hur mycket tycker ni att hästen skall stå?

Tinuri

Trådstartare
hejsan alla bukisar!

en enkel fråga:

jag vet en häst som rids ungefär en timme per dag/sju dagar i veckan. denna häst rids inte så ansträngt, vissa turer kan endast bestå av lite trav och galopp, och resten skritt, men iaf. är inte denna häst värdig åtminstone en dag i veckan ledigt? han är ganska omuskulös och muskler bildas väl under riktiga lediga dagar.

skulle vilja höra era åsikter

ha en bra kväll!
:)
 
Sv: hur mycket tycker ni att hästen skall stå?

Varför ska hästar stå över huvudtaget? Går den inte mer än så finns det ingen anledning att ha en vilodag. Vilodagar är till för ryttarens bekvämlighet knappast hästens.
 
Sv: hur mycket tycker ni att hästen skall stå?

Jag tycker inte att hästen ska stå helt någon dag i veckan alls, det gör inte hästen gott att bara få stå still, en häst är byggd för att röra sig.

Om man vill ge hästen en dag att pusta ut, tycker jag att man kan ta en promenad eller göra lite ledarskapsövningar, men aldrig att hästen står helt..
 
Sv: hur mycket tycker ni att hästen skall stå?

Den hästen står alltså (eller knatar runt i hagen) 23timmar om dygnet. Vad ser du anledningen till vilodag?
Att hästen är muskelfattig beror nog snarare på felaktig fodring eller felaktig ridning än för mycket ridning.
 
Sv: hur mycket tycker ni att hästen skall stå?

Den hästen står alltså (eller knatar runt i hagen) 23timmar om dygnet. Vad ser du anledningen till vilodag?
Att hästen är muskelfattig beror nog snarare på felaktig fodring eller felaktig ridning än för mycket ridning.

Håller med precis! :bow:
 
Sv: hur mycket tycker ni att hästen skall stå?

Att hästen ska ha vilodag är ju inte alls enbart för ryttarens skull. Det är ju även för att hästens kropp ska hinna byggas upp.
Träning är nedbrytande - vila är uppbyggande! Så vila är också viktigt.
Men om hästen kanske inte går ute i hagen så många timmar/dag och ändå inte rids särskilt hårt alla dagar, så tycker jag att man kan rida varje dag.
En häst är ju faktiskt inte gjord för att ridas på heller.
 
Sv: hur mycket tycker ni att hästen skall stå?

Visst är det så men när hästen går så lite som den gör skrittas och travas ca en timma så tycker jag det irrelevant.
 
Sv: hur mycket tycker ni att hästen skall stå?

okej tack för svaren!!

som sagt så ville jag bara höra åsikter :)
 
Sv: hur mycket tycker ni att hästen skall stå?

Min häst är utav den sorten som trivs med motion varje dag, ändå går han i stor hage hela dagen. En vilodag för honom kan innebära att man skrittar ut i 30-40 minuter för att röra på sig, vilar helt gör han endast då vädret verkligen är urkasst(med upptaget ridhus) eller diverse orsaker såsom tappskor tex.
Och han mår prima.
 
Sv: hur mycket tycker ni att hästen skall stå?

jag låter inte min häst stå helt någon dag utan anledning heller, på hans vilodagar så skrittar jag kanske 40 min för hand eller uppsuttet om jag rider ut, han mår bäst av att få göra någonting och verkar nöjd bara av att få komma ut på en skrittrunda.

tycker de spelar stor roll också hur mycket dom går i hage, går dom i "normala" hagar och är uppstallade halva dygnet så tror jag hästarna endå mår bäst av att göra nåt varje dag, däremot är de ju inte bra att rida träningspass varje dag..
 
Sv: hur mycket tycker ni att hästen skall stå?

Om det bara är lättare motionsrundor som hästen trivs med ser jag ingen anledning att hästen ska vila. Men det beror från häst till häst om de ska ha en vilodag. Vissa behöver smälta saker efter en hård träning t ex, vila hjärnan och kroppen precis som man gör med unghästar.
Och andra hästar kanske trivs med att lata sig en dag eller fler dagar i veckan och då låter man dem göra det så man håller motivationen på topp.

Men om hästen är omusklad beror det nog mest på felaktig ridning eller troligare fodret.
 
Sv: hur mycket tycker ni att hästen skall stå?

muskelmässigt gör det nog varken från eller till, då är det mest för ryttarens bekvämlighet eller efter hårt arbete under en tid, därimot om hästen lär sig nya saker och är under utbildning eller liknande kan det nog vara nyttigt för hjärnan att få vila ibland eller bara göra saker den känner till, skynda långsamt liksom. min häst står numera flera dagar i veckan men det beror mer på min slarvighet och medryttarens tidsbrist än något annat, det påverkar inte hästen negativt så jag ser ingen anledning att få dåligt samvete över det :) det är nog individuellt från häst till häst VAD som är vila, hur mycket det behövs och hur hårt denna bör hållas igång
 
Sv: hur mycket tycker ni att hästen skall stå?

Tycker att hästen ska stå så mycket som den och ryttaren behöver. Ridningen ska vara kul och ingenting man ska känna att man måste göra vareviga dag!

Ella står allt ifrån 1-7 dagar i veckan beroende på läxor, väder och vilket humör jag och hon är på. Hon har t ex vart ledig nu i vinter, ända från November till början av Januari har vi bara ridit korta 5-10 minuterspass och arbetat från marken (kommunikation). Nu håller jag på att sätta igång henne igen och det går snabbt framåt, och både jag och hästen är pigga och glada.

Men kan förstå att vissa hästar behöver någon sorts stimulans varje dag, eller bli av med sin överskottsenergi. Speciellt dem som går inpackade i täcken i pyttesmå hagar utan hästkompisar...
 
Sv: hur mycket tycker ni att hästen skall stå?

jag brukade ställa av mina hästar 3 dagar i följd varannan eller varje månad men det funkar inte på mitt nuvarande fullblod:smirk: han måste ridas varje dag..
 
Sv: hur mycket tycker ni att hästen skall stå?

Det beror helt på hästen hur mkt den ska stå. Vissa trivs bäst med att rida lugnt nån timme varje dag , andra rider kanske lite hårdare o låter hästen stå en dag.

Min brukar vila 1 gång i veckan, men jag går nästan alltid med henne eller gör nåt annat så hon ialf får stimuleras lite i hjärnan.
Många i mitt stall rids varje dag men många vilar samtidigt 1-2 gånger i veckan.
 

Liknande trådar

Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 323
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 117
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 342
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 868
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp