Hur mycket får man piska sin häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Ursäkta mig, men exakt hur dum är du?

Man slår INTE sin häst till lydnad, får du inte hästen att gå framåt utan att piska upp den, ta rådet och SLUTA RIDA!

Avskyr människor som RAPPAR sina hästar och tror att dom inte känner något.. Förmodligen har denna hästen fått så mycket stryk att han stängt av den känslan, men tänk på en sak.

Att varje gång du RAPPAR din häst så sänker du hans självkänsla, han ogillar dig mer och mer, du blir sämre och sämre ryttare, hästen blir förstörd för resten av dess existens.

Slå inte ett djur för att du inte kan rida hästen. Skaffa en gunghäst.

/Anna - måttligt arg på smartskallar som inte kan annat än våld.
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Jaag_001 skrev:
Hej . det är mig du menar . jag vart på en clear round på valsäng häromdagen och piskade min ponny ganska rejält så antagligen är det mig du menar . Men jag kan ju säja dig en sak , att om du hade suttit upp på min häst så hade du inte fått fram honom ett steg och hur mycket du än hade piskat skulle han inte reagenra på det ändå . Vissa hästar blir väldigt stirriga bara man visar spöt för hästen men min häst bryr sej inte om nånting . han är en unghäst som inte går frammåt riktigt , när vi fick honom gick han inte frammåt alls och vi har jobbat väldigt mycket med honom för att han ska lyssna och nu har han blivit VÄLDIGT duktig . men du ska inte lägga dig i hur jag rider min häst för jag vet att det är rätt så jag gör , men om du har nåt annat förslag kan väl du skriva det till mig ?


ojoj.. :crazy: vet f*n nästan inte vad man ska säja.. men vad har du för j*vla inställning igentligen!
'Spöet får endast användas 3 gånger på tävling! (det säjer alla här upp i alla fall.. och det verkar ju stämma för slår man fler gånger får man oftas till sägelse. )

Det finns ju en sak som heter rida! kanske skulle gå bättre om man gjorde de i stället för att piska..
för när man läser det som du har skrivit låter det som att spö är det enda sättet att få fram din stackars ponny på! Och unghästar ska man verkligen inte använda spöet som hjälp för att gå framåt, dom ska ju lära sig skänkel å sätte! inte nått j*vla spö! Det du lär hästen nu kommer den ju ha med hela livet!
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Nej, denna tjejjen skojar inte.
Jag har sett henne i verkligheten.
Och hon har medhåll i från föräldrar och tränare runt sig.
Och en inställning de har är att ingen "har med att göra"
hur det gör.
Denna inställningen gör en galen. Men som sagt, jag hoppas
att de som håller i tävlingar kan säga till så det blir stopp på
dessa galna ideer. Om de tiger, så händer inget.
Och sen får man acceptera att alla hästar vill inte hoppa.
Såg ett program med Malin Baryard igår. Hon skulle köpa häst.
Men vid provridning såg hon att den inte passade henne.
Och något hon tittade på vid prov var om hästen var hoppvillig.

Hoppas att denna tjejjen läser alla inlägg.
Tur att vi är många med samma inställning, då kanske det finns hopp.
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Finns det verkligen något hoppa att sådana människor ska ändra sig?
man börjar ju undra!!
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Blir ledsen när jag ser detta pga att meningen med ridningen är ett samarbete häst o ryttare emellan, o som min mamma säger, där kunskapen tar slut där tar våldet vid (hon har sett mkt skit genom åren)
Har själv precis fått hem en 3åring som ägarna inte får fram och som jag ska få "lite motor" i.
Jag älskar att jobba med unghästar för att dom är "oförstörda" o desto mer lättridna jag får dom desto roligare är det!
En ponny som piskas igång kommer att dövas i känseln o inte bara bli skänkeldöd, utan också aldrig lyckas med ev. tävling o dyl.

Du verkar inte veta hur du ska göra, så ett råd, lämna ponnyn till ngn som kan det här och vet hur man jobbar med unghästar! På ett proffisionellt sätt! Inte för din skull utan för hästens, elr be en duktig tränare om hjälp minst en gång i veckan.

Rid ut mkt! Gå bara på banan en gång i veckan elr nåt, det gör jättemkt!
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Jag tycker domarna har blivit mycket strängare de senaste åren, och att ponnyryttarna sköter sig bättre. Kanske bara på de tävlingar jag har varit på men så har jag uppfattat det, fast jag ser många på buke som ofta ser motsatsen. De lokala ponnytävlingar jag har varit på det senaste har domarna i princip bara tolerat ett rapp. De håller även koll på framridning/hoppning.
Tex blev jag varnad förra tävlingen (jag rider inte själv utan var med och hjälpte våra ponnytjejer att rida fram). En ponny fick nåt plötsligt ryck (lite typiskt ponnyer enligt min mening) och småstegrade invid staketet. Ryttaren är inte van att ponnyn gör så och kunde inte reda ut situationen själv. För att ingen skulle skada sig tog jag till slut tygeln i ena handen och spöet i andra och rappade till den en gång. Den flyttade sig från staketet och uppförde sig sedan perfekt. Men överdomaren var i närheten och kom genast fram och upplyste om att sådär får man inte göra. Kanske skulle låtit dem förstöra staketet istället :devil:
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Överdomaren kanske inte såg hela incidenten??
Utan kanske bara kom när du rappade till ponnyn.
Hehe ja det är lite ponnyfasoner :p
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

det är helt sjukt! De är va det är!! Vill man själv bli piskad då? För att man inte förtstår? Tänk om ens lärare skulle rappa till än varje gång man inte fattade??
Vad skulle du gilla de? Eller, det kanske hade varit en bra idee så du fattar hur din häst känner sig?
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Våld löser inget.
Du kanske borde träna seriöst i stället för att tro att den går av sej själv?
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Jaag_001 skrev:
men ni som verkar veta så mycket kan ju komma och rida min häst då ?! och du som sa att jag skulle ta råd av en tränare , Jag har en mycket ducktig tränare . hon och alla andra jag har tagit hjälp av säjer att jag ska göra på detta sättet . och det fungerar en vecka efter den tävlingen var jag på en annan och där gick han runt felfritt UTAN att jag behövde andvända spöt . så de blir ju bara bättre och bättre. men när jag fick honom gick han inte fram ett steg hur jag än gjorde DET GICK INTE . och nu kan jag hoppa en bana felfritt utan att andvända spöt , tycker ni ändå att jag har gjort fel ?! hur skulle ni ha gjort från början !?


Alltså- jag var inte där, så jag såg inte händelsen- jag känner inte Jaag_001 o jag känner inte hästen o er. men jag tycker att alla jämt överreagerar på såna här saker...

ibland MÅSTE man ta till hårdhandskarna för att lära hästen att nu e det allvar. En del hästar är tyvärr såna så de vet precis när det är tävling, de vet precis när ägaren är "snällare" än vanligt. j

ag känner en häst som var körhäst på elitnivå (shettis). ibland, när han inte var på humör så gick han inte alls fram i dressyren. så ägaren ÅNGRADE att hon på en tävling inte rappade upp han ett par hårda ggr så att han fattade att det inte bara är att lägga av sådär (han var pigg på framkörningen, men precis när han passerat dressyrstaketen o var inne på banan så bara "dog" han.. ingen bjudn. alls.

och hade hon den gången rappat till han så hade ju han lärt sig till nästa tävling- förhoppningsvis. men även i dessa situationer måste man tillrättavisa med känsla- för hästen måste ju fortfarande fatta o förstå efteråt.

samma med hoppning. hästar börjar fatta att de får gå ut efter ett par vägringar- de är ju inte dumma!

Jaag_001 skrev ju att de var på en tävling nästa vecka o det gick felfritt UTAN spöet! då måste det ju lönat sig! jaag_001 sitter säkert inte varje tävling o piskar upp hästen såhär (får vi ju hoppas) utan denna enstaka gång gav det resultat! ni andra kanske kan lära er.


MEN!
jag menar oxå att detta var ju UNGHÄST det handlade om. o det skrämmer ju faktiskt lite att en ung häst skulle vara seg osv... kanske gått för hårt fram med träning? ta det lugnt, hela vintersäsongen har ju just börjat!

som sagt- jag vet ej hela situationen- o det vet inte de flesta här heller som skriver arga kommentarer. ta reda på saker först--- alla e så snabba med att säga sitt!
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Spelar ingen roll hur situationen va! Om du måste piska din häst för att få den att utföra vissa saker har du gjort något fel. Och det som är mest skrämmande är att det är en ung människa som inte kan ha lika lång erfarenhet av hästar som en vuxen.
Så att försvara detta tycker jag är ännu värre... :devil:
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Ska man nu tillrättavisa sin häst gör man det inte på tävling. Och bara hennes inställning till det hela gör saken mycket värre.

Jag var på en lokal hopptävling i helgen och såg många fina A,b,c,d ponny ryttare i LD LC.
Men en ryttare kom fel på ett hinder, hästens hals rätt i huvet och gör illa näsan. ryttaren börjar gråta, det skulle nog vem som helst göra, för satan vad det gör ont!

Men, när smärtan verkar avtagit blir hon skitsur på hästen, rycker i munnen och beter sig som en småunge. Hästen vägrar hon piskar och rycker. Och mamman står där och tröstar?!!!
Hade det varit min unge hade jag rutit som F*N och dragit av ungen från hästen. Kan man inte kontrollera sig själv ska man inte låta det gå ut över hästen OAVSETT, hästen blev märkbart stressad och illa till mods.

Föräldrar borde ta i mer, får man lära sig hur man uppför sig, tar man även kontroll över sina känslor.
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

kaffekart skrev:
ibland MÅSTE man ta till hårdhandskarna för att lära hästen att nu e det allvar. En del hästar är tyvärr såna så de vet precis när det är tävling, de vet precis när ägaren är "snällare" än vanligt. j

ag känner en häst som var körhäst på elitnivå (shettis). ibland, när han inte var på humör så gick han inte alls fram i dressyren. så ägaren ÅNGRADE att hon på en tävling inte rappade upp han ett par hårda ggr så att han fattade att det inte bara är att lägga av sådär (han var pigg på framkörningen, men precis när han passerat dressyrstaketen o var inne på banan så bara "dog" han.. ingen bjudn. alls.

och hade hon den gången rappat till han så hade ju han lärt sig till nästa tävling- förhoppningsvis. men även i dessa situationer måste man tillrättavisa med känsla- för hästen måste ju fortfarande fatta o förstå efteråt.

samma med hoppning. hästar börjar fatta att de får gå ut efter ett par vägringar- de är ju inte dumma!

Nu tycker jag faktiskt att du är lite "dum" :smirk:

Du skriver att "hästen vet att ägaren är snällare på banan och därför tappar bjudning o gör inte som ryttaren/kusken säger"..


1. Om det nu är på det viset så måste ju ryttaren vara elak mot hästen hemma. Man blir ju inte snällare bara för att man tävlar.
Eller..? :confused:
Jag är då lika snäll hemma som jag är på tävling. Det är nog snarare tvärtemot isf, att jag kräver mer av hästen på tävling än vad jag gör hemma. (och då menar jag INTE genom att slå lr va dum mot den)

2. Vissa hästar lämpar sig inte för tävling, och tycker inte det är KUL.
Dessa hästar tävlar man inte med! Även om den nu har enorm kapacitet.
Eller så gör man det utan några större krav på den, tills den tycker det är roligt (om det går)

3. Om hästen lär sig vägra ut sej, det finns ju faktiskt de som gör det, men oftast brukar det vara av en anledning oxå.
Men det finns det träningstävlingar till, det är bara o åka ut på sånna där man FÅR ta sej runt hela banan.

Dessutom borde alla ha som vana (tycker jag iaf) att i de flesta fall hoppa första hindret innan man går ut från banan, så hästen inte avslutar med ett stopp. det är ju faktiskt tillåtet.
Eller träna mera.
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Nafayette skrev:
Antingen ljuger du nu eller annars har du en skruv lös.
I och för sig kan du även vara en bortskämd unge som inte har fått lära sig något vettigt alls.

Skulle jag se dig "grisa" på en bana som du beskriver för oss att du gör, så skulle jag ta ifrån dig spöet och rappa dig i baken.
För det verkar som ingen har lärt dig vad vett är.

Fy skäms på dig..snorunge. :mad:

AM
Håller med ovanstående inlägg, det var verkligen en vidrig inställning du har! Har du ingen som helst empati i kroppen? Det är absolut absolut förbjudet att behandla ett djur på det viset, och en unghäst?????? Hur tror du att den ska få förtroende för dig och för hoppning och ridning i största allmänhet. Din stackars ponny borde få komma till någon som förstår sig på, värnar, och älskar den!
Fy vad ledsen jag blir när jag tänker på det.... :devil: :devil: :devil:
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Jaag_001 skrev:
Hej . det är mig du menar . jag vart på en clear round på valsäng häromdagen och piskade min ponny ganska rejält så antagligen är det mig du menar . Men jag kan ju säja dig en sak , att om du hade suttit upp på min häst så hade du inte fått fram honom ett steg och hur mycket du än hade piskat skulle han inte reagenra på det ändå . Vissa hästar blir väldigt stirriga bara man visar spöt för hästen men min häst bryr sej inte om nånting . han är en unghäst som inte går frammåt riktigt , när vi fick honom gick han inte frammåt alls och vi har jobbat väldigt mycket med honom för att han ska lyssna och nu har han blivit VÄLDIGT duktig . men du ska inte lägga dig i hur jag rider min häst för jag vet att det är rätt så jag gör , men om du har nåt annat förslag kan väl du skriva det till mig ?



Herregud lilla människa!!!! vad gör du mot din UNGAPONNY??? den är ung, är du helt från vettet? och som sagt du borde kanske lära dig rida och som jag antar är du under 13 år eftersom du rider och tävlar b-ponny, det är en skam att det finns sådana ryttare som måste slå eller piska sina ponnyer/hästar för att få dom att göra någonting, usch o fy säger jag för sådana som dej! VIDRIGT!! :mad:
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Att piska sin Häst som BESTRAFFNING är inte tillåtet i någon form. Därimot får spöt användas som hjälpande/förstärkande av hjälper och tillrättavisning.
Vid förstärkande av hjälper kallas det tipping och är tillåtet 4 gr / bana. Detta menas med att du använder spöet när hästen hoppar.
Om du börjar spöa din häst på banan säger speakern till och i värsta fall blir du kallad till dommartornet, räkna då med en rejäl tillrättavisning.
Själv har jag inte blivit utsatt för detta men känner många som har, och tror mig, för allas trevnad, skulel det vara bra om alla tänkte efter en extra gång innan du låter vreden över ett isslyckande gå ut över din häst.
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

Nafayette skrev:
Antingen ljuger du nu eller annars har du en skruv lös.
I och för sig kan du även vara en bortskämd unge som inte har fått lära sig något vettigt alls.

Skulle jag se dig "grisa" på en bana som du beskriver för oss att du gör, så skulle jag ta ifrån dig spöet och rappa dig i baken.
För det verkar som ingen har lärt dig vad vett är.

Fy skäms på dig..snorunge. :mad:

AM

Jag vill inte säga ngt ang. hur hon behndlar sin häst för det jag inte jkag med att göra. Men jag undrar vf hon e bortskämt bara för att hon slår sin häst :confused:
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

va??! svarade du på mitt inlägg????
 
Sv: Hur mycket får man piska sin häst?

men ni som verkar veta så mycket kan ju komma och rida min häst då ?! och du som sa att jag skulle ta råd av en tränare , Jag har en mycket ducktig tränare . hon och alla andra jag har tagit hjälp av säjer att jag ska göra på detta sättet . och det fungerar en vecka efter den tävlingen var jag på en annan och där gick han runt felfritt UTAN att jag behövde andvända spöt . så de blir ju bara bättre och bättre. men när jag fick honom gick han inte fram ett steg hur jag än gjorde DET GICK INTE . och nu kan jag hoppa en bana felfritt utan att andvända spöt , tycker ni ändå att jag har gjort fel ?! hur skulle ni ha gjort från början !?

Men du.
Tänk såhär.
Om du skulle hoppa höjdhopp?
Och någon människa klappar till dig i arslet före bommen, skulle du då tycka att de va lika roligt att hoppa?
Och stannar du då för att de gjorde ont, så får du ännu mer pisk!
Skulle du då "spetsa öronen" (läs, fortsätta le) och göra om?
Skulle du det? Det tror inte jag.

Jag har en 11-årig palominovalack.
När jag tävlade för första gången i Timrå så fick jag klatcha till honom lite lätt på bogen före de flesta hinder då han var jätteseg och inte gick fram.
Dock inte SLÅ Utan lägga dit spöt som en förstärkning av skänkeln vid avsprånget.
I nästa klass (1m) så var han ännu värre. Efter två grova rivningar utgick jag på egen begäran för att han inte skulle tappa självförtroendet. Och han var då 10 (!) år.
Din häst/ponny är under 6 gissar jag. Kanske, hemska tanke, ännu yngre.
Vill du att han ska ha detta i minnet så fort han kommer in på en bana?
Ska ha hoppa hindren för att han är rädd för dig och ditt spö?
(Ungefär som att du skulle hoppa vadsomhelst hur högt det än va i höjdhopp, bara för att slippa pisk)
Eller vill du att han ska hoppa för att ni är ett team. Ett "Ett". Att han ska hoppa för att det är roligt.?

/Jasmine - med en hoppglad valack.
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
474
Senast: cassiopeja
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 338
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp