människa som fungerar med hästen. 18-år är lämpligt av rent juridiska skäl. Personligen skulle jag säga nej till alla som vill träna NH och jag föredrar en person som rider för att ha kul med hästen och är hyfsat skötsam.

Jag vill träna och utvecklas med hästen och inte att någon annan ska träna den till mig.
 
Sv: Hur mycket erfarenhet för att bli medryttare?

Okej, men varför skulle ingen få träna nh? ;)

Tack alla för svar! Skriv gärna mer!
 
Sv: Hur mycket erfarenhet för att bli medryttare?

Jag har sett alltför mycket dumheter från folk som tränar NH så jag vill bespara min häst det. I min värld så utövar man horsemanship/hästvett det är ett förhållningssätt, mycket är "learning by doing". Tränar gör man på att klara specifika saker som att backa, lasta, rida, kratsa hovar, longera, rida i repgrimma.
 
Sv: Hur mycket erfarenhet för att bli medryttare?

Så vad säger ni? Ni får gärna svara på dessa punkter:
- Hur länge ska man ha ridit?
Tillräckligt länge för att känna sig trygg på hästryggen.

- Ska man ha hästkunniga föräldrar?
Det beror på ryttarens ålder. Under 15 så ja och föräldrarna ska förstå att de är ansvariga så länge ryttaren är under 18 och också inse vad det innebär. Det är också med föräldrarna kontraktet skrivs om ryttaren är under 18 år.

Spelar mindre roll, personens erfarenhet och personlighet är viktigare och att hen passar ihop med hästen.

- Måste man kunna sätta ihop ett isärplockat träns?
Ja det är så grundläggande så kan ryttaren inte det så bör denne snabbt kunna lära sig det.

- Ska man veta hur man sätter på en förbygel?
Nej. Om hästen behöver det så bör ryttaren snabbt kunna lära sig det.

- Egen kommentar

För mej är ödmjukhet viktigt. Att ryttaren lyssnar på mina instruktioner och är lyhörd är viktigare än massor med erfarenhet. Punktlighet är viktigt för mej och att överenskommelser hålls.
Jag har haft folk här som har provat inför att bli medryttare som har haft eller har egen häst som inte ens kan rida lätt i traven eller ställa in stigläder längden korrekt men som har varit så övertygade om sin egen kompetens att de absolut inte har blivit mer än just att prova.
Jag har haft folk här som har varit hästlösa och därmed inte ridit på många år men som är ödmjuka och vill lära och då har det blivit fortsättning även om det brister mycket i ridningen i början.
Eftersom jag sökt medryttare under premisserna att vi rider ihop så har jag lite andra krav än om man ska ta hand om hästen ensam. Jag insturerar gärna och lär gärna ut. Hellre det än någon som tror att de kan och vet allt så vill jag hellre ha någon som vill lära och har insett att ju mer man lär sig desto mindre kan man. Det är först då båda kan lära sig av varandra.
 
Sv: Hur mycket erfarenhet för att bli medryttare?

Okej ;)

Tack för alla fina svar! ^^
 
Sv: Hur mycket erfarenhet för att bli medryttare?

Svarar som om det skulle gälla min foderhäst, en 17-årig otroligt snäll och trygg islänning. Hade det varit en yngre eller knepigare häst hade en del av svaren varit "kräsnare".

- Hur länge ska man ha ridit?
Frågan är HUR man rider. Absolut inte slita och dra utan rida MED hästen. Ha tillräcklig balans och kontroll för att kunna rida ut på ett säkert sätt utan att störa hästen och kunna hantera hästen i alla situationer.
Att känna om hästen är halt eller på annat sätt inte går som vanligt.

- Ska man ha hästkunniga föräldrar?
Nej, jag hade inte anlitat en person som var såpass ung att h*n behövde förlita sig på föräldrarna. Däremot ser jag gärna att det finns ansvarstagande föräldrar i balgrunden som bla står för den ekonomiska biten om medryttaren är ung.

- Ålder?
Inte under 15, helst äldre.

- Måste man kunna sätta ihop ett isärplockat träns?
- Ska man veta hur man sätter på en förbygel?

Nej, det behövs inte. Har hästen någon speciell utrustning så visar jag gärna medryttaren hur den används.

- Egen kommentar
Jag tycker att mycket handlar om ansvar och sunt förnuft. Jag skall kunna lita på att medryttaren verkligen kommer de dagar vi kommit överens om, betalar överenskommen summa i tid och att h*n följer mina direktiv.
Hanterar hästen på ett bra, säkert sätt, det gäller både ridning och hantering från marken. Tar hand om utrustningen på ett ok sätt.
Att h*n ser om hästen är sjuk och i så fall kontaktar mig och/eller veterinären om det behövs.
Medryttaren får gärna ta lektioner för instruktör, som jag ser det tjänar jag på det genom att hästen rids bättre. Helt ok att rida i paddocken och inte bara rida ut.
Ett plus om medryttaren har vana av islandshästar och deras gångarter men det är inget krav, andra saker är betydligt viktigare.
 
Sv: Hur mycket erfarenhet för att bli medryttare?

Okej ^^ Man kan ju alltid lära sig det man inte kan, hehe! ;)
 
Sv: Hur mycket erfarenhet för att bli medryttare?

Så vad säger ni? Ni får gärna svara på dessa punkter:
- Hur länge ska man ha ridit?
Första gången jag blev medryttare på en häst hade jag sju års hästvana och tre års ridskolevana.

- Ska man ha hästkunniga föräldrar?
Det hade inte jag, kan jag säga, snarare tvärtom. Men pappa var alltid med mig i stallet, och han lärde sig ju av det. Jag tycker nog en förälder ska vara med om det är ett mindre barn, men hästvana sätter inte jag högst på listan. Intresset för att vilja lära sig värderar jag högre.

- Ålder?
Jag var tio år och några månader, skulle fylla elva samma år.

- Måste man kunna sätta ihop ett isärplockat träns?
Kan man det är det ju alltid ett plus. Annars kan man alltid lära sig det.

- Ska man veta hur man sätter på en förbygel?
Absolut inget krav från min sida. Jag vet det inte själv och mina hästar använder det inte.

- Egen kommentar
För min del skulle det viktigaste vara hur man funkar ihop med personen, hur personen funkar ihop med hästen och även hur personen funkar ihop med övriga personer i stallet. Jag skulle vilja ha en vuxen, eftersom mina hästar är krävande och lätt kör över ett barn både i ridning och hantering. Jag bor dessutom långt ut på landet där det inte går några bussar, så körkort skulle vara i princip ett måste.
Men är det en snäll häst och det mest handlar om enklare ridning och borst och pyssel (så var det för mig i början, då red jag aldrig utan att ägaren var med), så kan ett duktigt och intresserat barn göra jobbet lika bra som en vuxen.
 
Sv: Hur mycket erfarenhet för att bli medryttare?

- Hur länge ska man ha ridit?
Det spelar ingen direkt roll men jag vill att hästen arbetas i en ändamålsenlig form.

- Ska man ha hästkunniga föräldrar?
Spelar ingen roll.

- Ålder?
18 år. Vi har dålig lokaltrafik hos oss även fast det inte ligger långt från samhällen. Bil är mer eller mindre ett måste. Även om så inte varit fallet vill jag gärna ha att göra med en vuxen.

- Måste man kunna sätta ihop ett isärplockat träns?
Ja det tycker jag nog. Det är ju inte svårt och min häst rids på olika bett och nosgrimmor så det är väl bra om man vet hur det ska sitta.

- Ska man veta hur man sätter på en förbygel?
Man ska veta hur man sätter på all utrustning som används korrekt. Om det är något man aldrig använt förut så är det ju inte konstigt om man är osäker men då frågar man och får lära sig.
 
Sv: Hur mycket erfarenhet för att bli medryttare?

- Hur länge ska man ha ridit?
Iaf något år, om eleven är tillräckligt intresserad kan denna har lärt sig rätt mycket på den tiden.
- Ska man ha hästkunniga föräldrar?
Iaf inte helt okunniga..
- Ålder?
beror på personen, det finns 9-åringar som är trevligare att ha än 25-åringar.
- Måste man kunna sätta ihop ett isärplockat träns?
Yes. Det är för mig basic, när man lär sig tränsa är man sig namnen på delarna och efter det ska man kunna sätta ihop ett isärtaget, då har man koll på prylarna.
- Ska man veta hur man sätter på en förbygel?
nää... mycket begärt, men det är lätt att ta reda på!
- Egen kommentar
Om jag skulle skaffa medis så skulle det hänga på personligheten, eftersom jag själv är väldigt nogrann med både häst och prylar så vill jag att den jag delar med är det också. Vill inte komma till stallet och hitta ett skitigt träns t.ex.! Jag vill veta att även om det dyker upp ett litet problem att denna kan lösa det på ett eller annat sätt, genom att ha tillräckligt med kunskap och erfarenhet att antingen lösa det själv eller prata med rätt person (alltså inte mamma och pappa om dom inte knappt vet fram och bak på en häst..).

Jag vill också att den jag lämnar min älskling hos är villig att lyssna och lära, är intresserad av hästar och pluggar lite då och då och inte bara nöjer sig med att kunna tränsa sadla och styra... Denna ska förstå att det är min älskling och om hon/han inte tar hand om den som sin egen.. så kan dom få ta hand om någon annans häst. Behöver inte vara särskilt skicklig vid ridningen om det är rätt grund, dvs. inte sparkar sliter i den utan bara följer med, hellre en som inte inverkar alls än en som inverkar negativt!

Som sagt, viktigast är personligheten att denna är nogrann med prylarna och tar han om både dom och hästen väl och är ödmjuk och vet att fråga när man inte längre vet själv! Att kunna ta hjälp är viktigt. (så man inte försöker lösa saker på egen hand när man inte har en aning).
 
Sv: Hur mycket erfarenhet för att bli medryttare?

- Hur länge ska man ha ridit?

Så pass länge, att man klarar av att rida hästen i lämplig grundform i alla gångarter om man ska rida ensam och är medveten om att det är en levande varelse, som normalt kan reagera olika dag för dag, beroende på dagsform på "plötsliga överraskningar". Om det mer är "skötare/medryttare", så att jag som hästägare alltid är på plats är det mindre viktigt hur länge man ridit. Bara viljan att lära och ödmjukheten mot häst och ägare finns.

- Ska man ha hästkunniga föräldrar?

Ja, är man under 18 år, är det föräldrarna som ska stå på fodervärd/medryttarkontraktet och har ansvar för vad medryttare/fodervärd gör med hästen. Därför bör föräldrarna vara hästkunniga, så de vet hur en häst reagerar och vad som kan inträffa.


- Ålder?


Över 15 skulle jag vilja säga. Men jag skulle vara öppen till diskussion om medryttaren visar sig ha "den hästkänslan" och viljan att lära sig mer. Om medryttaren är under 15 ska förälder alltid finnas i stallet, vare sig hästen enbart ska skötas, promeneras vid hand eller ridas.


- Måste man kunna sätta ihop ett isärplockat träns?


Vill man rida om inte jag är i stallet om jag har putsat utrustning och hängt det på tork, så är det nog bra om man kan det ja.

- Ska man veta hur man sätter på en förbygel?

Nej, all extra kringutrustning, visar jag gärna hur den ska sitta.


- Egen kommentar


Jag är ganska "frikostig" i de fall, jag "lånat ut" min häst, då jag har kompisar som jag litar på till hundra procent. På senare år, har tyvärr den tilliten fått sig några törnar och jag håller på att ompröva mitt tankesätt där lite. Så som sagt, jag är öppen till diskussion på de flesta punkter om personen i fråga är villig att lära.

Något jag skulle säga upp min medryttare på stört för, vore om personen i fråga gick bakom ryggen på mig som hästägare och bad om hjälp med hästen på ett diskussionsforum, vare sig det gäller hur utrustning ska användas och vilken utrustning som passar och hur man rider en häst som gör si och så.

Det ska vara öppna kort. Är det MIN häst det gäller, då är det MIG man pratar med som medryttare.

Mvh

IngelaH, som inte ämnar skaffa sig medryttare. Men har lite "kompisskötare/medryttare". :love:
 
Sv: Hur mycket erfarenhet för att bli medryttare?

Håller med där, så som jag skrev tänkte jag problem för stunden och jag inte är där att svara, att man pratar med någon annan kunnig, men är det ett mer långsiktigt problem (hästen rycker tyglarna ur handen?) så ska dom fråga mig. Ville bara förtydliga nu när jag läste ditt inlägg och mitt igen = )
 
Sv: Hur mycket erfarenhet för att bli medryttare?

Tack för alla dessa fina svar! Någon mer som har någon till åsikt? ;)
 
Sv: Hur mycket erfarenhet för att bli medryttare?

- Hur länge ska man ha ridit?
Det är rätt oviktigt. Jag vill ha en av följande två typer av medryttare: Antingen någon som är väldigt duktig och kan hjälpa mig att komma vidare med hästen, som tränar den på ett positivt sätt och utvecklar den, eller någon som inte kan speciellt mycket men som vet om det. Den "farligaste" typen av medryttare är den som säger och tror sig kunna massor om ridning (och hantering för den delen) men som egentligen inte är speciellt duktig. Om man inte kan rida så bra men vet om det så ger man sig inte in på mer än vad man klarar av att hantera, man försöker inte träna hästen och råkar förstöra den istället vilket är lätt hänt. De två medryttare som jag har gillat bäst var inga hejare på att paddockrida men båda två hade en stor portion sunt förnuft och ödmjukhet vilket gjorde att jag gärna hade släppt iväg dem på min häst, som är en snäll häst att bara lulla i skogen med men svår att rida på riktigt. En ryttare som sitter och inte riktigt vet vad den gör men som prompt ska träna ändå hade varit katastrof på min lättstressade, känsliga häst. Självklart är det dock roligt att ha en riktigt duktig medryttare som kan hjälpa mig att träna hästen de dagar jag inte är där. En sån medryttare söker jag just nu och den ryttaren behöver inte heller betala hos mig eftersom den hjälper mig att utveckla min häst, medan en medryttare som rider i skogen får betala en liten slant för det.

- Ålder? Ska man ha hästkunniga föräldrar?
Jag vill inte ha en medryttare under 16 som det ser ut nu, alltså behövs inga hästkunniga föräldrar. Vet inte riktigt hur jag ställer mig till varken unga medryttare eller deras föräldrar faktiskt. Jag var 13 när jag började ta ett jätteansvar i mitt stall, hade ansvar för ridskolans alla hästar med allt vad det innebar varje lördag. Jag skötte ensam in- och utsläpp, fodringar, mockning osv och red också lite, tömkörde någon ponny och/eller longerade någon häst om jag ville. Jag klarade det galant när jag var 13 men jag skulle ändå ställa mig väldigt, väldigt kritisk till att ha en så ung medryttare. Jag vet inte, de flesta 13-åringar jag träffar är kanske väldigt omogna för jag tycker att man fortfarande i allra högsta grad är en liten "skitunge" då. Gud, vad jag babblar.

Vad gäller hästkunniga föräldrar så finns det tre grupper av såna: Såna som kanske inte kan så jättemycket men som har bra bondförnuft, som är rediga och som därför är en jättestor tillgång, exempelvis min pappas fru som skötte och red travhästar som ung och som verkligen inte är någon hejare på ridning men som har den där ödmjukheten och handfastheten som är så fin. Sedan har vi gruppen som är superduktiga på allt som har med ridning och hästar att göra och de är en tillgång tills de börjar ha åsikter om hur hästen ska skötas och ridas... :grin: Inte så kul. Slutligen har vi den där gruppen som är medelmåttiga och verkar rediga men som till slut också börjar ha åsikter. De två sista typerna av föräldrar tycker jag är bättre om de stannar hemma :p Då får hellre 13-åringen komma själv och rida.

- Måste man kunna sätta ihop ett isärplockat träns?
Kan man inte det så har man ju inte speciellt bra grundkunskaper om hästar och då tycker jag inte att man är mogen för en medryttarhäst. Det handlar inte om tränset i sig, det handlar om att det är så oerhört grundläggande att kunna såna saker.

- Ska man veta hur man sätter på en förbygel?
Nej, det tycker jag inte är speciellt grundläggande för någon som bara har ridit på ridskola. Däremot tycker jag att man ska vara öppen för att lära sig såna saker om det är viktigt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 496
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 130
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 629
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp