Hur ofta kräks katter?

Jenka

Trådstartare
Konstig rubrik kanske och det optimala är väl "aldrig", men vad är normalt?

Äldsta katten här hemma (10årig huskatt) har börjat kräkas lite för mycket senaste tiden tycker jag, och nästan alltid bara vätska/slem trots fri tillgång på mat.
Ska ringa veterinären, undrar mest vad som kan räknas som normalt.
 
Mina spyr nästan aldrig om det inte handlar om hårbollar och då är det oftast semilånghåret som ätit gräs. Korthåret kunde spy lite då och nu när hon var ung eftersom hon hetsåt men det har sas vuxit bort.
 
Här kräks det någon gång i månaden. Mest hårbollar men ena katten är på vissa växter ibland och då kommer de upp.
Jag har långhåriga katter som går ute i rastgård och tuggar gräs så det kommer upp ibland.

Värsta jag varit med om var för två månader sen när den ena katten kräktes och sprang samtidigt. 6 meter lång blev märket på golvet. :S
 
Min katt har ibland svårt att få upp hårbollarna, och då kan kan kräkas magsaft ett par gånger innan han lyckas. Normalt antal hårbollar för honom verkar vara ca 2st/månaden, ibland nån mer ibland lite mindre. (I somras, när han flyttade till mig, hade han haft det väldigt psykiskt jobbigt/stressad ett tag och fällde extremt mycket päls. Då kräktes han ofta - emellanåt varje dag.)

Min katt är korthårig.
 
Min långhåriga katt kräks också 1-2ggr/månad. Hårbollar alltså samt lite magsaft då de antagligen inte kommer upp direkt.
 
Hon har fällt mycket tidigare. Har blivit bättre nu efter foderbyte dock. Jag ser extremt sällan hårbollar. Sambon tycker dock inte att det är "tomt" lika ofta som jag, och det händer att hunden slickar upp det (men hår är jag skeptisk till!).

Nåja, vad kan det vara då? Eller snarare, vad ska jag se till att veterinären kollar?
 
Konstig rubrik kanske och det optimala är väl "aldrig", men vad är normalt?

Äldsta katten här hemma (10årig huskatt) har börjat kräkas lite för mycket senaste tiden tycker jag, och nästan alltid bara vätska/slem trots fri tillgång på mat.
Ska ringa veterinären, undrar mest vad som kan räknas som normalt.

Vet inte om dina katter ät ute men en av mina kräktes upp mask, när vi hade tappat kollen på avmaskningen. Annars kräks de i princip aldrig, vad jag vet.
 
Min långhåriga kräks, förutom hårbollar, om hon ätit för mycket kattgräs eller blötmat med lamm, lax eller räkor (räka i bare går bra).

Liten skräckhistoria om kräkande katt. En kompis hade en katt som kräktes väldigt mycket (alltså VÄLDIGT mycket, dagligen). Det visade sig att diafragman var trasig :crazy:
 
Konstig rubrik kanske och det optimala är väl "aldrig", men vad är normalt?

Äldsta katten här hemma (10årig huskatt) har börjat kräkas lite för mycket senaste tiden tycker jag, och nästan alltid bara vätska/slem trots fri tillgång på mat.
Ska ringa veterinären, undrar mest vad som kan räknas som normalt.
Så har mina katter gjort när de har problem med njurvärdena, kräkts vätska enbart. Antagligen för att de dricker för fort på tom mage.
 
Isola kräks om hon varit på vissa krukväxter, ätit gräs eller när hon har någon hårboll. Det rör sig om kanske en handfull gånger per år, skulle det hända utan uppenbar anledning skulle veterinär kontaktas.
 
Men blää, njurvärden lät ju inget kul :(

Innekatter, bra allmäntillstånd och brukar inte bry sig om krukväxter. Dricker gör hon en del dock.
 
Min katt är innekatt på heltid (med balkong i sele sommartid), har inga krukväxter som är giftiga (ampellilja äter han - funkar som kattgräs) och är kollad för både mask och andra parasiter (Vidilab + SVA) - inga parasiter som bråkar med magen.
Däremot utsattes han för stress/trauma innan han flyttade till mig, och då pajjade hans mage. Troligast fick han en inflammation/infektion i tarmen, då magen pajjade igen precis då han flyttade till mig, och kan inte längre äta maten som han "alltid" ätit (Mjau blötmat, även provat Bozita). Han har behandlats för tarminflammation och äter nu Pussi + veterinärfoder (blötmat). Under tiden han var dålig kräktes han också emellanåt, även utan hårbollar (efter att fällningen lugnat sig), troligen pga stress och för att magen var orolig (medan han var dålig gick han också runt och jamade ganska mycket. Han var aldrig öm i buken eller så, men han blev märkbart lugnare i sig då han fick medicinen och den verkade). Nu bor han hos kattvakt (jag bor utomlands sedan ca en månad och blir borta en månad till), där han kräkts några gånger (både lite mat, lite hår och lite magsaft) i början - han fick ett speciellt torrfoder för att stabilisera magen så att avföringen skulle hålla sig fast - kräkningarna gav dock med sig då han började få sin blötmat igen och jag tror att de hade att göra med stress över miljöombytet helt enkelt. Han verkar ha en känslig mage som lätt blir irriterad.

(Katten är kollad regelbundet av veterinär sedan han kom till mig, pga ovan nämnda, och som sagt också behandlad. Förhoppningsvis klart nu; nästa steg är att gå in i tarmen för att kolla efter kronisk tarminflammation. Om han skulle bli så dålig som han var innan igen.)
 
Mina katter kräks sällan, har kräkts mask :yuck: en gång. Annars har det hänt när dom fått kött nån gång, fast då berodde det nog mest på hetsätning för att det var så gott och för att den ena tydligen åt upp bägge katternas mat...den ena är kräsen och ratar fint kött och vill hellre ha sitt torrfoder...:grin:
 
Men blää, njurvärden lät ju inget kul :(

Innekatter, bra allmäntillstånd och brukar inte bry sig om krukväxter. Dricker gör hon en del dock.

Ökad törst och frekventa kräkningar är typiskt för njursvikt. Även diabetes och överfunktion av sköldkörteln är vanligt. Kan också vara problem med magkatarr, IBD, cancer, lever/gallblåsa etc.

Är katten mager eller överviktig? Hur är aptiten? och allmäntillståndet - trött och hängig eller stressad och orolig?

Låter bra med en koll hos veterinären. Bra om du tar med dig ett färskt urinprov på en gång så kan du få svar snabbare (diska ur en låda, lägg popcornmajs istället för kattsand och stäng in katten med lådan i ett rum. När den har kissat samlar du upp urinen i en ren burk, provet får ej vara äldre än 4 timmar).
 
Jag har två katter. En kräks regelbundet och har gjort så sedan hon var liten. Den andra kräks aldrig. Så jag tänker att det är individuellt. Jag reagerar inte när min kräkfia spyr sin månadspya men om den andra skulle kräkas mer än en gång på kort tid skulle jag uppsöka veterinär.
 
Min stora kräks normalt bara hårbollar, rätt sällan. Den lilla kräks oftare, och är överhuvudtaget oftare sämre i magen, men så får han i sig fler konstigheter. Är han hungrig äter han bl.a. jord från blomkrukor... Men skulle någon av dom börja kräkas mer frekvent skulle jag nog ringt veterinären och rådfrågat.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 011
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 192
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
951
Senast: Bison
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
650
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp