Hur mycket får man piska sin häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
P

Prince

Var på clearoud härmon veckan och såg några ponnytjejjer
piska sina ponnysar ganska rejält vid varje hinder.
Vid varje vägran och det var en del så var det ett antal rapp,
sen vidare på en volt i hetsig galopp, mot hindret, vägran, och
nya rapp. Spöna var dessutom lite längre än vanligt, och den
ena tjejjen vinklade sitt spö när hon slog. Det fick hon en tillsägelse
för i högtalaren.
Men vad gäller egentligen?
Får man göra så här eller skall man inte bli utesluten då
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Man får inte göra så, men om domare/överdomare inte ser (eller inte vill se) så går det ju inte att bevisa ngt i efterhand.

Så här står det i TR:

Spö eller piska får inte användas osm bestraffning utan endast som anvisning.
Hårda slag är en form av olämplig bestraffn. Ridning med uppvinklat spö eller sk rundslag är förbjudet och medför avstängning.

Vid olydnad får hästen göras uppmärksam genom ett lätt slag på bogen eller bakom sadlen. Spöet ska isf användas i omedelbar anslutn till olydnaden.
I fråga om tippning kan tillåtas att ryttaren högst ett par gånger under ritten tippar hästen genom ett lätt slag på bogen elle bakom sadlen.
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

det kan ju faktiskt vara så att domare/överdomare sagt till i efterhand. Vet att det förekom på lokala ponnytävlingar när jag tävlade det (iofs X antal år sedan ;)) att de hellre kom och sa till i efterhand om det inte var något extremt. Det är ändå barn som tävlar, som kanske är jättenervösa och orutinerade. Oftast räcker det med en tillsägelse så gör man aldrig om det. Självklart ska man inte slå sin häst, men är du helt säker på att ingen verkligen gjorde något åt det?
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

PrinceFair skrev:
Man får inte göra så, men om domare/överdomare inte ser (eller inte vill se) så går det ju inte att bevisa ngt i efterhand.

Så här står det i TR:

Spö eller piska får inte användas osm bestraffning utan endast som anvisning.
Hårda slag är en form av olämplig bestraffn. Ridning med uppvinklat spö eller sk rundslag är förbjudet och medför avstängning.

Vid olydnad får hästen göras uppmärksam genom ett lätt slag på bogen eller bakom sadlen. Spöet ska isf användas i omedelbar anslutn till olydnaden.
I fråga om tippning kan tillåtas att ryttaren högst ett par gånger under ritten tippar hästen genom ett lätt slag på bogen elle bakom sadlen.


Bara en enkel fråga, vad är sk rundslag? :crazy: :o
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Det är bara ett annat namn för slag med uppvinklat spö.
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Gäller detta bara hoppning eller fälttävlan också.

Var på Ftv sm i år och en del B-ponny ryytare var duktiga på att använda spöet. :mad:
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Det gäller alla grenar, stycket är taget ur TR I gemensamma bestämmmelser
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

men vad är ett slag med uppvinklat spö? :confused: och tippning?
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Hej . det är mig du menar . jag vart på en clear round på valsäng häromdagen och piskade min ponny ganska rejält så antagligen är det mig du menar . Men jag kan ju säja dig en sak , att om du hade suttit upp på min häst så hade du inte fått fram honom ett steg och hur mycket du än hade piskat skulle han inte reagenra på det ändå . Vissa hästar blir väldigt stirriga bara man visar spöt för hästen men min häst bryr sej inte om nånting . han är en unghäst som inte går frammåt riktigt , när vi fick honom gick han inte frammåt alls och vi har jobbat väldigt mycket med honom för att han ska lyssna och nu har han blivit VÄLDIGT duktig . men du ska inte lägga dig i hur jag rider min häst för jag vet att det är rätt så jag gör , men om du har nåt annat förslag kan väl du skriva det till mig ?
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

:eek:

Otroligt, vilken inställning till djuren.
Man häpnar.
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Oj...hjälp... Blir alldeles häpen. :confused: Har inga ord. Sorgligt. (Oh! Ett ord! :idea: )
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

*fortfarande förfärad* Känner att jag verkligen borde skriva nåt, men som jag skrev ovan...finner inga ord. :cry:
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Jaag_001 skrev:
Hej . det är mig du menar . jag vart på en clear round på valsäng häromdagen och piskade min ponny ganska rejält så antagligen är det mig du menar . Men jag kan ju säja dig en sak , att om du hade suttit upp på min häst så hade du inte fått fram honom ett steg och hur mycket du än hade piskat skulle han inte reagenra på det ändå . Vissa hästar blir väldigt stirriga bara man visar spöt för hästen men min häst bryr sej inte om nånting . han är en unghäst som inte går frammåt riktigt , när vi fick honom gick han inte frammåt alls och vi har jobbat väldigt mycket med honom för att han ska lyssna och nu har han blivit VÄLDIGT duktig . men du ska inte lägga dig i hur jag rider min häst för jag vet att det är rätt så jag gör , men om du har nåt annat förslag kan väl du skriva det till mig ?

Jag blir helt matt när jag läser detta... :cry: Undrar varför han inte bryr sig om pisken??? Kanske fått för mycket.. Om det är såhär nu när han är ung,hur ska det sluta?? Det måste finnas andra sätt att få fram honom.Ta hjälp av nån duktig instuktör!!
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Börja samarbeta med din häst istället!!!! Det är det ridningen går ut på......
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Jaag_001 skrev:
Hej . det är mig du menar . jag vart på en clear round på valsäng häromdagen och piskade min ponny ganska rejält så antagligen är det mig du menar . Men jag kan ju säja dig en sak , att om du hade suttit upp på min häst så hade du inte fått fram honom ett steg och hur mycket du än hade piskat skulle han inte reagenra på det ändå . Vissa hästar blir väldigt stirriga bara man visar spöt för hästen men min häst bryr sej inte om nånting . han är en unghäst som inte går frammåt riktigt , när vi fick honom gick han inte frammåt alls och vi har jobbat väldigt mycket med honom för att han ska lyssna och nu har han blivit VÄLDIGT duktig . men du ska inte lägga dig i hur jag rider min häst för jag vet att det är rätt så jag gör , men om du har nåt annat förslag kan väl du skriva det till mig ?

det lät ju som en sund inställning till hästar :crazy:
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Vad är uppvinklat spö då? Alltså, hur ser det ut? Vad är rundslag samt tippning? Ingen vänlig själ som vill förklara? :confused:
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Jaag_001 skrev:
Men jag kan ju säja dig en sak , att om du hade suttit upp på min häst så hade du inte fått fram honom ett steg och hur mycket du än hade piskat skulle han inte reagenra på det ändå .

:eek: Varför piskade du då om han ändå inte reagerar på det? Det gör ju honom bara ännu mer "döv" för spöt och du blir trött i onödan?
Bevisligen lyssnar han litegrann på spöt då ni hoppade några hinder men, tycker du att det är ett bra sätt att få runt en häst på? Låter det vettigt? Är det inte otroligt jobbigt för dig också att sitta och blådriva och samtidigt piska med spöt?
Varför ut och tävla innan ni, bevisligen, är redo för det? Vad är det för vits med det om du inte får fram honom?

Tävlingar och träningar skall vara roliga, inte jobbiga, varken för häst eller ryttare. Varje ridpass ska inte vara en kamp där man slår hästen dit man vill...

Det finns en tråd i dressyr, hopp eller möjligtvis ridning forumet där någon hade en lat unghäst och efterfrågade tips till att få hästen att bjuda mer framåt och lyssna bättre på skänkeln, läs den tråden och fundera sedan över vad du gör och hur du gör, jämfört med tipsen, och rapportera sedan här vad du kommit fram till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 081
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
474
Senast: cassiopeja
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 338
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp