Hur mycket...

Soffan är livsfarlig. Jag tar alltid stallet direkt efter jobbet - det går onödig dötid på att åka hem mellan och då blir jag alldeles för trött och lat. Jag behöver liksom hålla igång, så kan jag sitta i soffan en stund när jag är hemma från stallet för kvällen. Fastnar jag där efter jobbet så är jag rökt - då blir det inga hästar ridna om det inte är så att det är träning sent på kvällen så att jag har en anledning att cykla till stallet och rida senare. :D

Ja sätta sig är dumt :eek:
 
Jag jobbar för att ha råd med häst.

Och trotts att jag tjänar helt okej, så känns det som jag knappt har råd att köpa kläder på HM...
Då får du se över ekonomin för hästen?
Jag har valt att ha mitt halvblod på lösdrift som jag sköter själv. Betalar bara kostnaden för marken han går på vilket är väldigt billigt och hösilage.
Billigare stallplats alt. Lösdrift?
 
Jag tycker det låter som att det är mer som påverkar än bara jobbet.
Hur mår du, i allmänhet? Hur trivs du med din livssituation?

Jag tycker att det du beskriver snarare tyder på varningstecken för depression eller liknande, än att jobbet tar mycket energi av dig.

Annars är det väl väldigt olika hur mycket man orkar, jag har vänner med egna företag som jobbar i princip dygnet runt, sju dagar i veckan. Dock brukar det finnas ADHD-diagnoser inblandade, och de får mer eller mindre panik av att sitta still. ;) Jag är också egen företagare, samt bor på gård med stor hästverksamhet, så jobbet tar aldrig slut och allt jobb finns på hemmaplan. Men jag är inte en sån som klarar av att jobba konstant från morgon till kväll i längre perioder, utan behöver pauser då och då. Sen kan de pauserna vara allt från att se en film i soffan till att åka hemifrån och hitta på nåt helt annat, men att vara igång konstant över en längre tid fixar jag inte helt enkelt.

Sen kan även jag tappa lusten rejält till att hålla på i stallet, men det är främst för att jag har svårt att se det som ledig tid. Jag har jobbat i stall många år av mitt liv, längst tid i det utanför dörren, och gör det till viss del nu också, om än inte med själva stallsysslorna. Men jag stöter i princip alltid på kunder i stallet så det är sällan det blir lugn, ledig tid för mig själv. Så lusten att rida försvinner ganska ofta för min del, trots att jag har hästarna utanför dörren.

Ändå känner jag inte igen mig i det du beskriver, för det är inte orken som tryter till att utföra en hobby på helt ledig tid och få avbrott från jobbet och vardagen. Så jag ser som sagt andra varningssignaler i det du skriver. Jag kan givetvis ha fel, men jag tycker inte att det låter som att du "bara" inte har en massa extra ork utöver jobbet, jag tycker det låter som att det ligger annat i grunden.
Tyvärr så skulle det inte förvåna mig om det är en depression med i spelet också, har nog haft med det större delen av mitt liv. Försöker förändra och jobba med min livssituation så att jag ska vara nöjd med den, vilket har gjort att jag nyss har flyttat och bytt jobb, ihop om att jag ska må bättre. Men antagligen beror en del av tröttheten på att allt fortfarande är så nytt.
 
Då får du se över ekonomin för hästen?
Jag har valt att ha mitt halvblod på lösdrift som jag sköter själv. Betalar bara kostnaden för marken han går på vilket är väldigt billigt och hösilage.
Billigare stallplats alt. Lösdrift?
Tror inte att det går att komma mycket billigare undan när det gäller häst. Det går säkert att hitta billigare stall, men då skulle jag i stället behöva köra upp mer pengar. Har hästen väldigt nära hemifrån. Sen är hon billig i drift i övrigt, behöver inte massa extra foder tex. Så egentligen är det inte hästkostnaderna som gör att pengarna försvinner i alldeles för hög takt. Har börjat bokföra alla utgifter för att se vad det är som kostar så mycket i mitt liv.
 
Tyvärr så skulle det inte förvåna mig om det är en depression med i spelet också, har nog haft med det större delen av mitt liv. Försöker förändra och jobba med min livssituation så att jag ska vara nöjd med den, vilket har gjort att jag nyss har flyttat och bytt jobb, ihop om att jag ska må bättre. Men antagligen beror en del av tröttheten på att allt fortfarande är så nytt.

Förändringar och nya saker tar mycket energi, åtminstone för mig. I vintras förändrades mitt liv rätt mycket och hela våren har gått åt till att försöka vänja mig vid det nya. Nu hade jag visserligen jobbet som en fast punkt, ett jobb som är roligt, men intensivt. Men det gick långa perioder då gå till jobbet var allt jag gjorde om dagarna. Det är inte förrän de senaste månaderna (och framförallt efter semestern) som jag har börjat snurra igång mitt liv med mera fart igen.

Nu väljer jag noga att göra sånt som jag mår bra av och njuta av de små stunderna, som bad i solnedgången eller en trevlig fika med kollegorna på jobbet. Och jag lågprioriterar helt klart annat, som lägenheten. Jag har haft strykbrädan stående på tvären i hallen i tre veckor, så jag måste runda den för att komma in i köket eller vardagsrummet. :D Det är inte för att jag tycker att strykning är det roligaste som finns, utan för att den blev kvar och har sen funkat bra som avlastningsyta. Och jag upplever den inte som direkt störande, lika lite som jag tycker att disken i köket eller klädhögarna på golvet är störande. Jag vägrar att få dåligt samvete över att jag prioriterar bort ett välstädat hem. Jag är hellre i stallet, eller badar.
 
Håller med om soffan. När fölis var liten bodde de på annan ort så jag åkte endasts dit 1-3 ggr/veckan. Spenderade mer tid på jobbet och ffa i soffan. Och gud så trött jag blev!

Kan vara helst slut efter jobbet men då åker jag raka vägen till stallet och väl där återfår jag energin. Även mörka novemberkvällar. Att få använda kroppen och rensa knoppen. Sen åker jag hem och sover gott.
 
Håller med om soffan. När fölis var liten bodde de på annan ort så jag åkte endasts dit 1-3 ggr/veckan. Spenderade mer tid på jobbet och ffa i soffan. Och gud så trött jag blev!

Kan vara helst slut efter jobbet men då åker jag raka vägen till stallet och väl där återfår jag energin. Även mörka novemberkvällar. Att få använda kroppen och rensa knoppen. Sen åker jag hem och sover gott.

Det känns igen. Kan vara så trött att jag bara vill dö efter 30 timmar på jobbet. Så kommer jag till stallet och hela kroppen fylls med glädje, värme och energi och jag rider bägge hästarna, putsar, plockar och bara myser.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir)...
2
Svar
24
· Visningar
1 629
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 473
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
742
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 473
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp