Hur ofta kräks katter?

Ökad törst och frekventa kräkningar är typiskt för njursvikt. Även diabetes och överfunktion av sköldkörteln är vanligt. Kan också vara problem med magkatarr, IBD, cancer, lever/gallblåsa etc.

Är katten mager eller överviktig? Hur är aptiten? och allmäntillståndet - trött och hängig eller stressad och orolig?

Låter bra med en koll hos veterinären. Bra om du tar med dig ett färskt urinprov på en gång så kan du få svar snabbare (diska ur en låda, lägg popcornmajs istället för kattsand och stäng in katten med lådan i ett rum. När den har kissat samlar du upp urinen i en ren burk, provet får ej vara äldre än 4 timmar).

Men blää. Vad kan det vara som är enkelt ofarligt då? :(

Nåja, om man ska ta ut saker i förskott. Njurproblem= specialkost, eller hur? Kan fyraåriga, friska och lite spinkiga katten äta samma?
Förresten är det väl protein snålt som gäller då om jag minns rätt? Kan symtomen ha ökat pga foderbyte (mer kött bör ju ha högre protein bara antar jag).

Hon är i ok hull, snarare på övre gränsen. Tycker hon alltid (känt henne 2-3 år, sambons katt) druckit rätt mycket så det är inget som kommit över en natt.

Hon är precis som vanligt. Äter bra, busar med andra katten, älskar kartonger, lika kelig som vanligt, väcker oss ibland på tidiga mornar (brukar gå i perioder). Bra i magen, har på senaste tiden blivit bättre i pälsen (pga foderbyte? ) jämfört med att tidigare fällt konstant.

Tack för tips om urinprov. Lika bra att försöka få med sig, lät ju som att det kan bli en intressant uppgift dock.
 
Men blää. Vad kan det vara som är enkelt ofarligt då? :(

Nåja, om man ska ta ut saker i förskott. Njurproblem= specialkost, eller hur? Kan fyraåriga, friska och lite spinkiga katten äta samma?
Förresten är det väl protein snålt som gäller då om jag minns rätt? Kan symtomen ha ökat pga foderbyte (mer kött bör ju ha högre protein bara antar jag).

Hon är i ok hull, snarare på övre gränsen. Tycker hon alltid (känt henne 2-3 år, sambons katt) druckit rätt mycket så det är inget som kommit över en natt.

Hon är precis som vanligt. Äter bra, busar med andra katten, älskar kartonger, lika kelig som vanligt, väcker oss ibland på tidiga mornar (brukar gå i perioder). Bra i magen, har på senaste tiden blivit bättre i pälsen (pga foderbyte? ) jämfört med att tidigare fällt konstant.

Tack för tips om urinprov. Lika bra att försöka få med sig, lät ju som att det kan bli en intressant uppgift dock.
Om du går till veterinären så tar de ett blodprov och du får med dig ett litet kitt att ta urinprov med (specialsand, provrör och pipett att ta upp kisset med), ibland tar de urin ur katten på plats med.

Det går bra för båda katterna att gå på njurkost, den är lite extra fet. Min katt är också jättefin i hullet, pigg och glad, glansig i pälsen, hungrigare än det mesta osv. Han har bara lite över gränsen för dåliga njurvärden. Hans bror som gick bort för några år sedan pga av dåliga njurar (medfödd defekt) hade fin glansig päls in i det sista och var så länge han var någorlunda frisk, pigg och glad då hade han ändå ordentligt tråkiga värden. Däremot åt han dåligt och var smal (men ej mager) och drack och kissade mycket.
 
Blodprov visar mycket riktigt på njurarna :/ det lät dock på veterinären som att det inte var någon större anledning till oro.
Vi ska byta till njurfoder och så vill de ha in urinprov för att se var i njurarna problemet sitter. Helst ska det vara så färskt som inom 30-60 min. Kan ju bli intressant...

Blodprovet visade även små tecken på infektion som skulle kunna sitta i nosen, men det blir nästa steg efter njurarna då.
 
Njurfoder förresten, några tips?
Ska såklart fråga när vi är där och handlar men glömde det nu när han ringde om provsvaren. Vet att det skilde en del på allergifodren sen hundens utredning, tänker att det skiljer på njurfoder också?
 
Njurfoder förresten, några tips?
Ska såklart fråga när vi är där och handlar men glömde det nu när han ringde om provsvaren. Vet att det skilde en del på allergifodren sen hundens utredning, tänker att det skiljer på njurfoder också?
Jag kör hills k/d eller royal canin renal, de är väll de som är lättast att få tag i.
 
Njurfoder förresten, några tips?
Ska såklart fråga när vi är där och handlar men glömde det nu när han ringde om provsvaren. Vet att det skilde en del på allergifodren sen hundens utredning, tänker att det skiljer på njurfoder också?

Oavsett märke, kör på blötmat om du inte redan tänkt i de banorna. Isola är ju bara "lite" njurkatt, men med en lite stöttande medicin och endast blötmat (inte njurmat då hon är allergisk) så mår njurarna prima. :)
 
Liten uppdatering då där vi fick oväntat svar på urinprov (efter mycket om och men) som inte visade några tecken på njurproblem utan bara uvi. Så nu har vi nyss avslutat en väldigt illa omtyckt antibiotikakur. Hon blev lite dålig i magen sista dagarna men det börjar gå över så nu får vi se om hon är bättre eller om symtomen finns kvar. Har inte helt förstått ifall kräkningar kan vara symtom på uvi?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 012
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 192
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
951
Senast: Bison
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
650
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp