Hur ofta äter era barn (2-3 år)?

Freddie

Trådstartare
Ja, hur ser en matdag ut för era småbarn (cirka 2-3 år gamla)? För Vikke, som är 2,5 år, blir det lite olika beroende på om han är på förskolan eller inte. Han går på förskolan mellan 9-15 under vardagarna.

Vardag:

07.00 Frukost hemma (En smörgås, ett glas mjölk, en banan).
11.20 Lunch på förskolan (Han äter ofta minst två rejäla portioner).
14.30 Mellanmål på förskolan (Smörgås, kräm eller liknande. Jag skulle önska att de skippade krämen :angel:).
17.00 Middag hemma (Tex lax och ris med grönsaker. Vatten att dricka. Ibland ett äpple till efterrätt).

Under helgerna:

07.00 Frukost (Se ovan).
10.00 Mellanmål (En frukt, ibland ett glas mjölk till).
13.00 Lunch (Äter oftast en stor portion, dricker mjölk till).
17.00 Middag (Se ovan).

Vikke har inte druckit välling sedan han var ett år och han äter ingenting efter middagen.
 
Sv: Hur ofta äter era barn (2-3 år)?

Jim som är 2 år och en månad

Vardag

08:00 Frukost på fsk
12:00 Lunch på fsk
14:30 Mellis på fsk
18:00 Middag hemma en ok portion.
Alltid fri tillgång på frukt.(kan bli ett äpple)

Helg
08:00 Frukost, oboy, macka, gröt med sylt/eller yoggi
12:00 Lunch (oftast är vi ute och går och roar oss så en hamburgare, varmkorv, pizza med mjölk)
15:00 Mellis( banan, yoggi)
18:00 Middag hemma en ok portion av det vi äter.
 
Sv: Hur ofta äter era barn (2-3 år)?

Mina är 2 år och ......tja, de blir 3 år i april. :angel:

De är hos dagmamman 3 dagar i veckan och då äter de såhär:

7.30 Frukost
ca 9.30 Frukt
11.30 Lunch
14.30 Mellis

Mellan jag hämtar och middagen så brukar det bli en frukt eller grönsaksstavar för att hålla ordning på blodsockret.

18.00 Middag

Övriga dagar ser lite annorlunda ut tidsmässigt. Vi är riktiga sjusovare så matschemat blir ofta förskjutet en del när vi inte har tider att passa. Men vi brukar få in både frukt och mellis även på helgerna. :laugh:

/Timsetim
 
Sv: Hur ofta äter era barn (2-3 år)?

Grabben blir 3år i mars och har alltid varit tunn och energisk.. Och känslig för dippar i blodsockret.

8-8.30 frukost
10-10.30 mellanmål
11.30 -12 lunch
15-16 mellanmål
17-17.30 middag
18.30-19.30 välling och sen sova.

Vi har samma rutiner veckorna igenom. Han är på dagis mellan 9 och 14 ti, ons och to.
 
Sv: Hur ofta äter era barn (2-3 år)?

Oj, Alva (2 år och 2mån) äter nog ganska ofta. :) Men det märks direkt på humöret om det går för länge mellan målen.

6-8 Välling (håller på att trappa ut den).
7.30-9 Frukost
(ev frukt)
11.30.12.30 lunch
14.30-15.30 mellanmål
17-17.30 middag
19.30- 20 välling och sen sovdax

Tidiga tiderna är om hon ska till dagis, de andra om vi är lediga. På dagis har de även fruktstund mellan frukost och lunch. Vällingen innan frukost är nere på ca 1 dl nu och ska snart tas bort.
 
Sv: Hur ofta äter era barn (2-3 år)?

Min treåring går på dagis två dagar i veckan, onsdag och torsdag. Övriga dagar ser ut såhär.

8-9 Frukost. Gröt/fil, oftast en smörgås till.
Förmiddag: Ibland en frukt.
Lunch (13-tiden): Lagad mat, ofta fisk eller kött med potatis/pasta/ris och någon grönsak till.
Eftermiddag: Ibland en frukt
Middag (18-18.30 oftast) Se lunch

Sedan äter han inget mer på kvällen, välling slutade han med strax efter ett års ålder.
 
Sv: Hur ofta äter era barn (2-3 år)?

Min son på 2 år (snart 2 år och 4 månader) är på dagis tis, ons, tors 8.30-11.30 men ätandet ser ungefär likadant ut som när han är hemma.

Vaknar runt 6 och får välling i vår säng
Runt 7.30-8.30 äter vi frukost (vid 7.30 när han ska till dagis) ibland är det en macka, frukt, fil... Ja vad vi nu har hemma och han är sugen på
Ca 10 är det frukt på dagis, brukar vara nåt liknande här hemma.
Ca 11.30-13 är det lunch här hemma. oftast är det rester från nån dag tidigare. Består av lagad mat.
Em ca 15 ev frukt eller macka...
Ca 18 middag, som består av lagad mat.
 
Sv: Hur ofta äter era barn (2-3 år)?

Jag har en 2 1/2-åring och en 1 1/2-åring som äter

Frukost: 7-9
En flaska välling om han vaknar innan 7
1 ostsmörgås och 1 mugg O Boy

11-12
En banan och en flaska välling

16.00 En frukt och en smörgås

18-19
Middag, äter allt som vi vuxna äter, gärna kött och potatis

21-22
Välling
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 247
Senast: mrkarisma
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 280
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Hej. Jag gissar att det finns många mat och dietkunniga personer här, så jag slänger in en fråga om mat. Jag har problem med att hålla...
2
Svar
29
· Visningar
1 877
Småbarn Dottern 2 år, har sedan hon föddes haft lätt för att kräkas det blev dock bättre när hon gick över till fast föda (jag var likadan som...
Svar
4
· Visningar
924
Senast: Apollo 13
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp