Bukefalos 28 år!

Hur ofta tvättar ni bilen?

Alos

Trådstartare
Hur ofta tvättar ni bilen och hur ofta bör man tvätta bilen? Visst bör man tvätta den ganska ofta under vintern pga salt på vägarna?

Jag tvättar min alldeles för sällan. Denna vintern har jag tvättat 2 ggr (med undertvätt) men innan dess minns jag faktiskt inte sist jag tvättade den :o
 
Hur ofta tvättar ni bilen och hur ofta bör man tvätta bilen? Visst bör man tvätta den ganska ofta under vintern pga salt på vägarna?

Jag tvättar min alldeles för sällan. Denna vintern har jag tvättat 2 ggr (med undertvätt) men innan dess minns jag faktiskt inte sist jag tvättade den :o
Jag tvättar alltid med högtryckstvätt på macken. Tvättar minst 1 g/mån. Under vintern blir det betydligt oftare. Under en period hade jag som vana att tvätta bilen varje fredag. Det gav en härlig fredagskänsla att inleda helgen med en strålande blank bil! :D
För mig är det en sport också att hinna klart på en polett (20 kr/7 min). Det går lätt om man tvättat regelbundet för då behöver man bara spruta av skiten. Det är kul att tvätta bil! :D :o
 
ehum....

Förra bilen såg jag på facebook att det gick ett år emellan tvätt. Sambon har nyare bil så 1 gång månad om inte oftare.

Jag har skruttibangbang bilar som dessutom körs x antal mil i veckan på lerig grusväg så min bil är numer brun. Ingen lust att tvätta den när det ser ut som om man kört skogsrally direkt efter tvätt.

Vet att jag tänker fel men hoppas att när jag skaffar "ny" bil så blir det roligare att tvätta.

Städa den invändingt gör jag gärna för att få en fräsch känsla men tvätta...
 
Hur ofta tvättar ni bilen och hur ofta bör man tvätta bilen? Visst bör man tvätta den ganska ofta under vintern pga salt på vägarna?

Jag tvättar min alldeles för sällan. Denna vintern har jag tvättat 2 ggr (med undertvätt) men innan dess minns jag faktiskt inte sist jag tvättade den :o
Minst en gång i veckan, ofta fler.
 
Brukar bli några gånger per år, främst på vinterhalvåret. Nu råder vattenbrist i kommunen så vi har nog inte tvättat bilen sen sent i höstas, vi väntar på ett bra läge att tvätta när vi är i någon annan kommun.
 
Blir innan besiktning av bilen och 1 eller 2 ryck utöver det dock aldrig på vintern då jag bara lyckas med att dörrarna fryser fast vid minus om jag gör det.
 
Vad finns det för risker med att inte tvätta bilen?

Ser att alldeles för många har samma vana som mig, dvs typ tvätta en gång om året (knappt) :D
Även om jag "skärpt" mig denna vintern.

Tycker det är sjukt dyrt att tvätta bilen :eek: Men är ju också snål student och alldeles för okunnig (läs lat) för att handtvätta med högtryck eller liknande. Jag ställer bara in bilen i en automatisk tvätt och trycker in koden. Tycker det är lagom avancerat!
 
Vad finns det för risker med att inte tvätta bilen?

Ser att alldeles för många har samma vana som mig, dvs typ tvätta en gång om året (knappt) :D
Även om jag "skärpt" mig denna vintern.

Tycker det är sjukt dyrt att tvätta bilen :eek: Men är ju också snål student och alldeles för okunnig (läs lat) för att handtvätta med högtryck eller liknande. Jag ställer bara in bilen i en automatisk tvätt och trycker in koden. Tycker det är lagom avancerat!

Man vill ju få bort saltet så den inte rostar alltför fort (gäller ju främst underredet). Sedan är det ju lättare att se tidig rost på karossen och göra något åt det på en ren bil.

Jag handtvättar inte, automat är smidigast. Har man stämpelkort får man ju en gratis tvätt efter x gånger hos många kedjor. De brukar ha kampanj på de dyrare tvättarna lite nu och då också och då brukar jag köpa en extra tvätt. Koden på kvittot brukar gälla i typ 3-4 månader.
 
Man vill ju få bort saltet så den inte rostar alltför fort (gäller ju främst underredet). Sedan är det ju lättare att se tidig rost på karossen och göra något åt det på en ren bil.

Jag handtvättar inte, automat är smidigast. Har man stämpelkort får man ju en gratis tvätt efter x gånger hos många kedjor. De brukar ha kampanj på de dyrare tvättarna lite nu och då också och då brukar jag köpa en extra tvätt. Koden på kvittot brukar gälla i typ 3-4 månader.

Jag misstänkte det! Jag har sån rostbehandling undertill men antar att jag bör tvätta ändå. Får skärpa till mig ordentligt!

Ah smart. Jag tvättar inte ens så ofta att jag tänkt på stämpelkort. Ska kolla upp det på närmaste mack.
 
Jag misstänkte det! Jag har sån rostbehandling undertill men antar att jag bör tvätta ändå. Får skärpa till mig ordentligt!

Ah smart. Jag tvättar inte ens så ofta att jag tänkt på stämpelkort. Ska kolla upp det på närmaste mack.

Det är lätt värt pengarna med tanke på vad en rostlagning kostar. En antirostbehandling är ju bra men den håller ju inte i en evighet.
 
Jag tvättar väldigt oregelbundet, när jag upplever att det behövs. På vintern kan det vara en gång i veckan vissa perioder, oftast inte mer sällan än en gång var sjätte vecka eller så. Beror på hur mycket salt och lera jag kör i. Sommartid mer sällan än vinter men då jag ofta kör dammiga grusvägar så är bilen ganska igendammad på kort tid så då ställer jag mig i tvätten och låter den bli ren.

Sen tvättar jag innan service/reparation etc för att det känns elakt att låta bli.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 960
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 950
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 518
Senast: Juli0a
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp