Hur ofta gör ni nr 2?

Jag är också diabetiker och har dessutom "torr tarm" i släkten.

De som hjälpte mig när det var som värst var ett pulver som heter Importal (apoteket). Blandas med ett halvt glas vatten och dricks på kvällen. En påse/dag som underhållsdos och två påsar när det var kris. Smakar nästan ingenting, lite sötaktigt bara.

Men nu är du sannolikt helt förstoppad och då kanske det enda som löser det är laxermedel helt enkelt. Laxermedel ett par-tre dagar och sedan kan du hålla underhålla med Importalen efter det.
 
Han skrev ut ett lätt laxerande. Tog det när jag kom hem. Gick på toa kort därefter och har inte varit där igen sen dess.

Ska ta lite om jag märker att det går längre än 1½v mellan.

Får vi se om det hjälper magen igång och man akan avsluta annars blir det ytterligare en utredning.

Jag har väldigt låga blocvärden och just nu försöker de utreda varför. En sak i taget typ.

Men få¨r göra planerat nummer 2 framöver och hoppas på det bästa
 
Varför vänta så länge som 1½ vecka :confused: Bajsar man inte "av sig själv" så var 3:e dag kan nog vara bra att få tömma tarmen.
 
Det är helt normalt att inte sköta magen oftare än en gång i veckan, eller lite till. Så länge man MÅR BRA är det inga problem.
 
Jag har ganska bra kontakt med min läkare så jag kör på dennes rekommendationer.

Allt över 5ggr per dag och mindre än 1g vecka var "onormalt" och krävde lite hjälp enligt denne :)
 
Det är enligt läkaren onormalt att bajsa mindre än 1 gång/vecka. Då behövs hjälp på traven, men du är rekommenderad att gå minst 1½ emellan?
 
Enligt min läkare bör jag avvakta med laxeringen 1½v om jag inte märker att det kommer igång.

Ifrågasatte aldrig varför jag skulle avvakta så länge men upplever mig inte ha några problem med magen. Jag är inte direkt hård eller får ont i magen utan när det väl kommer så är det normalt eller vad man ska säga.

Kan ju vara att jag redan genomgås för att min mage inte alltid tar upp näringen som den ska och det gör att diabetesen blir lite lidande ( svårt att veta hur mycket insulin man ska ta om man ena dagen kan gå utan en enda enheten för att i nästa dag fyrdubbla)

Jag har bra kontakt med min läkare och hittills har denne enbart varit bra så just i detta känner jag inte att jag behöver ifrågasätta :)
 
Börjar allvarligt tro att det är mer fel på mig än vad jag anar.

Jag bajsar var tredje vecka. Förr så var det oftare men det har gått från "normalt" till var tredje vecka.

Jag har en läkartid idag (kontroll diab) och då tänkte jag ta upp detta men blir nyfiken på om det är fler som är likadana?

Jag är normalviktig, äter för det mesta ganska rätt och Nej jag äter inte för lite.

Fukost/lunch/middag/mellanmål/kvällsmat i normala portioner.

Någonstans borde ju maten ta vägen?

måste bara fråga .. det måste ju vara en enorm mängd som ska spolas ner i toaletten? Vet ju hur pass mycket det ändå är när man går var 3dje dag. Om du har 3 veckors samlad skit så måste det ju i princip bli stopp i toan? O_o
 
Jag var på husvagnssemester för massooor år sen , vi var borta i 3 veckor o jag bajsade inte på hela tiden och hade inte ont i magen eller nåt heller, men jäklar när jag kom vid ytterdörren vad det drog på :D
 
..min som bajsade var 9:e dag när han var spädbarn och det var "normalt" -- och det kom inte för niodagar när det var dags heller , utan normal mängd
 
Börjar allvarligt tro att det är mer fel på mig än vad jag anar.

Jag bajsar var tredje vecka. Förr så var det oftare men det har gått från "normalt" till var tredje vecka.

Jag har en läkartid idag (kontroll diab) och då tänkte jag ta upp detta men blir nyfiken på om det är fler som är likadana?

Jag är normalviktig, äter för det mesta ganska rätt och Nej jag äter inte för lite.

Fukost/lunch/middag/mellanmål/kvällsmat i normala portioner.

Någonstans borde ju maten ta vägen?
Jag märket för något år sedan att jag började skita väldigt sällan. När det väl kom var det några ynka pluttar och det kändes som om jag inte riktigt tömde mig. Började googla och leta och läsa.
Jag är 45 och har läst att vid klimakteriet kan magen få det svårare. Jag är ännu inte i klimakteriet (och hopas det dröjer riktigt länge) men kanske har det med åldern att göra.
Jag äter fiberhysk 1 tsk varje måltid (smakar tapetklister.....)och till det 2 glas vatten, chiafrön 1-2 ggr/dag och minst 1 grönsakssmootie om dagen. Bara gröna ovanjord grönsaker. Inte så man jublar när man äter det men min mage går som på räls nu. Bajsar 1 gång om dagen och det känns som att jag får ur mig ordentligt. Har även märkt att min signal för skiteri är myyycket svag. Jag går upp lite tidigare på morgonen, dricker kaffe och sitter och väntar. Efter en stund känns en svag, svag känsla, nästan som om det bara är en prutt, då går jag direkt och jublar när det är över.
gulan
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Skriver under anonymt inlägg för nu har jag fått nog! Jag har under lång tid dvs hela livet mått psykiskt dåligt men det har bara...
Svar
11
· Visningar
1 702
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 374
Senast: Luleå
·
Småbarn Ja, hur ser en matdag ut för era småbarn (cirka 2-3 år gamla)? För Vikke, som är 2,5 år, blir det lite olika beroende på om han är på...
Svar
7
· Visningar
5 612
Senast: lobell
·
Småbarn Många vet redan att jag har varit orolig tidigare för vikten på lillskruttan när hon bytte kurva. Men nu har hon legat vid de senaste...
Svar
19
· Visningar
1 366
Senast: Luna10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp