Hur ofta lämnar ni eran hund ensam?

Väldigt olika hur mycket mina lämnas ensamma faktiskt. Vissa dagar jobbar jag bara ett pass (4 timmar) och ibland två. Ibland ledig. Restid till och från jobbet är drygt 30 min.

Oftast är de med på jobbet. Då får de både vara med i lagån och ligga i bilen (vilket är uppskattat, de blir ganska trötta). Ibland är de hemma med syrran som hundvakt och någon gång har de varit hemma själva de 5 timmarna. De brukar slappa och sova under tiden.

Hanen är en sådan som sover lugnt och fint och det kvittar om han är aktiverad eller inte. Han är lika lugn och nöjd av att vara själv ändå. Tiken däremot är det bra om hon fått en längre promenad innan om hon ska vara själv en längre stund. Inte för att hon egentligen hittar på dumheter. Hon har aldrig bitit sönder någon eller går runt och är rastlös. Men då hon fortfarande är ung vill jag gärna att hon ska vara lite trött innan ändå.

De är dock sällan helt själva, har nästan alltid varandra. Men har hänt att jag bara tar med tiken till jobbet och hanen får stanna hemma, tror han tycker det är skönt med lite egentid, speciellt om tiken har varit en pain in the ass :D då kan hon få följa med och röja av sig på jobbet och hanen vara själv.

I övrigt gör jag väldigt sällan något på fritiden som gör att hundarna inte kan följa med. De är välkomna hos vänner och följer med i stall och på ridtur och jag går typ aldrig ut och äter/festar. De få gångerna det händer så får de antingen vara hos hundvakt eller ensamma dom timmarna :)
 
Jag jobbar kontorstider och min sambo har varierande över hela dygnet, så ofta behöver hon inte vara själv alls eller någon överlappande timme. Ibland krockar våra tider men då blir det max 4-4,5 timmar själv, alternativt fixar vi hundvakt. Hon är så morgontrött så någon extra aktivering på morgonen får hon inte, däremot kanske på kvällen innan om vi vet att morgondagen "blir tråkig" :p
 
Vi är båda studenter, vilket har lett till att våra hundar sällan varit ensamma, utan bara några få timmar då och då. Vi försöker helt enkelt pussla med våra scheman så gott det går för att de ska slippa vara ensamma för mycket.
Nu under sommaren arbetar vi båda, samnon har dock mycket varierande tider så oftast är de inte själva mer än någon enstaka timme. Några dar har det kört ihop sig totalt när vi båda jobbar dag och de har då klarat 6 h själva utan att det varit några problem, dock skulle jag inte vilja lämna dem så länge på regelbunden bas.
Labradoren vet jag klarar att vara ensam utan problem då han är väldigt trygg i sig själv och sover bort tiden, vår golden ogillar situationen lite mer.
De aktiveras redan mycket så det blir inget extra när de ska vara själva längre stunder.
Den dagen vi börjar jobba och om vi då inte har möjlighet att pussla ihop våra scheman på ett bra sätt kommer vi titta på dagis, dagmatte alt hundgård helt klart, jag skulle aldrig kunna arbeta en hel dag med gott samvete om jag visste att de var hemma själva. Dessutom tycker jag inte om att bara gå hem för att rasta då jag upplevt att det tillför en stress när man kommer och sen går direkt igen, så de kommer aldrig lämnas längre stunder än så de inte behöver rastas.
 
Detta ämne har väl egentligen tjatats om många gånger, men det var ett tag sedan nu, och nya medlemmar kommer ju hela tiden, så skulle ändå vara kul att läsa om hur ni har det med detta.

Jag lämnar min hund väldigt sällan, vilket ger mig tycka-synd-om- känslor, när jag väl gör det. Hon är med mig på nattjobbet, alternativt har nattmatte. Visst är hon hemma själv någon/några gånger i veckan när jag handlar, går till frissan, tandläkaren eller vad det nu kan vara, men då handlar det om 1-2 timmar vid varje tillfälle och mer sällan.

Nu är det semester, och det har blivit lite mer än vanligt. Det har handlat om några "gå ut och äta och ta en öl"-kvällar, då jag lämnat henne ca 4 timmar. Det har blivit någon kväll med bilbingo, även då ca 4 timmar och även att jag gjort ett par tjänster ( städat hos en äldre människa, vart chaufför i några timmar mm). då hon fått vara hemma. Hon har inga problem att vara själv, men jag får ändå så dåligt samvete att jag lämnar henne. Inser ju att det är mina ideer i huvudet som spökar, det är inte ofta hon blir lämnad, det finns de som har det mycket värre och någonstans inser jag väl att jag måste få vara människa och inte bara hundägare 24/7.

Så, hur känner ni, hur mycket lämnas er hund ensam, hur mycket är ok? Anstränger ni er mer med aktivering före och efter att ni lämnat hunden ensam, eller är det som vanligt? Här går också tankarna lite. Jag går/aktiverar gärna lite mer innan en tex utekväll för att hon ska sova när jag är borta. Säg att jag är borta mellan 18-22, kommer hem, går en kort promenad och sen ska vi sova ( igen för henne, som sovit hela kvällen). Däremot går vi aldrig någon promenad sent på kvällen i vanliga fall, då är det bara ut och kissa på gården som gäller. Konstigt hur man tänker, men alltid skönt att höra hur andra gör :-)

Det varierar lite. Jag brukar alltid ha 2 hundar. Men nu har jag bara en sen ca en månad. Då känns det värre att lämna henne själv.
Jag kan ju ha med mig mina på jobbet sas iom att jag jobbar som tränare(häst). Men de kan ju då lämnas en stund i sadelkammare, fik eller bil etc. Ibland kan de lämnas hemma.
Det kan bli dagligen och det kan vara inte alls under någon månads tid. De lämnas då själva max ca 4-5 h.
 
Mina är nog ensamma nåt tillfälle de flesta dagarna i veckan. Vissa dagar bara när vi går och handlar, andra halvdagar när vi jobbar.
Som mest 5-6 timmar och inte dagligen. Blir det mer har de dagmatte.

Jag aktiverar oftast inget särskilt utefter att de ska vara ensamma, men visst har jag bättre samvete om de är välaktiverade när de ska vara ensamma länge. Å andra sidan hinner jag sällan med all aktivering jag vill efter ensamtiden.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 164
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 943
Senast: ako
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 279
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp