Hur mycket får man piska sin häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Jaag_001 skrev:
men ni som verkar veta så mycket kan ju komma och rida min häst då ?! och du som sa att jag skulle ta råd av en tränare , Jag har en mycket ducktig tränare . hon och alla andra jag har tagit hjälp av säjer att jag ska göra på detta sättet . och det fungerar en vecka efter den tävlingen var jag på en annan och där gick han runt felfritt UTAN att jag behövde andvända spöt . så de blir ju bara bättre och bättre. men när jag fick honom gick han inte fram ett steg hur jag än gjorde DET GICK INTE . och nu kan jag hoppa en bana felfritt utan att andvända spöt , tycker ni ändå att jag har gjort fel ?! hur skulle ni ha gjort från början !?
har du också blivit inpiskad din uppfostran???
det går inte att banka in förtroende och kunskap hos en häst.....
vem har lärt dig detta??
jag skulle börjat med att vinna hästens förtroende,och tillit.
vilket du inte kan få genom spöet.
att hästen krånglat beror säkert på att han har inget förtroende för dig..
säger din tränare att du ska piska hästen?? byt tränare
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Jämför gärna med tråden om nya regler inom Distans! Från o med nyåret så är spö totalförbjudet som hjälp vid tävling!
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Jaag_001 skrev:
Hej . det är mig du menar . jag vart på en clear round på valsäng häromdagen och piskade min ponny ganska rejält så antagligen är det mig du menar . Men jag kan ju säja dig en sak , att om du hade suttit upp på min häst så hade du inte fått fram honom ett steg och hur mycket du än hade piskat skulle han inte reagenra på det ändå . Vissa hästar blir väldigt stirriga bara man visar spöt för hästen men min häst bryr sej inte om nånting . han är en unghäst som inte går frammåt riktigt , när vi fick honom gick han inte frammåt alls och vi har jobbat väldigt mycket med honom för att han ska lyssna och nu har han blivit VÄLDIGT duktig . men du ska inte lägga dig i hur jag rider min häst för jag vet att det är rätt så jag gör , men om du har nåt annat förslag kan väl du skriva det till mig ?

Hur kan du bete dig så mot din häst? Bara för att inte din häst vill göra som du vill måste du använda spöet då? Du kanske ska börja om från början eller ta hjälp av någon som kan rida.
"Vissa hästar blir väldigt stirriga bara man visar spöt för hästen " Tycker du att det är en fördel? Är det så du vill att din häst ska reagera när du tar fram spöet? Jag förstår verkligen inte hur folk tänker! Du kommer verkligen aldrig komma nånstans med den inställningen om hästar, att man ska visa spöet så fort dom inte gör som man vill!! Tycker du ska börja om från början, lära dig lite mer om hästar? Om din häst inte går frammåt så måste du ju inte piska den fram eller hur?

Du verkar vara en sån som tar förgivet när hästen gör som den ska och slår den när den inte lyder, varför inte se det som att när hästen inte gör rätt så ska du visa den hur den ska göra istället. Och inte med spöt då.
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Jaag_001 skrev:
men ni som verkar veta så mycket kan ju komma och rida min häst då ?! och du som sa att jag skulle ta råd av en tränare , Jag har en mycket ducktig tränare . hon och alla andra jag har tagit hjälp av säjer att jag ska göra på detta sättet . och det fungerar en vecka efter den tävlingen var jag på en annan och där gick han runt felfritt UTAN att jag behövde andvända spöt . så de blir ju bara bättre och bättre. men när jag fick honom gick han inte fram ett steg hur jag än gjorde DET GICK INTE . och nu kan jag hoppa en bana felfritt utan att andvända spöt , tycker ni ändå att jag har gjort fel ?! hur skulle ni ha gjort från början !?

jag vet inte hur gammal du är, men har du föräldrar som kan nåt om hästar?? det hade inte jag, men då får man fråga de som kan!!!!
om min dotter skulle göra sådär, skulle jag neka henne till att rida och att vistas i stallet
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Nyrelski skrev:
Snälla läs detta! (Fat det är typ en meter långt :o ) Det är inget påhopp utan råd till dig, jag känner igen mig, tyvärr :crazy:

Jag hade en ponny innan som var allmänt tjurig. Hon kunde ena dan tycka det var skit kul med hoppning och andra dan vägra att gå över ett hinder och bara ställa sig och sparka bakut. På tävlingar kom vi runt felfritt ibland och vägrade ut oss oftast...
Hon var likadan i dressyren, kunde bara ställa sig och sparka när jag fattade galopp tex.

Jag hade hjälp av flera olika tränare i både hoppning och dressyr. Jag hade nog samanlagt under hela tiden jag hade henne 7 olika. En av dessa sa att jag inte skulle piska henne, detta var en ridlärare på ridskolan. Alla andra, bla. två B-tränare sa att jag skulle piska tills hon slutade sparka eller tills hon hoppade, alternativt sätta sporrarna i magen så hårt jag kunde.
Vem tror ni jag litade på? De 6 som sa att jag skulle slå såklart, de var flest och "duktigast". Grejen är den att hon gick minst lika bra för ridläraren och när jag tänker på det nu inser jag så fel jag hade. Om jag hade lyssnat på henne och gjort som hon sa hela tiden hade kanske min ponny tyckt det var kul med tävling och hoppning.
Men istället lärde jag mig att piska var rätt, jag hade samma inställning som du. Den sista tiden innan hon såldes tränade jag för ridläraren igen och när jag gjorde som hon sa gick vi felfritt på en hopptävling. Då fick jag mig en tankeställare faktiskt för jag trodde aldrig det skulle gå...

Mitt tips är, speciellt eftersom du har en unghäst, att sluta hoppa ett tag. Lägga pisken, byt tränare och rid ut i skogen MYCKET och busa!
Sen tycker jag du ska börja hoppa små terränghinder och beröm mycket hela tiden. När du tycker ni har kommit så långt att ni kan börja tävla, rid typ 40cm första gångerna så det bara blir kul och ha inget spö!
Jag tycker du ska leta efter en tränare som förstår din ponny, det behöver inte nödvändigtvis vara en som är känd. Utan det kan vara en ridlärare, någons förälder, en tjej i stallet. Vem som helst som du litar på och som kan unghästar och kan ge din ponny en chans. Pisken kan ett tag vara den snabba vägen (därför många "duktiga" tränare som vill ha snabbt resultat och visa ved de kan tar till den) men i längden håller det inte.

Jag vet att det är svårt att börja om helt från början sådär när man vill ut och tävla och inte bara sitta och rida småhinder och i skogen. Det var iaf. det som var mitt problem. Men ponnytiden är en utbildningstid! Vad tror du känns bäst i framtiden, att ha piskat en ponny runt hoppbanan och lyckas ta en placering eller att ha utbildat en ponny så den får en bra start och sen kanske till och med kan bli en duktig hopphäst?

Så gör inte samma misstag som jag! Ändra på din attityd till hästen och känner du att det verkligen inte går, så sälj och köp en rutinerad häst. Tänk bara på att det är mest på dig det hänger om en häst blir bra eller dålig!

Och sen vill jag säga till andra som har skrivit i den här tråden. Om någon hade skrivit att ni var blåsta i huvudet och elaka snorungar hade ni tagit åt er deras råd sen? Tror inte det :smirk:


TACK för att någon inte hackar på stackaren.
Självklart förstår jag att det ni blir upprörda när ni hör allt det här, men att kalla hene dum i huvet funkar faktiskt inte. Räkna till hundra innan ni skriver ett elakt inlägg, även om ni tycker otroligt synd om hästen och tycker att den som rider gör helt fel. Alla kan inte göra allt rätt och jag gissar att nästan alla här har gjort fel många, många gåner.. jag har gjort det och gör självklart fel fortfarande.. O du med unghästen.. Byt tränare, och lycka till.

Hoppas att ingen tog det här som ett påhopp, utan det var mest konstruktiv kritik..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
474
Senast: cassiopeja
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 338
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp