Hur mycket får man piska sin häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Jaag_001 skrev:
Hej . det är mig du menar . jag vart på en clear round på valsäng häromdagen och piskade min ponny ganska rejält så antagligen är det mig du menar . Men jag kan ju säja dig en sak , att om du hade suttit upp på min häst så hade du inte fått fram honom ett steg och hur mycket du än hade piskat skulle han inte reagenra på det ändå . Vissa hästar blir väldigt stirriga bara man visar spöt för hästen men min häst bryr sej inte om nånting . han är en unghäst som inte går frammåt riktigt , när vi fick honom gick han inte frammåt alls och vi har jobbat väldigt mycket med honom för att han ska lyssna och nu har han blivit VÄLDIGT duktig . men du ska inte lägga dig i hur jag rider min häst för jag vet att det är rätt så jag gör , men om du har nåt annat förslag kan väl du skriva det till mig ?

:eek: :crazy:
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

sweet_knorven skrev:
Vad är uppvinklat spö då? Alltså, hur ser det ut? Vad är rundslag samt tippning? Ingen vänlig själ som vill förklara? :confused:

när man håller spöet "åt fel håll" dvs såhär:
spo.jpg


tippning är när man rappar till hästen precis före/över ett hinder för att få den att hoppa upp sig tex

rundslag har ngn annan redan förklarat i denna tråden
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Jaag_001 skrev:
Hej . det är mig du menar . jag vart på en clear round på valsäng häromdagen och piskade min ponny ganska rejält så antagligen är det mig du menar . Men jag kan ju säja dig en sak , att om du hade suttit upp på min häst så hade du inte fått fram honom ett steg och hur mycket du än hade piskat skulle han inte reagenra på det ändå . Vissa hästar blir väldigt stirriga bara man visar spöt för hästen men min häst bryr sej inte om nånting . han är en unghäst som inte går frammåt riktigt , när vi fick honom gick han inte frammåt alls och vi har jobbat väldigt mycket med honom för att han ska lyssna och nu har han blivit VÄLDIGT duktig . men du ska inte lägga dig i hur jag rider min häst för jag vet att det är rätt så jag gör , men om du har nåt annat förslag kan väl du skriva det till mig ?

Antingen ljuger du nu eller annars har du en skruv lös.
I och för sig kan du även vara en bortskämd unge som inte har fått lära sig något vettigt alls.

Skulle jag se dig "grisa" på en bana som du beskriver för oss att du gör, så skulle jag ta ifrån dig spöet och rappa dig i baken.
För det verkar som ingen har lärt dig vad vett är.

Fy skäms på dig..snorunge. :mad:

AM
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Varför inte i såfall rida men 1,5cm sporrar?
Istället för att slå hästen med spöt hela tiden..
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

ii-ssa skrev:
Varför inte i såfall rida men 1,5cm sporrar?
Istället för att slå hästen med spöt hela tiden..


eller varför inte både?! för då kan hon få ett par matchande sår till piskrappen på baken... :idea:
Nu är ju frågan varför nån slänger upp dig på en unghäst om du nu är så "bra" att du måste piska fram hästen.
Du borde skämmas.
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Jag hoppas verkligen att du är en av dom som skriver sånnadär trådar bara för att se allas reaktioner.!

Annars måste jag bara säga (och det står jag personligen för) att du måste vara fullkomligt blåst i huvudet!
En fullkomligt normal människa försvarar inte att den piskat hästen, den skäms för att den gjort ngt så idiotiskt!

Jaag_001 skrev:
Men jag kan ju säja dig en sak , att om du hade suttit upp på min häst så hade du inte fått fram honom ett steg och hur mycket du än hade piskat skulle han inte reagenra på det ändå .
Det är då man utgår självmant, eftersom man då bör fatta att hästen inte är i form att hoppas (för dagen?!)

Jaag_001 skrev:
Vissa hästar blir väldigt stirriga bara man visar spöt för hästen men min häst bryr sej inte om nånting .
Varför då använda spöet om han inte reagerar?

Jaag_001 skrev:
han är en unghäst
:eek: Ännu större anledning att inte använda spö!!!

Jaag_001 skrev:
när vi fick honom gick han inte frammåt alls och vi har jobbat väldigt mycket med honom för att han ska lyssna och nu har han blivit VÄLDIGT duktig .
Jag tvivlar inte på att den blivit mer samarbetsvillig. De flesta hästar blir det efter x antal bestraffningar!
och om han inte gick framåt i början, så skulle ni nog tänkt ut va som vafelet och börjat om från början. Gett den stackaren en vila o sen startat om o försökt få den att va lite glad istället.

Jaag_001 skrev:
men du ska inte lägga dig i hur jag rider min häst för jag vet att det är rätt så jag gör ,
Det du gör är helt fel. Bara det är att du är så korkad att du inte fattar det.

Jaag_001 skrev:
men om du har nåt annat förslag kan väl du skriva det till mig ?
Du har fått en massa förslag av mej nu.
Och ett sistaa:
lär dig rida och förstå dig på hästar innan du sätter dig på en stackars unghäst
Tror personligen att du passar bäst i en nybörjargrupp, iallafall så vet du ju inte alls hur hästar fungerar.!
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

jag har ett tips till alla som tror att det går att piska en häst över hindren: börja tävla i cykel istället! blir du trött så måste du ha med dig piskan så du kan rappa till dig själv några gånger så att du kan fortsätta.........tänk efter vad ni sysslar med!!!!!???? det är meningen att ponnyer och hästar ska tycka det är roligt, inte ska de ska bli tvingade att göra något. Detta är min åsikt!!
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Jaag_001 skrev:
Hej . det är mig du menar . jag vart på en clear round på valsäng häromdagen och piskade min ponny ganska rejält så antagligen är det mig du menar . Men jag kan ju säja dig en sak , att om du hade suttit upp på min häst så hade du inte fått fram honom ett steg och hur mycket du än hade piskat skulle han inte reagenra på det ändå . Vissa hästar blir väldigt stirriga bara man visar spöt för hästen men min häst bryr sej inte om nånting . han är en unghäst som inte går frammåt riktigt , när vi fick honom gick han inte frammåt alls och vi har jobbat väldigt mycket med honom för att han ska lyssna och nu har han blivit VÄLDIGT duktig . men du ska inte lägga dig i hur jag rider min häst för jag vet att det är rätt så jag gör , men om du har nåt annat förslag kan väl du skriva det till mig ?

Alltså, jag blir som så många andra helt matt när jag läser detta, vad finns egentligen innanför ditt pannben? Vart och hur fasen har du lärt dig rida? Att få en häst att gå framåt endast genom att använda spö visar på sån otrolig okunnighet, speciellt på en unghäst, att du inte tänker på att det du gör sätter spår i hästen för resten av hästens liv? Jag skulle vilja råda dig´till att börja om från början och lära dig få din häst framåt utan att slå halvt ihjäl den varje gång du rider. Herregud, jag blir helt jäkla tom av det du skriver. Helt otroligt, rent spontant bara tror jag att du kanske skulle börja om från början med dig själv också, rid ett par år hos en duktig tränare först och lär dig att inte använda spöet mer än i absolut nödfall så kanske du hyar någon cahns att klara av din framtid med den hästen om du nu inte förstört den totalt.
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

men ni som verkar veta så mycket kan ju komma och rida min häst då ?! och du som sa att jag skulle ta råd av en tränare , Jag har en mycket ducktig tränare . hon och alla andra jag har tagit hjälp av säjer att jag ska göra på detta sättet . och det fungerar en vecka efter den tävlingen var jag på en annan och där gick han runt felfritt UTAN att jag behövde andvända spöt . så de blir ju bara bättre och bättre. men när jag fick honom gick han inte fram ett steg hur jag än gjorde DET GICK INTE . och nu kan jag hoppa en bana felfritt utan att andvända spöt , tycker ni ändå att jag har gjort fel ?! hur skulle ni ha gjort från början !?
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Jaag_001 skrev:
men ni som verkar veta så mycket kan ju komma och rida min häst då ?! och du som sa att jag skulle ta råd av en tränare , Jag har en mycket ducktig tränare . hon och alla andra jag har tagit hjälp av säjer att jag ska göra på detta sättet . och det fungerar en vecka efter den tävlingen var jag på en annan och där gick han runt felfritt UTAN att jag behövde andvända spöt . så de blir ju bara bättre och bättre. men när jag fick honom gick han inte fram ett steg hur jag än gjorde DET GICK INTE . och nu kan jag hoppa en bana felfritt utan att andvända spöt , tycker ni ändå att jag har gjort fel ?! hur skulle ni ha gjort från början !?



Ja, eftersom han tydligen har tappat intresset för ridningen, så skulle du nog ha varierat din ridning på ungponnyn lite mer. unga hästar är unga, det är som att försöka lära en 5 åring skriva en hel novell på ren svenska. samma koncept.
Och sen tror jag inte att det är så konsstigt att han vägrade gå fram, då han verkar vara en smart häst som inte tål hur mycket som helst. man har dåliga och man har bra dagar.

Problemet är nog att du tycker att det är okej att slå din häst blodig, (ej bokstavligt) och har totalt fel inställning till ridning och hästar överhuvudtaget. Det du borde gjort ifrån börja är att ha köpt en utbildad häst så du sluppit allt det här.
Och om nu denna "duktiga" tränare tycker det, får man fråga vem? så borde du verkligen byta. man kan inte tvinga en häst till nåt, det kommer tillbaka.

Släng spöet, rid ut i skogen ha kul. det går att träna dressyr längs skogsvägar. Lycka till
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Sedan är det ju frågan om den du riktar dig till förstår vad du skrivit.
Tror inte det... :crazy:

AM
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Nafayette skrev:
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Sedan är det ju frågan om den du riktar dig till förstår vad du skrivit.
Tror inte det... :crazy:

AM


allt vi kan göra är att be och hoppas. ;)

:bow:
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Du är ju totalt...... **

Det är inte SÅ svårt att få en häst glad till det mesta, tro mej.
När jag började rida min foderhäst var hon helt "apatisk". Hon gjorde visserligen det man bad om eftersom hon var väluppfostrad, men hon gjorde ingenting med vilja!
Sen började jag rida henne och efter ett par månader tyckte hon ALLT va kul efter det (jaja, kanske inte alltid dressyrarbetet :p )
Det tar tid, det gör det, och jag rider fortfarande (efter ca 1½ år) aldrig i padocken mer än 4 dgr i veckan! För jag vill inte förlora hennes glädje!

Och så måste jag fråga vad det är för "jättebra" ( :smirk: ) tränare som lär "sina" ungar att slå hästen???!

Plus att du skriver att du tävlade veckan efter oxå. Är inte det lite dumt med tanke på hur hästen är?!
Så ofta tävlar man faan inte med en häst som inte tycker det är kul!
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Ja du, det har jag också undrat ett tag... Min dotter tävlade ponny 1990 till 1999 så då var vi ute på mycket tävlingar i dressyr/fälttävlan/hoppning både regionalt och nationellt. Nu i somras var vi och tittade på en träningstävling i hunting för ponnyer här E-län och det jag såg fick mig att må illa. Under den tiden vi stannade och tittade hann 15 ekipage rida. Av dem var det 1 (en!) som gick felfritt på hinder men det var ingen fin ritt. Av de övriga så blev de flesta uteslutna pga av vägringar på naturhindren. De flesta av dessa ryttare slog sina ponnyer, i mina ögon, fullständigt hejdlöst! Ett rejält rapp före hindret och gärna några rapp mellan dem också... En ryttare som hade problem vid vattnet piskade till sin ponny åtminstone tre-fyra gånger efter att den väl gått ner i vattnet! Snyggt sätt att berömma sin ponny! Hon var då redan utesluten iofs pga fyra vägringar... En annan sak som slog mig är att tränar man inte sina hästar på naturhinder innan man startar i en tävling?

Och du Jaag_001 byt sport! Du borde inte ha någon ponny alls. Vore du min unge så skulle både du och din tränare få sina fiskar varma!!! Det är inget godtagbart sätt ni har gentemot ponnyn eller sporten överhuvudtaget.
//marti
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

om du frågar mig tycker jag att det är helt fel särskilt på en clear round! :mad: på riktiga tävlingar brukar man göra så för att hästen ska skynda på att hoppa! och får mer präss att klara det..man får göra det men däremot förstår jag ej vad du menar med at vinkla spöet!
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Din häst tycker nog inte om att hoppa helt enkelt, och borde då inte heller tvingas till det. Den kanske kan lära sig att tycka om det, hos en annan ägare :mad:
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Börja om från brjan säger jag bara!!!!!!!!!
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

SKÄMS!!!!!

Stackars ponny, vilken start på livet som tävlingsponny!!!! :eek:
Okunnighet är vår värsta fiende!!!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 122
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: cassiopeja
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 356
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp